https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/v-rychlebskych-horach-se-podle-odborniku-potuluji-nejmene-dva-vlci
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

V Rychlebských horách se podle odborníků potulují nejméně dva vlci

22.5.2022 01:48 | JESENÍK (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Licence | Volné dílo (public domain)
Nejméně dva vlci se potulují v oblasti Rychlebských hor v severním cípu Olomouckého kraje, kde pohyb těchto šelem zaregistrovaly hlídky dobrovolníku i fotopasti. Zraněný vlk byl nedávno spatřen v obci Vlčice na Jesenicku. Informaci o výskytu vlků v Javornickém výběžku severozápadně od Jeseníku zveřejnili server Šelmy.cz, který provozuje Hnutí Duha.
 

"V posledních měsících se v oblasti Rychlebských hor pohybují alespoň dva vlci. Kromě stopování mapovateli a dobrovolníky Vlčích hlídek se jejich přítomnost podařilo doložit i pomocí fotopastí," uvedl server Šelmy.cz.

V polovině května náhodný svědek natočil vlka na okraji obce Vlčice. Záběry zveřejnil na sociálních sítích obecní úřad a příspěvek už sdílelo několik stovek uživatelů. "Na videu je patrné, že je zraněn a nedošlapuje na zadní nohu. Co k tomu dodat? No, kde jinde by měl být vlk než ve Vlčicích," stojí v komentáři obecního úřadu. Hnutí Duha požádalo případné svědky, kteří na zraněného vlka v přírodě narazí, aby o svém pozorování informovali portál Šelmy.cz.

Populace vlků se v Česku pozvolna rozrůstá. Na území České republiky se podařilo zmapovat 24 vlčích teritorií. Většina z nich se nacházela v Čechách, hlavně v pohraničních oblastech. V 18 případech šlo o smečky, ve čtyřech případech o vlčí pár a ve dvou o teritoriální jedince. Nejčastěji se do Česka dostávají vlci ze severu - ze středoevropské nížinné populace, jejíž centrum je v západním Polsku a v Německu. Na Moravu a do Slezska se zatím šíří vlci ze slovenských a polských Karpat.

Letos v lednu byl nedaleko Prostějova nalezen mrtvý vlk. Následná analýza DNA odhalila jeho původ z alpské populace. V Horním Bavorsku bylo na vlka vydáno povolení k odstřelu. Vlk urazil z Alp na Moravu minimálně 600 kilometrů, jeho cesta skončila 17. ledna u Olšan u Prostějova, kde jej pravděpodobně srazilo auto.

Vlci putují na velké vzdálenosti a dokážou uběhnout až několik desítek kilometrů za noc, ať už při pohybu po svém teritoriu nebo při hledání nového. Jejich pohyb po krajině však výrazně limituje síť silnic, které pro volně žijící živočichy představuje obtížně překonatelné bariéry.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (68)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

22.5.2022 05:48
24 teritorií - není to už moc ?
!
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

22.5.2022 06:23 Reaguje na smějící se bestie
Není , dokud nebudou vlci běhat po celé ČR nebudou mít někteří, zjevně pomatení lidé, pokoj na duši.
Současná úřední totální a absolutní nedotknutelnost vlka v české krajině je přitom doslova důkazem lidské hlouposti.
Odpovědět
Ja

Jan

22.5.2022 08:28 Reaguje na Miroslav Vinkler
Co vám na vlcích vadí? Myslivci nezvládají svoji práci jak by měli a navíc jich hodně ubývá.. Tady je náhrada více méně za pár korun.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

22.5.2022 08:34 Reaguje na Jan
Milý Jene, zajeďte si na Broumovsko a položte tuto otázku místním farmářům- chovatelům ovcí a koz.

Abych vám rozšířil obzory , podívejte se na web
vlktravunezere.cz

Potom můžeme pokračovat v dialogu.
Odpovědět
Ja

Jan

22.5.2022 08:49 Reaguje na Miroslav Vinkler
Hledím na to spíše z hlediska lesa a přemnožené zvěře.. Útoky na hospodářská zvířata tu jsou a budou (a to i bez vlků, co škody nadělají zaběhlí psi), je otázkou co je pro přírodu a lidi lepší řešení, z mého pohledu je to návrat vlků.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

22.5.2022 09:00 Reaguje na Jan
Mýlíte se, vlk je inteligentní tvor. Proč by se hnal za zvěří, když má naservírováno na pastvě koz nebo ovcí.

Jde o výběr priority - čemu dát přednost, komplexní správě a údržbě krajiny, nebo na její úkor preferovat ochranu jediného dravce?

Vše ostatní jsou pouťové řeči.
Odpovědět
Ja

Jan

22.5.2022 10:18 Reaguje na Miroslav Vinkler
zvláštní, jak to dělají tam kde vlky nikdy nevyhubili? Přitom ovce a kozy se tam chovají v míře větší než u nás..
Odpovědět
ss

smějící se bestie

22.5.2022 10:30 Reaguje na Jan
nekecaj jim do toho aktívisti
Odpovědět
Ja

Jan

22.5.2022 13:20 Reaguje na smějící se bestie
ale vlky tam mají, že.. :)
Odpovědět
RP

Radim Polášek

22.5.2022 17:51 Reaguje na Jan
Nikdy je nevyhubili, ale občas, když jejich počet překročí nějakou míru, je tam hubí. A obvykle vlci žijí v liduprázdných regionech, zatímco v obydlených regionech vlci nejsou, jenom lidi.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

22.5.2022 18:08 Reaguje na Radim Polášek
V Česku žije 3260 Vlků a 6909 Vlčků. Nejsou nijak plaší, lze je pozorovat i za bílého dne.
Odpovědět
dm

david matoušek

23.5.2022 07:16 Reaguje na Jan
Tam kde jak píšete vlky nikdy nevyhubili, tak žije vlk jen díky malé hustotě osídlení a přírodním podmínkám. Lidé tam žijící by je klidně vyhubili a rozhodně by hodně čuměli, jak si je tady v klidu necháme běhat. Tam neřeší nějaké ploty a vlka, na kterého narazí prostě zlikvidují.
Odpovědět
Pe

Pepa

22.5.2022 08:15 Reaguje na smějící se bestie
v Německu mohou mít až 1400 teritorí a hustota zalidnění je tam dvojnásobná. Ta o karkulce ti teda uvízla v hlavě...
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

22.5.2022 08:36 Reaguje na Pepa
Tady zase někdo úmyslně pozřel lysohlávku a trpí halucinacemi.
Až záchvat a vidiny přejdou , můžeme se bavit na úrovni normálních lidí.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

22.5.2022 10:08 Reaguje na Pepa
Evidentně požíváte kvalitní matroš. Vlčí teritorium může mít až 1300 km2. Zkuste si vzít rozlohu Německa, od ní odečtěte plochu měst, průmyslu, řek jezer, rybníků, případně polí a parků. Kolik plochy zbývá na těch 1400 teritorií?
Odpovědět
RP

Radim Polášek

22.5.2022 08:28
To aby se tamější chovatelé začali bát o zvířata a aby se duševně začali připravovat na střety s polovzdělanými a tupými aktivisty usazenými v naší Ochraně přírody.
Odpovědět
Ja

Jan

22.5.2022 08:31 Reaguje na Radim Polášek
jeseničtí ochránci přírody z CHKO.. no, jak bych to řekl, charakterizoval jste je pěkně a v podstatě pravdivě. Ale myslím že zrovna tito ochranáři vlka aktivně chrániti nebudou.. ti mají jiné priority, ochrana přírody a vlků zvláště mezi ně opravdu nepatří..
Odpovědět
RP

Radim Polášek

22.5.2022 17:54 Reaguje na Jan
To se teprve uvidí , ale ochrana vlků přichází z Brusele. Takže by v prosazování hubení vlků museli být velmi aktivní, aby se po nějakém vlčím masakru povedlo prosadit odstřel aspoň jednoho jedince.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

22.5.2022 08:43 Reaguje na Radim Polášek
Braniborský zemský parlament chce usnadnit střílení vlků, když zabíjejí ovce a kozy.

Poslanci velkou většinou schválili návrh ,který vyzývá zemskou vládu, aby odpovídajícím způsobem upravila nařízení o Braniborském vlkovi .
Po vlčích útocích na stáda farmářů má být povoleno střílení vlků ze smeček, které byly spatřeny v blízkosti útoků.

Aby bylo jasno, velké šelmy mi nevadí. Výjimkou je vlk , který by měl požívat ochrany pouze v jádrových partiích NP, CHKO.
Pokusů o soužití vlka a člověka bylo již mnoho po celém světě. Neuspěl ani jeden a tento predátor nemůže být považován za přirozenou součást české přírody.
To by ovšem někteří zelení magoři v Bruselu/Praze museli mít v hlavě mozek a ne řezanku.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

22.5.2022 09:01 Reaguje na Miroslav Vinkler
1**
Odpovědět
Pe

Petr

22.5.2022 11:38 Reaguje na Miroslav Vinkler
No a Rychlebské hory jsou z velké části polské CHKO, takže je tedy vše v naprostém pořádku a celí dva vlci by tam tedy, jak říkáte, měli požívat ochrany. Jen jim asi nikdo neřekl kam až nechodit :-)
Pak ale nerozumím vašemu nepřátelskému postoji.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

22.5.2022 15:12 Reaguje na Petr
Rychlebské hory jsem si prošel a zajímavé bylo, že pouze po českém území. A tak jsem zaspal dobu a nepovšiml si, že mezitím většina přešla do držení Polska.
Takže příště nepiště nesmysly , navštivte Račí údolí a v Tančírně si dejte pár škopků a se proberete ze snění a neplácáte nesmysly.
Odpovědět
Ja

Jan

22.5.2022 15:43 Reaguje na Miroslav Vinkler
Asi to pro Vás bude překvapení, ale Rychlebské hory (polsky Góry Złote ) jako geomorfologický celek se nacházejí na území nejen ČR ale i Polska, a kupodivu na území Polska jsou tyto hory součástí chráněného území Śnieżnicki Park Krajobrazowy (tedy něco jako CHKO po našem).
Abych přešel na Váš styl komunikace: možná by to chtělo mít méně vychlastaný mozek pivem, pak byste neplácal nesmysly a mohl si přečíst něco o těchto horách..
Mimochodem v Rychlebských horách žiji, příchod vlků vítám a Vaši nevysvětlitelnou nenávist k vlkům nechápu. Takhle nemáte rád i jiná zvířata?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

22.5.2022 20:24 Reaguje na Jan
Zbytečně děláte vlny, vlk prostě do české krajiny 21. století nepatří.
Důvody jsem napsal výše i odkazy , kde se můžete přesvědčit o problémech, které vlk vyvolává.

Pokud se neseznámíte s fakty a stále vedete svou, potom je to o víře a nikoli a rozumu.
Pak je diskuze zbytečná.

K těm zvířatům -- když jsem měl ochočené zvířata doma, tak jste ještě nebyl fyzicky přítomen na tomto světě.
Tyhle novokvašky typu všechno vím zbožňuji.
Odpovědět
Ja

Jan

22.5.2022 21:15 Reaguje na Miroslav Vinkler
Vlny? Copak, přehnal jste to dneska s pivem?

Ale ne, Váš způsob komunikace mi nesedí. Tedy budu pokračovat po svém, urážky mi moc nejdou :). Nevidím na těch stránkách žádná fakta která by mě přesvědčila že negativa výskytu vlků v ČR jsou vyšší než pozitiva. Pár desítek ovcí a daňků pro mě opravdu nejsou důvodem. Stejně jako kvůli pár rybám nevolám po vyhlazení vyder, volavek, čápů černých... nebo kvůli pár slepicím nehodlám trávit všechny lišky, kuny, jestřáby... Chápu že tento přístup je vám bližší, ale popravdě raději budu žít v krajině s vlky, vydrami, liškami.. a vůbec s veškerou touto havětí. než ve vaší verzi, "komplexně spravované a udržované krajině".
Váš strach z vlků mi připadá iracionální, vaše napadání urážkami těch kdo s vámi nesouhlasí mi to jen potvrzuje.. Inu každý se bojíme něčeho jiného. Někdo má migranty, někdo vlky.. moje žena se třeba bojí pavouků...
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

22.5.2022 21:34 Reaguje na Jan
Ale Vy už v té komplexně spravované a udržované krajině žijete. Kam se rozhlédnete, pěstuje se na polích řepka nebo kukuřice, kůrovec zplundroval smrkové lesy, které byly následně vykáceny, teoretičtí plánovači z kanclu nařizují chovatelům dobytka, že musí své pastviny oplotit vysokými a nepodhrabatelnými ploty, ochranáři v Krkonoších stavějí ploty kolem stezek, tentokrát kvůli tomu, aby návštěvníci hor nechodili mimo stezky, řeky a potoky jsou zregulované, díky čemuž nedokáží zadržet velkou vodu a ryby se nemají kde třít, teoretičtí idioti prosazují ochranu vybraných druhů živočichů, aniž by brali ohled na to, jaký jejich jednání bude mít dopad v přírodě,..... a tak bych mohl pokračovat. Vy se Vážně domníváte, že takhle vypadá nespoutaná a neregulovaná příroda?
Odpovědět
Ja

Jan

22.5.2022 21:54 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
ne, to se opravdu nedomnívám, dokonce to ani nikde netvrdím.. Já říkám, že se domnívám že pozitiva přítomnosti vlků převažují nad negativy. Zatím mi nikdo neposkytl argument že to tak není, možná se mýlím, ale v tuto chvíli, na základě informací které mám k dispozici to tak vnímám. A to i v této krajině, zde konkrétně v Rychlebských horách.. Dále pak rozvíjím myšlenku že postupné napravování chyb z minulosti (které jste velmi pěkně vyjmenoval) jsou změnou k lepšímu.. A volání po opětovném vyhubení vlka v ČR jen proto že působí minimální škody vnímám jako chybu.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

22.5.2022 22:15 Reaguje na Jan
Také si myslím, že pozitiva přítomnosti vlků převažují nad negativy.
Odpovědět
dm

david matoušek

23.5.2022 07:24 Reaguje na Majka Kletečková
Někdo moudrý kdysi pravil, "myslet znamená hovno vědět".
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

23.5.2022 09:21 Reaguje na Jan
Některé ty chyby napravit nepůjdou. Díky regulaci řek si mohli lidé postavit domy i v bývalých záplavových oblastech. Jak to chcete napravit? To zrušíte regulaci a necháte řeky, ať jim každý rok vyplaví baráky? A co se týče toho vlka - v každém potravním řetězci existuje predátor, který loví ty v řetězci pod sebou. Jenže vlk tady žádného přirozeného nepřítele nemá. Dříve jím byl člověk, ale nesmyslně pitomá ochrana vlka toho jeho predátora vyloučila. Takže vlci se nekontrolovaně množí a nabývají dojmu, že jsou absolutně nedotknutelní. Z toho vyplývá i jejich oprsklost, kdy se pohodě objevují v blízkosti lidských obydlí. Tohle by si v době, kdy byli loveni, nikdy nedovolili. A teď je otázka, zda se náš postoj k vlkovi změní, nebo budeme pokračovat ve stejném trendu a dojde to do stavu podobného populaci medvědů na Slovensku? Chcete snad, aby se lidé báli jít na procházku do lesa, protože zde bude riziko, že je napadne vlčí smečka? A jak zdůvodníme to, kdy oprsklí vlci unesou třeba ze zápraží nějakého obydlí malé děcko? Zapomeňte na Mauglího. Pokud se něco takového stane, pak jedině proto, aby se to děcko stalo potravou těchto šelem. Co pak budou říkat ti, kteří se tak perou za ochranu vlků? Nic. Zalezou do anonymity.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

23.5.2022 12:31 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
„Chcete snad, aby se lidé báli jít na procházku do lesa, protože zde bude riziko, že je napadne vlčí smečka?“

Ten strach z hrozícího nebezpečí přispěje k tomu, že moudřejší a opatrnější lidé budou méně prolézat všechny lesní houštiny, své psy tam nenechají tak často volně běhat po okolí a lesní živočichové tak budou mít aspoň na některých místech více klidu. Příroda si díky tomu bude moci od turistů a šmejdících houbařů více odpočinout.

Neopatrní dvounozí primáti se i tak vždy najdou, o čemž svědčí každoroční utopenci v našich řekách a rybnících, výskyt skákajících mladíků v létě po hlavě do vody s neznámou hloubkou atd. Na jezu v Malši na kraji jihočeské metropole takto svou vlastní vinou každé léto pár lidí zhebne nebo ochrne (nechci diskriminovat, ale vesměs osoby mužského pohlaví). Nikoho to u nás nepřekvapuje, dávno jsme si na to my budějčáci zvykli. Pokud vlci budou žrát ty hloupější a drzejší lidi, děti neopatrných rodičů a psy nezodpovědných páníčků/paniček, tak by jich tak velká škoda pro ČR nemusela být, ne?
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

23.5.2022 13:22 Reaguje na Majka Kletečková
Tak tenhle příspěvek je hloupý i na Vás.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

24.5.2022 22:46 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Kdo se bojí, nesmí do lesa.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

6.6.2022 16:08 Reaguje na Jan
No a chráněné území Śnieżnicki Park Krajobrazowy v Polsku tvoří Góry Złote a masív Kralického Sněžníku a tak to polské chráněné území s tou geomorfologii nemá mnoho společného. Pokud mluvíte o geomorfologickém celku Rychlebských hor tak ten končí na Kladském sedle a u nás leží větší část. V Rychlebách žiji a přítomnost vlků aniž bych citil nějakou nenávist, nevítám. Vlk patří do divočiny a ne do hustě obydlené střední Evropy.
Odpovědět
Pe

Petr

22.5.2022 17:27 Reaguje na Miroslav Vinkler
Příroda a vlci nerespektují naše hranice? Přidat cedule? :-)
Odpovědět
kk

karel krasensky

22.5.2022 10:51 Reaguje na Radim Polášek
1+
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

22.5.2022 11:23
Tak to je dobrá zpráva. Snad se jim tam bude líbit. :-)
Odpovědět
kk

karel krasensky

22.5.2022 15:40
Pravá vlčí chvíle těchto nelítostných krvelačných šelem nastane v předjaří 2023.S příchodem podzimu a ochlazením znovu v plné síle udeří covid v kombinaci s opíčímí neštovicemi.Zoufálí lidé,kteří ze strachu před nákazou a vobavach o holý život budou prchat do lesu kde je zadaví,roztrhají a sežerou tito krvežízníví netvoři.Pánbuh s námi.Amen.
Odpovědět
Ja

Jan

22.5.2022 15:49 Reaguje na karel krasensky
Již slyším jejich hrozivé vytí za humny.. o já chudák žiji na samotě obklopen lesem, co budu dělat??? (I když prchající lidé sebou potáhnou spoustu zbytečností, jako jsou šperky či peníze, to bych se pak mohl vydati do lesů a ze zkrvavených zbytků těchto nebohých obětí bych se mohl pěkně obohatit... )
Odpovědět
kk

karel krasensky

22.5.2022 16:27 Reaguje na Jan
To už jde dnes.Jednou jsem našel vlčí h...o a v něm tíkající dámské hodinky.Daroval jsem přítelkyní je spokojená a dodnes jdou.
Odpovědět
Ja

Jan

22.5.2022 16:55 Reaguje na karel krasensky
Má to někdo štěstí, já ještě nic nenašel, a to se v h..nech hrabu na každé procházce v lese, inu jak se říká štěstí nechodí po horách (zvláště ne Rychlebských) ale po lidech.
Odpovědět
kk

karel krasensky

22.5.2022 17:11 Reaguje na Jan
Šlo zřejmě o zamožnější turistku,protože hodinky jsou značka Phillip-Patek.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

22.5.2022 21:36 Reaguje na karel krasensky
Na Slovensku zase v medvědím trusu nacházejí zvonečky.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

23.5.2022 08:48
Čekal někdo něco jiného a to, že se nebudou šířit po celém území? Škoda,
že je to stále pouze pohraničí a nejdou do vnitrozemí, kde mají své fandy.
Největšími milovníky šelem jsou lidé žijící ve velkých městech, kteří nic
nechovají(hospodářská zvířata a zvěř) a tyto zvířata považují vzhledem
k vlkům za méněcenná. Ty chovatele považují pouze za slouhy ochrany šelem
povinné strpět škody a smutek nad ztrátami chovných zvířat. Je to příklad
odtržení člověka od problémů, kdy lidem nevadí cizí neštěstí, mají z toho
senzaci, ne-li dokonce radost jak to těm chovatelům zase vlci nandali.
Se škůdci se zdravá společnost umí lehce vypořádat, nemocná jim naslouchá
a dokonce jim dává moc. Tato společnost je nemocná a ztratila pud přežití.
Naší předci ho měli a přežili cokoliv, my ho ztrácíme a nepřežijeme, neboť
se podvolujeme názorům těch, kteří se nás snaží zničit jako moudrý národ.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

23.5.2022 12:37
Bobr na Šumavě funguje jako vodní architekt a revitalizuje mokřiny, také tam podle mých pozorování přispívá k rozšíření listnatých stromy a keřů podél vodních říček (na Třeboňsko má vstup zakázán, tam je vody i listnáčů dost). Lýkožrout smrkový coby lesní inženýr na našem jihozápadě omlazuje les a po republice urychluje odklon od zakládání smrkových stejnověkých plantáží. Kormorán to v Jihočeském kraji s lovením v kapřích velkoplošných rybničních kádích poněkud přehání – podobně jako to přehání rybáři s počtem kaprů ve svých rybníčních velkokádích a s přikrmováním. No a vlčí smečky - až jich bude víc - by mohly začít fungovat jako účinná lesní stráž. Mohly by hlídat, aby děti a vášniví houbaři nechali některá lesní zákoutí na pokoji a psí miláčkové aby v lese chodili u nohou svých psovodů.
Odpovědět
RT

Richard Toman

23.5.2022 12:43 Reaguje na Majka Kletečková
Jo, prostě ráj na zemi to tady bude. Apropo, už to někde funguje nebo budeme zase těmi průkopníky(slepých cest vetšinou)?
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

23.5.2022 13:21 Reaguje na Richard Toman
Podle ideologa Kletečkové to už funguje na Slovensku s medvědama.
Odpovědět
RT

Richard Toman

23.5.2022 12:44 Reaguje na Majka Kletečková
Myšleno v podobné zemi, ne v Mongolsku.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

23.5.2022 13:28 Reaguje na Richard Toman
Domnívám se, že v NPŠ na některých místech to tak víceméně začíná už fungovat, co se týče bobra a lýkožrouta smrkového. Alespoň na těch místech, která jsem loni navštěvovala – Strážný a Srní a jejich okolí. Domnívám se, že vlčí přítomnost, bude mít např. na chování tamní spárkaté zvěře vliv, protože tam občas strhnou nějakého jelena (hlavně v zimě). Z rozhovorů s místními domorodci jsem nabyla dojmu, že se vlčí přítomnosti z větší části přizpůsobili (hlavně chovatelé ovcí) a začali být opatrnější. Vlků je tam ale relativně málo, navíc šumavské smečky operují i v Rakousku a Německu, z lidí dosud nikoho neohrozili a jsou tak plaší, že turisté nemají skoro šanci živé vlky zahlédnout a stop jejich pobytu si v lese většinou nevšimnou. Oprsklí houbaři, kolaři, běžkaři kvůli vlčí přítomnosti své vlezlé šmejdění po lese asi zatím nezměnili.
Odpovědět
kk

karel krasensky

23.5.2022 13:01 Reaguje na Majka Kletečková
1+ paní Hanzlová
Odpovědět
Sl

Slovan

23.5.2022 13:31
Rychlebky patří k jedněm z nejodlehlejších míst u nás. Vlk tam bezesporu má své místo, patří tam a jsem rád, že se vrací i tam.

Pomatení lidé, polovzdělaný a tupý aktivisté, zelení magoři nebo škůdci - tak takhle tu místní géniové, všeználkové a morální velikáni označují ty, jenž si dovolí mít jiný názor. Internetový hrdinové jak se patří. Nejvtipnější asi je, že to jsou lidé, kteří žijí támhle na ostravsku nebo karvinsku... nic proti té oblasti, ale to asi vlk zrovna vyhledávat nebude.
Odpovědět
kk

karel krasensky

23.5.2022 13:39 Reaguje na Slovan
Chlapče když já jsem nachazel stržené kusy,vlčí stopy,slyšel vlčí výtí v Beskydech tak po čechách nebylo po vlcích ani potuchy.Obohat si své internetové teoretické znalosti a dohledáš,že první vlci přišli do Beskyd v první polovině devádesatek.Nesnaž se praktikum z Beskyd vrtát třetí dírku do nosu.
Odpovědět
Sl

Slovan

23.5.2022 19:54 Reaguje na karel krasensky
To vytí ale dělali zelení aktivisté, kteří chtěli vlka přilákat a zničit tak dlouze budované krásy české země. Je s podivem, že odborník jako vy, který rozezná vlčí stopy od stopy řekněme československého vlčáka nerozezná takto banální věci :) A ještě větším podivem je fakt, že i přesto, že jsou Beskydy tak dlouze okupovány krvelačnými vlky jsou to stále hory, kde pastevectví žije víc, než tam, kde vlci nejsou dodnes.
Odpovědět
kk

karel krasensky

23.5.2022 20:53 Reaguje na Slovan
Chlapče mohl bych ti napsat něco z realu devadesatek,ale nepotřebují chodit po policajtech na nějaké vyslechy.
Odpovědět
RT

Richard Toman

23.5.2022 14:05 Reaguje na Slovan
Jenže Ostravsko není jen Ostrava, a Karvinsko není jen Karviná a okolí.
Odpovědět
kk

karel krasensky

23.5.2022 14:14 Reaguje na Richard Toman
To je internetový mudrc,který v reálu nepozná stopu lišky od stopy vlka.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

23.5.2022 19:50 Reaguje na Slovan
Už jsem to tu psal, že 29.12. 2021 jsem našel na obnově vlčí stopy
na polní cestě kolem Olše mezi Věřňovicemi a Dětmarovicemi a o pár
dnů později byl vlk sražen vlakem u Karviné. Takže i v tak hustě
obydlené krajině už si hledají své místo a nebo pouze zoufale
putují za klidem k životu. Tato krajina není pro šelmy vhodným
životním prostorem a konflikty a problémy budou v budoucnu opět
důvodem je eliminovat stejně, jak už k tomu dochází s kormorány
a brzo i s bobry. Kulturní krajina nikdy nebude divočinou i kdyby
se aktivisté na hlavu stavěli a obětovali pastevectví a špičkové
chovy muflonů a daňků. Bez vlků žijeme 150 let a nikomu mimo pár
pomatenců dosud nechyběli. Časem se stejně zase stane nezvaným
druhem, protože s početností teritorií naroste i počet škod a
problémů. Pamatujte si má slova, až stát nařídí jeho tlumení a
nebude už ochoten hradit narůstající škody, které páchá.
Odpovědět
Sl

Slovan

23.5.2022 21:13 Reaguje na Břetislav Machaček
Gratuluji, jen tak dál. Za chvíli se budete moci přihlásit i do vlčích hlídek.
Ano, vlk může migrovat i tisíce kilometrů a občas ho při té výpravě bohužel srazí auto nebo něco jiného. Nic neobvyklého a ani divného.

V ČR je opravdu převážně kulturní krajina - jenže i kulturní krajina je pouze mozaikou ekosystémů, které jsou různě ovlivněny činností člověka. Nebo chcete srovnávat Šumavu s řekněme Českým středohořím nebo vojenské prostory s Třeboňskem? Asi těžko.

Mimochodem, já si jsem vědom, že dříve či později k určité regulaci může dojít. Rozdíl je, že já zde nevelím k likvidaci druhu i z míst, kde ten životní prostor má a byl bych rád, aby se to dělo když už, tak na odborném posouzením... nikoli od hospodského stolu. Ano, u lidí jako vy jsem pomatenec a kdoví co ještě - ale to je mi u... víte kde. Ony ty škody dělají i jiné druhy a to i neporovnatelně větší. Ale vadí hlavně masožravci... vlk, vydra, dravci apod.
Části členů vaši generace se ale některé pseudohodnoty z dob komunistických "lidových" myslivců drží doslova jak hovno košile.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

24.5.2022 10:39 Reaguje na Slovan
Můžete mi vysvětlit rozdíl mezi pomatencem laikem
a odborníkem-pomatencem? On totiž je pouze v tom
"odborném" vzdělání. Je tak vzdělání zárukou
odbornosti a nebo je to pouze přesvědčení o své
pravdě vlastnictvím diplomu? Spor dvou "odborníků"
s rozdílnými názory nemívá vítěze, oba si melou
to své a tak to bude s realisty i snílky, kteří
věří, že divoké zvíře se sžije s člověkem a že
si nebudou vzájemně konkurovat a škodit. Snílci
brzo narazí na reakci laické veřejnosti, která
tomu snu dosud přála, ale až se jí dotkne a bude
ji omezovat, tak na sen zanevřou. Tak to bylo
doposud se vším, co se ze snu stalo realitou a
co se stalo nakonec problémem. Méně je tak lépe,
než více a čelit kritice za škody a jiné problémy.
Nákladovost ochrany VŠECH chovů v republice bude
astronomická částka a přesto nebude při zvyšující
se populaci vlka účinná. Pak dojde na redukci a ta
se může zvrhnout na vybití i tam, kde je lze dnes tolerovat a to jsou NP a horkotěžko taky pohraničí, které osídluje přeshraniční populace.
Ve vnitrozemí to taková selánka nebude, když třeba
pouze splaší pasoucí se závodní koně za miliony.
Kdopak uhradí případné škody? Pomatenci? Nebo stát
a občané se budou ptát proč platit škody za něco,
co nikomu 150 let nechybělo. Je to pouhá nenasytnost
mít zde vlků více a více a nedomýšlet následky, které to časem způsobí. Realisté prosazují prevenci a vyčlenění velkých šelem tam, kde nebudou škodit,
ale být součástí zamyšleného stupně ochrany území.
Takže NP ano, zbytek bohužel nikoliv a pokud je NP
neuživí, tak ani tam. Chránit lupiče ovcí a nebo
žebravé a odpadky sbírající medvědy nemá smysl.
To snad uzná každý odborník, pokud se už nepomátl.
Jak se vám líbí žebrající medvědi u cest v USA
a medvědi toulající se ulicemi Popradu? Jsou to
ještě divoké plaché šelmy a nebo kreatury šelem?
To samé hrozí při totální ochraně u nás vlkovi,
neboť ztráta plachosti z něho udělá drzého lupiče.
Odpovědět
Sl

Slovan

24.5.2022 14:01 Reaguje na Břetislav Machaček
Přestaňte se chovat jako malé děcko a strašně drsně zde názorové oponenty nazývat "pomatenci a škůdci". Nebo je tohle způsob jak dokázat vaší vyspělost a moudrost?
Odborník by měl mít nejenom různé praktické, ale i teoretické znalosti. Pokud tedy např. špičkový genetik Hulva řekne, že drtivá většina našich vlků nejsou kříženci, pak sorry, ale budu věřit jemu a né chytrolínům ze zdejší diskuze. V naší republice je každý odborník na všechno, ale jakmile se objeví někdo, kdo o tom skutečně něco ví, tak ten rádoby odborník čumí jak vyoraná myš. Proto mě trošku mrzí, že sem nepřispívají občas i povolanější osoby než já, byť chápu, že na to tihle lidé nemají zrovna čas.

Já už ani nevím, co na to vaše neustálé strašení napsat. Nikdo nechrání šelmy, která se potulují po městech nebo která ztratí plachost do takové míry, že by mohly být reálně nebezpečné člověku.
Vlk do naší přírody prostě patří. Žádný že nikomu 150 let nechyběl - vám asi ne, mě a mnoha jiným třeba ano.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

6.6.2022 15:52 Reaguje na Slovan
Vtipnější spíš bude, že ti internetoví hrdinové , hrdiný Slovane se na rozdíl od Vás alespoń pod své názory umějí podepsat. Vystupují pod svým jménem.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

6.6.2022 16:16 Reaguje na Slovan
Abych nezapomněl. Vlk se do Rychlebek nevrací. Pouze prochází.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

24.5.2022 11:46
Vlk to má prostě polepený navždy. Tu Karkulku mu neodpustíme:-))).
Odpovědět
RT

Richard Toman

24.5.2022 13:08 Reaguje na Svatá Prostoto
Na karkulku sere vlk..., proč to furt někdo ač ironicky, vytahuje? Stačí se kouknout do Německa, jak se to vyvíjí s vlkem. My jdeme stejnou cestou, ač pár let pozadu. Proč se nikdy nepoucime a zase jdeme slepou cestou, a jako vždy papeztejsi než papež.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

25.5.2022 16:00 Reaguje na Richard Toman
To je přesně to, co stále tvrdím. Poučme se z minulosti a
od sousedů, kde už to začínají řešit. Bohužel fanatizmus
některým nedovolí myslet a přejímat zkušenosti jiných.
Raději tak budou opakovat předchozí chyby sousedů a taky proč ne! Z jejich kapes to není a cizí neštěstí některé
lidi dokonce těší. Kochají se tím, že někdo končí s chovem
zvířat, protože je utopií chránit třeba 10 kusů stejně
jako kusů 500. To se prostě nevyplatí, tak louka zaroste
lesem a bude tu pak pláč, že zanikly tisíce hektarů luk.
No a to, že někomu vlci splaší koně za miliony na pastvě
je asi bude těšit taky, protože oni přece koně nemají.
Odpovědět
Sl

Slovan

24.5.2022 13:24 Reaguje na Svatá Prostoto
Ta se neodpouští, protože to byla velká oblíbenkyně :)
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

24.5.2022 15:08 Reaguje na Slovan
To je fakt. Kdyby mu stačila, babka, tak dejme tomu, ale s Karkulkou to prostě přehnal:-))).
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

8.8.2022 17:10
https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/468620-setkani-s-bestii-v-kopcich-u-makarske-napadl-stareho-ovcaka-obrovsky-vlk?consent=CPb8hAAPb8hAAD3ACBCSCaCsAP_AAEPAAATIIDoBhCokBSFCAGpYIIMAAAAHxxAAYCACABAAgAABABIAIAQAAAAQAAQgBAAAABQAIAIAAAAACEAAAAAAAAAAAQAAAAAAAAAAIQIAAAAAAiBAAAAAAABAAAAAAABAQAAAgAAAAAIAQAAAAAEAgAAAAAAAAAAAAAAAAQgAAAAAAAAAAAganAmAAWABUAC4AGQAQAAyABoADmAIgAigBMACeAFUAMQAfgBCQCIAIkARwAnABSgCxAGWAM0AdwA_QCEAEWALQAXUAwIBrAD5AJBATaAtQBeYDJAGlANTAAAA.YAAAAAAAAAAA&sznclid=tt_Si4SPgIKFj4CGgoSDgo-Ej4OAj4PKwouHgIWPgIKCgoKPmIaEgMrC04uHgIOPj4CPg46CmISHgcrVi4OBjoD1gveB8vKDgPXzhvKCjveHhID094L0gYSO8oaA&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_vert_ab=0&dop_vert_id=leg0&dop_req_id=nSu1Kl15NrU-202208081439&dop_id=17377693

Takto to vypadá , když vlk na školení odborníků z Duhy nedává pozor :-)
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist