https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/velke-automobilky-zvazuji-jak-zastavit-muska-a-jeho-teslu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Velké automobilky zvažují, jak zastavit Muska a jeho Teslu

6.1.2022 01:19 | LOS ANGELES (ČTK)
Tesla, která je průkopníkem výroby elektromobilů a která v tomto odvětví udává tempo, ovládla první etapu éry nového pohonu aut.
Tesla, která je průkopníkem výroby elektromobilů a která v tomto odvětví udává tempo, ovládla první etapu éry nového pohonu aut.
Velké světové automobilky zvažují, jak zastavit amerického podnikatele Elona Muska a jeho Teslu, která ovládla výrobu elektromobilů. Ve hře je budoucnost odvětví a žádný z tradičních výrobců aut se nehodlá smířit s tím, že ho Musk odsune na vedlejší kolej. Německý Volkswagen a japonská Toyota proto chystají investice až za 170 miliard dolarů (3,7 bilionu Kč), aby nezůstaly pozadu. Volkswagen přitom spoléhá i na výrobu v České republice.
 

"Ten impozantní boj o to, kdo má pod kontrolou budoucnost výroby aut, teď bude mnohem zajímavější," očekává agentura Bloomberg.

Tesla, která je průkopníkem výroby elektromobilů a která v tomto odvětví udává tempo, ovládla už první etapu éry nového pohonu aut. Přilákala tak i pozornost investorů, a to svou vizí příští generace aut a tím, že se prosadila na novém trhu plně elektrických vozidel. Na opačném konci jsou titáni automobilového odvětví - Volkswagen a Toyota, dvě největší automobilky na světě. Každá loni prodala deset nebo 11 aut proti jednomu, které prodal Musk. Volkswagen i Toyota si dobře uvědomují, že éra vozidel na baterii je tady, a proto vymýšlejí strategii, jak zůstat ve hře.

V prosinci tito dva mistři masové výroby aut během pěti dnů nastínili plány, jak v příštích letech postupně investují 170 miliard USD, aby si udrželi pozice v odvětví, kterému kralovali desítky let. Jejich šéfové si uvědomují, že přechod od spalovacích motorů nebude postupný a řádně připravený. Právě naopak - mohl by být i dost nehezký. Něco jako když americká společnost Apple vtrhla na trh mobilní komunikace a rozdrtila finskou Nokii, která do té doby trhu mobilní komunikace s přehledem vládla.

Po roce mimořádně silného růstu, po kterém se Tesla stala zdaleka nejhodnotnější automobilkou všech dob, je otázkou za bilion dolarů to, zda Muskův náskok ve výrobě automobilů příští generace je tak nepřekonatelný, jak naznačuje tržní hodnota jeho firmy.

"Když se dvě největší automobilky na světě rozhodnou, že se teď vrhnou na výrobu elektromobilů, tak už tady není žádný prostor pro spekulace - hlavní proud bude zkrátka elektrický," poznamenal Andy Palmer, který v minulosti řídil britskou automobilku Aston Martin a který byl i ve vedení japonské automobilky Nissan. Palmerovi se někdy přezdívá duchovní otec elektromobility, protože v Nissanu stál u zrodu bateriového auta Leaf. "Očekávám, že přechod k elektrickým autům bude rychlejší, než si kdokoliv dokáže představit."

Způsoby, jakými se Volkswagen a Toyota rozhodly bránit své pozice, se nemohou lišit víc, než by člověk od hrdých titánů automobilového odvětví z Německa a Japonska očekával. Zatímco jeden se dal do pohybu a má Teslu přímo před sebou, ten druhý mohutně investuje do elektromobility, mezitím zvažuje strategii a čeká na příležitost, až první fáze revoluce v automobilovém sektoru ukáže, jak si kdo stojí.

To monstrum, které se zuřivě snaží si to s Muskem rozdat, je Volkswagen. Firma, která je tady více než 84 let a která se postupně rozrostla tak, že už má ve své stáji tucet automobilových značek, vyrábí zhruba ve 120 závodech po celém světě a zaměstnává více lidí, než kolik jich žije v Detroitu - centru amerického automobilového průmyslu. Skupina Volkswagen za rok inkasovala zhruba 280 miliard dolarů (6,1 bilionu Kč) z prodeje aut nejrůznějších modelů.

Za každý rok, co je Herbert Diess v čele Volkswagenu, oznámila tato automobilka bezkonkurenční rozpočet na elektromobilitu. Loni 9. prosince Diess představil svůj zatím největší plán - vynaložit v příštích pěti letech 89 miliard eur na elektromobily a vývoj příslušného softwaru. Právě Muska Diess často používá jako měřítko, a to do té míry, že sám přiznal, že některé kolegy ve vedení Volkswagenu už tím otravuje. V říjnu překvapivě vítal Muska jako hosta na konferenci, které se zúčastnilo na 200 vrcholových manažerů Volkswagenu.

"Naše transformace bude rychlá," řekl Diess už loni v březnu na podobné akci, jaké pořádá Tesla. "A bude větší, než co toto odvětví zažilo za posledních 100 let," dodal.

Loni od ledna do října Volkswagen dodal na trh asi 322 000 plně elektrických aut, což je o něco více než polovina z plánovaných 600 000. Analytici společnosti Sanford C. Bernstein & Co předpokládali, že Volkswagen jich za celý rok prodá asi 450 000. "Neznamená to konec světa, ale není to ani žádný důvod k oslavě," upozorňují.

Zdá se ale, že Diesse to nijak neznervózňuje. Architektura, kterou sdílejí vozy ID.3 a ID.4, podpoří do konce letošního roku celkem 27 různých elektromobilů. Volkswagen je bude vyrábět nejprve v pěti závodech - v Německu, Číně a v České republice - a později celkem v osmi. Výrobu zahájí ve dvou dalších závodech v Německu a v jednom ze svých závodů ve Spojených státech, a sice v Chattanooze v Tennessee.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (20)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

6.1.2022 08:23
Tady je zcela jasně vidět, že naše oblíbená demagogie o grýndýlu, který nesmyslně tlačí elektromobilitu a který způsobí zchudnutí Evropy je zcela nesmyslná.
Evropa zchudne jenom tehdy, když tento trend nestihne.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

6.1.2022 15:35 Reaguje na Pavel Hanzl
GD samozřejmě elektromobilu tlačí, a to neustále zvyšující se pakárnou pro vozy se spalovacím motorem.

Ostatně, krásně je to vidět v Norsku. Ono fakt není těžké udat e-golf, když na běžné géčko stát napálí takové daně, že G v základu s TSI stojí víc, než ten e-golf.

A Golf za míč ... vo to se lidi fakt poperou, to budou do každé rodiny min dva!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.1.2022 16:18 Reaguje na Svatá Prostoto
Ten článek je o tom, že Tesla vede světový žebříček prodejů elektroaut a nějaké dotae jsou jen v Evropě (u nás ani ťok), a něco v Číně, kde to zase zrušili.
Takže zase nesmysl, jak dycky.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

7.1.2022 15:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Já ale dutá hlavo reagoval na váš příspěvek, ve kterém píšete " demagogie o grýndýlu, který nesmyslně tlačí elektromobilitu".

Ale jo, souhlas, napsal jste nesmysl jako dycky:-))).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.1.2022 12:47 Reaguje na Svatá Prostoto
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/americky-vyrobce-elektromobilu-lucid-hodla-letos-zahajit-prodej-v-evrope

Pořád se objevují firmy, vyrábějící už jen elektriky, hlavně z Číny a USA nebo JV Asie.
Oni tam mají taky grýndýl a někdo je bičem nutí??
Nemáte v koblize zase jen demagogii?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

6.1.2022 15:31
Ehm ... a nestálo by za trochu víc námahy popsat i tu strategii té Toyoty? Bo ta dosud šla dost jinou cestou a zatím jsem nezaznamenal, že by s e-mobilitou hodlala blbnout až tak, co ve Wolfsburgu.

A když je řeč o Tesle, tak je docela dobré připomenout, že se bavíme pouze o jednom segmentu trhu, a to vozidlech nad jeden mega.

Tohle fakt není etalon běžného automobilu ... https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/tesla-nabidka-v-cesku/r~74710c2af1ac11e9b259ac1f6b220ee8/v~sl:09c22d8920db2385606a735d8cbc24d4/
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.1.2022 16:19 Reaguje na Svatá Prostoto
Zaprděný ropácký babišistán je prostě chudý, já za to nemožu.
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

6.1.2022 16:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Takže řešením je donutit chudáky chodit pěšky a ještě mávat movitějším spoluobčanům projíždějícím okolo v Tesle? No aby nám ty elektromobily neshořely při násilných nepokojích...

Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.1.2022 17:31 Reaguje na Dalibor Motl
Drahé podpálí a levné šunty shoří samy díky závadám.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.1.2022 10:19 Reaguje na Břetislav Machaček
Mužický pohled na svět je pořád stejný. Buzerace a zákazy, když to nejde, násilí. Víte, kam to VŽDYCKY vede? Zkuste hádat....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.1.2022 10:17 Reaguje na Dalibor Motl
Zase špatně, jak dycky. Chudákům umožnit, aby zbohatli.
Tj. odbabišovat státní správu, vypráskat ruské agenty (především z Hradu a jiných vlivných pozic)
pustit se masivně do vývoje a výroby nových hi-technologií.
Teď je prakticky ideální doba, máme normální vládu a EU nám na to dá gigantické kačáky.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

7.1.2022 15:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Sockám jako vy nepomůže ani svěcená voda. Když nic pořádně neumíte a ničemu ani moc nerozumíte, tak budete mít holou řiť i kdyby tu nastalo Království nebeské:-))).

Váš profesní vrchol bylo jet na montáž do Sojuzu:-).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.1.2022 16:36 Reaguje na Svatá Prostoto
Kdyby hloupost nadnášela, létal byste jak holubička.

Proč musíte pořád tak primitivně urážet??
Jestli máte nějaký mindrák, jděte ke kartářce.
Odpovědět
DB

Darth Bane

9.1.2022 20:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale vždyť má pravdu.
Odpovědět
DB

Darth Bane

6.1.2022 21:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale z nás všech tady za to můžete nejvíc.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

7.1.2022 15:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Napsala socka, co nemá ani na FVE na střechu a jen tu o tom básní na ekolistu:-))).

I když pokud si u toho děláte aspoň dobře, tak je vám přáno:-).
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

7.1.2022 15:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Nezaprděné USA zjevně taky:-).

V Praze uvidíte víc Tesel, než v Chicagu:-))).
Odpovědět
DB

Darth Bane

6.1.2022 21:11 Reaguje na Svatá Prostoto
Většina Tesel je spíše nad 2 mega.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

7.1.2022 18:26
Bohatší si koupí elektromobily i tři, ale chudí budou přemýšlet, zda na
něj budou mít a zda se jim vyplatí. Mohou sice počítat, ale musí koupit.
"Gryndýl" jim na výběr asi nedá a proto automobilky "zavětřily", kam
musí chtě nechtě směřovat. Je to jako selekce. Vpravo život, vlevo smrt.
Prostě žádný vlastní výběr, ale diktát jako kdysi.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.1.2022 12:38 Reaguje na Břetislav Machaček
Tak vy volíte teda Vpravo nebo Vlevo??
A fakt nusíte, jo?
A proč třeba já nemusím?
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist