https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/v-rime-maji-obri-energeticke-uloziste-z-pouzitych-baterii-elektromobilu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

V Římě mají obří energetické úložiště z použitých baterií elektromobilů

5.6.2025 01:25 | ŘÍM (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Na římském letišti Fiumicino bylo uvedeno do provozu největší italské úložiště energie, které využívá použité baterie z elektromobilů. Cílem projektu je pomoci letišti snížit uhlíkovou stopu a zefektivnit využívání obnovitelné energie. Systém s názvem Pioneer vyvinuly energetická firma Enel a letištní společnost ADR a podle prohlášení firem je to jedno z největších zařízení svého druhu v Evropě.
 
Zařízení bude sloužit k ukládání energie vyrobené solární elektrárnou, kterou otevřel Enel na letišti letos v lednu. Pro zařízení poskytly použité bateriové moduly a články ze svých vozidel automobilky Nissan, Mercedes-Benz a Stellantis. Celkem jich bylo použito 762. Pioneer tak ukazuje, jak lze dát bateriím z elektromobilů druhý život a využít je k podpoře udržitelné infrastruktury.

Kapacita úložiště je deset megawatthodin, což by stačilo pro pokrytí denní spotřeby přibližně 3000 domácností. Očekává se, že zařízení přispěje ke snížení emisí oxidu uhličitého v prvních deseti letech provozu o přibližně 16 000 tun. To odpovídá zhruba ročním emisím více než 3500 aut nebo množství oxidu uhličitého, které by během života pohltil čtvrt milionu stromů.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (26)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

5.6.2025 09:10
Tudy vede cesta, pokud ty baterky ještě žijí, je nutno je vycucat a až potom posílat na recyklaci. Tímhle se výrazně zvýší jejich efektivita.
Odpovědět
pk

pepa knotek

5.6.2025 09:27
Nezbývá než popřát hodně štěstí s těmi staršími články. V kalifornském úložišti Moss Landing Power Plant patřící firmě Vista Energy tolik štěstí neměli a kapacitu 300 MWh museli hasiči nechat vyhořet do mrtě, hasit to nikdo neumí. 1500 obyvatel z okolí bylo evakuováno, stalo se letos v lednu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.6.2025 09:32 Reaguje na pepa knotek
Tam se podělalo chladící zařízení a šlompácká obsluha to neřešila, proto to chytlo. Dýzlový motor vez vody se taky zadře na půl kilometru.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.6.2025 09:35
Není to nebezpečné? Zajímavý názor jsem četl, proč bouchají baterie u koloběžek a ne u elektrokol. Ta má baterie dole a při najíždění na chodník dostává rány, elkára taky chytne při (po) bouračce.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

5.6.2025 09:45
Je hodně naivní myslet si, že to vydrží 10 let. Kapacita článků bude klesat nerovnoněrně, některé budou úplně odcházet... Jak to opravovat? Jestli to není tak trochu zoufalost.

Každopádně je dobré, že se něco takového zkouší. Důležité je, aby se to pak vše ktiticky vyhodnotilo a dalo jako podklad, zda tudy cesta vede/nevede.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.6.2025 12:18 Reaguje na Jiří Svoboda
Tohle se dělá přece u každého projektu zcela normálně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.6.2025 12:20 Reaguje na Jiří Svoboda
Samozřejmě s tím počítají, mají systém na testování článků a jejich výměny. Jinak by to snad vůbec nefungovalo.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

5.6.2025 19:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Proč to tedy do článku nenapíší? Všichni nemají takový obdivuhodný přehled jako vy.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.6.2025 21:24 Reaguje na Jiří Svoboda
Tož se zeptejte autorů. Považují to asi za samozřejmost. Když koupíte mlíko, bude taky v krabici, ne?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

6.6.2025 10:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Mlíko a pilotní projekt se docela liší.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.6.2025 13:36 Reaguje na Jiří Svoboda
Jistě, proto pilotní projekt musí splňovat daleko více kritérií a to co píšete, je přece základem.
"Je hodně naivní myslet si, že to vydrží 10 let. Musíte přece občas nahustit pneumatiky, vyměnit olej, ale hlavní je, každou chvíli do toho lít benzín. Jak to opravovat? Jestli to není tak trochu zoufalost. Důležité je, aby se to pak vše ktiticky vyhodnotilo a dalo jako podklad, zda tudy cesta vede/nevede."
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

6.6.2025 15:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Zase vám něco nedochází! Nalézt a vyměnit článek někde uprostřed baterie není srovnatelné s dohuštěním pneumatik. Až to bude potřeba moc často, náklady na opravy převýší zisk a krám se zavře. To očekávám dříve než za 10 let.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.6.2025 20:02 Reaguje na Jiří Svoboda
Myslíte si, že první auta byla prudce lepší a spolehlivější?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

