https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/trumpova-administrativa-rozsiri-tezbu-ropy-a-zemniho-plynu-na-aljasce
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Trumpova administrativa rozšíří těžbu ropy a zemního plynu na Aljašce

21.3.2025 16:31 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Americký ministr vnitra Doug Burgum představil plán na rozvoj těžby ropy a zemního plynu na Aljašce v souladu s lednovým nařízením prezidenta Donalda Trumpa o využívání výjimečného potenciálu Aljašky. Republikánská hlava státu jím nařídila ministerstvu vnitra zrušit environmentální regulace zavedené jejími demokratickými předchůdci Joem Bidenem a Barackem Obamou a urychlit vydávání povolení pro těžební projekty napříč federálním územím Aljašky. Píše o tom agentura AFP.
 
Ministerstvo vnitra bude usilovat o poskytnutí až 82 procent půdy aljašské národní ropné rezervy k pronájmu. Jedná se o oblast o rozloze téměř 95 000 kilometrů čtverečních na severozápadě Aljašky, která je známá svou rozlehlou divokou krajinou a bohatými přírodními zdroji.

Plán by také obnovil program, který by umožnil těžbu ropy a zemního plynu na celé pobřežní pláni Arktické národní přírodní rezervace o rozloze asi 6313 kilometrů čtverečních. Rezervaci mimo jiné obývají lední medvědi, sobi a stěhovaví ptáci.

"Je na čase, aby USA využily bohaté a z velké části netknuté zdroje a vydaly se tak na cestu k prosperitě národa včetně obyvatel Aljašky," uvedl Burgum ve čtvrtečním prohlášení.

Republikáni i demokraté se již desítky let přou ohledně těžby na Aljašce, které má obrovské zdroje fosilních paliv, ale také se v ní nacházejí jedinečné rozlehlé plochy nedotčené přírody.

Trump svou energetickou politiku shrnuje slovy "vrtat, bejby, vrtat" s tím, že zvýšit produkci ropy a zemního plynu je nutné, aby byla země schopná čelit tomu, co nazývá "národní energetickou nouzí".

Mezi klíčové kroky, které Burgum oznámil, patří zrušení Bidenova rozhodnutí zastavit stavbu Ambler Road, navrhované trasy dlouhé 340 kilometrů, která by protínala národní park a vedla do těžební oblasti.

Plán rovněž zmiňuje projekt zkapalněného zemního plynu (LNG) z Aljašky, který Bílý dům označuje za klíčový pro "americkou dominanci v oblasti energie" a pro dodávání LNG spojencům v Asii. Plánovaný plynovod vzbudil zájem Japonska, Jižní Koreje a Tchaj-wanu.

Očekává se, že skupiny na ochranu životního prostředí kroky Trumpovy administrativy napadnou. "Toto nařízení je hluboce znepokojující pro všechny, kterým záleží na národních parcích a divokých zvířatech v Arktidě," uvedl Alex Johnson z Asociace pro ochranu národních parků.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (18)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

HH

Honza Honza

21.3.2025 20:09
Těžit suroviny v NP asi není nejlepší nápad, ale souvisí to s celkovou koncepcí USA a Číny: abychom fungovali a mohli třeba i chránit přírodu, musí nám především fungovat hospodářství, musíme být konkurenceschopní a to bude pouze za předpokladu, když budeme mít levnou energetiku.
Aby člověk sám mohl pomáhat druhým, taky musí mít sám peníze.

Stále se hledá záruka pro udržení míru na Ukrajině. Záruka není těžba surovin Trumpem na Ukrajině. Záruka není zbrojení EU- je to naopak oslabení jejího hospodářství, jediná záruka (a jediný smyslplný boj s Putinem) je oslabení jeho hospodářství, nákup surovin jinde (třeba z Aljašky), omezení obchodu s Ruskem, omezení bankovních operací, omezení jeho tankerů na moři, tlak i na ostatní země, aby přestaly s Putinem obchodovat. Sankce.
Tak jako my bez fungujícího hospodářství nebudeme schopni chránit přírodu, tak i Putin bez valut z obchodu s EU nebude schopen si udržet fungující hospodářství a vést válku.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

21.3.2025 21:05 Reaguje na Honza Honza
Honzo Honzo, vy jste naiva. Vy jste si ještě nevšiml, že Amerika jede na byznysu? Žádné ušlechtilé kecy, ale tvrdý bezskrupulozní byznys? To samé Rusko a Čína? Tak si to srovnejte v hlavě.
Odpovědět
HH

Honza Honza

22.3.2025 07:49 Reaguje na pavel peregrin
To je, pane, jen česká "naivní" propaganda. Myslíte, že Trump, Čína jsou tak naivní, že jim je jedno jestli bude světová atomová válka, která zničí vše i jejich země? A že je třeba něco efektivního dělat nejen nesmyslně bojovat a s jistotou tento boj prohrát? Je to inteligentní strategie? Není chytřejší zvolit jinou strategii, která třeba povede k úspěchu? Ovšem, bohužel, na úkor Ukrajiny, na úkor nás, celé EU ale přeci jenom s nějakým výsledkem, řešením? A přitom se obohatit (Čína, USA), něco pro své země vydobýt! My (a Ukrajina- bohužel) jsme vše svoji nešikovnou politikou ztratili! A nesmyslným zbrojením v tom pokračujeme dál!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.3.2025 07:58 Reaguje na Honza Honza
Jakou "jinou strategii" máte na mysli?

"Není cesty zpět. Buď Rusko bude na Ukrajině poraženo, nebo pohltí ukrajinské zdroje a bude pokračovat směrem na Evropu." Garry Kasparov.

Evropa bojuje o svoji existenci, buď se stane velmocí (síly má dost a ekonomiku taky), nebo bude roztrhána velmocemi. Pro nás to znamená krutý, ruský bič, daleko horší, než byl Hitlerův protektorát. Stačí se podívat na Ukrajinu, nebo Sýrii.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

22.3.2025 11:55 Reaguje na Honza Honza
Asi jste mě nepochopil.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.3.2025 07:52 Reaguje na pavel peregrin
Celá Západní civilizace je založena na humanismu, svobodě člověka a demokracii a proto tak zbohatla a ovládla prakticky celý svět. Když z toho uděláte "ušlechtilé kecy", tak jdeme do války, nebo do krutého "multipolárního" světa, což je totalita a teror, správně píšete "tvrdý, bezskrupulozní byznys".
Odpovědět
sv

s v

22.3.2025 13:16 Reaguje na pavel peregrin
A zřejmě proto, peregrinku, si krom muska američtí byznysmani nad trumpetovými nesmysly klepou na čelo protože přicházejí o kšefty a inflace utěšeně roste. O rusácku nemluvě. Tam puťka slepičí snášející zlatá vajíčka (rozuměj Gazprom) dávno zaříznul. Už je asi bilion ve ztrátě, rusácký zbrojovky už za dolary neprodají ani klacky do Afriky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.3.2025 07:47 Reaguje na Honza Honza
V dnešní době je levná energie modlou alfou i omegou jakéhokoliv hospodářství, což je ryzí nesmysl. Co je levné, tím se plýtvá. Stačí se podívat třeba na Švýcarsko, které nemá vůbec žádné nerostné zdroje, ani přístup k moři a patří mezi nejbohatší státy světa.
USA jsou extrémně bohaté až přežrané, giganticky plýtvají a pálí megatuny benzínu v šestiválcových ševrácích, které jezdí dlouhé cesty často zbytečně.
Bez ropy z Aljašky se pohodlně obejdou, zvláště, kdyby jely grýndýl jak před Trumpem.
Máte pravdu, že Rusko je nutno především ekonomicky dostat na dno, platí denně asi půl miliardy dolarů jen za válku a rezervy mu silně dochází. K tomu samozřejmě musí být mnohutné vyzbrojení Ukrajiny, Evropa je bohatá taky dost. Navíc do spolku ochotných se přihlásila kromě zemí EU i Kanada, Británie, Austrálie, Nový Zéland a Japonsko.
Odpovědět
HH

Honza Honza

22.3.2025 08:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, je to tak, divím se, že v tom směru se toho dělá strašně málo. Přitom jedině toto řešení může přinést efektivní řešení. Je to třeba řešení finančně náročné - řada zemí je závislá na Rusku, nechce s ním přerušit kontakty. Zrádcovské země v tomto směru jsou Slovensko, Maďarsko. Ale jakožto obrana před světovou válkou, místo zbrojení - vyhozené miliardy, je to jedině správný postup.
Stačilo by aby USA srazily cenu ropy, plynu, aby se dohodlo s Arábií a je po Putinovi. Zákaz plavby ruských tankerů. Sankce proti zemím, které s ním obchodují. Podniky musí uvádět cestu produktů z tropických zemí, aby se nekácel tropický prales, proč se nesleduje cesta surovin z Ruska, proč se toleruje obchod s Ruskem, nepreferuje se obchad s jinými zeměmi. Naše vláda, prezident by měli v tom jednat s vedení EU.

Přitom by se Ukrajina i vojensky měla podporovat mnohem více, posílat tam vše, co je možné, tu nejlepší výzbroj. Taky se sobecky a ze strachu z Putina v tom dělá málo.

Vojsko v EU je třeba nějak skonzolidovat, aby bylo alespoň nějak efektivní.
Naopak masivní zbrojení, zadlužení EU, podobné jako za covidu, je nesmysl, EU Rusko nikdy neporazí, nikdy nepřejde na její vojenský průmysl (tím se taky Rusko zcela zničilo, nemá žádnou možnost prosperity v budoucnu, je nesmysl jít jeho cestou), naši vojáce nepůjdou přes mrtvoly jako Rusáci, válka je zcela nemožná, neslučitelná s našimi možnostmi.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.3.2025 08:21 Reaguje na Honza Honza
Máte pravdu, ale skutečně na Rusku není dnes závislý nikdo. Nejvíce závislý stát EU na ruských energií bylo Česko a dnes od nich nemusíme brát (a asi ani nebereme) vůbec nic.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.3.2025 08:34 Reaguje na Honza Honza
EU je ekonomicky 10x silnější než Rusko, má asi 4x tolik obyvatel, jen evropské NATO je výrazně silnější a má daleko přesnější zbraně.
A cha cha "válka je nemožná, neslučitelná s našimi možnostmi"??? To preboga znamená co? Máme se snad vzdát a jít na popravu jako ovce? PROČ??
Odpovědět
pp

pavel peregrin

22.3.2025 12:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Asi byste měl pohlédnout pravdě do očí, pane Hanzle.
Evropské NATO bez Ameriky je jen pšouk ve větru. To zaprvé. Za druhé- pokud jste si neráčil všimnout, západní technika na Ukrajině selhala, snad jedině HIMARS byly úspěšné, nicméně i na ně našla ruská armáda recept. A že je EU 10x ekonomicky silnější?
Použiju váš výraz- cha cha, nenechte se mýlit. EU nemá skoro žádné materiální zdroje a jeho průmysl, než by se dostal na úroveň ruského válečného, tak dle střízlivých odhadů to potrvá tak 2 let, jestli vůbec. A za třetí- jen v mysli lidí, jako jste vy, chce Rusko zabrat Evropu- nechcete mi říct, jak by to se 140 mil. lidí udělalo a hlavně proč by to chtělo udělat? Doby Stalina jsou pryč, ale na druhou stranu Rusko si dělá a udělá pořádek, o tom buďte ujištěn. A za čtvrté- v případě války nepůjde o konvenci a v tom případě Rusko smázne Evropu asi tak za hodinu, možná za míň. Tudíž buďte úplně v klidu.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

22.3.2025 12:03 Reaguje na pavel peregrin
Dvacet let, samozřejmě.
Odpovědět
sv

s v

22.3.2025 13:49 Reaguje na pavel peregrin
Kontrolní otázka, pšouk ... é tedy peregrinku. Kolik máš dioptrií, když do té pravdy hledíš? Soudě dle tvých blábolů to míň než dna pivních lahví nebude. Už jsem se tě na to jednou ptal. Kdys byl naposled na frontě, že máš takové "zprávy" o západní technice? Prozatim jsi neodpověděl. Ale souhlasím, rusácké tanky jsou zdaleka nejúspěšnější... v hodu věží na dálku, a rusácká letadla nejkrásněji vybuchují. Pro info ten rusácký válečný průmysl je tak mohutný, že čipy musí pašovat ze západu, drony kupovat v Íránu, a samohybná děla, jejichž konstrukce pochází z 50. let, u soudruhů v kldr. Nemluvě o tom, že vojáky musí verbovat tamtéž. U fantasmagorií, o pořádcích jsi zapomněl na to, že po rusácích zůstává leda bordel i tam kde byl, jako na Ukrajině, pořádek, a u těch o mazání jsi zase zapoměl na to, že puťka se na půl roku schoval do bunkru i před obyčejným virem. Riziko, že bude vypařen ten pokakánek nepodstoupí
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.3.2025 16:07 Reaguje na s v
Přesně tak, celý mužikistán je v dupě, ale jedno fakt umí. Oblbovat hlupačiska jako je nejen Peregrinek, že?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.3.2025 16:02 Reaguje na pavel peregrin
Vy jste kouzelně zmatený, to vám nakukali dezoláti, že?
Evropské NATO bez Ameriky je jen pšouk ve větru.
..jen v mysli lidí, jako jste vy, chce Rusko zabrat Evropu- nechcete mi říct, jak by to se 140 mil. lidí udělalo a hlavně proč by to chtělo udělat?
V jednom odstavečku tak prudký protiklad je přímo úžasný.
Zabralo by Evropu proto, že naše NATO je jen pšouk ve větru, ne? A Putin chce obnovit slávu SSSR v Evropě a mele o tom aspoň 20 let.
https://www.novinky.cz/clanek/valka-na-ukrajine-po-ukrajine-vyhlasime-valku-evrope-tvrdi-solovjov-40425552
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.3.2025 16:04 Reaguje na pavel peregrin
Člověče nešťastná, kdo asi ví nejlépe, jak je evropské NATO silné? Petr Pavel, náš prezident a ten tvrdí přesný opak. Už vám to dochází? Já vím......
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.3.2025 08:28
Pan Kolář, dlouholetý velvyslanec v Rusku i USA, dnes presidentův poradce, měl velmi zajímavý rozhovor na ČT24.
Tam řekl: USA ve 2.sv.válce spoluporazily Německo i Japonsko, po válce jim mohutně pomohly a dnes jsou to velmi úspěšné, demokratické země a USA výrazně zbohatly.
Dnes je Rusko před bankrotem, stačilo by zablokovat stínovou flotilu a nasadit maximální sankce, mohutně vyzbrojit Ukrajinu, Rusko prohraje a mohl by být skutečně trvalý mír.
Jenže ten oranžový megahlupák asi historii vůbec nezná a hodil do toho vidle. Což znamená další mohutné útoky na Ukrajinu, nebezpečí její prohry a tím přenesení války do Evropy, konkrétně k nám.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist