https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/v-praze-se-predstavil-kamion-na-vodikovy-pohon-osvedcil-se-ve-svycarsku
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

V Praze se představil kamion na vodíkový pohon, osvědčil se ve Švýcarsku

16.9.2022 01:42 | PRAHA (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Kamion na vodíkový pohon, který je alternativou pro dosažení bezemisní a tiché dopravy vedle klasických elektromobilů, představili včera v Praze zástupci logistické společnosti Gebrüder Weiss. Dodali, že během ročního provozu se jim osvědčil ve Švýcarsku pro přepravu běžných nákladů na vzdálenosti do 420 kilometrů. Firma nyní kamion na vodíkový pohon testovala v běžném provozu v Praze a okolí.
 

Vodíkové nákladní vozy jsou podle odborníků přínosem hlavně v místech, kde je potřeba tichý provoz a nulové emise, tedy v městských aglomeracích nebo ve veřejné dopravě. Proti klasickým elektromobilům mají několik výhod, například mnohem rychlejší doplnění paliva, delší dojezdovou vzdálenost či bezproblémový provoz i při nízkých venkovních teplotách. Síť vodíkových čerpacích stanic postupně vzniká po celé Evropě. V České republice se první otevřela v červnu v Ostravě, další bude na pražském Barrandově.

Společnost Gebrüder Weiss využívá ve Švýcarsku nákladní automobil Hyundai XCIENT Fuel Cell. Je poháněný takzvaným zeleným vodíkem vyráběným z obnovitelných zdrojů energie. Nákladní automobil s dojezdem 420 kilometrů je poháněn elektrickým motorem o výkonu 350 kilowattů, který je napájen elektřinou vyráběnou v palivových článcích díky reakci vodíku s kyslíkem. Do okolí z výfuku uniká pouze vodní pára. Firma uvádí, že provozem vodíkového kamionu ročně ušetří přibližně 80 tun emisí oxidu uhličitého. Tankování je podobné jako u běžného spalovacího motoru, naplnění nádrže trvá asi 12 minut, což je výrazně kratší dobu, než jakou trvá dobíjení elektromobilů.

"Zelený vodík aspiruje na palivo budoucnosti. Nutností je ovšem vybudování potřebné infrastruktury," uvedl ředitel obchodu a marketingu Gebrüder Weiss v ČR Jan Kodada.

"Kromě samotných plnicích stanic a výroben vodíku bude třeba budovat i nové energetické zdroje, které budou svou kapacitu poskytovat pro výrobu paliv, a to zejména kvůli postupnému poklesu využívání ropných produktů a zemního plynu. Podstatné je také budování distribuční, přenosové a přepravní soustavy, například plynovodů a elektrického vedení," dodal Aleš Doucek z firmy ÚJV Řež, která spolupracuje na vývoji českého nákladního vozidla na vodík a vodíkové plnicí stanice pro autobusy a nákladní vozy.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

16.9.2022 12:50
To je taky cesta do budoucnosti, z větru vyrábět vodík a jezdit na něj, všechny ropné parchanty a vyděrače je pak možno kopnout do dupy. Zná někdo jinou a lepší variantu?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist