https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/v-nemecku-zacala-prumyslova-produkce-uhlikove-neutralniho-kerosinu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

V Německu začala průmyslová produkce uhlíkově neutrálního kerosinu

4.10.2021 16:47 | WERLTE (ČTK)
Zelený E-kerosin, jak produkt Atmosfair nazval, vzniká synteticky z vody za využití obnovitelné energie z větrných elektráren a oxidu uhličitého ze zařízení na výrobu bioplynu, které zpracovává potravinový odpad.
Zelený E-kerosin, jak produkt Atmosfair nazval, vzniká synteticky z vody za využití obnovitelné energie z větrných elektráren a oxidu uhličitého ze zařízení na výrobu bioplynu, které zpracovává potravinový odpad.
Licence | Volné dílo (public domain)
V Německu začala produkce uhlíkově neutrálního kerosinu. Organizace na ochranu ovzduší Atmosfair, která za projektem stojí, spuštěné zařízení označuje za celosvětově první průmyslovou produkci leteckého petroleje. Ačkoli takováto příprava kerosinu a jeho následné spalování udržují spotřebu a vypouštění oxidu uhličitého v rovnováze, samotné používání paliva není vůči klimatu neutrální.
 

"Pro Německo a partnerské země představuje tato nová technologie velkou hospodářskou příležitost," řekla německá ministryně životního prostředí Svenja Schulzeová, která dnes výrobní zařízení v dolnosaském městě Werlte na severu Německa otevřela. Prvním zákazníkem se stala německá letecká společnost Lufthansa.

Zelený E-kerosin, jak produkt Atmosfair nazval, vzniká synteticky z vody za využití obnovitelné energie z větrných elektráren a oxidu uhličitého ze zařízení na výrobu bioplynu, které zpracovává potravinový odpad. Část oxidu uhličitého pro kerosin pochází i z ovzduší. Při následném spalování paliva, které je směsí uhlovodíků, unikne do ovzduší podle organizace Atmosfair přesně tolik oxidu uhličitého, kolik ho předtím pro výrobu bylo spotřebováno.

"Zelený E-kerosin je důležitým krokem pro klimaticky šetrné létání a pokud se bude správně používat, může v dlouhodobém horizontu vést ke klimaticky neutrálním letům," uvádí o produktu Atmosfair. Na to, že E-kerosin sám o sobě klimatický problém leteckých společností nevyřeší, upozornila vedle Atmosfairu také ekologická organizace Greenpeace. Ta sice výrobu uhlíkově neutrálního paliva uvítala, k dlouhodobé ochraně klimatu je ale podle ní nezbytné počty letů snížit.

Spalování ekologicky připraveného kerosinu ale vede k další ekologické zátěži, jakou po sobě zanechává kerosin vyráběný frakční destilací ropy. Problémem totiž zůstávají kondenzační stopy letadel, které podle Atmosfairu přispívají k oteplování klimatu dvakrát více než oxid uhličitý vzešlý ze spalování kerosinu. Kondenzační stopa vzniká smísením chladného vzduchu s horkými spalinami.

Provoz ve Werlte sice oficiálně začal dnes, s řádným provozem se ale počítá až v prvním čtvrtletí nadcházejícího roku. Denní produkce činí zhruba jednu tunu kerosinu, což samo o sobě bez dalších podobných zařízení ke zvratu emisí oxidu uhličitého v letecké dopravě nestačí.


reklama

 
Aleš Zápotocký
 twitter
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (11)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jirka Černý

4.10.2021 19:26
To je něco jako nízkokalorický bůček bez tuku.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.10.2021 20:52
Kolikpak jsou náklady na výrobu té jedné tuny? Za tu cenu by měli
létat zelení a bez dotací. Já mám v tomto svědomí čisté, protože
nelétám a nekupuji nic, co by nesneslo jinou dopravu, než letadlem.
A tu naši armádu s pár letadýlky považuji za zábavu pro generály.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.10.2021 22:26 Reaguje na Břetislav Machaček
Víte absolutně kulový, co kupujete a jakou uhlíkovou stopu to má. Jak dycky.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

5.10.2021 17:39 Reaguje na Břetislav Machaček
Protože nemáte potřebu lítat po světě na přednášky a sympozia o změnách klimatu díky CO2. Jste vlastně pasívní :-))
Jooo , taková Gréta... !
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.10.2021 09:24 Reaguje na Petr Pekařík
Oni ti Němci mají sami máslo na hlavě, protože jsou jedni
z největších uživatelů zbytné letecké dopravy na světě.
S jejich vysokou životní úrovní je pro ně cestování často
jediný způsob jak utratit nadstandartní příjmy. Lidé z
chudších zemí tak mají ještě velkou rezervu blbnout jako
Němci, kteří si pomalu uvědomují, že v poměru k jiným
národům spotřebovávají násobně více a tak s tím máslem
na hlavě hledají způsob, jak se neomezit a být ekology.
Chudí lidé celého světa mají jiné starosti a taky mají
daleko čistší svědomí, než ti, kteří nehorázně plýtvají.
Platí to i pro zdejší diskutéry, kteří poznávají krásy
zahraničí a často neznají ani své blízké okolí.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

6.10.2021 20:37 Reaguje na Břetislav Machaček
Průměrný Rus má mnohem vyšší ekologickou stopu, než průměrný Němec, a je proti tomu tomuto žebrák. Němec má totiž pasivní dům s TČ, a Rusáček byt v nezatepleném paneláku se škvírami mezi okny, kterým prolézají Švábi. Rusko má asi o 1/3 větší spotřžebu plynu, než celá EU- například.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.10.2021 22:30
"Problémem totiž zůstávají kondenzační stopy letadel, které podle Atmosfairu přispívají k oteplování klimatu dvakrát více než oxid uhličitý vzešlý ze spalování kerosinu".

To by chtělo vysvětlit, ta kondezační stopa může být taky jen čistá voda, pokud by to éro letělo na vodík. Což z drtivé části je to syntetické palivo.
Odpovědět
FF

Franta Frantíků

4.10.2021 23:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Vodní pára má prý velice výrazný skleníkový efekt.
Odpovědět
FF

Franta Frantíků

4.10.2021 23:25 Reaguje na Franta Frantíků
U kapek vody to bude asi podobné.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

5.10.2021 17:40 Reaguje na Franta Frantíků
Takže zákaz odpařování a OZE přesměrujeme na vysušení vzduchu
Odpovědět
KP

Karel Padevet

6.10.2021 13:29
Naprosto chybí náklady, související s tím zeleným blbnutím... prostě ideologie...
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist