https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/v-moravskoslezskem-kraji-by-podle-studie-mely-byt-nove-spalovny
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

V Moravskoslezském kraji by podle studie měly být nové spalovny

25.2.2019 23:30 | OSTRAVA (ČTK)
"Materiál, se kterým už skutečně nelze nic udělat, se prostě musí spálit. Spalovny jsou odzkoušené a využívané všude ve světě. Bez nich se v našem kraji neobejdeme," řekl hejtman Ivo Vondrák (ANO). Ilustrační snímek.
"Materiál, se kterým už skutečně nelze nic udělat, se prostě musí spálit. Spalovny jsou odzkoušené a využívané všude ve světě. Bez nich se v našem kraji neobejdeme," řekl hejtman Ivo Vondrák (ANO). Ilustrační snímek.
Obyvatelé Moravskoslezského kraje budou v budoucnu muset třídit více odpadu než dosud. V kraji by také měly vzniknout velkokapacitní separační linky i moderní spalovny, které odpad zlikvidují způsobem šetrným k životnímu prostředí. Vyplývá to ze studie analyzující možné způsoby zpracování odpadu, jejíž výsledky dnes zástupci kraje představili novinářům.
 

V současné době se v kraji recykluje 45 procent odpadu, do roku 2035 je potřeba to zvýšit na 65 procent. Od roku 2024 už nebude možné nevytříděný komunální odpad ukládat na skládky. "Materiál, se kterým už skutečně nelze nic udělat, se prostě musí spálit. Spalovny jsou odzkoušené a využívané všude ve světě. Bez nich se v našem kraji neobejdeme," řekl hejtman Ivo Vondrák (ANO).

Vedoucí krajského odboru životního prostředí Jan Filgas řekl, že v Moravskoslezském kraji se ročně vyprodukuje asi 630.000 tun komunálního odpadu. Z toho je 300.000 tun nevytříděného odpadu, který končí ve směsných popelnicích. V kraji je pouze spalovna na nebezpečný odpad, žádná spalovna na běžný komunální odpad tam není a z projektu na vybudování velké krajské spalovny sešlo. O odpad se musí postarat obce, kraj je ale podle hejtmana připraven jim pomoci a koordinovat jejich postup.

Okolo 80 procent směsného komunálního odpadu se podle Filgase dá špatně použít. "Podle našich analýz a analýz obcí to vypadá tak, že dejme tomu 20 procent se potom ještě dá materiálově využít, ale to je maximální míra, spíš deset procent. Část, což jsou nějaké plasty a hořlavé součásti toho mixu, by se dalo využít na takzvané tuhé alternativní palivo, to znamená palivo, které by se přidávalo jako náhrada uhlí," řekl Filgas.

Na recyklovatelný odpad, biologicky rozložitelný odpad a materiál vhodný pro výrobu alternativního paliva by se měl podle jednoho z možných řešení komunální odpad strojně třídit na nových velkokapacitních linkách. Vzniklé alternativní palivo by po modernizaci svých zařízení mohly spalovat i firmy, které nyní používají černé uhlí, jež se za pár let v kraji těžit přestane.

"Pokud budou vznikat nějaké spalovny, nebo pokud se budou nějaké spalovny rozšiřovat, tak podmínka je, že nesmí dojít k navýšení znečištění ovzduší. Domnívám se, že to nebude až tak velký problém. Kompenzační opatření jsou možná a hlavně spalovny jsou relativně velmi čisté podniky, to znamená tam nehrozí, že by docházelo ke znečištění," řekl hejtman Vondrák.

Kraj trvá také na tom, aby se v moravskoslezských spalovnách likvidoval jen odpad vyprodukovaný v tomto regionu. Chce tak zabránit znečišťování ovzduší dopravou odpadu do kraje a vzniku meziskládek.

Podmínky platí i pro chystané rozšíření spalovny nebezpečných odpadů v Ostravě-Mariánských Horách, jejíž kapacitu chce společnost SUEZ Využití zdrojů zvýšit z 25.000 na 45.000 tun ročně. Nebezpečného odpadu vyprodukovaného v kraji je přitom podle Filgase daleko víc. Některý nebezpečný odpad lze uložit na speciální skládky, spalovat by se měly především zvlášť nebezpečné odpady, jako jsou jedovaté chemické látky nebo zdravotnický odpad. Ve spalovně by měly být použity nejlepší dostupné technologie. Proti jejímu rozšíření se ale postavilo město Ostrava.

Vlastimil Vyplel hj


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

VH

Vladimír Hošek

27.2.2019 16:31
cituji - Kraj trvá také na tom, aby se v moravskoslezských spalovnách likvidoval jen odpad vyprodukovaný v tomto regionu.
Celkem dobrá řeč až na tento protimluv. Z jeho řeči vyplývá, že firmy z MS kraje musí vozit svůj odpad mimo kraj, protože kapacity v kraji nedostačují. Kam takové vymezování může dojít, těžko domyslet. Třeba - "Auta vyrobená v tomto kraji by se měla prodávat jen v tomto kraji?"
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist