https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/v-nemecku-mezirocne-vzrostly-instalace-vetrnych-elektraren-o-48-procent
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

V Německu meziročně vzrostly instalace větrných elektráren o 48 procent

17.1.2024 00:53 | BERLÍN (ČTK)
Větrná elektrárna
Větrná elektrárna
Foto | EssjayNZ / Flickr
V Německu loni vzniklo 745 pevninských větrných elektráren s instalovaným výkonem 3567 megawattů, což bylo meziročně o 48,3 procenta více. Oznámila to šéfka německého svazu větrné energie BWE Bärbel Heidebroeková, která zdůraznila, že je potřeba zachovat tempo budování. Loni v Německu podle revidovaných dat nové instalace větrných elektráren zajistily výkon 2405 megawattů. To znamenalo nárůst oproti roku 2021 o 25 procent.
 

"V loňském roce jsme zaznamenali vrcholný nárůst nových povolení. Spolková vláda a regionální správy nyní musí táhnout za jeden provaz, aby tento pozitivní vývoj nadále pokračoval," řekla Heidebroeková. "Úspěšný náběh budování zdrojů obnovitelné energie musí být více než jen reakce na vnější hrozby. Potřebujeme právní rámec, který dlouhodobě vyjasní a zajistí plánování i za stávající parlamentní období," poznamenala.

Vláda sociálnědemokratického kancléře Olafa Scholze výstavbu zdrojů obnovitelné energie považuje za cestu k energetické bezpečnosti a nezávislosti na cenách fosilních paliv. Nové volby, po nichž usednou ve Spolkovém sněmu noví poslanci a po nichž se může k moci dostat jiná vláda, čekají Němce v roce 2025.

Pro letošní rok BWE a strojírenský svaz VDMA očekávají, že pokud rychlost schvalování a výstavby nepoklesne, nové pevninské instalace větrných elektráren přesáhnou 4000 megawattů, tedy více než čtyři gigawatty. Německo má v současnosti pevninské větrné elektrárny o instalovaném výkonu přes 61 gigawattů.

Německá vláda chce mít do roku 2030 pevninské větrné elektrárny o instalovaném výkonu asi 115 gigawattů. Větrné parky v Severním a Baltském moři mají mít v té době výkon 30 gigawattů, podle prozatímních dat z poloviny loňského roku udává BWE jejich výkon na 8,4 gigawattu.

Do roku 2030 chce Německo proti roku 1990 snížit emise skleníkových plynů o 65 procent, do roku 2040 o 88 procent a do roku 2045 hodlá dosáhnout emisní neutrality. Jedním z pilířů tohoto plánu je elektrifikace. Do roku 2030 chce Německo získávat 80 procent elektřiny z obnovitelných zdrojů, mimo jiné i z větrných a solárních elektráren.


reklama

 
Aleš Zápotocký
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (47)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

17.1.2024 06:29
chcete vidět energetický skanzen? jeďte do Německa.
Odpovědět
ZW

Zdenek Wenzel

17.1.2024 10:12 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Už to nehul, nedělá ti to dobře...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.1.2024 17:02 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Jako že roztřepané uhláky z minulého století pořád žádají o vyjímky úplně na všechno?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

17.1.2024 17:54 Reaguje na Pavel Hanzl
Zase lžete kachňále.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.1.2024 09:34 Reaguje na Jaroslav Studnička
Tak nežádají? Určitě ne? Mám vám vypsat seznam?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

18.1.2024 10:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, napište seznam.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.1.2024 14:47 Reaguje na Jaroslav Studnička
Sorry jako, v Německu jsem nikoho nenašel.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

18.1.2024 15:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak že se potvrdil můj příspěvek.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.1.2024 13:50 Reaguje na Jaroslav Studnička
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/vyjimka-pro-elektrarnu-chvaletice-je-dle-ekologickych-organizaci-dal-neprijatelna
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/elektrarna-pocerady-chce-prodlouzit-emisni-vyjimku-pro-rtut-do-dubna-2027
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/dva-roky-emisnich-limitu-pro-elektrarny-nejvetsi-vyjimky-maji-pocerady-a-ledvice.chvaletice-o-vyjimku-prisly-ale-limity
Počerady, Chvaletice, Ledvice jen po prvním náhledu.
Odpovědět
DV

DV

20.1.2024 15:48 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Sedím v německé elektrárně, a nic skanzenoidniho nevidím. Vidím novější bloky, než v CR.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

17.1.2024 06:46
Nemohl by pan Hanzl Němcům pomoci ? Třeba se skladováním té úžasně levné a kdykoli dostupné elektřiny , které je někdy moc a někdy naopak není ?
Představte si, elektřina leží na haldách jako uhlí , a když nastane její čas, tak sama vleze do drátů a protáhne se až k vám.

Naprosto stejnou "pohádkovou" hodnotu má celý gryndýl, který je založen na evidentním nesmyslu. že OZE nahradí fosilní paliva.
Nenahradí , a když tak za cenu kolapsu EU vedené ekomagory.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.1.2024 09:45 Reaguje na Miroslav Vinkler
Pane Vinklere, já být vámi, moc bych různými kolapsy ani radši nešermoval. Jak je to dlouho, kdy jste se se mnou sázel, že bez ruského plynu zmrzneme, zbankrotujeme, EU se rozpadne atd. atd.?
Ale nejste sám, podívejte se na tohle video s naším superodborníkem, je to natočené asi šest týdnů před tím, než nám Putin plyn zarazil natvrdo a nafurt.
https://www.youtube.com/watch?v=f3dLfiDx0aY
Odpovědět
pp

pavel peregrin

18.1.2024 09:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale vy jste ještě nepostřehl, že ten plyn je z velké části pořád ruský, pouze ideologicky očištěný?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.1.2024 09:38 Reaguje na pavel peregrin
Postřehl jsem, že je to zcela normální lež. Nevím, jak se plyn "ideologicky čistí", ale plynovody k nám nejde už vůbec nic (kromě vyrovnávání se slovenskými zásobníky) a LNG je možná nějaké z Ruska, ale dost minimum. Každopádně máme závislost NULA a to je účelem celého.
Odpovědět
ZW

Zdenek Wenzel

17.1.2024 10:13 Reaguje na Miroslav Vinkler
Miri, čím víc budeš nenávidět, tím lépe se ti bude spát.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

17.1.2024 10:24 Reaguje na Zdenek Wenzel
Víte, že nejsem žádný obdivovatal pana Vinklera. I já ale zastávám názor, že řešení ala grýndýl by se mělo velmi kriticky ze všech stran rozebrat a případně přehodnotit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.1.2024 12:49 Reaguje na Jiří Svoboda
Tohel probíhá průběžně a všude, ale celkově se daří, i když to jde ztuha. I v zaprděném babišistánu, tam jsou 100 let za opicema, ale dnes velmi dobře šlape výstavba FVE, rozjíždí se VE a bude se rozhodovat tendr na JE.
Tohle všechno měl dělat Bába, který se pořád prsil, jak jeho vláda cha cha "maká", (zvláště Drmola Havlíček), ale za celých 8 let neudělali VŮBEC NIC!! Kromě biliónového dluhu a promoření ekonomiky korupcí.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

17.1.2024 15:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy si zjevně pletete kritické přehodnocováni grýndýlu s jeho zaslepenou realizací.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.1.2024 16:48 Reaguje na Jiří Svoboda
Grýndýl je samozřejmě v pořádku, uznává ho celý svět. A ta zaslepenost se nám tlačí do koblih ropáky, takže tam bych byl opatrný. Některé nesmysly jsou samozřejmě jasné (zákaz spalováků, euro7), ale objevují se pořád všelijaké pitomosti, které mi připadají pouze mediální klacek na hlupe koblihy.
Jaký je třeba vliv mohutných ohňostrojů, které jsou natlačeny těžkými kovy (olovo) případě i jedy (stroncium) atd. to nechci hodnotit.
Odpovědět
JO

Jarka O.

17.1.2024 17:17 Reaguje na Pavel Hanzl
Lžete hlupa nutelo. Hodnoťte radši vliv těch trochu jiných ohňostrojů natlačených olovem než zábavy.
Odpovědět

Radek Čuda

18.1.2024 14:15 Reaguje na Pavel Hanzl
S ohledem na to, že těch ohňostrojů bylo v Říši, Rakousku ale třeba i Švajcu více než dost, tak nějak netuším, co tím chcete říci.

A bylo by velmi zajímavé se rozepsat, co si představujte pod pojmem Green deal, když se vám do něj vejde celý svět ... od EU přes USA až po Čínu nebo Indii.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.1.2024 14:49 Reaguje na Radek Čuda
To je systém, jak se zachránit před klimatickou katastrofou, kterou jasně popsala šestá zpráva IPCC.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.1.2024 09:53
Fakt dobrý ti Němčouři jedou!! Dostali se do krize, bo spolíhali na levný ruský plyn a levnou produkci z Číny, do toho jim přišlo odstavování jaderek. Solidní, úsporná vláda je tam silně neoblíbená, jako unás, což je normální stav. Jenže jejich dezoláti nejsou tak destruktivní, jako naši, tak letos už mají jít nahoru. A levné OZE se jim už začínají vyplácet. To by mohli taky potáhnout i nás..
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

17.1.2024 10:17 Reaguje na Pavel Hanzl
Je třeba vidět ty levné OZE v souvislosti s velmi drahým zálohováním. Proč se neustále dopouštíte takových faulů????
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

17.1.2024 11:09 Reaguje na Jiří Svoboda
Pan Hanzl totiž nevnímá objektivní realitu, ale jeho pohled je zastřený zelenou pavučinou. Tedy tou pravou vírou.

Na rozdíl od něho se spoléhám na fyzikální zákony a jejich vyčíslení vztažené k určitým souborům věcí. Jedno zda mzda, hromada hrušek nebo OZE. Pouze a jenom číselné porovnání vám ukáže skutečnou podstatu věcí. Aritmetiku prostě nejde zfixlovat.

Krásný příklad . Regulované ceny energií, jmenovitě elektřiny.

Vývoj ceny regulovaných složek [Kč/kWh]

1.1. 2006
cena za podporu OZE (Kč/kWh) .... 0.03
cena za systémové služby ........0.16
DPH ..............................0.04

r. 2023

cena za podporu OZE (Kč/kWh) .... 0.50
cena za systémové služby ........0.21
daň z elektřiny ..................0.03
DPH ..............................0.17
-----------------------------------------------------

Úplná cena elektřiny pro domácnosti 2006.. 2,023 Kč/kWh
2023.. 4.37 Kč/kWh

A teď se nám k tomu odborník pan Hanzl může vyjádřit.

( celou hitparádu koncových cen elektřiny podle dodavatelů nalznete zde:
https://www.kalkulator.cz/elektrina )
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

17.1.2024 11:11 Reaguje na Miroslav Vinkler
A podklady zde :
https://kalkulator.tzb-info.cz/cz/vyvoj-cen-regulovanych-slozek-elektricke-energie
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.1.2024 16:58 Reaguje na Miroslav Vinkler
Zvláštní informace, já jsem platil před válkou asi 5.50 za kwh včetně všeho. Teď ale nevím.
Váš myšlenkový pochod je zajímavý. Před rokem a půl jste mohutně lomil rukama, jak se bez ruského plynu neobejdeme a zmrzneme. Když vláda velmi šikovně a za gigantických nákladů ten plyn sehnala a nikdo nezmrzl, tak bečíte, že proud stojí 4.37. Nemáte pocit, že byste potřeboval spíš víte co.....
Potraviny vám estébák zdražil o +40% a vymlátil z nás 24 MILIRD zisku, (dvakrát tolik co celá Škodovka) a to vám nevadí? Váš svět naopak má i své stinné stránky.
Odpovědět

Radek Čuda

18.1.2024 14:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Jo vy teď "ale nevíte", ale hlavně že se hádáte.

Realita je taková, že u sazeb bez fixu jsou běžní spotřebitelé=domácnosti povětšinou na dvojnásobku. A bude hůř, protože vláda výnosy z povolenek prokalí rozpočtem, místo toho, aby z nich primárně hradila příspěvek na OZE a posilování přenosové soustavy.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.1.2024 14:51 Reaguje na Radek Čuda
Když píšu, že nevím, kolik stojí dnes elektřina tak to nevím a nehádám se o tom. Mám na střeše fve a vyúčtování mi přijde v dubnu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.1.2024 12:54 Reaguje na Jiří Svoboda
To zálohování není až tak drahé, nebojte. Velká část jede různými systémy akumulací a regulací (především cenou) systémem dlouhého drátu atd. a špičkové zálohy musí být zatím pořád, ale pořád se to zlepšuje. Čím víc OZE máte, tím máte nižší cenu a méně zálohujete. Uvidíme, co s tím udělají ty giga elektrolyzéry, tam se to taky dost posune.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

17.1.2024 13:17 Reaguje na Pavel Hanzl
"To zálohování není až tak drahé, nebojte."

Kolik to tedy je kachňále?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.1.2024 16:50 Reaguje na Jaroslav Studnička
Muhehehehe vy na tomáte excelou tabulku, kde je hafo čísel, ne?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

17.1.2024 17:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Já se ptám vás kachňále, nebo pouze jenom blábolíte hlouposti?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

17.1.2024 15:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Před zhruba 8 lety některí operátoři mobilů říkali: "Čím více telefonuješ tím více šetříš."
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.1.2024 15:50 Reaguje na Jiří Svoboda
A vono furt nic, že !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.1.2024 17:00 Reaguje na Jiří Svoboda
Vám nakuká každý co chce, toho jsem si všiml už dávno.
Odpovědět

Radek Čuda

18.1.2024 14:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Pan Svoboda má nicméně pravdu a vy zase víte přesně to, co vždy ... prd. Dva příklady pro ilustraci ...

