V okolí Mníšku pod Brdy u Prahy budou jezdit vodíkové autobusy
Podle radního pro veřejnou dopravu Petra Boreckého (STAN) by vodíkové autobusy v okolí Mníšku měly začít jezdit na konci roku 2025, ale může to být i o rok později. "Nevíme, jak rychle budou výrobci schopni dodat vodíkové autobusy pro účely tohoto projektu," uvedl Borecký. Podle něj je zároveň otázkou, kdy se podaří získat stavební povolení na výstavbu plnicí stanice.
K projektu hejtmanství už dříve uzavřelo memorandum s organizací Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK), společností ČEZ a dopravní firmou Martin Uher bus. Pro výrobu vodíku vybuduje ČEZ plnicí stanici, elektrolyzér a dvojici zásobníků na vodík.
Opoziční zastupitel za ANO Robert Bezděk se pozastavil nad tím, že společnost Martin Uher bus má základní kapitál jen 100.000 korun. Borecký podotkl, že jde o experimentální technologii a je jasné, že dopravce nechce v případě nenadálých problémů riskovat svůj hlavní byznys, jímž je přeprava cestujících v oblasti Štěchovic.
Smlouva o veřejných službách má být uzavřena na základě přímého zadání s malým nebo středním podnikem. Mníšek byl vybrán mimo jiné kvůli kopcovitému terénu, který bude testem pro zatížení vodíkových autobusů a ověření reálného dojezdu v jednotlivých ročních obdobích. Radní připustil, že projekt má rizika pro veřejné rozpočty. Zároveň však připomněl, že přechod na bezemisní dopravu je rozhodnutím veřejné moci.
Zvyšování podílu bezemisních vozidel ve veřejné dopravě nařizuje směrnice EU, přičemž v autobusové dopravě se za bezemisní považují elektrobusy, vodíkové autobusy a trolejbusy. Vodíkový pohon je však oproti dieselům výrazně dražší, respektive vyšší je pořizovací cena autobusů. Nevýhodou je i výstavba plniček a nedostatek dodavatelů vodíku. Na druhé straně je výhodou rychlé doplňování paliva, vysoký dojezd, nízká hlučnost a vysoká životnost palivových článků.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (3)
Richard Vacek
5.11.2023 06:23Podstatný je hlavně výsledek, tady jestli je takový provoz i bez dotací ekonomicky podobný klasickému systému s naftovými motory (kde jsou na naftu uvaleny vysoké daně).