V ČR by se podle Hladíka mělo sázet víc stromů i u silnic, novelu chce ještě letos Aktualizováno
28.4.2023 18:10 | CHRUDIM
( ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
V České republice by mělo být podle ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) vysazováno víc stromů, a to i podél silnic. Musí ale jít bezpečnou výsadbu, která nebude bránit automobilové dopravě ani zemědělské rostlinné produkci. Legislativa se tím nejspíš bude zabývat ještě letos, uvedl ministr při návštěvě Pardubického kraje.
"Naším cílem je dostat do krajiny dostat víc stromů. Naším cílem je silniční zeleň povýšit, dát ji velkou hodnotu. Vrátit stromy na mnoho míst do krajiny, ale takovým způsobem, aby to nezpůsobovalo konflikty v dopravě. Je potřeba řešit, abychom pro stromy měli dost prostoru, aby koruny stromů mohly přesahovat do krajiny, aby kultivary byly výš a nevadily zemědělské technice," řekl Hladík.
Na téma stromů v krajině vzniknou pracovní skupiny. Spolupracovat budou i s ministerstvem dopravy. Návrhy, které vzniknou, budou mít dopad na zákon o ochraně přírody a krajiny a zákon o zemědělském půdním fondu. Novela o zemědělském fondu se nebude týkat jen silniční zeleně, nicméně rád by ji ministr dostal do schvalovacího procesu na konci letošního roku.
Podle Hladíka patří pardubičtí silničáři z pohledu péče o zeleň k nejprogresivnějším. Silničáři v Pardubickém kraji měli v posledních deseti letech šest dotačních evropských projektů výsadby silniční zeleně v hodnotě 50 milionů korun, další miliony korun investovali ze svého rozpočtu, uvedl ekolog Správy a údržby silnic Pardubického kraje František Weisbauer.
Tématem se ekolog zabývá od roku 1991, v poslední době vidí pozitivní posun v myšlení a přístupu k zeleni, řekl novinářům. "Do dlouhodobé následné péče o dřeviny bohužel zatím nejde dost prostředků. Také řešíme, aby bylo dostatečné množství odborníků. které budou školit a metodicky vést zaměstnance silničních správ," řekl Weisbauer.
"Vzdělávání v oblasti klimatu nám do značné míry chybí. Abychom se nenechali příliš ovlivňovat informacemi, které nejsou pravdivé. Očekáváme zejména dlouhodobé projekty postavené na spolupráci se školami, projekty celoživotního vzdělávání široké veřejnosti, projekty zahrnující nové klimatické studijní programy či kurzy na vysokých školách nebo projekty zaměřené na podporu vzdělávání lidí, kteří pracují s technologiemi v oblasti obnovitelných zdrojů," řekl ministr.
reklama
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (16)
"Vrátit stromy na mnoho míst do krajiny, ale takovým způsobem, aby to nezpůsobovalo konflikty v dopravě".
No to nezní špatně. Uvědomuje si však někdo při sázení stromů a vytváření různých pásů, že úroda na poli je silně ovlivněna, snížena kořenovým systémem asi do vzdálenosti 2x výška stromu? A to udělá sakra plochu.
Odpovědět
To jste si zase něco kreativně vymyslel. Stačí se podívat na nějaké pole u silnice se stromy. Pěstuje se až těsně ke stromům a žádné "silné ovlivnění" tam není, natož na dvě výšky stromů. Jen když jsou stromy mohutnější a stíní, tak je plodina na poli těsně u stromu o trochu nižší. To je celé.
Odpovědět
pravda, když vysadíte stromy mezi vyasfaltovaný beton, tak na tom stanovišti spíš trpí, pokud stromy mají volné prostranství prospívají lépe. To by asi řekl, kdejaký dendrolog či krajinář.
Odpovědět
To byste popřel práci všech zahradníků a zahrádkářů.
Odpovědět
No byl jste někdy v přírodě? Procházel jste se někdy na kraji mezi lesem a polem? Mám to za domem i u chaty. Mohu vám to vyfotit. Jinak dříve k poli patřily okraje lesa zvané síčky, kde sedlák sekl, udržoval trávu, aby mu to neomezovalo úrodu. V zahradě je to problém, který vyřeší velké dávky hnojiva.
Odpovědět
Nejsem zahradník ani dendrolog. V létě běžně vynáším vodu z mytí zeleniny a z různých oplachů. A přes děravý kýbl, ji pak pomalu vypouštím mezi stromy za domem. Proto by mě zajímalo, jaký mají jednotlivé druhy stromů kořenový systém. Tedy, do jaké hloubky kořeny prorůstají a jak daleko od kmene se rozrůstají. Ta dvojnásobná výška se mi však zdá moc. Možná tak nějaký kořenový „oddenek“, ze kterého pak vyraší další strom? Švestky to tak běžně dělají...
Odpovědět
onpo je totiž aby alej sloužila jako větrolam, tak nesmí být vysazována v ose ale jak se říká lidově navzájem cik, cak, tak aby se nekryly.
když se na to koukám, tak se vysazují hlavně v souměrné ose
Odpovědět
Ministr životního prostředí chce kulatý čtvereček. Namísto stromů u silnic mohou být stromořadí podél polních cest. Já bych preferoval i z ovocných stromů, ale to budou zase proti ovocnáři, protože to bude rezervoárem škůdců, kterých se oni zase chtějí zbavit.
Odpovědět
I u silnic mohou být, ale ne každý strom/druh, se k tomu hodí a musí být zasazen až za škarpou a ošetřován tak, aby větve nepřesáhly přes 1/2škarpy, natož až do 1/2vozovka, jak je dnes mnohdy běžné.
Odpovědět
Hlavně to musí být druhy, co snáší extrémní zasolení a to lípa od Marie Teresie není.
Odpovědět
V jednom nejmenovaném okresním městě máte velmi křiklavý příklad ekologické nekoncepčnosti a amatérismu spojeného s mocí která těmto lidem rozhodně nepatří do ruky. Cyklostezky kvůli kterým se výrazně mění krajina, kácí stovky kubíků stromů včetně těch kolem silnic. Stezky mají kufr jak na dálnici, vypadá to i na obrubníky, fakt super splynutí s krajinou. Navíc to vše v místě kde jedou na kole tři lidé denně (což lze brát takřka doslova). Trasa je zvolena tak že každý i řidič automobilu vidí že ti lidé stejně budou jezdit po silnici protože je to "energeticky" výhodnější, vlastně to jen zvýší riziko nehody. Aktuálně se největším škůdcem v krajině stal ekolog propagující cyklistiku a jen tak něco ho nepřekoná.
Odpovědět
ono s těmi cyklostezkami s hladkým asfaltem je kříž. musí to unést sanitku/hasičské auto /zemědělský stroj a odolat mrazu, proto ten kufr. musí to mít šířku, aby se tam ten stroj vešel, včetně rozšíření v oblouku. a buď tam nejezdí nikdo (protože je to v polích mezi horní a dolní), nebo to v okolí města natáhne bruslaře a kočárky, které vytvoří zácpu sunoucí se 4km/hod, takže cyklista dopravní, co se chce někam v reálném čase dostat, jede po souběžné silnici. notabene silničkář, kterého ani nehne slejzat z kola, přelejzat obrubníky, jet kilometr po stezce, a zase přes obrubník zpět na silnici.
Odpovědět
Pokud kolem silnic mohou být instalovány betonové protihlukové bariéry, dopravní značky, sloupy, mýtné brány, různé hlásiče, reklamní poutače – proč by nemohly kus od silnice růst též i stromy? Když nebude mít k tomu majitel pozemku námitek, nebude požadovat po správci komunikace neúměrnou finanční kompenzaci za takové „hrozné příkoří“, bude zajištěna ochrana a odborná péče o vysazené stromy, lze záměr podpořit.
Odpovědět
To nevymyslíš. U nás v kraji je SÚS pod kuratelou lidovců. Dobrých 80% stromů z dob dřívějších odešlo za období 30ti let do věčných lovišť. Zdůvodněním bylo mnoho nehod neukázněných řidičů, kteří putovali po kraji se svými vozidly jako vepři (dosaďte si pejorativnější výraz). Následkem toho se komunikace staly horkou pastí pro řidiče a krajina připomíná Maďarsko. Nyní podobný lidovec, ze stejného bezmyšlenkového klanu zavádí názor, že bude v doprovodu komunikací vysazovat stromy, zřejmě na pozemcích státu či ŘSD a SÚS a veřejných držbách, které jsou v rozsahu vykoupení silničního tělesa, dále je již soukromá držba. Tedy tam, kde stromy již byly v rámci Tak to jsem zvědav, kam stromy zasadí. Bože, do čeho jsi to duši dal...
Hloupost a bezkoncepčnost, naprosté nepochopení situace a ještě k tomu laciné PR, to je hodně málo za tolik peněz nejvyššímu státnímu úředníku na výplatní pásce.
<rl>
Odpovědět
... v rámci výsadby při stavbě. (oprava-nějak to vypadlo)
Odpovědět
|
|