Vakcína zklidní jelenům hormony, sníží se tak počet dopravních nehod

Jeleni viržinští, vzrůstem menší příbuzní našich jelenů, jsou v USA odpovědní nejen za plenění zahrádek a vypásání parků, ale také se podílejí na nebývalém nárůstu automobilových nehod. Statistika říká, že ročně dojde k celkem 1,5 milionu dopravních nehod, zapříčiněných srážkou s jeleny. Za takové setkání zaplatí svým životem ročně na 150 řidičů, škody na majetku přesahují jednu miliardu dolarů.
Potíž je, že jeleni vykazují schopnost nezvykle rychlé reprodukce. Proto se uvažuje o použití speciální vakcíny, která má omezit tvorbu hormonů, jež u těchto zvířat spouštějí sexuální touhu.
Vakcína s názvem GonaCon má potlačit charakteristické rysy říjných samců tím, že narušuje tvorbu pohlavních hormonů. Gonadotropin, který startuje produkci samčího testosteronu a samičího estrogenu v závislosti na délce světelné části dne, je působením přípravku utlumen, jako by byla noc. Samce i samice tak přejde na nějaké to páření chuť.
Podle Davida A. Goldadeho, který zkoumal účinky medikamentu, je vakcína přesně tím pravým prostředkem, který by mohl napomoci vypořádat se s nebývalým populačním boomem vysoké zvěře. „Většina obdobných přípravků sice účinně snižuje pravděpodobnost početí,“ tvrdí Goldade, „ale GonaCon blokuje i projevy pářícího chování.“ Jelen viržinský je poměrně klidné zvíře, pokud nepřijde doba rozmnožování. Pak je s ním těžko k vydržení. Neobvyklý není obrázek sexuchtivého samce pronásledujícího samici napříč dálnicí. „To by měla injekčně podávaná vakcína změnit.“
Krom dopravních statistik o nehodách proti přemnoženým jelenům hovoří i fakt, že se za jeleny do okolí měst stahují i jejich predátoři. A v sousedství vlků se nikomu žít nechce. O uvedení vakcíny GonaCon na trh, po řadě nákladných laboratorních testů, které mají prověřit případnou nezávadnost produktu, se ale nejdříve rozhodne na Agentuře pro ochranu životního prostředí (EPA USA).
Článek byl uveřejněn 2. 9. 2011 na serveru TerraDaily pod názvem A new birth control vaccine helps reduce urban deer damage.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Jak může redaktor ekolistu... - 10. 9. 2011 - veronikatak patrně se ani ekolistu nevyhnul onen nepříliš nový, ale každopádně značně blbý trend vkládat úmyslně nejenom do titulků, ale i do textů článků provokativní věty. účelem je, aby se čtenář zdržel, případně dokonce přivedl ke čtení dalšího čtenáře, a k tomu dobře poslouží jakékoliv emoce - negativní velmi dobře. ovšem pokud je toto záměr, pak si redaktoři ekolistu asi opravdu neuvědomují, že čtenáři ekologických zpráv jsou poněkud jiná cílová skupina, a toto je od čtení plátku nakonec jenom spolehlivě odradí. podobný případ je třeba sedmá generace. možná to zase naláká jiné čtenáře a z obou jmenovaných časopisů (net i papír) se nakonec stane bulvár. možná nakonec mezi všemi novinami nic než bulvár nezůstane. mezi firmami, které utratí peníze za reklamu a vydavatelstvími se tak bude pár měsíců či maximálně pár hubených let točit nějaký objem peněz (bez marginálních reálných zisků), a nakonec tato virtuální hra spadne (neboť ji při takovém postupu nic jiného nečeká). reklama už dávno neprodává, ale do redakcí novin asi tato novinka ještě nedorazila. tak uvidíme :) čtenář se ostatně při čtení takových článků může nakonec velmi dobře naučit jediné: nereagovat :) ano. není to asi to, co novináři chtějí ;) ale takhle si o to říkají. |