https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/vice-zelene-a-volneho-verejneho-prostoru-mene-dopravy.viden-vytvori-prvni-superblok?fbclid=IwAR1szLk6n1wp8F4BISfT0h4oDjyX-nSr8Dr3cCkK3q_00znmTcE6bgBgUFI
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Více zeleně a volného veřejného prostoru, méně dopravy. Vídeň vytvoří první superblok

27.8.2021 13:31 | VÍDEŇ (Ekolist.cz)
Koncept takzvaných superbloků získal pozornost zejména díky Barceloně.
Koncept takzvaných superbloků získal pozornost zejména díky Barceloně.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Manuel Grebenjak / Twitter
Vídeň po vzoru Barcelony či Berlína plánuje svůj první superblok. Při výběru lokality sehrála významnou roli i analýza českého startupu. Radnice chce do přípravy zapojit i místní obyvatele a zohlední strategické cíle města.
 

Koncept takzvaných superbloků, které získaly světovou pozornost zejména díky Barceloně, se již brzy rozšíří i do Vídně. Městská sociálně-liberální koalice představila plány prvního pilotního projektu, který vznikne jižně od hlavního nádraží ve čtvrti Favoriten, v ohraničení ulic Gudrunstraße – Leebgasse – Quellenstraße – Neilreichgasse. Za hlavní cíl si magistrát stanovil zvýšení atraktivity veřejného prostoru, ochlazující a ozeleňující opatření a zklidnění dopravy.

První superblok ve Vídni.
První superblok ve Vídni.
Zdroj | Stadt Wien

Vedení města našlo inspiraci především v Barceloně, ale například také v Berlíně, kde se pro vznikající superbloky vžil název Kiezblocks. V podání Vídně se bude jednat o Supergrätzl. Základní koncept ale zůstává nezměněn. Jedná se o jasně definované, ohraničené oblasti ve městě, které zpravidla sestávají z několika uličních bloků. Vnitřní ulice čeká dopravní zklidnění, průjezd motorových vozidel bývá omezen, přednost naopak získají chodci nebo cyklisté. Volný prostor je upraven do atraktivní podoby, nejčastěji novým mobiliářem a zelení, ale také novými povrchy či předzahrádkami. Vídeňský Supergrätzl bude zároveň odrážet strategické cíle vídeňského městského plánování, mezi které patří zaměření na sociální soužití, podporu místních komunit, více zeleně nebo chladících prvků v boji proti změně klimatu.

O umístění prvního vídeňského superbloku rozhodla řada kritérií a významnou roli sehrála i analýza českého startupu Ecoten. Ten už v roce 2019 zpracoval teplotní mapu Vídně, podle níž právě vybraná oblast patří mezi místa nejvíce postižená letním horkem – opatření ke zchlazení jsou zde proto velmi žádoucí. Zároveň se jedná o hustě zastavěnou a osídlenou oblast, proměna v superblok a zklidnění dopravy proto přinese i znatelné snížení hluku či prašnosti. V Supergrätzlu se zároveň nachází několik mateřských škol a jedna střední škola, místní děti a žáci budou tedy moci bezpečně chodit nejen do škol. Vjezdy do domů či garáží zůstanou pro místní obyvatele i podniky zachovány, stejně jako průjezd pro záchranná vozidla nebo popeláře.

Podobně jako v případě jiných proměn veřejného prostoru chtějí představitelé města do plánování zapojit i místní obyvatele či podniky. Magistrát společně s radnicí desátého obvodu na podzim chystá první informační setkání. Součástí příprav bude i testovací fáze, na kterou od roku 2022 naváže příprava skutečné realizace.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (6)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MK

Majka Kletečková

27.8.2021 12:30
Vídeň si své občany hýčká a dělá hodně pro to, aby se jim v rakouském metropoli dobře žilo. Jedná se o dlouhodobý trend. V tom mají Vídeňáci velké štěstí.
Odpovědět
ig

27.8.2021 18:07 Reaguje na Majka Kletečková
Nově vybudované čtvrti v Praze i přestavované staré čtvrti (Karlín) se staví podle podobného schématu a třeba z odporného Karlína (Karlínu a Libni, zdaleka se vyhni) se díky tomu stala prestižní adresa. Ale přijatelně klidný automobilový provoz tam není proto, že by tam auta zakazovali, ale proto, že kdo přímo tam nejede tam nemá důvod vjíždět.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

27.8.2021 13:34
A proto má i spalovnu odpadů ( asi tak 50let ), dnes už vlastně uprostřed města.
Odpovědět
ig

27.8.2021 18:08 Reaguje na smějící se bestie
A na TU Wien atomový reaktor :-) Zvláštní, že proti němu neprotestují :-)
Odpovědět
va

vaber

28.8.2021 08:10
udělají super bloky a o to víc se města rozlezou do okolní krajiny,
Odpovědět
RV

Richard Vacek

28.8.2021 19:08
Přitom stačí vytvořit dostatek stavebních pozemků. Pak má každý dům na hektarovém pozemků s dostatkem zeleně, lesíkem i vodní plochou.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist