V Dolních Vítkovicích v Ostravě je k vidění Toyota Mirai, první vůz na vodík
Toyota je propagátorem nasazování vodíkové technologie v dopravě. Celosvětově prodala přes 11.000 vozů, jejichž jedinou emisí do okolí je čistá voda. Většímu rozšíření těchto aut dosud bránila nedostatečná čerpací infrastruktura.
Prodejcem vozu Toyota Mirai je společnost Autobond Group. Její výkonný ředitel a předseda představenstva Milan Štědra řekl ČTK, že v Ostravě je nyní k vidění první a zatím i jediné vodíkové vozidlo prodané v Česku. Koupila si ho společnost ostravského podnikatele Jana Světlíka. "Další vozidlo samozřejmě můžeme objednat podle specifikace klienta," řekl Štědra. Světlík řekl, že chce v brzké době v Ostravě vybudovat vodíkovou plnicí stanici.
Mirai NG20, jehož cena začíná na 1,7 milionu korun, je druhou generací modelu. Jde o luxusní sedan o délce 4,975 metru s pohonem zadních kol. Má výkon 182 koní. Z nuly na 100 kilometrů v hodině zrychlí za devět vteřin a může jet maximální rychlostí 175 kilometrů za hodinu. Vodíkové palivo o hmotnosti 5,6 kilogramu pojmou tři vysokotlaké zásobníky v zadní části. Vůz ujede na jednu nádrž více než 650 kilometrů, doba naplnění nádrže je okolo pěti minut.
Ředitel DOV Tomáš Šiřina uvedl, že záměr představit vůz navazuje na ambice Vítkovic a Cylinders Holding. Tyto Světlíkovy společnosti chtějí v Ostravě časem vybudovat vodíkovou část města Hydrogen District.
Ostravané si budou moci automobil prohlédnout i v dalších dnech. „Toyota Mirai je standardním autem, proto bude expozici ve Velkém světě techniky opouštět a zase se do ní podle potřeby nakrátko vrátí. Nejbližší termín návratu je od 30. srpna do 2. září,“ řekla mluvčí DOV Eva Kijonková.
Veřejná vodíková plnicí stanice v Česku dosud není.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (1)
Filip Brněnský
20.8.2021 11:01Jedinou výhodou je snad rychlejší „tankování", což ocení ovšem jen ti, kteří jezdí často dlouhé trasy.