https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/v-hustopecich-nad-becvou-jsou-v-provozu-obri-filtry-na-vodu-znecistenou-benzenem
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

V Hustopečích nad Bečvou jsou v provozu obří filtry na vodu znečištěnou benzenem

2.6.2025 00:56 (ČTK)
V Hustopečích nad Bečvou jsou ode dneška v provozu obří uhlíkové filtry, které budou z lokality zasažené benzenem po únorové havárii vlaku čerpat kontaminovanou podzemní vodu. Uhlí nasorbované toxickou látkou poputuje pak k regeneraci do Rakouska. Zařízení je již funkční, jede zatím ve zkušebním provozu, řekla ČTK mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká. Informaci o zprovoznění filtrů ČTK potvrdili také hasiči. Filtry jsou součástí první etapy sanačního projektu. Jeho náklady zatím nejsou známy, Správa železnic však má již nasmlouvány práce v hodnotě zhruba 300 milionů korun.
 
Filtry už podle zasahujících hasičů začaly v pátek pracovat, odborníci ještě vychytávají poslední drobnosti. Tři dvacetitunové filtry s aktivním uhlím jsou jedním ze zásadních opatření, která navrhla ve svém plánu sanační firma.

"Filtry budou sloužit k čištění části čerpané kontaminované podzemní vody, která se nebude zasakovat zpět do sanovaného prostoru, ale po vyčištění bude rozstřikována na hladinu povrchové vody ve štěrkovně," popsala inspekce na webu. Důvodem je udržování hladiny podzemní vody v území ohraničeném larsenovou stěnou v nižší úrovni, než bude hladina podzemní vody mimo tento vymezený prostor. Rozdílem hladin nebude případnou netěsností štětové stěny unikat kontaminace mimo vymezený prostor.

Pro dekontaminaci čerpané podzemní vody budou vždy zapojeny dva filtry s náplní aktivního uhlí sériově za sebou, první jako pracovní, druhý jako pojistný. "Třetí filtr bude prázdný a bude připravený pro naplnění novou dávku granulovaného aktivního uhlí. Nasorbované aktivní uhlí benzenem bude odváženo k regeneraci do zpracovatelského závodu v Rakousku," doplnili inspektoři. Dodali, že filtry budou v provozu během první etapy sanace, maximálně využívané budou ale až v následující etapě, po odstranění volné fáze benzenu z hladiny podzemní vody při dekontaminaci čerpané podzemní vody s rozpuštěným benzenem.

Rozsah prací v první etapě sanačního projektu navrhla firma Dekonta, která na místě likviduje ekologickou havárii. Vyčíslení nákladů první etapy sanace území podle Správy železnic momentálně ještě není k dispozici.

"Schválením finálního plánu této etapy se určil rozsah prací, které bude v první etapě sanace potřeba provést a sanační firma pro tyto stanovené práce v současné době zpracovává rozpočet. Správa železnic má doposud v rámci odstraňování následků havárie v Hustopečích nad Bečvou zasmluvněné práce za zhruba 300 milionů korun - jde o práce už provedené i takové, které se teprve budou realizovat," řekl ČTK mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

Součástí sanačního projektu jsou i protipovodňová opatření v podobě zemního hrazení a zvýšené štětové bariéry. Minimální výška hráze bude půl metru, maximální výška zhruba 1,6 metru nad úrovní stávajícího terénu. Linie protipovodňových opatření bude dlouhá téměř 400 metrů.


reklama

Alena Horáková
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (5)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RP

Radim Polášek

2.6.2025 07:08
Možná by úplně stačilo odkrýt svrchní vrstvu půdy a nechat ten benzen přes letní horka úplně vypařit.
A zbytek ve vodě, který nepřesahuje limit, postupně rozptýlit a nechat odnést Bečvou.
Odpovědět
hi

3.6.2025 13:44
Možná by stačilo čerpat kontaminované vody do 5,5 km vzdálené DEZY po úpravě na stávajícím zařízení využít jako technologické vody v provozu DEZY.
Asi by to bylo příliš levné a jednoduché.
Odpovědět
hi

3.6.2025 13:53
Nechápu co ještě zdlouhavě vyšetřovat. Viník je jasný. Vlak jel příliš rychle, více jak dvojnásobnou povolenou rychlostí. Pokud by strojvedoucí dodržel povolenou max. rychlost tak by se havárie nestala.
Když řidič automobilu překročí max. povolenou rychlost a způsobí dopravní nehodu, tak je okamžitě potrestán a plně nese následky. Proč to u vlaku je jinak?
Odpovědět
hi

3.6.2025 13:53
Nechápu co ještě zdlouhavě vyšetřovat. Viník je jasný. Vlak jel příliš rychle, více jak dvojnásobnou povolenou rychlostí. Pokud by strojvedoucí dodržel povolenou max. rychlost tak by se havárie nestala.
Když řidič automobilu překročí max. povolenou rychlost a způsobí dopravní nehodu, tak je okamžitě potrestán a plně nese následky. Proč to u vlaku je jinak?
Odpovědět
hi

3.6.2025 14:00
Ještě by neuškodilo uvést kolik litru filtry denně vyčistí o jaké průměrné koncentraci znečištění a kolik znečištění odstraní za den a jak dlouho se předpokládá, že filtry budou v provozu? Nakonec to všechno stejně zaplatí stát- daňoví poplatníci, tak proč se s tím dělají takové tajnosti? (jen se zvýší dluh nezodpovědných politiků, který budou muset zaplatit další generace.)
Odpovědět
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist