Turek v ČT: Ve čtvrtek bude na MŽP jednání s řediteli národních parků o škrtech
25.2.2026 20:47 | PRAHA
(ČTK)
Na ministerstvu životního prostředí (MŽP) se ve čtvrtek uskuteční jednání s řediteli všech čtyř národních parků, které jsou na území ČR. Předmětem bude financování parků. V pořadu Interview ČT24 to dnes večer řekl vládní zmocněnec pro klima Filip Turek (za Motoristy). Kvůli avizovaným škrtům v rozpočtu ministerstva životního prostředí se mluví o propouštění zaměstnanců národních parků, omezení environmentální výchovy nebo akcí pro veřejnost.
"Děláme maximum pro to, aby parky nepřišly o žádné provozní peníze, které potřebují. Jenom chceme, aby se tady dělo nějaké efektivní finanční řízení," řekl Turek v ČT. Parky by podle něj měly používat především peníze, které mají v rezervách. "Mají slušné rezervy, mají přes 726 milionů korun, což je dost," míní. Podle něj není v takové situaci logické brát peníze ze zadluženého státního rozpočtu.
reklama
Správa Krkonošského národního parku (KRNAP) minulý týden upozornila na dopis od zřizovatele, kterým je MŽP, který ji informoval o návrhu ministerstva financí na snížení počtu pracovních míst o 14 ze současných 238. Škrty v provozu národních parků kritizují ekologové, kteří v čele ministerstva odmítli vládní Motoristy.
Kromě KRNAP má ČR ještě Národní park Šumava, Národní park Podyjí a Národní park České Švýcarsko. Cílem parků je především ochrana nejcennější přírodní lokalit ČR.
reklama
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.
Dále čtěte |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (43)
SV
Slavomil Vinkler
26.2.2026 07:29Ono je to omezení rozpočtu kontraproduktivní. Výsledek může být nicnedělání - bezzásah, místo péče tj. údržby cenných biotopů vzniklých činností lidí.
Odpovědět
va
vaber
26.2.2026 09:18 Reaguje na Slavomil VinklerPoslední věta článku ,, Cílem parků je především ochrana nejcennější přírodní lokalit,,.
Slávo, ochrana před čím, kým a jak ji pracovníci parku dělají?
Myslíš ,že pracovníci parků vykopávají škodlivé rostiny , chovají v parku zvířátka a brouky , upravují parky dle návodu odborníků a vytvářejí biotopy.
Hlavně hlídají aby lidé neničili přírodu ,ale rád se nechám poučit na co peníze používají a jak mají rozdělen rozpočet peněz.
Odpovědět
Slávo, ochrana před čím, kým a jak ji pracovníci parku dělají?
Myslíš ,že pracovníci parků vykopávají škodlivé rostiny , chovají v parku zvířátka a brouky , upravují parky dle návodu odborníků a vytvářejí biotopy.
Hlavně hlídají aby lidé neničili přírodu ,ale rád se nechám poučit na co peníze používají a jak mají rozdělen rozpočet peněz.
SV
Slavomil Vinkler
26.2.2026 09:24 Reaguje na vaberNo, chce to vše. Ochranu před kůrovcem, výměna vysazených monokultur za smíšené, údržbu luk pastvou i sklízením atd. No a i hlídat před "podnikavci a ničiteli", atd.
Odpovědět
TS
Tonda Selektoda
26.2.2026 07:56Jestli je pravdou, že za předešlé volební období došlo k nárůstu státního dluhu o 1200 mld. korun a nová vláda při svém nástupu neobdržela ani schválený státní rozpočet, který si dokonce na počátku svého vládnutí musela sama zpracovat, a ještě bude muset proběhnout jeho schválení, nelze se divit snaze vlády o zavedení úsporných opatření ve financování. Že se to pak může dotknout i některých státních zakázek, státních institucí a organizací, i organizací dlouhodobě dotovaných ze státního rozpočtu, je pak zřejmé.
Případnou kritikou vlády, ani kvikotem dotčených organizací na nedostatečnou výši financování, či dotování jejich provozu a osobní spotřeby, se státní dluh nesplatí ani nesníží.
Odpovědět
Případnou kritikou vlády, ani kvikotem dotčených organizací na nedostatečnou výši financování, či dotování jejich provozu a osobní spotřeby, se státní dluh nesplatí ani nesníží.
Karel Zvářal
26.2.2026 08:24 Reaguje na Tonda SelektodaVzpomínali to vícekrát, a je to i v textu - "Mají slušné rezervy, mají přes 726 milionů korun, což je dost,"... Ti jsou vysmátí jak lečo, ale mají ty "nástupy před branami" secvičené, tak proč to nezkoušet zas a znova. Situace/dluh se zvládne, ovšem postupně, rok za rokem...
Odpovědět
DA
DAG
26.2.2026 08:33 Reaguje na Tonda SelektodaVáš příspěvek je demagogie. Státní dluh nastartoval Babíš a za poslední dva roky vlády měl daleko vyšší schodky rozpočtu něž vláda minulá vláda, která schodky snižovala. Přitom válka na Ukrajině jim nastavila stejně těžké ne-li těžší podmínky než Covid.
Já jen pro pořádek, když chcete podávat čísla jednostranně.
To by jste taky mohl napsat, že v listopadu nastoupila Babišová vláda a začalo se zvedat HDP a je to jeho zásluha ;)
Odpovědět
Já jen pro pořádek, když chcete podávat čísla jednostranně.
To by jste taky mohl napsat, že v listopadu nastoupila Babišová vláda a začalo se zvedat HDP a je to jeho zásluha ;)
TS
Tonda Selektoda
26.2.2026 09:21 Reaguje na DAGDAG-u, nejde o číslo, které bylo opakovaně uváděno v našich pravdomluvných médiích, jako dluh za čtyřleté hospodaření předešlé vlády. Ani určit a ukázat si prstem na osobu, která za něco může. A o tom, že při nástupu nové vlády nebyl na rok 2026 předložen schválený státní rozpočet, se toho v závěru minulého roku napovídalo v médiích také dost.
Odpovědět
DA
DAG
26.2.2026 13:43 Reaguje na Tonda SelektodaZase argumentační faul, právě s tím číslem jste operoval. Každý normální ekonom Vám řekne, že snížit roční schodek na původní úroveň nejde najednou. I když je vyvolán situací, která následně skončí (viz Covid).
Ano rozpočet nebyl schválen, protože volby se přesunuly z jara do na podzim a není na to následně čas. I Fialova vláda si schvalovala rozpočet svůj po novém roce a Babišův nepoužila. Nato, že se to v médiích tak probíralo, by jste měl mít lepší přehled. Minulé vládě se dá vyčítat oprávněně spoustu věcí, ale vy naskakujete jen na argumenty nynějšího establishmentu, které tím zakrývají jen svoje vlastní chyby nebo tím chtějí omlouvat svoje budoucí kroky.
Odpovědět
Ano rozpočet nebyl schválen, protože volby se přesunuly z jara do na podzim a není na to následně čas. I Fialova vláda si schvalovala rozpočet svůj po novém roce a Babišův nepoužila. Nato, že se to v médiích tak probíralo, by jste měl mít lepší přehled. Minulé vládě se dá vyčítat oprávněně spoustu věcí, ale vy naskakujete jen na argumenty nynějšího establishmentu, které tím zakrývají jen svoje vlastní chyby nebo tím chtějí omlouvat svoje budoucí kroky.
BM
Břetislav Machaček
26.2.2026 09:22 Reaguje na DAGZadlužování nastartovala v roce 1989 revoluce(předání moci)
a Babiš měl před covidem rozpočet přebytkový. Covidem se
zadlužily všechny státy na světě, ale za Fialy už nebyl!
Nebo by jste chtěl, aby při covidu krachlo hospodářství?
Já ne, protože z nuly se začíná sakra těžce. Válka na
Ukrajině nás stála hlavně to, co jsme poskytli z vůle
Fialovy vlády a ztráty z neuskutečněných a nevýhodných obchodů jdou za EU a vládou, která s tím souhlasila.
Dvacátý balíček proti Rusku a Rusko vyváží více ropy,
než před válkou, ale už ne k nám, ale tam, kde kupují
to, co je levnější a nikoliv jen to ideově nezávadné.
Odpovědět
a Babiš měl před covidem rozpočet přebytkový. Covidem se
zadlužily všechny státy na světě, ale za Fialy už nebyl!
Nebo by jste chtěl, aby při covidu krachlo hospodářství?
Já ne, protože z nuly se začíná sakra těžce. Válka na
Ukrajině nás stála hlavně to, co jsme poskytli z vůle
Fialovy vlády a ztráty z neuskutečněných a nevýhodných obchodů jdou za EU a vládou, která s tím souhlasila.
Dvacátý balíček proti Rusku a Rusko vyváží více ropy,
než před válkou, ale už ne k nám, ale tam, kde kupují
to, co je levnější a nikoliv jen to ideově nezávadné.
PE
Petr Eliáš
26.2.2026 10:24 Reaguje na Břetislav MachačekBřétíku, zadlužovalo se už dávno před revolucí. Ale to ty nepochopíš. :D
Dále:
A - Koblihář měl jen jeden přebytkový rok a to 2,9 miliardy v 2018. A fakt to nebyla zásluha kobliháře. :D
B - pomoc Ukrajině za celou tu dobu je cca 95 miliard Kč. Příjmy z daní, pojištění atd. a refundace (třeba za vojenské zásoby) nějakých 105 miliard Kč. Tak snad si dokážeš vypočítat, že nás Ukrajina nic nestála. :D
C - ano, mužik vyváží asi o 5% víc ropy než před válkou, ale za mnohem nižší cenu. Takže na tom mužik prodělává. :D A kdyby ses alespoň podíval, tak jsou ceny paliv stejné nebo nižší než před začátkem války. :D
D - a ještě k tomu zadlužování. Ono ti to nedojde, je to tedy zbytečné ti to vysvětlovat, ale za dluh vzniklý během Fialovy vlády je také z části odpovědna vláda burešova. :D
Odpovědět
Dále:
A - Koblihář měl jen jeden přebytkový rok a to 2,9 miliardy v 2018. A fakt to nebyla zásluha kobliháře. :D
B - pomoc Ukrajině za celou tu dobu je cca 95 miliard Kč. Příjmy z daní, pojištění atd. a refundace (třeba za vojenské zásoby) nějakých 105 miliard Kč. Tak snad si dokážeš vypočítat, že nás Ukrajina nic nestála. :D
C - ano, mužik vyváží asi o 5% víc ropy než před válkou, ale za mnohem nižší cenu. Takže na tom mužik prodělává. :D A kdyby ses alespoň podíval, tak jsou ceny paliv stejné nebo nižší než před začátkem války. :D
D - a ještě k tomu zadlužování. Ono ti to nedojde, je to tedy zbytečné ti to vysvětlovat, ale za dluh vzniklý během Fialovy vlády je také z části odpovědna vláda burešova. :D
LB
Lukas B.
26.2.2026 10:53 Reaguje na Petr Eliášnaakumulovaný skrytý vnitřní dluh (na chybějící infrastruktuře, na zanedbané údržbě infrastruktury, na devalvaci vzdělání, na zdravotní péči, na devastaci přírody etc.) k roku 1989 se dá jen těžko vyčíslit, dá se jen odhadovat. rozumné odhady se pohybují ve vyšších jednotkách ročního HDP.
Odpovědět
PE
Petr Eliáš
26.2.2026 10:57 Reaguje na Lukas B.Tuším že Klaus, Zeman a ještě nějací tehdejší papaláši ten interní dluh vyhodnotili. A už tehdy to bylo tuším 1,6 bilionu Kčs. ;)
Odpovědět
LB
Lukas B.
26.2.2026 11:05 Reaguje na Petr Eliášano, to byl možná jeden z těch seriozních odhadů. ale seriozních odhadů bylo víc a lišily se téměř o řád. ono jak ocenit nižší průměrný věk dožití, sníženou kvalitu života a podobné "měkké" komodity - proti tomu je nacenit zanedbání bytového fondu (možná pamatujete osmdesátkovou prahu plnou loubí dřevěného lešení proti padající omítce) legrace.
Odpovědět
JŘ
Jaroslav Řezáč
26.2.2026 12:34 Reaguje na Břetislav MachačekRusko sice ropu může vyvážet, ale za kolik? jejich náklady na distribuci jsou obrovské, používají plavidla které měla být už ve šrotu... kdykoliv mohou být zabaveny. Vzhledem k tomu, že po útocích na elektrárny a distribuční uzle je v podstatě těžko představitelné, že něco vyváží.
Odpovědět
BM
Břetislav Machaček
26.2.2026 09:30 Reaguje na DAGDodám, že pokud zvedá HDP spotřeba obyvatel, tak je to pouze
dočasné a svědčí o tom, že obyvatelstvu nezbylo nic jiného,
než sáhnout do úspor z předchozí doby a více utrácet. Je
to jinak látka 1, ročníku SŠ ekonomické, že spotřeba je
dočasná a rovněž výhodný kurz národní měny umožňující
levnější dovozy paliv, surovin a spotřebního zboží, což
povzbuzuje spotřebitele nakupovat více.
Odpovědět
dočasné a svědčí o tom, že obyvatelstvu nezbylo nic jiného,
než sáhnout do úspor z předchozí doby a více utrácet. Je
to jinak látka 1, ročníku SŠ ekonomické, že spotřeba je
dočasná a rovněž výhodný kurz národní měny umožňující
levnější dovozy paliv, surovin a spotřebního zboží, což
povzbuzuje spotřebitele nakupovat více.
PE
Petr Eliáš
26.2.2026 10:36 Reaguje na Břetislav MachačekV tom případě jsi 1. ročních asi prochrápal, protože pokud spotřeba zvyšuje HDP neznamená to automaticky, že lidem nezbylo než sáhnout do úspor. :D :D
Podle ČNB je míra úspor v ČR oproti ostatním zemím dost vysoká. A růst spotřeby je převážně kryt z běžných příjmů a ne z úspor.
Ale chápu, kam se ČNB hrabe na tebe, místního Pytlíka. Že Břéťo? :D
Odpovědět
Podle ČNB je míra úspor v ČR oproti ostatním zemím dost vysoká. A růst spotřeby je převážně kryt z běžných příjmů a ne z úspor.
Ale chápu, kam se ČNB hrabe na tebe, místního Pytlíka. Že Břéťo? :D
RČ
Radek Čuda
26.2.2026 11:40 Reaguje na DAG"Přitom válka na Ukrajině jim nastavila stejně těžké ne-li těžší podmínky než Covid."
Tady bych si dovolil nesouhlasit, covid byla podstatně větší řacha, protože jeho dopad na fungování společnosti i ekonomiky byl nesrovnatelně větší, a to jak v rámci ČR, tak i s ohledem na vztahy se zahraničím..
Jiná věc je, zda ty covidové restrikce, které se samozřejmě do rozpočtu výrazně promítly ... a samozřejmě negativně ... byly v té míře opravdu nutné a smysluplné.
Nicméně nelze pominout, že v tomto se ČR od většiny zemí EU moc nelišila, všechny blbly na kvadrát a všechny měly díky tomu sekeru jak blázen. Pokud bychom tedy něco srovnávali, tak to chce vývoj 2022 a dál ...
Odpovědět
Tady bych si dovolil nesouhlasit, covid byla podstatně větší řacha, protože jeho dopad na fungování společnosti i ekonomiky byl nesrovnatelně větší, a to jak v rámci ČR, tak i s ohledem na vztahy se zahraničím..
Jiná věc je, zda ty covidové restrikce, které se samozřejmě do rozpočtu výrazně promítly ... a samozřejmě negativně ... byly v té míře opravdu nutné a smysluplné.
Nicméně nelze pominout, že v tomto se ČR od většiny zemí EU moc nelišila, všechny blbly na kvadrát a všechny měly díky tomu sekeru jak blázen. Pokud bychom tedy něco srovnávali, tak to chce vývoj 2022 a dál ...
JŘ
Jaroslav Řezáč
26.2.2026 12:29 Reaguje na DAGpokud ekonomika roste, poměr k dluhu klesá....
Odpovědět
DA
DAG
26.2.2026 13:49 Reaguje na Jaroslav ŘezáčAno, ale tu konečnou částku na konci stejně musíte zaplatit. A ta bohužel bezuzdně roste a i v době kdy máme ekonomický růst 2,5%. Navíc úroky z té celkového dluhu jdou proti snižování poměru.
