https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/v-okoli-mnisku-pod-brdy-u-prahy-budou-jezdit-vodikove-autobusy
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

V okolí Mníšku pod Brdy u Prahy budou jezdit vodíkové autobusy

5.11.2023 00:38 | PRAHA (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
V okolí Mníšku pod Brdy u Prahy budou jezdit na pravidelných linkách autobusy s pohonem na zelený vodík. Pro jeho výrobu se používá energie z obnovitelných zdrojů, v tomto případě bude zdrojem elektřiny vodní elektrárna ve Vraném nad Vltavou. Pořízení deseti vodíkových autobusů vyjde odhadem na 242 milionů korun, většinu nákladů by měla pokrýt dotace z EU. Finanční model a návrh na uzavření smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících v systému Pražské integrované dopravy (PID) schválili středočeští zastupitelé.
 

Podle radního pro veřejnou dopravu Petra Boreckého (STAN) by vodíkové autobusy v okolí Mníšku měly začít jezdit na konci roku 2025, ale může to být i o rok později. "Nevíme, jak rychle budou výrobci schopni dodat vodíkové autobusy pro účely tohoto projektu," uvedl Borecký. Podle něj je zároveň otázkou, kdy se podaří získat stavební povolení na výstavbu plnicí stanice.

K projektu hejtmanství už dříve uzavřelo memorandum s organizací Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK), společností ČEZ a dopravní firmou Martin Uher bus. Pro výrobu vodíku vybuduje ČEZ plnicí stanici, elektrolyzér a dvojici zásobníků na vodík.

Opoziční zastupitel za ANO Robert Bezděk se pozastavil nad tím, že společnost Martin Uher bus má základní kapitál jen 100.000 korun. Borecký podotkl, že jde o experimentální technologii a je jasné, že dopravce nechce v případě nenadálých problémů riskovat svůj hlavní byznys, jímž je přeprava cestujících v oblasti Štěchovic.

Smlouva o veřejných službách má být uzavřena na základě přímého zadání s malým nebo středním podnikem. Mníšek byl vybrán mimo jiné kvůli kopcovitému terénu, který bude testem pro zatížení vodíkových autobusů a ověření reálného dojezdu v jednotlivých ročních obdobích. Radní připustil, že projekt má rizika pro veřejné rozpočty. Zároveň však připomněl, že přechod na bezemisní dopravu je rozhodnutím veřejné moci.

Zvyšování podílu bezemisních vozidel ve veřejné dopravě nařizuje směrnice EU, přičemž v autobusové dopravě se za bezemisní považují elektrobusy, vodíkové autobusy a trolejbusy. Vodíkový pohon je však oproti dieselům výrazně dražší, respektive vyšší je pořizovací cena autobusů. Nevýhodou je i výstavba plniček a nedostatek dodavatelů vodíku. Na druhé straně je výhodou rychlé doplňování paliva, vysoký dojezd, nízká hlučnost a vysoká životnost palivových článků.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (3)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

5.11.2023 06:23
Slepé uličky je vhodé realizovat v malém rozsahu, aby se v nich neutopilo moc prostředků. Tady to budou hlavně dotační peníze, ale i tak se jedná o prostředky, které byly sebrány někomu, kdo na ně musel vydělat.
Podstatný je hlavně výsledek, tady jestli je takový provoz i bez dotací ekonomicky podobný klasickému systému s naftovými motory (kde jsou na naftu uvaleny vysoké daně).
Odpovědět
VS

Vilda Smakal

5.11.2023 14:26 Reaguje na Richard Vacek
Problém je v tom, že pořád někdo něco musí vymýšlet a řešit vyřešené ! Máme naftovou dopravu s DPF filtrama a vše tak nějak funguje a EU bude řešit pořád nějaké kraviny ! Chápu že ropa asi není věčná, ale zatím si zbytečně komplikujeme život ! Řešil bych a modifikoval stávající systémy....Vymýšlet vodíkovou dopravu, kdy litr vodíku bude stát 400 kč za litr, tak to se opravdu vyplatí ! To samé je elektro provoz......tohle prostě nechcete !!!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.11.2023 09:26 Reaguje na Vilda Smakal
Formani v 19. taky absolutně nechápali, proč někdo vymýšlí nějaké smradlavé a drahé krámy, když jeho párek štýrských valachů odtáhne jakýkoliv náklad kamkoliv. A to se napase na luce, ani benzín nepotřebuje!!
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist