V Německu začala průmyslová produkce uhlíkově neutrálního kerosinu
"Pro Německo a partnerské země představuje tato nová technologie velkou hospodářskou příležitost," řekla německá ministryně životního prostředí Svenja Schulzeová, která dnes výrobní zařízení v dolnosaském městě Werlte na severu Německa otevřela. Prvním zákazníkem se stala německá letecká společnost Lufthansa.
Zelený E-kerosin, jak produkt Atmosfair nazval, vzniká synteticky z vody za využití obnovitelné energie z větrných elektráren a oxidu uhličitého ze zařízení na výrobu bioplynu, které zpracovává potravinový odpad. Část oxidu uhličitého pro kerosin pochází i z ovzduší. Při následném spalování paliva, které je směsí uhlovodíků, unikne do ovzduší podle organizace Atmosfair přesně tolik oxidu uhličitého, kolik ho předtím pro výrobu bylo spotřebováno.
"Zelený E-kerosin je důležitým krokem pro klimaticky šetrné létání a pokud se bude správně používat, může v dlouhodobém horizontu vést ke klimaticky neutrálním letům," uvádí o produktu Atmosfair. Na to, že E-kerosin sám o sobě klimatický problém leteckých společností nevyřeší, upozornila vedle Atmosfairu také ekologická organizace Greenpeace. Ta sice výrobu uhlíkově neutrálního paliva uvítala, k dlouhodobé ochraně klimatu je ale podle ní nezbytné počty letů snížit.
Spalování ekologicky připraveného kerosinu ale vede k další ekologické zátěži, jakou po sobě zanechává kerosin vyráběný frakční destilací ropy. Problémem totiž zůstávají kondenzační stopy letadel, které podle Atmosfairu přispívají k oteplování klimatu dvakrát více než oxid uhličitý vzešlý ze spalování kerosinu. Kondenzační stopa vzniká smísením chladného vzduchu s horkými spalinami.
Provoz ve Werlte sice oficiálně začal dnes, s řádným provozem se ale počítá až v prvním čtvrtletí nadcházejícího roku. Denní produkce činí zhruba jednu tunu kerosinu, což samo o sobě bez dalších podobných zařízení ke zvratu emisí oxidu uhličitého v letecké dopravě nestačí.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (12)
Břetislav Machaček
4.10.2021 20:52létat zelení a bez dotací. Já mám v tomto svědomí čisté, protože
nelétám a nekupuji nic, co by nesneslo jinou dopravu, než letadlem.
A tu naši armádu s pár letadýlky považuji za zábavu pro generály.
Pavel Hanzl
4.10.2021 22:26 Reaguje na Břetislav MachačekPetr Pekařík
5.10.2021 17:39 Reaguje na Břetislav MachačekJooo , taková Gréta... !
Břetislav Machaček
6.10.2021 09:24 Reaguje na Petr Pekaříkz největších uživatelů zbytné letecké dopravy na světě.
S jejich vysokou životní úrovní je pro ně cestování často
jediný způsob jak utratit nadstandartní příjmy. Lidé z
chudších zemí tak mají ještě velkou rezervu blbnout jako
Němci, kteří si pomalu uvědomují, že v poměru k jiným
národům spotřebovávají násobně více a tak s tím máslem
na hlavě hledají způsob, jak se neomezit a být ekology.
Chudí lidé celého světa mají jiné starosti a taky mají
daleko čistší svědomí, než ti, kteří nehorázně plýtvají.
Platí to i pro zdejší diskutéry, kteří poznávají krásy
zahraničí a často neznají ani své blízké okolí.
Daniel Višňovský
6.10.2021 20:37 Reaguje na Břetislav MachačekPavel Hanzl
4.10.2021 22:30To by chtělo vysvětlit, ta kondezační stopa může být taky jen čistá voda, pokud by to éro letělo na vodík. Což z drtivé části je to syntetické palivo.
Franta Frantíků
4.10.2021 23:21 Reaguje na Pavel HanzlFranta Frantíků
4.10.2021 23:25 Reaguje na Franta FrantíkůPetr Pekařík
5.10.2021 17:40 Reaguje na Franta FrantíkůPavel Hanzl
15.11.2021 17:36 Reaguje na Franta FrantíkůAle CO2 vypouštěný v té výšce je úplně jiné kafe.