13.6.2025 11:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Hned na začátku jsem psal, ať se to vyzkouší. Varoval jsem před předčasnou adorací a výlevy nadšení.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.6.2025 08:33
Je to zoufalý pokus o oddálení nevyřešené likvidace tvářící se ekologicky.
Každý kdo vlastní jakékoliv akumulátorové zařízení, tak ví to, že stačí
porucha jednoho článku baterie a klesá kapacita celé a nebo se stává celá
nefunkční. U použitých autobaterií je to zároveň risk, proč byly vyřazeny
z provozu( nehlášené havárie atd.) a po zařazení do celku může být článek
iniciátorem havárie celku. Každopádně bych to nechtěl mít za humny už
proto, že místo hašení je lépe utéci a nechat dohořet. A to pak nehovořím
o kontaminaci okolí zbytky hoření plastů, kovů a elektrolytů. Tento mix
je doslova smrtící už z pouhé jedné baterie a co teprve ta " funkční
skládka" tvářící se jako ekologická.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.6.2025 08:43 Reaguje na Břetislav Machaček
Vy jste taky z těch, kteří považují všechny lidi, kteří něco vybudují, za hlupáky a idioty, že?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

6.6.2025 11:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale vy jste dokonalý opak. Ideální by bylo zprůměrovat vás.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.6.2025 13:31 Reaguje na Jiří Svoboda
Já všechny zprávy podrobím testu logiky a dál serióznost zdroje. Až potom je zařadím do kategorie:
A) pravděpodobně pravdivé, neověřené
B) možná pravdivé, ale možná ne, neověřené
C) evidentní cypovina od začátku, ověřovat netřeba
U kategorie A nemám důvod tomu nevěřit, pokud se neprokáže opak.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

6.6.2025 15:30 Reaguje na Pavel Hanzl
A ten test logiky provádíte sám??????????
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.6.2025 20:14 Reaguje na Jiří Svoboda
Jistě. Příklad:
V britském Salisbury byl otráven dvojí agent Skripal. Tak idiotským způsobem, že už první podezření padlo na Putina.
Test logiky: proč by to dělal takovým zpsobem, mohl ho přece nechat někde zastřelit za rohem a hodit do moře, ne?
Silná pochybnost: Skutečně to udělal on?
Potom probíhalo vyšetřování, Miškin a Čepiga atd., jenže v Rusku bylo před volbami.
Test na ruskou logiku:
Ta má jako první bod, že každý mužik chce silného, zlého a prolhaného cara, kterého se bojí celý svět. A právě tak demonstrativní vraždou Putin sdělil mužikovi, že si může dělat kdekoliv cokoliv a celý Západ mu může políbit zádel. Nepochybuji, že jste to pochopil.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.6.2025 20:16 Reaguje na Pavel Hanzl
K tomu se připojila naprosto komická reakce našeho Zemana, který jasně dokázal, že je Putinův vohnout a klidně hodí špínu na nás.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.6.2025 13:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Vám by sousedství takového uložiště ze starých baterek asi
nevadilo a co vám brání si ho z těch starých baterek udělat?
Můžete si na noc a zimu střádat energii ze solárů za pár
šupů, protože starých baterek už začíná být čím dál více
a za likvidaci recyklací se platí.
Otázkou je, zda projde takové uložiště revizí a zda vám
pojišťovna nezruší pojistku, když budete vystaven riziku
na které se předchozí pojistka nevztahovala. Dnes už
některá družstva vlastníků bytových domů a nebo majitelé
bytových domů zakázali mít v domech akumulátorová kola,
koloběžky a jiné přístroje s výkonnými akumulátory. Že
by byli pouze zbytečnými vystrašenci? Představte si řadu
elaut v podzemní garáži domu, když jedno z nich vzplane.
Od něho ta ostatní a od nich dům. To budou ohýnky o kterých
se vám nezdálo. Znáte postup hasičů? Z obavy neohrozit
životy kolegů dá velitel příkaz nechat oheň dohořet a ty
baterky dobouchat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.6.2025 08:43 Reaguje na Břetislav Machaček
Asi nevíte, jaká je příčina explozí a požárů baterií, že? Z prokázaných příčin je jasné mechanické poškození nárazem. Proto elauto může chytit po nárazu, proto explodují koloběžky, bo baterii mají v nášlapu a ta najížděním na chodníky dostává rány. Často se to projeví až při nabíjení.
Nezaznamenal jsem požár baterie u elkola, ta je chráněná velmi dobře.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.6.2025 08:48 Reaguje na Břetislav Machaček
To bateriové úložiště je na letišti, tj. mimo jakékoliv ohrožení a hlavně je to děláno profesionály, není to žádný bastl. Samozřejmě to musí splňovat vysoké standardy bezpečnosti (to jsou ty buzerace z Bruseli), samozřejmě počítají s tím, že nějaký článek může být poškozený a mají na to nějaký testovací systém.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.6.2025 18:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Aha, takže z bezpečnostního hlediska to je daleko
od lidí a z hlediska ekonomiky to je POKUS, jak
odložit likvidaci do doby havárie pojištěného
uložiště. Je to jako se sklady odpadních plastů,
pneumatik atd. určených k údajné recyklaci, které
"nečekaně a náhodně" vzplanou a "recyklace" končí
spálením bez spalovny zamořujícím okolí jedy.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.6.2025 07:33 Reaguje na Břetislav Machaček
Vy to máte těžký. Všude vidíte jen zlobu, podvod, lež, korupci atd. doufám, že nechodíte k volbám - stejně jsou zfalšované.
Eduard Petiška někdy říkal: pro člověka je velmi důležité, z jakého místa se dívá na svět. A vy jste si vybral asi špinavou stoku.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist