V České republice je více dieselů než kdekoliv jinde v EU
Za jedenáct měsíců roku 2023 vzrostly registrace nových osobních vozidel v EU o 15,7 % a dosáhly téměř deseti milionů. S výjimkou Maďarska všechny trhy EU během tohoto jedenáctiměsíčního období rostly. K tomuto trendu významně přispěly čtyři největší trhy: Itálie (+20 %), Španělsko (+17,3 %), Francie (+16,2 %) a Německo (+11,4 %). Nejvíce registrací si v zemích EU připsala benzínová vozidla (35,7 %), následovala hybridní bez externího dobíjení (25,7 %), bateriová elektrická (14,2 %), naftová (13,7 %), plug-in hybridní (7,7 %) a ostatní (3,0 %).
V České republice bylo za jedenáct měsíců registrováno 206 tisíc nových osobních vozidel, meziročně o 16,2 % více. Více než polovinu registrací si připsala benzínová vozidla (52,2 %), následovala naftová (22,7 %), hybridní bez externího dobíjení (17,9 %), bateriová elektrická (3,0 %), plug-in hybridní (2,3 %) a ostatní (1,7 %).
„Jakkoli v zemích Evropské unie každoročně dochází ke snižování tržního podílu naftových motorizací, v Česku v posledních třech letech prakticky stagnuje. Česká republika je 10. největším trhem s novými osobními vozidly, v naftových motorizacích jsme dokonce 5. největším, když více dieselů se letos prodalo jen v Německu, Itálii, Francii a Španělsku,“ říká Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.
Naftové motorizace si v Česku stále udržují popularitu, což je dáno jak tradicí, tak zejména širokou nabídkou a oblibou nejsilnější značky na domácím trhu. „Celkový tržní podíl Škody během uplynulých jedenácti měsíců dosáhl v Česku 35,3 %, v oblasti naftových motorizací pak dokonce 48,2 %. První čtyři nejregistrovanější naftová vozidla byla Škoda OCTAVIA, KODIAQ, SUPERB a KOROQ, až 5. v pořadí byla jiná značka – Toyota PROACE,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu, který se tomuto specifiku věnoval také v panelové diskusi na prosincové konferenci Současnost a budoucnost bezemisní dopravy v České republice .
„České premiantství“ v naftových motorizacích se pak odráží v podílu bateriových elektrických vozidel, kdy v zemích EU bylo v letošním roce registrováno téměř 1,4 milionu bateriových elektromobilů, meziročně +48,2 %. I přes relativně vysoký, téměř 70% meziroční růst dosáhl podíl osobních bateriových elektromobilů v České republice pouze 3 %, což ČR řadí stále na téměř úplný chvost mezi zeměmi EU. V tomto segmentu pak Škoda dosahuje tržního podílu 22,4 % a to navzdory tomu, že jediný model značky ENYAQ je zatím (za 11 měsíců) nejregistrovanějším bateriovým elektromobilem v Česku, před Tesla MODEL Y, MODEL 3, Hyundai KONA a Volkswagen ID.3.
„Navzdory signálům o ochlazení poptávky, které zmiňují zástupci některých značek, lze předpokládat, že trh s bateriovými elektromobily nadále poroste i v Česku. Již v letošním roce jsme byli svědky u některých značek poměrně výrazného zlevnění elektromobilů, což začátkem roku odstartovala Tesla, kterou následovaly další značky mnohdy se slevami v řádech statisíců. Toto zlevnění mělo nepochybně vliv na letošní počet registrací,“ dodává Kadula.
„V příštím roce pak očekáváme příchod dostupnějších elektromobilů v nižších segmentech – např. Citroën ë-C3, Renault 5, Kia EV5, Smart 3, měla by být představena Škoda ELROQ, která bude menší a levnější než ENYAQ. Další růst trhu by měl být podpořen díky výzvě Ministerstvo průmyslu a obchodu z Národního plánu obnovy na podporu nákupu elektromobilů a pořízení a výstavbu dobíjecích stanic, která bude poskytována formou bankovní záruky a finančního příspěvku prostřednictvím Národní rozvojové banky,“ dodává Kadula.
Výzva, ve které je alokováno 1,95 miliardy korun, je k dispozici zde.
reklama