Velké automobilky zvažují, jak zastavit Muska a jeho Teslu
"Ten impozantní boj o to, kdo má pod kontrolou budoucnost výroby aut, teď bude mnohem zajímavější," očekává agentura Bloomberg.
Tesla, která je průkopníkem výroby elektromobilů a která v tomto odvětví udává tempo, ovládla už první etapu éry nového pohonu aut. Přilákala tak i pozornost investorů, a to svou vizí příští generace aut a tím, že se prosadila na novém trhu plně elektrických vozidel. Na opačném konci jsou titáni automobilového odvětví - Volkswagen a Toyota, dvě největší automobilky na světě. Každá loni prodala deset nebo 11 aut proti jednomu, které prodal Musk. Volkswagen i Toyota si dobře uvědomují, že éra vozidel na baterii je tady, a proto vymýšlejí strategii, jak zůstat ve hře.
V prosinci tito dva mistři masové výroby aut během pěti dnů nastínili plány, jak v příštích letech postupně investují 170 miliard USD, aby si udrželi pozice v odvětví, kterému kralovali desítky let. Jejich šéfové si uvědomují, že přechod od spalovacích motorů nebude postupný a řádně připravený. Právě naopak - mohl by být i dost nehezký. Něco jako když americká společnost Apple vtrhla na trh mobilní komunikace a rozdrtila finskou Nokii, která do té doby trhu mobilní komunikace s přehledem vládla.
Po roce mimořádně silného růstu, po kterém se Tesla stala zdaleka nejhodnotnější automobilkou všech dob, je otázkou za bilion dolarů to, zda Muskův náskok ve výrobě automobilů příští generace je tak nepřekonatelný, jak naznačuje tržní hodnota jeho firmy.
"Když se dvě největší automobilky na světě rozhodnou, že se teď vrhnou na výrobu elektromobilů, tak už tady není žádný prostor pro spekulace - hlavní proud bude zkrátka elektrický," poznamenal Andy Palmer, který v minulosti řídil britskou automobilku Aston Martin a který byl i ve vedení japonské automobilky Nissan. Palmerovi se někdy přezdívá duchovní otec elektromobility, protože v Nissanu stál u zrodu bateriového auta Leaf. "Očekávám, že přechod k elektrickým autům bude rychlejší, než si kdokoliv dokáže představit."
Způsoby, jakými se Volkswagen a Toyota rozhodly bránit své pozice, se nemohou lišit víc, než by člověk od hrdých titánů automobilového odvětví z Německa a Japonska očekával. Zatímco jeden se dal do pohybu a má Teslu přímo před sebou, ten druhý mohutně investuje do elektromobility, mezitím zvažuje strategii a čeká na příležitost, až první fáze revoluce v automobilovém sektoru ukáže, jak si kdo stojí.
To monstrum, které se zuřivě snaží si to s Muskem rozdat, je Volkswagen. Firma, která je tady více než 84 let a která se postupně rozrostla tak, že už má ve své stáji tucet automobilových značek, vyrábí zhruba ve 120 závodech po celém světě a zaměstnává více lidí, než kolik jich žije v Detroitu - centru amerického automobilového průmyslu. Skupina Volkswagen za rok inkasovala zhruba 280 miliard dolarů (6,1 bilionu Kč) z prodeje aut nejrůznějších modelů.
Za každý rok, co je Herbert Diess v čele Volkswagenu, oznámila tato automobilka bezkonkurenční rozpočet na elektromobilitu. Loni 9. prosince Diess představil svůj zatím největší plán - vynaložit v příštích pěti letech 89 miliard eur na elektromobily a vývoj příslušného softwaru. Právě Muska Diess často používá jako měřítko, a to do té míry, že sám přiznal, že některé kolegy ve vedení Volkswagenu už tím otravuje. V říjnu překvapivě vítal Muska jako hosta na konferenci, které se zúčastnilo na 200 vrcholových manažerů Volkswagenu.
"Naše transformace bude rychlá," řekl Diess už loni v březnu na podobné akci, jaké pořádá Tesla. "A bude větší, než co toto odvětví zažilo za posledních 100 let," dodal.
Loni od ledna do října Volkswagen dodal na trh asi 322 000 plně elektrických aut, což je o něco více než polovina z plánovaných 600 000. Analytici společnosti Sanford C. Bernstein & Co předpokládali, že Volkswagen jich za celý rok prodá asi 450 000. "Neznamená to konec světa, ale není to ani žádný důvod k oslavě," upozorňují.
Zdá se ale, že Diesse to nijak neznervózňuje. Architektura, kterou sdílejí vozy ID.3 a ID.4, podpoří do konce letošního roku celkem 27 různých elektromobilů. Volkswagen je bude vyrábět nejprve v pěti závodech - v Německu, Číně a v České republice - a později celkem v osmi. Výrobu zahájí ve dvou dalších závodech v Německu a v jednom ze svých závodů ve Spojených státech, a sice v Chattanooze v Tennessee.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (20)
Pavel Hanzl
6.1.2022 08:23Evropa zchudne jenom tehdy, když tento trend nestihne.
Svatá Prostoto
6.1.2022 15:35 Reaguje na Pavel HanzlOstatně, krásně je to vidět v Norsku. Ono fakt není těžké udat e-golf, když na běžné géčko stát napálí takové daně, že G v základu s TSI stojí víc, než ten e-golf.
A Golf za míč ... vo to se lidi fakt poperou, to budou do každé rodiny min dva!
Pavel Hanzl
6.1.2022 16:18 Reaguje na Svatá ProstotoTakže zase nesmysl, jak dycky.
Svatá Prostoto
7.1.2022 15:47 Reaguje na Pavel HanzlAle jo, souhlas, napsal jste nesmysl jako dycky:-))).
Pavel Hanzl
17.1.2022 12:47 Reaguje na Svatá ProstotoPořád se objevují firmy, vyrábějící už jen elektriky, hlavně z Číny a USA nebo JV Asie.
Oni tam mají taky grýndýl a někdo je bičem nutí??
Nemáte v koblize zase jen demagogii?
Svatá Prostoto
6.1.2022 15:31A když je řeč o Tesle, tak je docela dobré připomenout, že se bavíme pouze o jednom segmentu trhu, a to vozidlech nad jeden mega.
Tohle fakt není etalon běžného automobilu ... https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/tesla-nabidka-v-cesku/r~74710c2af1ac11e9b259ac1f6b220ee8/v~sl:09c22d8920db2385606a735d8cbc24d4/
Pavel Hanzl
6.1.2022 16:19 Reaguje na Svatá ProstotoDalibor Motl
6.1.2022 16:42 Reaguje na Pavel HanzlBřetislav Machaček
6.1.2022 17:31 Reaguje na Dalibor MotlPavel Hanzl
7.1.2022 10:19 Reaguje na Břetislav MachačekPavel Hanzl
7.1.2022 10:17 Reaguje na Dalibor MotlTj. odbabišovat státní správu, vypráskat ruské agenty (především z Hradu a jiných vlivných pozic)
pustit se masivně do vývoje a výroby nových hi-technologií.
Teď je prakticky ideální doba, máme normální vládu a EU nám na to dá gigantické kačáky.
Svatá Prostoto
7.1.2022 15:53 Reaguje na Pavel HanzlVáš profesní vrchol bylo jet na montáž do Sojuzu:-).
Pavel Hanzl
9.1.2022 16:36 Reaguje na Svatá ProstotoProč musíte pořád tak primitivně urážet??
Jestli máte nějaký mindrák, jděte ke kartářce.
Svatá Prostoto
7.1.2022 15:49 Reaguje na Pavel HanzlI když pokud si u toho děláte aspoň dobře, tak je vám přáno:-).
Svatá Prostoto
7.1.2022 15:50 Reaguje na Pavel HanzlV Praze uvidíte víc Tesel, než v Chicagu:-))).
Břetislav Machaček
7.1.2022 18:26něj budou mít a zda se jim vyplatí. Mohou sice počítat, ale musí koupit.
"Gryndýl" jim na výběr asi nedá a proto automobilky "zavětřily", kam
musí chtě nechtě směřovat. Je to jako selekce. Vpravo život, vlevo smrt.
Prostě žádný vlastní výběr, ale diktát jako kdysi.
Pavel Hanzl
17.1.2022 12:38 Reaguje na Břetislav MachačekA fakt nusíte, jo?
A proč třeba já nemusím?