V Hustopečích nad Bečvou jsou v provozu obří filtry na vodu znečištěnou benzenem
"Filtry budou sloužit k čištění části čerpané kontaminované podzemní vody, která se nebude zasakovat zpět do sanovaného prostoru, ale po vyčištění bude rozstřikována na hladinu povrchové vody ve štěrkovně," popsala inspekce na webu. Důvodem je udržování hladiny podzemní vody v území ohraničeném larsenovou stěnou v nižší úrovni, než bude hladina podzemní vody mimo tento vymezený prostor. Rozdílem hladin nebude případnou netěsností štětové stěny unikat kontaminace mimo vymezený prostor.
Pro dekontaminaci čerpané podzemní vody budou vždy zapojeny dva filtry s náplní aktivního uhlí sériově za sebou, první jako pracovní, druhý jako pojistný. "Třetí filtr bude prázdný a bude připravený pro naplnění novou dávku granulovaného aktivního uhlí. Nasorbované aktivní uhlí benzenem bude odváženo k regeneraci do zpracovatelského závodu v Rakousku," doplnili inspektoři. Dodali, že filtry budou v provozu během první etapy sanace, maximálně využívané budou ale až v následující etapě, po odstranění volné fáze benzenu z hladiny podzemní vody při dekontaminaci čerpané podzemní vody s rozpuštěným benzenem.
Rozsah prací v první etapě sanačního projektu navrhla firma Dekonta, která na místě likviduje ekologickou havárii. Vyčíslení nákladů první etapy sanace území podle Správy železnic momentálně ještě není k dispozici.
"Schválením finálního plánu této etapy se určil rozsah prací, které bude v první etapě sanace potřeba provést a sanační firma pro tyto stanovené práce v současné době zpracovává rozpočet. Správa železnic má doposud v rámci odstraňování následků havárie v Hustopečích nad Bečvou zasmluvněné práce za zhruba 300 milionů korun - jde o práce už provedené i takové, které se teprve budou realizovat," řekl ČTK mluvčí SŽ Dušan Gavenda.
Součástí sanačního projektu jsou i protipovodňová opatření v podobě zemního hrazení a zvýšené štětové bariéry. Minimální výška hráze bude půl metru, maximální výška zhruba 1,6 metru nad úrovní stávajícího terénu. Linie protipovodňových opatření bude dlouhá téměř 400 metrů.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (5)
Radim Polášek
2.6.2025 07:08A zbytek ve vodě, který nepřesahuje limit, postupně rozptýlit a nechat odnést Bečvou.
Asi by to bylo příliš levné a jednoduché.
Když řidič automobilu překročí max. povolenou rychlost a způsobí dopravní nehodu, tak je okamžitě potrestán a plně nese následky. Proč to u vlaku je jinak?
Když řidič automobilu překročí max. povolenou rychlost a způsobí dopravní nehodu, tak je okamžitě potrestán a plně nese následky. Proč to u vlaku je jinak?