https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/temer-polovine-druhu-tropickych-koralu-vinou-klimaticke-zmeny-hrozi-vyhynuti
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Téměř polovině druhů tropických korálů vinou klimatické změny hrozí vyhynutí

14.11.2024 01:41 | BAKU (ČTK)
Nejvíce útesotvorných korálů, včetně Velkého korálového útesu u australského pobřeží, se nachází v Tichém oceánu.
Nejvíce útesotvorných korálů, včetně Velkého korálového útesu u australského pobřeží, se nachází v Tichém oceánu.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Téměř polovině tropických druhů korálů, které tvoří korálové útesy, hrozí vyhynutí. Uvádí to zpráva Mezinárodního svazu ochrany přírody (UICN). Na vině je podle vědců klimatická změna způsobená člověkem.
 
Až 892 druhů korálů, které žijí v teplých vodách a v mělkých vodách tropických moří, jsou podle UICN ohroženy. Způsobilo to zvyšování globální teploty, které vede k tomu, že koráli blednou. Pokud je tento jev vážný a trvá dlouhou dobu, mohou koráli uhynout.

UICN vydala aktualizovaný seznam ohrožených druhů v době, kdy se koná konference OSN o klimatu v ázerbájdžánském Baku (COP29). Někteří čelní představitelé největších ekonomik, které jsou zároveň největšími znečišťovateli životního prostředí, na ní chybí.

Organizace zaznamenala zhoršení stavu od roku 2008. Tehdy hrozilo vyhynutí třetině druhů. I proto vyzvala světové lídry na COP29 k urychlené reakci.

"Zdravé ekosystémy, jako jsou korálové útesy, jsou důležité. Lidem přinášejí potravu, zpevňují pobřeží tím, že zabraňují erozi, a ukládají škodlivé látky typu uhlík," uvedla šéfka UICN Grethel Aguilarová v prohlášení.

Nevládní organizace zatím stále vyhodnocuje rizika, která hrozí korálům v chladných vodách. Ti žijí ve větších hloubkách, a jejich výzkum je tak náročnější.

"Klimatická změna zůstává pro útesotvorné korály největší hrozbou a zároveň ničí ekosystémy, na kterých jsme závislí," uvedla dále Aguilarová.

Dalšími hrozbami jsou znečišťování, nemoci, kterými koráli trpí, a neudržitelný rybolov.

Nejvíce útesotvorných korálů, včetně Velkého korálového útesu u australského pobřeží, se nachází v Tichém oceánu. Velký korálový útes za tento rok vybledl nejvíce za dobu své existence.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (62)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MU

Michal Ukropec

14.11.2024 05:48
Škoda že UICN a nevládní neziskovky jsou deviantní negramoti. Pokud by uměli číst, byla by šance na získání nějakých informací. Třeba že globální teplota za posledních 480 000 000 se pohybovala v rozmezí 11 až 38 ° C. S průměrem 24 ° C. Nyní je kolem 15 ti. Takže se jen z nejchladnější periody posouváme k průměru. A nebo jim nevoní ani přírodní zákony a zavedeme opět totalitní ideologismus?
Odpovědět
PE

Petr Elias

14.11.2024 08:40 Reaguje na Michal Ukropec
Že tě neustále baví plácat tyhle debility...
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

14.11.2024 11:14 Reaguje na Petr Elias
Asi taky neumíte číst. Řekněte někomu gramotnému ať prostuduje national geografic cca měsíc dva zpátky.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

14.11.2024 12:36 Reaguje na Michal Ukropec
Už jsem na compu. https://www.nationalgeographic.cz/veda/zeme-prodelala-vetsi-vykyvy-teplot-nez-jakymi-se-strasime/#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box
Odpovědět
PE

Petr Elias

15.11.2024 10:48 Reaguje na Michal Ukropec

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.11.2024 08:52 Reaguje na Michal Ukropec
Zkuste odhadnout, kolik současných organismů by bylo schopno žít v průměrné teplotě o +9°C vyšší. Kdy by teploty na velké části Země přesahovaly výrazně +60°C v letním extrému. Člověk to rozhodně není.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

14.11.2024 11:17 Reaguje na Pavel Hanzl
Nejsou tady Brontousauři a ani mamuti. Prostě někdo udělá místo inteligentnějšímu co se dokáže přizpůsobit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.11.2024 13:25 Reaguje na Michal Ukropec
Nelze, bo není čas. Rázové změny vždy vedly k mohutnému vymírání, tahle bude ještě daleko masivnější, než třeba Chicxulub, který vyhubil dinosaury. Přežijí mikroorganismy a určitě něco většího blízko pólů, záleží, kam ta teplota až stoupne. Lidstvo nevypálí veškerý fosilní uhlík, i když se o to snaží velmi svědomitě.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

14.11.2024 19:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Uhlíku se nebojím. Toho je stále dost, a stále vyvěrá z nitra země ve formě CO2. Ani ho nemusíme pálit.
Odpovědět

Martin Černý

15.11.2024 10:42 Reaguje na Pavel Hanzl
můžete mi prosím tady postnout zdroj té informace, že projekce současné klimatické změny bude mít daleko masivnější dopad než Chicxulub? Jinak ten byl mimochodem o náhlem ochlazení.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

14.11.2024 05:48
Škoda že UICN a nevládní neziskovky jsou deviantní negramoti. Pokud by uměli číst, byla by šance na získání nějakých informací. Třeba že globální teplota za posledních 480 000 000 se pohybovala v rozmezí 11 až 38 ° C. S průměrem 24 ° C. Nyní je kolem 15 ti. Takže se jen z nejchladnější periody posouváme k průměru. A nebo jim nevoní ani přírodní zákony a zavedeme opět totalitní ideologismus?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

14.11.2024 07:55
To už tady několikrát bylo , tedy nic nového.
Daleko větším problémem je znečišťování biosféry Gt/rok odpady , okyselování oceánů , strmý pád biodiverzity a Hanzlovy vstupy.
Odpovědět
Pe

Petr

14.11.2024 09:01 Reaguje na Miroslav Vinkler
Okyselování oceánů (které má vliv třeba zase na ty korály, a vůbec veškeré organismy vytvářející vápenité schránky, kterým to v kyselé vodě nejde) způsobuje oxid uhličitý.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

14.11.2024 09:35 Reaguje na Petr
More nie je kyselé ale naopak pomerne silne zásadité. MOre obsahuje asi 100 x viac CO2 ako zemská atmosféra. Takže ak by more teoreticky pohltilo úplne všetok CO2 z atmosféry, tak bude obsahovať 101 x viac CO2 a nič sa nezmení.
V skutočnosti je to ale úplne naopak, more pri ohrievaní CO2 do atmosféry uvoľňuje.
Inak skoro všetok CO2 čo bol kedysi v atmosfére (a nie je ho málo) nie je uložený vo fosílnych palivách. Celé to množstvo CO2 dokázali spracovať a uložiť do svojich vápenatých schránok morské živočíchy, hlavne riasy kokolitky. POzrite sa na tie obrovské vápencové hory Dolomity, Doverské útesy, u nás Belianske Tatry.
Odpovědět
Pe

Petr

14.11.2024 09:40 Reaguje na Vladimir Mertan
https://marine.copernicus.eu/cs/ocean-climate-portal/ocean-acidification-unpublished
Odpovědět
PE

Petr Elias

14.11.2024 09:49 Reaguje na Petr
Tomu to nevysvětlíte. :D
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

14.11.2024 10:01 Reaguje na Petr
Ale to je stále voda zásaditá a nie kyslá. Pritom schránky sa v minulosti tvorili aj vo vode kyslej. To že je voda mierne kyslá a ona ešte zďaleka kyslá nie je, ešte neznamená že vodné organizmy nemôžu tvoriť schránky, alebo že sa tie schránky budú nebodaj rozpúšťať.
Sladká voda je často mierne kyslá - záleží od okolitého geologického podložia a vodné organizmy napríklad slimáky si v pohode schránky vytvoria. Zaujímavé, že nikto nestraší okyselením jazier a riek pričom reálne toto hrozí oveľa viac ako okyslenie morí. Tie jazerá v nedávnej minulosti boli kyslé od kyseliny sírovej , ktorú sme vo veľkom produkovali vypúšťaním SO2 pálením hnedého uhlia bez filtrácie exhalátov.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

