V Praze se představil kamion na vodíkový pohon, osvědčil se ve Švýcarsku
Vodíkové nákladní vozy jsou podle odborníků přínosem hlavně v místech, kde je potřeba tichý provoz a nulové emise, tedy v městských aglomeracích nebo ve veřejné dopravě. Proti klasickým elektromobilům mají několik výhod, například mnohem rychlejší doplnění paliva, delší dojezdovou vzdálenost či bezproblémový provoz i při nízkých venkovních teplotách. Síť vodíkových čerpacích stanic postupně vzniká po celé Evropě. V České republice se první otevřela v červnu v Ostravě, další bude na pražském Barrandově.
Společnost Gebrüder Weiss využívá ve Švýcarsku nákladní automobil Hyundai XCIENT Fuel Cell. Je poháněný takzvaným zeleným vodíkem vyráběným z obnovitelných zdrojů energie. Nákladní automobil s dojezdem 420 kilometrů je poháněn elektrickým motorem o výkonu 350 kilowattů, který je napájen elektřinou vyráběnou v palivových článcích díky reakci vodíku s kyslíkem. Do okolí z výfuku uniká pouze vodní pára. Firma uvádí, že provozem vodíkového kamionu ročně ušetří přibližně 80 tun emisí oxidu uhličitého. Tankování je podobné jako u běžného spalovacího motoru, naplnění nádrže trvá asi 12 minut, což je výrazně kratší dobu, než jakou trvá dobíjení elektromobilů.
"Zelený vodík aspiruje na palivo budoucnosti. Nutností je ovšem vybudování potřebné infrastruktury," uvedl ředitel obchodu a marketingu Gebrüder Weiss v ČR Jan Kodada.
"Kromě samotných plnicích stanic a výroben vodíku bude třeba budovat i nové energetické zdroje, které budou svou kapacitu poskytovat pro výrobu paliv, a to zejména kvůli postupnému poklesu využívání ropných produktů a zemního plynu. Podstatné je také budování distribuční, přenosové a přepravní soustavy, například plynovodů a elektrického vedení," dodal Aleš Doucek z firmy ÚJV Řež, která spolupracuje na vývoji českého nákladního vozidla na vodík a vodíkové plnicí stanice pro autobusy a nákladní vozy.
reklama