Odpovědět
va
vaber
26.2.2026 09:41 Reaguje na Tonda SelektodaStátní dluh je prý vnější a vnitřní.
,,Pro vládu je jasně výhodnější vnitřní dluh, kdy stát de facto dluží sám sobě,, to je citace z Vikipedie.
Vnitřní dluh se vyrobí prodejem státních dluhopisů. Nevím o tom že by vlády, v posledních letech, vydávaly takové množství dluhopisů za stovky miliard,jak roste státní dluh.
Vnější dluh je horší a je to fakticky otroctví cizím lichvářům. Realitu se nikdy nedozvíme, kolik nás to stojí,co za to musíme dělat, ani jak z tohoto dluhu ven.
Zadluženou osobu oberou o vše a když pracuje vezmou mu všechny peníze ,takže takový jednotlivec raději nepracuje.
Co se zadluženým státem, netuším. Řecku nakonec zřejmě dluhy odpustili a dluhy, úvěry, věřitelé odepsali.
Odpovědět
,,Pro vládu je jasně výhodnější vnitřní dluh, kdy stát de facto dluží sám sobě,, to je citace z Vikipedie.
Vnitřní dluh se vyrobí prodejem státních dluhopisů. Nevím o tom že by vlády, v posledních letech, vydávaly takové množství dluhopisů za stovky miliard,jak roste státní dluh.
Vnější dluh je horší a je to fakticky otroctví cizím lichvářům. Realitu se nikdy nedozvíme, kolik nás to stojí,co za to musíme dělat, ani jak z tohoto dluhu ven.
Zadluženou osobu oberou o vše a když pracuje vezmou mu všechny peníze ,takže takový jednotlivec raději nepracuje.
Co se zadluženým státem, netuším. Řecku nakonec zřejmě dluhy odpustili a dluhy, úvěry, věřitelé odepsali.
RČ
Radek Čuda
26.2.2026 12:03 Reaguje na vaberNic ve zlém, ale jste bohužel úplně mimo.
Státní dluhopisy se samozřejmě emitují neustále a v objemech, který odpovídá celkovému zadlužení. Kde jinde by se ty peníze braly? Jiná věc, že jsou primárně určeny pro institucionální investory (banky, pojišťovny a další primárně finanční subjekty), s dluhopisy pro drobné investory je neskutečný oser a v zásadě je možno je brát spíš jako nástroj PR.
Vnější dluh znamená primárně jen to, že ty dluhopisy (primárně) mají v držení zahraniční subjekty. Má to svá pro a proti, ale to by bylo na dlouho. A není to rozhodně žádná lichva, ty podmínky jsou zcela standardní a dány trhem.
Kolik nás to stojí ví každý, kdo se do rozpočtu podívá, obsluha státního dluhu je standardní výdajovou položkou.
Srovnání dluhu například fyzické osoby a státu je zcela mimo, to fakt takto nejde.
U Řecka nebylo takovým problémem samotné zadlužení, ale euro. A Řecku se něco odpustilo, ale značná část byla
restrukturalizována, primárně díky aktivitě ECB.
Píšu to tak zjednodušeně, že to skoro volá o pomstu, ale na něco pořádného tu fakt není prostor ... navíc se to dá vše dohledat na netu. Jen pokud by se do toho někdo pouštěl, tak drobná rada ... hlavně nepoužívat tzv. zdravý selský rozum.
Odpovědět
Státní dluhopisy se samozřejmě emitují neustále a v objemech, který odpovídá celkovému zadlužení. Kde jinde by se ty peníze braly? Jiná věc, že jsou primárně určeny pro institucionální investory (banky, pojišťovny a další primárně finanční subjekty), s dluhopisy pro drobné investory je neskutečný oser a v zásadě je možno je brát spíš jako nástroj PR.
Vnější dluh znamená primárně jen to, že ty dluhopisy (primárně) mají v držení zahraniční subjekty. Má to svá pro a proti, ale to by bylo na dlouho. A není to rozhodně žádná lichva, ty podmínky jsou zcela standardní a dány trhem.
Kolik nás to stojí ví každý, kdo se do rozpočtu podívá, obsluha státního dluhu je standardní výdajovou položkou.
Srovnání dluhu například fyzické osoby a státu je zcela mimo, to fakt takto nejde.
U Řecka nebylo takovým problémem samotné zadlužení, ale euro. A Řecku se něco odpustilo, ale značná část byla
restrukturalizována, primárně díky aktivitě ECB.
Píšu to tak zjednodušeně, že to skoro volá o pomstu, ale na něco pořádného tu fakt není prostor ... navíc se to dá vše dohledat na netu. Jen pokud by se do toho někdo pouštěl, tak drobná rada ... hlavně nepoužívat tzv. zdravý selský rozum.
va
vaber
27.2.2026 09:13 Reaguje na Radek ČudaJasně dluhopisy kupují banky a bankám dává peníze centrální banka, nebo žijete v naivní představě o nějakém krytí peněz? Nechytejte mě za slovo, dává,bankám dávají peníze i jiní ,tedy schovávají si je v bankách, fondech atd. Asi čtete ekonomické příručky a tam je vše jasné a krásné. Ale jsou praktické kroky i jiné názory , které se musí umlčet a zašlapat, jak nehorázné nepravdy.
Dohud se peněžní trh nezhroutí díky hyperinflaci nebo nedostatku zboží základních potřeb, budou se do ekonomiky pumpovat peníze podle potřeb, aby se ekonomika hýbala a ne podle nějakého růstu .