14.11.2024 11:20 Reaguje na Vladimir Mertan
Ano CaCO3.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

14.11.2024 09:18
Základní problém není CO2, jako takový, ale 10 miliard spotřebitelů, kteří se z důvodů víry odmítají omezit v porodnosti a taky jak vytvořit světový mír. To by stačilo, aby se nemuselo růst.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

14.11.2024 09:19
Veď je to celé nezmysel. Koraly sú teplomilné, prežili milióny rokov aj v teplejších moriach ako sú dnes a prežili samozrejme značne vyššie koncetrácie CO2 ako sú dnes.
Bielenie koralov je periodický jav opakujúci sa pri náhlom zvýšení teploty spôsobeným fenoménom El Nino. Po čase sa zase koralový útes obnoví. Napríklad vplyvom El Nina v roku 1982 bol vybielený prakticky celý koralový útes na Galapágach a dnes je úplne obnovený.
Opakujem koraly nemajú problém s vyššou teplotou vody ale s náhlym zvýšením teploty. Ten istý druh koralu čo uhynul v Autrálii nemá problém existovať pri teplote o 2 -3 stupne vyššej niekde v Malajzii.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

14.11.2024 10:26 Reaguje na Vladimir Mertan
Pane Mertane , nemá cenu hádat se s blbcem.
Již Jan Werich řekl:
„Jestliže se člověk hádá s blbcem víc, jak půl minuty, hádají se už dva blbci.“
Odpovědět
Pe

Petr

14.11.2024 10:55 Reaguje na Miroslav Vinkler
Homer Simpson zase řekl:
"Na lhaní musejí být dva. Jeden co lže, a jeden co poslouchá."
Odpovědět
PE

Petr Elias

14.11.2024 10:57 Reaguje na Petr
Na člověka, podle kterého se už pět let ochlazuje, si Vinkler nějak začal vyskakovat. :D
Odpovědět
PE

Petr Elias

14.11.2024 09:30
Však místní žvanilové to těm zaplaceným vědcům jistě vysvětlí! Vše je v pohodě, nic se neděje a vše je jen strašení! :D
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

14.11.2024 09:49 Reaguje na Petr Elias
https://www.youtube.com/watch?v=Zd_nAxV4aW4
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

14.11.2024 09:51 Reaguje na Petr Elias
https://www.youtube.com/watch?v=gs93w1_27m4
Odpovědět
PE

Petr Elias

14.11.2024 09:55 Reaguje na Vladimir Mertan
Pojď mi kámo, hop! Val sem další! :D
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

14.11.2024 10:03 Reaguje na Petr Elias
A nejaký solídny argument by nebol? "D" to je celé načo sa zmôžeš? Teda pomerne slabé, ale vlastne celý čas v diskusii nič nerobíš.
Odpovědět
PE

Petr Elias

14.11.2024 10:16 Reaguje na Vladimir Mertan
Ty jsi provařený stejně jako ty bludy co tu plácáš. :D Chápu proč si vybíráš exoty jako je Ridd, protože si vybírají jen to, co jim hodí a protože to jsou stejní manipulátoři jako jsi ty. :D

1) https://factcheck.afp.com/doc.afp.com.34PX9MM

2) https://www.sciencedaily.com/releases/2024/08/240807122637.htm
Odpovědět
pp

pavel peregrin

14.11.2024 10:43 Reaguje na Petr Elias
Docela by mě zajímalo, čím se živíš, když jsi si ve všem, co se týká klimatu, tak jistý. Jsi klimatolog, meteorolog, geofyzik ? Ty to podáváš jako hotovou věc, já jako laik tvrdím, že jsou to pouze z každé strany teorie.
Když se bavíme o zemědělství, tam klidně mohu vystupovat jako odborník. Tak jsi tedy klimatolog?
Odpovědět
PE

Petr Elias

14.11.2024 10:58 Reaguje na pavel peregrin
To víš že jo. Já ti to povím a ty mi polezeš do zelí. :D Ale jinak je mi úplně buřt, co někdo jako ty tvrdí. :D
Odpovědět
pp

pavel peregrin

15.11.2024 10:06 Reaguje na Petr Elias
Tak ty se stydíš za to, co děláš??
Odpovědět
PE

Petr Elias

15.11.2024 10:40 Reaguje na pavel peregrin

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
pp

pavel peregrin

15.11.2024 10:08 Reaguje na Petr Elias

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PE

Petr Elias

15.11.2024 10:41 Reaguje na pavel peregrin

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
JO

Jarka O.

14.11.2024 11:08
P.Eliáš, mohl byste stručně vysvětlit, jak CO2 snižuje pH vody? Míníte tím CO2 rozpuštené ve vodě? Stačí několika vlastními slovy, nemusíte dávat studie, děkuji.
Odpovědět
PE

Petr Elias

14.11.2024 11:18 Reaguje na Jarka O.
Hele nemohl, nejsem tvoje sekretářka a ani nezodpovídám za tvé vzdělání. :D A klidně mi tykej - stejně jsi s tím začal ty, nebo si už nepamatuješ? :D
Odpovědět
JO

Jarka O.

14.11.2024 15:35 Reaguje na Petr Elias
Tak proč plkáte o něčem, o čem nemáte šajn. ...sekretářka hm, ty pokusy o tykání a o nějaké " kámoše " si nechte na jiný web.
Odpovědět
PE

Petr Elias

14.11.2024 16:41 Reaguje na Jarka O.
Jojo, nemám o tom šajn. :D Komiku. :D Ale prosím tě. Znova ti opakuji - tykat jsi začal před lety ty. :D
Odpovědět
JO

Jarka O.

15.11.2024 08:44 Reaguje na Petr Elias
Nechci si tykat
Odpovědět

Martin Černý

14.11.2024 11:54 Reaguje na Jarka O.
CO2 + H2O --> kyselina uhličitá. Ta pak disociuje na H+ a CO3-. Čili víc CO2 = víc kyseliny uhličité ve vodě - nižší pH. Problém je v tom, že zatímco ve sladkých vodách je kvuli intenzivní fotosyntéze běžný rozsah pH třeba 6-11 (v sinicovém rybníku nebo v kytkama zarostlém litorálu i během dne ), tak moře je v tomhle mnohem stabilnější , a vinou přísunu CO2 se (průměrné!!) pH mění z původních (preindutriálních) 8,1 na 7,9. Zdá se to jak prd (ve srovnání se sladkovosnímy systémy), ale ono i tahle změna způsobí asi 30% propad dostupnosti CaCO3, čili vápníku, který ty koráli potřebují k růstu. Nicméně - jak tu píšu jinde - tohle je (smysluplná) teorie, kterou ovšem ty koráli na australském Velkém barierovém útesu zjevně neznají a vesele přibývaji :-).
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

14.11.2024 13:56 Reaguje na Martin Černý
Ani v mori nie je PH stabilné. Smerom do hĺbky vplyvom tlaku môže morská voda pohltiť viac CO2 a v hĺbke niekde pod 4 km sa naozaj vápnik rozpúšťa vplyvom kyslej morskej vody. Taktiež chladná voda obsahuje viac CO2 ako teplá. Priemerná hodnota PH morskej vody je vec veľmi diskutabilná a naozaj dáva priestor na výsledok podľa priania zadávateľa. Videl som hodnoty PH merané počas dňa v morskej vode ktorá je dodávaná priebežne do veľkého morského akvária niekde v Amernike, nepamätám si kde. Hodnoty kolísali naozaj veľmi významne.
Odpovědět

Martin Černý

14.11.2024 15:55 Reaguje na Vladimir Mertan
vždyť jsem psal (i s vykřičníky) "průměrně" . Je jasný, že hloubka (tlak), salinita a teplota to lokálně ovlivňují. Ale pravidlo vyšší koncentrace v atmosféře --> vyšší koncentrace ve vodě fyzikálně platí, Henryho zákon nijak neohneme. Leda pak přes tu biologickou složku, kdy ten rozpuštěný co2 z vody odeberou/pošlou ke dnu kokolitky a spol.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

14.11.2024 17:14 Reaguje na Martin Černý
Nepotrebujeme ohýbať fyzikálne zákony. Henryho zákon platí pri konštantej teplote, ak sa otepluje tak oceány budú CO2 uvoľňovať a nie pohlcovat. Alebo budú pohlcovať značne menej. Ďaľšie pravidlo ktoré platí je spomínaná Tilmanova tabuľka. Ide o to, že pufrovacia schopnosť morskej vody je pomerne vysoká. Rozpustené CO2 bude znižovať PH len málo.
Odpovědět
JO

Jarka O.

15.11.2024 08:43 Reaguje na Martin Černý
Nejen biologicky. CO2 aj. z mořské vody vypadává v usazeninách, při vyšší teplotě rychleji a doplňuje se z podloží, vzduchu, biologické činnosti... Stačí se podívat na varnou konvici nebo kohoutky v koupelně, pokud bydlíte ve městě s tvrdou vodou, že se to děje už při pH 7, a tím víc při pH nad 8. HCO3 a CO3 2- obecně zlepšují vodu, chuť, když máte překyselený žaludek, vypijete HCO3-, tak nerozumím, proč by měl vadit korálům. Souhlasím s p.Mertanem.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

14.11.2024 14:01 Reaguje na Martin Černý
Keď sa bavíme o sladkej vode a CO2, tak do akvária sa pridáva CO2 v 20 až 50 násobku toho čo by obsahovala iba výmenou z hladiny. TO že sa akvárium nachádza v miestnosti s vydýchaným vzduchom a koncetráciou možno 1000 PPM CO2 zjavne nestačí. Na výpočet PH a množstva CO2 sa používa Tillmanova tabulka.
Odpovědět
JO

Jarka O.

14.11.2024 15:31 Reaguje na Martin Černý
Ano, asi tak. O regeneraci GBR se psalo před 2 lety, čili korály může trápit něco jiného než CO2. Mořská voda není jednoduchý systém a reakce, co jste psal, je vratná, čímž pH stoupá. Vedle HCO3- vzniká CO3 2-, po vysrážení na vápenec z HCO3- následně opět CO3 2- atd. Vápníku je nekonečná zásoba.
Ohřívání moří asi z nějakého důvodu probíhá, a znečišťování, třeba dusíkem.
V rybníku pH 11 trochu překvapilo.
Odpovědět
PE

Petr Elias

14.11.2024 16:56 Reaguje na Martin Černý
Mno nevím jestli vesele - blednutí korálů je nyní častější a intenzivnější než před xx lety. ;) Ještě se neví jaký dopad bude mít letošní rok. ;) A je potřeba také počítat s tím, že ta ,,obnova,, není jen přirozená - ve velkém se tam ,,vysazuje,, a to i odolnější druhy. ;)

https://www.barrierreef.org/news/explainers/how-do-you-plant-corals
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

14.11.2024 19:19 Reaguje na Petr Elias
Ano. Korály blednou čím dál víc. Tak se přestěhují z tropů do subtropů.
Odpovědět
JO

Jarka O.

15.11.2024 08:45 Reaguje na Michal Ukropec
Tam dávno jsou, viz korálové šperky z Jugoslávie, ale nyní chráněné, asi kvůli drancování nebo znečištění.
Odpovědět
JO

Jarka O.

15.11.2024 08:51 Reaguje na Petr Elias
Nedá mi to... Tak ochránci vysazují odolné korály, což má významný vliv. Takže zasahují do ekosystému. Ale nedávno tu bezzásahovec tvrdil, že vysazování tetřevů na Šumavě nemá na jejich populaci žádný vliv a ze to moc nedělají. Dohodněte se, druzi, ať aspoň matete lidi stejně.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

15.11.2024 10:51 Reaguje na Jarka O.
Tetřevi se nedaří, ale korály asi ano. Alespoň co jsem viděl v Marsa alam Gorgonia/ Shams Alam. Letos to tam dostalo velkou ťafku od splachů z pevniny po velkých deštích.
Odpovědět
PE

Petr Elias

15.11.2024 10:57 Reaguje na Jarka O.
Mě by zase zajímal ten sejra na Venuši. Už jste se nějak druzi dohodli, že tam teda není? :D
Odpovědět

Martin Černý

15.11.2024 12:02 Reaguje na Petr Elias
Ta data o přibývání jsou z dlouhodobě sledovaných ploch (94), kam se nevysazuje. Jinak ano, teď se neví, jak dopadne letošní epizoda "unprecedent bleaching", ale - jak jste sám postoval ten odkaz na factcheck, tak tam se praví, že unprecedent bleaching bylo i v 1998, 2002, 2016, 2017, 2020, 2022. Takže fakticky (hard data based) se zdá, že zatím z toho vyšli vždycky v pohodě a rostou a rostou. (Ano, vím, jsou tam zmiňované otázky změn ve druhovém složení a možný biodiversity loss, ale zatím je to ve stádiu "is very likely", čili bez dat). Až budou data na toto, tak se je určitě dovíme.
Odpovědět
PE

Petr Elias

15.11.2024 13:11 Reaguje na Martin Černý
To se mi nějak nezdá. Např. Hastings Reef, Moore Reef, Green Island, ... se dlouhodobě sledují a vysazuje se tam...

Přesně se tam píše, že neexistují důkazy o tom, že by v předchozích pěti stech letech došlo k něčemu podobnému co se děle poslední dekádu. ;)
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

15.11.2024 17:03 Reaguje na Martin Černý
Môžete tam kľudne pridať 1982. Inak sú to všetko roky, kedy bolo silné El Nino.
Odpovědět

Martin Černý

14.11.2024 11:46
tak třeba australský Great Barrier Riff - jako ikonická velkoplošná korálová lokalita - naopak docela prospívá, koráli přibývají. Viz stránky australského vládního Istituteof marine science. https://www.aims.gov.au/monitoring-great-barrier-reef/gbr-condition-summary-2023-24. A jak tu píší ostatní, není divu, protože evolučně korály zažívali spíš teplejší oceány než tu dnešní kosu (žijeme teď v jedné z nejchladnějších etap fanerozika)
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

14.11.2024 19:20 Reaguje na Martin Černý
Pro Petra Eliáše bych prosil trochu srozumitelněji.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

15.11.2024 10:09 Reaguje na Michal Ukropec
To je úplně zbytečné, protože Eliáš přece ví všechno nejlíp.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

15.11.2024 10:52 Reaguje na pavel peregrin
Zatím si můj odkaz nepřečetl. Asi ekologista. Nereaguje.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.11.2024 18:15 Reaguje na Michal Ukropec
V pondělí v "zaměstnání" si to možná přečte a odpoví.
Všímejte si kdy je na webu a uvažujte čím se
asi tak živí. Odhaduji to na provokování diskutérů, aby je vytočil k nepřiměřené reakci,
na kterou upozorní cenzory a možná dokonce orgány činné v trestním řízení. Leckdy se mu to daří,
ale u mne už má smůlu, protože s trolly já
nediskutuji a pouze jim občas brknu na nervy,
aby si užili toho, co dělají jiným.
Odpovědět

Radek Čuda

14.11.2024 12:26
"Dalšími hrozbami jsou znečišťování, nemoci, kterými koráli trpí, a neudržitelný rybolov." ... když se nad tím jako ryzí laik zamyslím ... takže je to možná úplná blbost:-) ... tak bych si tipnul, že tihle zbývající jezdci Apokalypsy představují přece jen větší průser, že ta klimatická změna.

Tak nějak čím dál víc mám pocit, že obecně se kde kdo může z nějaké klimazměny podělat, ale že ochrana životního prostředí je podstatně širší pojem a v mnoha případech není ta změna ten nej průser, na to se rádo zapomíná.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist