V ČR jsou náklady na elektromobil jedny z nejvyšších v Evropě
Česká republika patří mezi země, kde jsou rozdíly v nákladech na elektromobily a na vozidla se spalovacími motory stále značné. Zatímco vlastnictví a provoz benzínového vozu podle průzkumu vyjde měsíčně v průměru na 541 eur (14 600 korun), což je druhá nejnižší hodnota, a dieselového vozidla na 570 eur (15 400 korun), v případě elektromobilu jde o 793 eur (21 400 korun), tedy naopak pátý nejvyšší náklad. Hlavním důvodem je fakt, že stát nepodporuje elektromobilitu v takovém rozsahu, jako je tomu v jiných zemích.
Analýza sleduje skutečné komplexní náklady na vozidla střední velikosti. Do výpočtu zahrnuje amortizaci, náklady na palivo, úroveň daňové zátěže, ale i výdaje na pojištění a údržbu. Pro potřeby studie jsou náklady zprůměrovány za první čtyři roky provozu při předpokládaném ročním nájezdu 30 000 kilometrů.
Elektromobily střední třídy (segmentu D) jsou podle analýzy plně konkurenceschopné ve 14 zemích. To znamená, že náklady na jejich vlastnictví jsou srovnatelné nebo maximálně o pět procent vyšší, než u vozidel se spalovacími motory. Plně konkurenceschopné jsou v Belgii, Dánsku, Francii, Irsku, Itálii, Německu, Nizozemsku, Norsku, Portugalsku, Rakousku, Španělsku, Švédsku, Švýcarsku a Velké Británii. Kompaktní elektromobily (segment C) jsou pak zcela konkurenceschopné v v Itálii, Německu, Nizozemsku, Norsku, Portugalsku, Švédsku, Švýcarsku a Velká Británii.
"Finanční aspekt je spolu s nedostatečnou infrastrukturou pro nabíjení největší překážkou pro rychlejší nástup elektromobility v České republice. Elektromobil si tady pořizují převážně lidé, pro které je takový vůz symbolem jejich osobního postoje," uvedl obchodní ředitel LeasePlanu v ČR Peter Tölgyesi.
Pokud stát přijde se silnější podporou čisté mobility, bude Česká republika podle Tölgyesiho následovat vývoj v západních zemích, kde je zastoupení elektromobilů mnohem vyšší. Pandemie koronaviru může přechod na elektromobily zbrzdit, dlouhodobě ale poptávka po elektrických vozidlech bude stoupat i v České republice.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (3)
Viktor Šedivý
5.10.2020 21:22V Česku je tato zhůvěřilost relativně nejmenší.
---
Nebo jinak - elektromobil není mimo některých zcela speciálních použití nikde ani zdaleka konkurenceschopný vůči spalovacímu motoru. Většina evropských vlád se snaží tento fakt zastřít a pomocí "cukru a biče" vnucuje občanům ekonomicky nesmyslné řešení.