Hezké je i vysvětlení ,restrukturalizována, primárně díky aktivitě ECB. Co to předně znamená, to víte.
Jak dlouho je doba kdy EU přísně hlídala zadlužení každého státu,chtěla sankce a vypadalo to že s tím zadlužením padá a žije svět . Jaká je situace nyní i v těch, kdysi nejvzornějších státech? Kde se ty všechny peníze na dluhy států a růst inflace vzaly ? Někdo je musel dát do oběhu, samozřejmě podle vějakých pravidel a ty pravidla se moho měnit. Nebo ne? Vyřeší to aktivita centrálních bank? Tak to je pohoda.
Jediné s čím mohu souhlasit je ,že zdravý rozum se nedá použít.
Odpovědět
Dohud se peněžní trh nezhroutí díky hyperinflaci nebo nedostatku zboží základních potřeb, budou se do ekonomiky pumpovat peníze podle potřeb, aby se ekonomika hýbala a ne podle nějakého růstu .
Hezké je i vysvětlení ,restrukturalizována, primárně díky aktivitě ECB. Co to předně znamená, to víte.
Jak dlouho je doba kdy EU přísně hlídala zadlužení každého státu,chtěla sankce a vypadalo to že s tím zadlužením padá a žije svět . Jaká je situace nyní i v těch, kdysi nejvzornějších státech? Kde se ty všechny peníze na dluhy států a růst inflace vzaly ? Někdo je musel dát do oběhu, samozřejmě podle vějakých pravidel a ty pravidla se moho měnit. Nebo ne? Vyřeší to aktivita centrálních bank? Tak to je pohoda.
Jediné s čím mohu souhlasit je ,že zdravý rozum se nedá použít.
PE
Petr Eliáš
26.2.2026 10:38 Reaguje na Tonda SelektodaTak moc nekvič. Pár milionů NP ti evidentně vadí. Ale nějakých 130 miliard sekera ročně navíc, co plánuje koblihář, ti evidentně nevadí. :)
Odpovědět
LB
Lukas B.
26.2.2026 10:50nic proti myšlence spořit v situaci, kdy máme spoustu dluhů a dluh se stále zvětšuje. jenom by bylo jaksi fajn se podívat na státní rozpočet, kam těch peněz jde nejvíce. a narovinu - provoz národních parků je jen maličká kapka v moři výdajů. nejdřív by to chtělo přestat uplácet blbé voliče a rozpočet prožírat. (a pak jsem se probudil a měl ruku v nočníku, ach jo).
Odpovědět
RČ
Radek Čuda
26.2.2026 12:11 Reaguje na Lukas B.Na jednu stranu máte pravdu.
Na straně druhou je nutno vzít v úvahu i jistou symboliku, tedy že pokud se utahují šrouby, tak všem ... ne třeba všem stejně, ale každému aspoň trochu.
Opak lze jen za situace, kdy jsou jasně formulovány priority a už při sestavování rozpočtu je na to brán zřetel. To bohužel u nás s ohledem na podzimní termín voleb v prvním roce volebního roku prakticky nejde, a to dokonce ani kdyby vláda pokračovala dál, takže první rozpočet bude vždy paskvil ... a to do té doby, než se "rozpojí" termín voleb a vymezení fiskálního roku. Ani jedno momentálně nehrozí, takže ...
Odpovědět
Na straně druhou je nutno vzít v úvahu i jistou symboliku, tedy že pokud se utahují šrouby, tak všem ... ne třeba všem stejně, ale každému aspoň trochu.
Opak lze jen za situace, kdy jsou jasně formulovány priority a už při sestavování rozpočtu je na to brán zřetel. To bohužel u nás s ohledem na podzimní termín voleb v prvním roce volebního roku prakticky nejde, a to dokonce ani kdyby vláda pokračovala dál, takže první rozpočet bude vždy paskvil ... a to do té doby, než se "rozpojí" termín voleb a vymezení fiskálního roku. Ani jedno momentálně nehrozí, takže ...
LB
Lukas B.
26.2.2026 13:46 Reaguje na Radek Čudaasi tři čtvrtiny rozpočtu jsou výdaje mandatorní nebo kvazimandatorní. důchody, sociálka, platy státních zaměstnanců, obsluha státního dluhu, příspěvky mezinárodním organizacím etc. blbý je, že důchodci jsou voliči (něco přes čtvrtinu oprávněných voličů jsou důchodci) a volební právo mají i osoby pobírající sociální dávky. a blbý je, že státní zaměstnanci rovněž drží volební právo *). takže na ně se holt nešáhne, a když jo, tak se vyberou nějací Kondelíky neoblíbení, třeba ti krňapáci co nepřejí chudince majitelce nemovitosti dobrodiní služeb instalatéra.
*) já vím, že něco jako metternichovská kritéria pro volební právo je jen mokrej sen...
Odpovědět
*) já vím, že něco jako metternichovská kritéria pro volební právo je jen mokrej sen...
BM
Břetislav Machaček
26.2.2026 15:03 Reaguje na Lukas B.Vy mokrý sne víte, že to co se na důchody a sociální
dávky vyplácí, tak se taky od zaměstnanců vybere?
Zbytek rozpočtu je postaven na daních a příjmech ze
státních podniků. Těch je poskrovnu a tak by se musely zvýšit daně, ale to by bylo křiku. Co tak
oddělit důchody a důchodové zabezpečení od státního
rozpočtu a přestanou kecy o důchodech zatěžujících státní rozpočet. A nebo se má ubrat na důchodech,
aby bylo na stíhačky? Povězte to svým rodičům a
prarodičům, ať jdou žebrat, protože vy považujete
za důležitější předražené zbraně, než důstojné
důchody? I zdravotnictví hospodaří s vybranými
penězi na zdravotnictví a šetřit se musí tam, co
na sebe nevydělává a na co není speciální daň.
Odpovědět
dávky vyplácí, tak se taky od zaměstnanců vybere?
Zbytek rozpočtu je postaven na daních a příjmech ze
státních podniků. Těch je poskrovnu a tak by se musely zvýšit daně, ale to by bylo křiku. Co tak
oddělit důchody a důchodové zabezpečení od státního
rozpočtu a přestanou kecy o důchodech zatěžujících státní rozpočet. A nebo se má ubrat na důchodech,
aby bylo na stíhačky? Povězte to svým rodičům a
prarodičům, ať jdou žebrat, protože vy považujete
za důležitější předražené zbraně, než důstojné
důchody? I zdravotnictví hospodaří s vybranými
penězi na zdravotnictví a šetřit se musí tam, co
na sebe nevydělává a na co není speciální daň.
BM
Břetislav Machaček
26.2.2026 15:27 Reaguje na Břetislav MachačekPro ty co neradi počítají pouze dodám, že plánovaný
rozpočet předchozí vlády na obranu byl 206 miliard,
což při podělení 10 miliony obyvatel republiky jsou
náklady jednoho občana na obranu 20 600. Co tak to
oddělit od rozpočtu stejně, jako zdravotnictví a
důchody a posílat každý rok složenku na 20 600 Kč
na osobu včetně dětí. Jste ochotni to posílat?
To je pro 4 člennou rodinu 80 000, které musíte
oželet, aby se kupovalo to nejdražší, co na trhu
existuje! A víte koho armáda chrání hlavně? Ano
ty bohaté, aby jim to někdo nevzal, ale chudým
je fuk, kdo je odírá a koho musí poslouchat.
Odpovědět
rozpočet předchozí vlády na obranu byl 206 miliard,
což při podělení 10 miliony obyvatel republiky jsou
náklady jednoho občana na obranu 20 600. Co tak to
oddělit od rozpočtu stejně, jako zdravotnictví a
důchody a posílat každý rok složenku na 20 600 Kč
na osobu včetně dětí. Jste ochotni to posílat?
To je pro 4 člennou rodinu 80 000, které musíte
oželet, aby se kupovalo to nejdražší, co na trhu
existuje! A víte koho armáda chrání hlavně? Ano
ty bohaté, aby jim to někdo nevzal, ale chudým
je fuk, kdo je odírá a koho musí poslouchat.
Jakub Graňák
26.2.2026 17:03 Reaguje na Břetislav MachačekPlný souhlas: co se vybere na zdravotním nechť jde do zdravotnictví, co se vybere na sociálním nechť jde na důchody... na dluh ani korunu... a teď se podívejte na saldo důchodového účtu.
Odpovědět
BM
Břetislav Machaček
26.2.2026 19:44 Reaguje na Jakub GraňákA teď se podívejte kolik šlo z důchodových účtů na jiné položky v minulosti a proč je nyní propad příjmů! Pokud začínají věční studenti pracovat až ve třiceti a studují obory, které je pak neživí, tak nemá na důchodový účet kdo dělat. Moje generace
už vytvářela příjmy pro důchodové účty ze
2/3 už od 18 let a zbytek po 24 letech věku.
A dnes? 2/3 až po 24 letech a nebo později.
Někteří dostudují, ale plní důchodové účty
v zahraničí. Navíc zásluhovost penze z platu
vypláceného z daní státem je tunelem na ty
důchodové účty. Navzájem se ouřadové povyšují, aby měli větší vyměřovací základ a pak mají sto tisíc penze a jiní 15 tisíc za 45 let dřiny, bez které by na ty penze nebylo.
Koukněte na poslance, jak si k platu vytváří
uměle další placené funkce. Paradoxně ti co vytvářejí hodnoty jsou hodnoceni hůře, než ti, co jim házejí pod nohy klacky a mají čas v práci psát do ekolistu a jinam. Jinak v EU je běžné, že výpadky důchodových účtů kryjí z
daní a nikdo z toho neobviňuje důchodce,
kterými jednou budou všichni, pokud se
toho vůbec v práci ve zdraví dožijí. Je
zoufalé vidět plné ordinace čerstvých
důchodců, co za strachu snížení důchodu
přecházeli nemoci a marodí až pak a nebo
se penze ani nedožijí. Co na to vaši
rodiče, že si přejete aby důchody byly
podle stavu účtu když je nízký a když
je vyšší, tak ho předchozí vlády cpaly
do jiných rezortů? To vám nevadilo?
Odpovědět
už vytvářela příjmy pro důchodové účty ze
2/3 už od 18 let a zbytek po 24 letech věku.
A dnes? 2/3 až po 24 letech a nebo později.
Někteří dostudují, ale plní důchodové účty
v zahraničí. Navíc zásluhovost penze z platu
vypláceného z daní státem je tunelem na ty
důchodové účty. Navzájem se ouřadové povyšují, aby měli větší vyměřovací základ a pak mají sto tisíc penze a jiní 15 tisíc za 45 let dřiny, bez které by na ty penze nebylo.
Koukněte na poslance, jak si k platu vytváří
uměle další placené funkce. Paradoxně ti co vytvářejí hodnoty jsou hodnoceni hůře, než ti, co jim házejí pod nohy klacky a mají čas v práci psát do ekolistu a jinam. Jinak v EU je běžné, že výpadky důchodových účtů kryjí z
daní a nikdo z toho neobviňuje důchodce,
kterými jednou budou všichni, pokud se
toho vůbec v práci ve zdraví dožijí. Je
zoufalé vidět plné ordinace čerstvých
důchodců, co za strachu snížení důchodu
přecházeli nemoci a marodí až pak a nebo
se penze ani nedožijí. Co na to vaši
rodiče, že si přejete aby důchody byly
podle stavu účtu když je nízký a když
je vyšší, tak ho předchozí vlády cpaly
do jiných rezortů? To vám nevadilo?
LB
Lukas B.
27.2.2026 08:32 Reaguje na Břetislav Machaček"každému podle jeho potřeb". to už jsem někde slyšel. dávám přednost staršímu "voják se stará, voják má".
"pověste to svým rodičům ať jdou žebrat" - jestli je ve Vaší bublině rodina tak nuklearizovaná, ted to Vám tedy nezávidím. postarat se o své rodiče - to už jsem taky někde slyšel. dokonce to máme v naší stručné "ústavě" (desateru) na čtvrtém respektive pátém místě (dle výběru cesty ke stejnému cíli). skutky milosrdenství k ostatním bližním máme nařízeny až v nižším prováděcím předpisu.
ano, jednoznačně "se má ubrat na důchodech aby bylo na stíhačky". lépe živý jíst chlebovou polévku než se přesycený papouščích jater válet mrtvý.
Odpovědět
"pověste to svým rodičům ať jdou žebrat" - jestli je ve Vaší bublině rodina tak nuklearizovaná, ted to Vám tedy nezávidím. postarat se o své rodiče - to už jsem taky někde slyšel. dokonce to máme v naší stručné "ústavě" (desateru) na čtvrtém respektive pátém místě (dle výběru cesty ke stejnému cíli). skutky milosrdenství k ostatním bližním máme nařízeny až v nižším prováděcím předpisu.
ano, jednoznačně "se má ubrat na důchodech aby bylo na stíhačky". lépe živý jíst chlebovou polévku než se přesycený papouščích jater válet mrtvý.
BM
Břetislav Machaček
27.2.2026 09:15 Reaguje na Lukas B.Tu se nesmí hlupáky nazývat pravým
jménem, tak se zdržím komentáře. Já
jen přeji dnes úspěšným asociálům
ránu osudu při níž budou odkázáni
na to milosrdenství jiných. Znal jsem totiž spolumajitele firmy, který po autohavárii skončil jako
ležák. Opustila ho přítelkyně se
společníkem a firmu vytunelovali.
Po vyléčení ve špitále byl půl
roku ve fešácké léčebně, než mu došly úspory a pak dodýchal v LDN
pro "socky", kterými vždy pohrdal.
Zamyslete se nad tím, že žádný strom
neroste do nebe a nežije ve zdraví věčně. Já vím, vás se to netýká,
když jste mladý, zdravý a úspěšný!
Bude to tak věčně? Pak pochopíte, že společnost, která se neumí postarat
o důstojný život všech je špatná
i když má ty nejnovější zbraně.
Odpovědět
jménem, tak se zdržím komentáře. Já
jen přeji dnes úspěšným asociálům
ránu osudu při níž budou odkázáni
na to milosrdenství jiných. Znal jsem totiž spolumajitele firmy, který po autohavárii skončil jako
ležák. Opustila ho přítelkyně se
společníkem a firmu vytunelovali.
Po vyléčení ve špitále byl půl
roku ve fešácké léčebně, než mu došly úspory a pak dodýchal v LDN
pro "socky", kterými vždy pohrdal.
Zamyslete se nad tím, že žádný strom
neroste do nebe a nežije ve zdraví věčně. Já vím, vás se to netýká,
když jste mladý, zdravý a úspěšný!
Bude to tak věčně? Pak pochopíte, že společnost, která se neumí postarat
o důstojný život všech je špatná
i když má ty nejnovější zbraně.
LB
Lukas B.
27.2.2026 09:20 Reaguje na Břetislav Machačekargumentace hlupákem který se (zřejmě) neobtěžoval životním pojištěním je důvod plošně rozdávat a prožírat rozpočet? žijete na dluh i doma? jste v exekuci? kolik jich máte?
státní bankrot není nic moc. tady fakticky proběhl v třiapadesátém.
Odpovědět
státní bankrot není nic moc. tady fakticky proběhl v třiapadesátém.
va
Jakub Graňák
27.2.2026 12:34 Reaguje na Břetislav MachačekKdyž už chcete být osobní tak vězte, že oba moji rodiče zemřeli sedření záhy po odchodu do důchodu...
Ke zbytku: to jako myslíte těch pár miliard přebytků, co se rozpustilo v rozpočtu někdy v devadesátkách? Tak si je srovnejte s těma stamiliardama, co byly vyplaceny na dluh...
Odpovědět
Ke zbytku: to jako myslíte těch pár miliard přebytků, co se rozpustilo v rozpočtu někdy v devadesátkách? Tak si je srovnejte s těma stamiliardama, co byly vyplaceny na dluh...
PE
Petr Eliáš
27.2.2026 12:35 Reaguje na Břetislav MachačekA to aby si se 45 let dřel ti někdo přikázal? Nebo to byla tvá životní volba a dělal jsi to sám pro sebe? Ty ses každopádně nedřel, celý život si dřepěl na židli za státní prachy a dělal kulové. :D A ještě ti prozradím malé tajemství - v ČR v průměru člověk s vysokou školou odvede za život do důchodového systému víc než ten, kdo pracuje od 18. ;)
Odpovědět
va
vaber
27.2.2026 09:29 Reaguje na Jakub GraňákPlný souhlas, je mi 80let a klidně ať zdravotníctví zdechne, je to bezedná žumpa. Já se narodil bez doktorů a umřu taky bez nich. každý umře i když bude mít kolem sebe deset doktorů
Na důchody si skoro každý platil a není chyba těch co platili ,že stav je takový jaký je .Je to chyba těch co takový systém zavedli. Politiků kteří mají strach udělat nepopulární opatření aby nešli od koryta.
Ovšem taky stát musí řádně vybírat daně, neplatit zbytečné výdaje na ..... mnoho zbytečných a dokonce škodlivých výdajů , třeba armády. Měl by na daních vybrat tolik, aby pokryl svoje výdaje .
Odpovědět
Na důchody si skoro každý platil a není chyba těch co platili ,že stav je takový jaký je .Je to chyba těch co takový systém zavedli. Politiků kteří mají strach udělat nepopulární opatření aby nešli od koryta.
Ovšem taky stát musí řádně vybírat daně, neplatit zbytečné výdaje na ..... mnoho zbytečných a dokonce škodlivých výdajů , třeba armády. Měl by na daních vybrat tolik, aby pokryl svoje výdaje .
LB
Lukas B.
27.2.2026 09:42 Reaguje na vabermaslíte, že by bylo lépe živit míto své armády armádu cizí?
Odpovědět
Jakub Graňák
27.2.2026 12:39 Reaguje na Lukas B.Stará rčení typu: "Ti kdož překuli své meče na pluhy budou orat zem pro ty, kteří to neudělali" nejsou momentálně v kurzu:-)
Naopak v kurzu je vzpomínat na sladké dobré časy před devětaosmdesátým... tehdy bylo na "obranu" vynakládáno 7-10 % HDP...:-)
Odpovědět
Naopak v kurzu je vzpomínat na sladké dobré časy před devětaosmdesátým... tehdy bylo na "obranu" vynakládáno 7-10 % HDP...:-)
va
vaber
28.2.2026 09:07 Reaguje na Lukas B.Tak to hustili do hlav svých vojáků, králové a vůdci aby chránili hlavně sebe ,protože bez armád a moci by nebyli nic. Dnes armády hájí režim a já nestojím o to abych musel bojovat a padnout za tyto režimní politiky. Nebo vy chcete padnou za svého souseda, nějakého politika, jazyk atd.
Povinnost jít válčit a nechat se zabít je nejvyšší totalita která existuje a největší zlo páchané na lidech.
Odpovědět
Povinnost jít válčit a nechat se zabít je nejvyšší totalita která existuje a největší zlo páchané na lidech.
Jakub Graňák
27.2.2026 12:41 Reaguje na vaberPolitici jsou takoví, jako jejich voliči... pokud voliči chtějí aby jim bylo lháno a byla popírána realita, tak to budou politici dělat...
Odpovědět
va
vaber
28.2.2026 08:59 Reaguje na Jakub GraňákKdo je tak moudrý aby našel poctivého dobrého plitika v dnešním pokryteckém světě, který nepřevlékne kabát a kdo ví co je pravda a co je lež ,kde je dobro a kde je zlo. V době obrovských machinacích tajných služeb.
Věřící věří ,že dobro je nebe a Bůh a zlo je peklo a Dábel. Ale vždyť v pekle trestají hříšníky a Bůh se na zlo na zemi kouká a nedělá nic. Musí to napravovat Dábel a smažit hříšníky v oleji v pekle.
Odpovědět
Věřící věří ,že dobro je nebe a Bůh a zlo je peklo a Dábel. Ale vždyť v pekle trestají hříšníky a Bůh se na zlo na zemi kouká a nedělá nic. Musí to napravovat Dábel a smažit hříšníky v oleji v pekle.
Jakub Graňák
28.2.2026 17:46 Reaguje na vaberSvou otázkou v podstatě i odpovídáte jak se z toho vybabrat... jedině skrz moudrého (i vzdělaného stačí:-) občana-voliče. A hlavně nepodléhajícího emocím.
Začínáme těžce doplácet na rychlost technologického pokroku (v tomto konkrétním tématu především sociální sítě). I přes všechny výdobytky civilizace jsme uvnitř pořád tlupa opičáků do značné míry ovládaná instinkty. A pokud se sejde technologický pokrok, nulová morálka a ekonomická moc, které vyprodukují takové "autisty" jako jsou Musk, Zuckerberg etc., ochotné pro vlastní profit rozvracet společnost pomocí algorytmů orientovaných na maximalizaci zisku, tak dospějeme přesně tam kde dnes jsme.
Odpovědět
Začínáme těžce doplácet na rychlost technologického pokroku (v tomto konkrétním tématu především sociální sítě). I přes všechny výdobytky civilizace jsme uvnitř pořád tlupa opičáků do značné míry ovládaná instinkty. A pokud se sejde technologický pokrok, nulová morálka a ekonomická moc, které vyprodukují takové "autisty" jako jsou Musk, Zuckerberg etc., ochotné pro vlastní profit rozvracet společnost pomocí algorytmů orientovaných na maximalizaci zisku, tak dospějeme přesně tam kde dnes jsme.



Za státy nemusí v Bruselu jednat jen ministři, jiní ale nemohou hlasovat
Sněmovna schválila rozpočet SFŽP s meziročně obdobnými výdaji 45,6 mld. Kč
Červený: Důležité je, aby se vedení ministerstva opíralo o důvěryhodná data