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/audio-podcast-agenda-voda-zdrazi-setreni-lidem-nepomuze-rika-sef-vodaren-220267

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/porady-inside-talks-expert-proud-by-mohl-byt-o-ctvrtinu-levnejsi-ale-nedalo-by-se-tu-dychat-243476

"I když však cena silové elektřiny na burze klesá, mnohým lidem letos výdaje na elektřinu kvůli růstu regulované složky a poplatkům přesto narostly. A nedá se čekat, že je zdražování v této části faktury za elektřinu konec."

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.1.2024 14:55 Reaguje na Radek Čuda
Jmenuje se to inflace a údržba sítě, dotace na OZE a celý aparát se prostě zdražuje. Potraviny šly o +40% nahoru a dělají možná 4x větší díl ve výdajích domácnosti a nikoho to nebere.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.1.2024 15:00 Reaguje na Radek Čuda
A pak jsme u toho, co má přednost –⁠ jestli životní prostředí a planeta, nebo opravdu levná energie,
A o tom se prostě pořád bavíme, hlupy ropáci chtějí mít elektřinu za dvě kačky (nikdo neví proč) ale po nás potopa.
Odpovědět
DV

DV

20.1.2024 15:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Třeba proto, aby byl konkurenceschopny průmysl, který zaměstnává lidi, plní rozpočet a bylo na vás důchod.
N
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.1.2024 09:22 Reaguje na DV
Cena el. pro průmysl je stavěna úplně jinak, než pro domácnosti, i silovku kupuje na base load a i regulovaná složka je jiná.
Odpovědět
pk

pepa knotek

17.1.2024 19:40
Nebýt našich uhelek a jaderek, tak si němci tuto zimu moc neposvítí, jejich energiewende je dobře prolobovaný dotační byznys, který odskáče konečný uživatel v podobě uměle navýšených cen energií, inflace atd. známe to i u nás. Asijské velmoci jdou jinou cestou - rozvoj jaderné energetiky, uvádějí do provozu již reaktory 4. generace ev. v uzavřeném palivovém cyklu. Energie na stovky let, krajina nezaneřáděná FVE a větrníky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.1.2024 15:02 Reaguje na pepa knotek
Německo s asi 10x větší ekonomikou je závislé na pár našich uhlácích...jojo...vy jste hlava....
Odpovědět
pk

pepa knotek

18.1.2024 17:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Achták, oni tu elektriku od nás vlastně nepotřebujou a kupujou ji jen tak, pro srandu králíkům. Nebo že by si ji syslili někam do zásobníku na horší časy, co kdyby ?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.1.2024 18:32 Reaguje na pepa knotek
Ne. Je to normální kšeft, naše uhláky by bez odběru z Německa asi neřachly, Němčouři by měli problémy, ale sehnali by proud jinde.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.1.2024 09:06 Reaguje na pepa knotek
V Asii využívají i OZE, ale pouze tam, kde nepotřebují stabilní
příkon. V tom se liší od EU, které jde idiotskou cestou OZE jako
hlavního zdroje energie lepenou zálohami a dosud i dovozem jako
Němci od svých "špinavých" sousedů s uhelkami a JE. Až jednou
skončí i oni, tak tu bude "ráj" na zemi, kdy se bude všechno
řídit jako v Ráji počasím. Nesvítí slunce? Nefouká vítr? Tak
zalezeme doma do peřin a počkáme, abychom mohli něco vyrábět
a doma se EKO ohřát! Chytré elektroměry vám v takovém okamžiku
navýší cenu proudu na desetinásobek, který si dovolí horních
100 tisíc a zbytek si vystačí se svíčkou a peřinami. Proudu
nakonec bude přesně tolik, kolik bude činit poptávka pouze
těch movitých. Je to velmi dobře vymyšleno pro těch 100 000
a tleská tomu i zbytek bez znalostí, co je čeká a nemine.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.1.2024 13:37 Reaguje na Břetislav Machaček
Člověče nešťastná, regulace cenou se dělala už dávno za komára, kvůli tomu se stavěly přece Dlouhé stráně. Vy končíte v okamžiku, kdy přestane svítit, dál už vaše mozková kapacita asi už nesahá.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist