https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/v-okoli-mnisku-budou-jezdit-autobusy-na-vodik-kraj-uzavrel-smlouvu-s-dopravcem
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

V okolí Mníšku budou jezdit autobusy na vodík, kraj uzavřel smlouvu s dopravcem

23.12.2023 00:39 | MNÍŠEK POD BRDY (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
V okolí Mníšku pod Brdy u Prahy budou jezdit na pravidelných linkách autobusy s pohonem na zelený vodík. Počítá s tím smlouva o spolupráci, kterou uzavřela organizace Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK) s dopravcem Martin Uher Bus. Pořízení deseti vodíkových autobusů vyjde odhadem na 242 milionů korun, většinu nákladů by měla pokrýt dotace z EU. Nasazení nových autobusů je plánováno na konci roku 2025 nebo v roce 2026. Záležet bude na tom, jak rychle budou výrobci novou techniku schopni dodat, informoval dnes ČTK Josef Holek z krajského úřadu.
 

Nová smlouva navazuje na dříve uzavřené memorandum a nedávný souhlas krajského zastupitelstva. "Nyní je tedy možné rozjet výběrové řízení na dodavatele deseti autobusů s vodíkovým pohonem," uvedl krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN).

Vodík by autobusy měly čerpat přímo v centrále firmy Martin Uher Bus v Mníšku pod Brdy. Kvůli tomu tu společnost ČEZ vybuduje plnicí stanici. K elektrolýze bude využívat elektrickou energii z vodní elektrárny ve Vraném nad Vltavou. Půjde tedy o zelený vodík, který má původ v obnovitelných zdrojích. Termín vydání stavebního povolení na plničku zatím není znám.

Mníšek byl pro pilotní projekt vybrán mimo jiné kvůli kopcovitému terénu, který bude testem pro zatížení vodíkových autobusů a ověření jejich reálného dojezdu v jednotlivých ročních obdobích. Zvyšování podílu bezemisních vozidel ve veřejné dopravě nařizuje směrnice EU, přičemž v autobusové dopravě se za bezemisní považují elektrobusy, vodíkové autobusy a trolejbusy. Vodíkový pohon je však oproti dieselům výrazně dražší, respektive vyšší je i pořizovací cena autobusů. Nevýhodou je nízká energetická účinnost a stejně tak i nutná výstavba plniček a nedostatek dodavatelů zeleného vodíku. Na druhé straně je výhodou rychlé doplňování paliva, vysoký dojezd, nízká hlučnost a vysoká životnost palivových článků.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (2)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

EN

Emil Novák

23.12.2023 12:19
Podle nově schválené direktivy EU se o zelený vodík nejedná, protože není spojen s novým "zelenýmm" zdrojem elektřiny ale s již existujícím, tím pádem elektrolyzér elektřinu z tohoto zdroje sebere jinému spotřebiteli. Jde o tzv. princip adicionality, který je zde porušen.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

25.12.2023 16:52 Reaguje na Emil Novák
Docela sofistikovaný greenwashing.

I kdyby byl za tím účelem vybudován nový "bezemisní" zdroj, a v mixu výroby elektřiny by pořád po převážnou dobu byl jistý podíl fosilu, lze i tehdy zpochybnit "zelenost" vodíku, protože díky jeho výrobě se nemůže snížit podíl fosilních zdrojů, jak by to bylo v případě, kdyby byl nově vybudovaný bezemisní zdroj připojen do sítě.

Opravdu zelený vodík je ten, kdy je vyráběn jen v době přebytku elektřiny z bezemisních zdrojů. To je ale zatím jen po krátkou dobu a rentabilita elektrolyzéru jde do háje.

Inu je to vše mnohem složitější, než by si bylo přáno.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist