V roce 2027 by se v ČR mohlo prodat až 80 000 elektrických aut, odhaduje EY
V současnosti české firmy podle červnového průzkumu EY v používání elektrických vozů v Evropě zaostávají. Používá je osm procent tuzemských podniků, zatímco v EU je to 24 procent. Zhruba 39 procent o pořízení elektrického vozu neuvažuje a 35 procent bude nakupovat nejdříve za pět let.
"Výběru vozidel do firemních flotil nadále dominuje cenový aspekt. Za stěžejní kritérium jej považuje více než polovina respondentů. V případě obměny vozových parků tuzemské společnosti zohledňují stáří vozu, a to v 78 procentech případů," uvedl partner EY pro automobilový průmysl Petr Knap. Velký vliv na budoucí vývoj podle něj bude mít dotační politika státu.
Zákazníci v současnosti podle průzkumu nejvíc váhají kvůli vysoké ceně elektromobilů, kterou zmiňují jako překážku čtyři z pěti manažerů. Dalšími překážkami jsou nedostatečná dobíjecí infrastruktura mimo města, menší dojezd a životnosti baterie. Mezi výhody naopak patří snížené provozní náklady, možné dotace nebo úspora nákladů za palivo.
V roce 2020 se prodalo 150 623 firemních vozidel, což je o 17 procent meziročně méně. Vliv měla pandemie koronaviru, která motivovala firmy k úsporám. Vzrostla průměrná cena. Prodeje elektromobilů a plug-in hybridů se zvýšily o více než 300 procent. V Česku je přes 800 veřejných dobíjecích stanic, do roku 2030 by jich podle Národního plánu obnovy mělo být 19 000.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (5)
smějící se bestie
10.9.2021 05:22To je to B, o kterém všichni mlčí !
Jaroslav Řezáč
10.9.2021 19:42 Reaguje na smějící se bestieMiroslav Vinkler
10.9.2021 07:00a) dají to do nákladů
b) zlepší si image že jdou s dobou
Pro běžného občana je to luxusní zboží i s dotací, a o tyto el-hejblata mít zájem nebude.
Jaroslav Řezáč
10.9.2021 19:43 Reaguje na Miroslav VinklerSvatá Prostoto
10.9.2021 10:04Nicméně je šance, že podobné číslo vyjde.
Z prostého důvodu, výroba a prodej aut se jen spalovacím motorem se stane takovou pakárnou, a tak se prodraží ... díky EU ... že firmám nic jiného prostě nezbyde.
Plus veřejnoprávní subjekty mají pevně určený podíl těchto vozů směrnicí EU, resp. transkripčním zákonem. Trochu to ojebat jde, ale ne až tak moc.
K tomu si přidejme, že nízkoemisní vozy až tak moc nezlevní a ty ostatní půjdou cenově nahoru a jestli projde ta EURO 7 šílenost, tak hodně.
Nové auto pod půl míče s alespoň trochu snesitelnými parametry prostě nebude. A osud těch ojetých je ve hvězdách.
Závěr ať si každý učiní sám.
Já si svůj nechám pro sebe, byl bych až moc sprostý.