Matěj Michalk Žaloudek: Superbloky bychom chtěli v českých městech skoro všichni, jen tak se jich ale nedočkáme
Aktuální městský trend „superbloků“ se objevil v Barceloně a rychle se přelil do dalších měst (například Kiezblocks v Berlíně, Supergrätzl ve Vídni). Pandemie koronaviru tento trend urychlila.
Koncept je jednoduchý – udělat ze svého sousedství miničtvrť, ve které hrají prim chodci a život v ulicích. Projíždějící auta by měly představovat jen cílové cesty rezidentů nebo zásobování obchodů, rychlost se snižuje na 20 nebo 10 km/h, mění se směrnost jednosměrek, aby čtvrť nelákala k průjezdu, nebo se nějaký úsek zaslepí. V superbloku se máte hlavně cítit zcela bezpečně, můžete si na ulici zahrát fotbal, nechat proběhnout děti, udělat improvizovanou výstavu nebo přednášku pod širým nebe. Jízdní kola jsou samozřejmě taky přirozenou součástí.
Změny se dělají zdola a narychlo – květináči, sloupky nebo barvou, nezřídka svépomocí. Tím si to lidé vyzkoušejí a než se začne řešit nějaká stavební změna,je dost času promyslet i jiná řešení či vychytávat drobné chyby. Samozřejmě, že se všechno děje často za aktivní podpory komunálních političek a politiků, kteří jsou v těchto městech zpravidla ze zelených nebo levicových stran a mají dlouholeté zkušenosti s participativními prvky demokracie.
Na webu www.kiezblocks.de je dobře vidět, do jaké míry jde v Berlíně o aktivitu zdola – síť, do které se může zapojit každý, platformu pro sousedskou aktivitu, decentralizované hnutí, ale i koordinovaný projekt, který má jasný cíl: založit 180 takových Kiezblocks do letošního podzimu. Web klade zásadní důraz na to, že jejich plánování je komunitní záležitost, kterou si mají udělat lidi sami.
Srovnání s pražskou realitou přímo fyzicky bolí. Nevím o tom, že by se někde vytvořila sousedská komunita, která by se systematicky zasazovala o něco podobného v takovém měřítku. Ve většině čtvrtí nemáme ani to, co už je desítky let západní standard – zóny 30 a už ty podstatná část politického spektra rámuje jako „šikanu řidičů“. Představa, že někdo přijde s tím, že by se v jeho sousedství mělo jezdit desítkou, by ho vystavila podezření ze ztráty příčetnosti.
V politice (nejen) na komunální úrovni jsou podle mojí zkušenosti zcela nadproporčně zastoupeni lidé, kteří se do práce denně dopravují autem a na svět se koukají zpoza volantu. Odborníkem na dopravu, který se hodí do dopravní komise nebo výboru je zpravidla někdo, kdo jednoduše rád řídí.
Ze všech možných sociologických průzkumů nám opakovaně vychází, že lidi chtějí v ulicích víc zeleně, víc laviček, víc prostoru a souhlasí se zklidňováním dopravy, ale v praxi se za tyto samozřejmé věci nikdo moc nezasazuje, a když ano, je překřičen mnohem hlasitější a agresivnější menšinou se závodními auty v profilovém obrázku, kterých se pak zalekne nejen ta mlčící většina, ale i její politická reprezentace. Přitom přesně o tomto se na evropské urbanistické scéně vede už nějakou dobu debata: podoba veřejného prostoru je do velké míry dána tím, že politická reprezentace často i nevědomky nehájí podobu města pro všechny – a ze všech skupin obyvatel se nejčastěji zapomíná na potřeby žen, dětí a seniorů.
Například zcela aktuální poprask v jedné naší žižkovské skupině, ve kterém se několik obvyklých podezřelých (mužů) ostentativně pohoršuje nad „ekofašistickým“ rozšířením tramvajového ostrůvku na normový rozměr, a hlavně to, že jim vlastně moc nikdo neodporuje a že jim někteří zastupitelé přizvukují, je třešnička na dortu, ilustrující, že 32 let po revoluci jsme od měst vzdálených pár hodin jízdy (vlakem) mentálně stále několik světelných let.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (45)
vaber
4.4.2021 09:00a stromy v květináčích ,to je hezká vize budoucnosti
Pavel Hanzl
4.4.2021 09:05 Reaguje na vaberViktor Šedivý
5.4.2021 12:11 Reaguje na vaberPavel Hanzl
4.4.2021 09:08Jirka Černý
4.4.2021 10:06Jiří Svoboda
4.4.2021 13:04 Reaguje na Jirka ČernýJe jistě možné nové město takto navrhnout. Mnohem horší je stávající město takto překopat, s tím, že výhody pro jedny se automaticky stanou nevýhodami pro jiné, jak správně píšete.
Viktor Šedivý
5.4.2021 14:58 Reaguje naSvatá Prostoto
4.4.2021 13:51Povzdech o tom, jak mu jeho tupí a egoističtí spoluobčané nerozumí, zatímco on a jeho souputníci jsou těmi nositeli skutečného dobra je už taky hodně ohraná deska ... a ne náhodou připomíná bolševickou agitku.
A na závěr ... "Lidi chtějí podle průzkumů v ulicích víc zeleně i klidnější dopravu, ale v praxi jsou překřičeni hlasitou a agresivní menšinou s auty v profilovce, kterých se zalekne nejen mlčící většina, ale i její politická reprezentace."
https://twitter.com/ZaloudekMatej?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcamp%5Eserp%7Ctwgr%5Eauthor
Realita je přitom zcela opačná, různí aktivisté jsou právě tou ječící úderkou, která si snaží vyřvat co se dá bez ohledu na to, že o to většina obyvatel nestojí ani smykem.
Autor je prostě klasickým příkladem, co je SZ ve své většině zač ... bandou lhářů, kteří chtějí ostatním diktovat jak žít. Aby to bylo ale fér, Rut, který je jako jediný na trojce v Radě, je vcelku rozumný a slušný chlap.
Viktor Šedivý
5.4.2021 12:15 Reaguje naMajka Kletečková
5.4.2021 13:45 Reaguje naKéž by se železniční doprava při cestování na větší vzdálenosti po Evropě stala konkurenceschopnou do té míry, aby z větší části nahradila tu vysoce neekologickou automobilovou i leteckou.
DAG
5.4.2021 20:58 Reaguje na Majka KletečkováTo si myslím bude řešení na vzdálenosti do 20 km.
A přitom ho lidi podle mě v celkem v pohodě přijmou. Jinak to co pán v článku popisuje, tak je pro to jeden výraz. Anarchie.
Viktor Šedivý
6.4.2021 20:21 Reaguje na DAGTo by během pár týdnů byla tak hnusná popelnice, že by v tom jezdili leda bezďáci - anebo by provozovatel krvácel na servisu.
(Já vím, dotace řeší každou neefektivní blbost. Ale ono to nebude tak dlouho trvat a prachy dojdou.)
Viktor Šedivý
7.4.2021 19:35 Reaguje na DAGKatka Pazderů
4.4.2021 14:26Jsi samotář, jdi na venkov, na skutečný venkov na Vysočině. Jsi extrovert? Tak to bude město se vším hlukem a smradem vyhovovat.
Viktor Šedivý
5.4.2021 12:27 Reaguje na Katka PazderůChcete snad tvrdit, že radnice českých měst vycházejí bůhvíproč vstříc požadavkům tlup bezprizorných aut, které se potulují ulicemi a znepříjemňují lidem život?
Jiří Daneš
4.4.2021 14:57Ony ty slepé a jednosměrné ulice jsou leckde už dávno. Vznikly kdysi, tak jaksi mimochodem.
Katka Pazderů
5.4.2021 06:23 Reaguje na Jiří DanešDAG
5.4.2021 09:35Jirka Černý
5.4.2021 11:01 Reaguje na DAGJiří Svoboda
5.4.2021 11:19Samozřejmě je žádoucí přemýlet o konceptech bydlení, které jsou v sumě co nejlepší. Cíl nejlepší bydlení pro všechny je nedosažitelný stejně jako špičkové zdravotnictví pro všechny zadarmo.
Viktor Šedivý
5.4.2021 11:51Myslím že třeba v Praze stačí sledovat takové akce, jako je zavádění parkovacích zón. Nikde v reakcích nelze zaznamenat žádné nadšení nad tím, že aut ubyde nebo něco podobného - pouze obavy z toho, že používání aut bude zase složitější a dražší (aniž by občan za zaplacené peníze něco dostal zpět).
Celé je to jen ukázka neskutečné levičácké arogance - místo toho, aby si ti, co nechtějí ruch velkoměsta i s jeho negativy našli hezké tiché místo na předměstí, snaží se zabít mobilitu v centru.
Karel Ploranský
5.4.2021 17:47Opravdu jste si jist, pane Žaloudku, že bychom je skoro všichni chtěli?
Proběhla o tom nějaká veřejná diskuse? Nějaká anketa s dostatečně reprezentativním počtem dotazovaných a neomezená jen na Pražáky?
Kdy? Kde?
Mně se opravdu moc líbí, s jakou jistotou (nebo spíše arogancí?) někteří lidé prezentují svůj názor jako názor, který je tak úžasný, že ho s nimi bez pochyb a výjimek sdílejí všichni.
Ta vize, kterou pan Žaloudek ukazuje, totiž nemá jen výhody a přednosti. Ani zdaleka ne.
Předpokládá pan Žaloudek například to, že v takovém prostoru by se neměl nacházet žádný úřad a je tedy žádoucí je předem někam odstěhovat? Oni totiž když do Prahy jedou něco vyřídit mimopražští, potřebují se dostat kam potřebují - a zdaleka ne všichni jsou SCHOPNI běhat pěšky. Dokonce i kdyby to bylo po těch krásných zazeleněných blocích.
Dost velký opruz představuje už to, že když do Prahy přijedou, nikde rozumně nezaparkují. Dokonce ani když jsou ochotni v těch skoupě ponechaných nemodrých zónách zaplatit parkovné, které je prostě nehorázné. Pro kapsu důchodce opravdu HODNĚ drsné.
Panu Žaloudkovi by určitě tuze poděkovali i majitelé obchodů všeho druhu. Ta zeleň by jim jistě přitáhla spousty zákazníků. I mnozí jiní.
Ženy by velice ocenily, že už nemohou dítě ráno během kvapné cesty do práce odvézt do školky či školy autem. Senioři by nadšeně plnili sto jarních kilometrů o holi a doma by si před zrcadlem hrdě kontrolovali, o kolik jim díky nošení tašek s nákupem pěšky narostly svaly.
Prostě idyla...
Je to sice odbočení z tématu - ale bylo by správné, aby Pražákům, kteří si usurpují parkování v pražských ulicích jen pro sebe, bylo na oplátku zakázáno parkovat v kterémkoliv jiném městě či obci na území ČR. Tam by ulice měly být také vyhrazeny pouze pro místní - a pokud by pro Pražáky byla zřízena parkoviště, tak někde na okraji, co nejdále od míst, kam potřebují nebo kam by rádi.
To by byl povyk!!!
Ono totiž veřejné prostranství je prostě VEŘEJNÉ - takže všichni občané mají z principu stejné právo ho využít. Nemyslím si, že je právně v pořádku vybrat z občanů státu jen některé a udílet jim privilegia. Jak v Praze, tak kdekoliv jinde.
Viktor Šedivý
5.4.2021 19:46 Reaguje na Karel Ploranský---
Popravdě - za nejspravedlivější bych pokládal vyhrazení komunikací zejména pro dopravu - takže zdarma parkování pro ty, kteří parkují krátkodobě, nejvýš pár hodin (bez ohledu na to, odkud jsou), levné parkování na den a naopak platit za dlouhodobé odstavení vozidla, protože ten, kdo jede jednou za měsíc, může mít mezitím auto pár kilometrů daleko v parkovacím domě.
Joska Malý
6.4.2021 20:33 Reaguje naJednak ten článek sám je snad dokonalým manifestem demagogie a demonstrací skoro všech Čapkových argumentačních figur. Pán nemá žádná "data", jen pocit, že ví, jak by to mělo být správně a pocit, že může jiným organizovat život. Kdysi jsem málem takový byl, ale vyrostl jsem z toho, naštěstí a naštěstí jsem se nikde neangažoval. Žel ti lidé, se stále objevují znovu a znovu a znovu a znovu škodí. Hezké vyznání v tomto měl Petr Pokorný...
Praha je v rámci ČR výjmečná, nasává lidi z celé republiky, ti zde chtějí minimálně pracovat, ale ne všichni zde chtějí žít, ze Středních Čech se stává předměstí Prahy. Velká část lidí, zde byldí a za prací dojíždí. Bohužel Praha naprosto zanedbala P+R parkoviště. Nejsou. Přípražští si z Prahy dělali pracovní parkoviště. Daně ani poplatky, zde neplatí, místním se to nelíbilo. Byly oblíbené črtvi a části města, kde se přes den nedalo parkovat. Bohužel to odnesli i místa, kde nikdy takový problém nebyl. Pokud jste opravdu Pražan, máte zde příbuzné atp., jezdíte MHD a autem občas, když je to nutné, nebo ven. Bohužel u těch příbuzných, nebo pochůzkách nemůžete legálně zaparkovat, když tak za drahé peníze. Stačilo by oddělit mimopražské a pražské, těm však nabídnout dostupné parkování - jak kapacitou, tak dopravně, tak finačně. A že je to nespravedlivé, je. Ale z Prahy ven jezdí pracovat velmi málo lidí. Nápad s částmi parkovacích míst, kde by bylo penalizováno dlouhodobé stání (v řádu dnů) není špatné, naopak hodiny/den zdarma je dobrý nápad, to by někdo, ale musel vystavět veřejné parkovací domy. Dalším problémem je zásobování, které se neskutečně zmnožilo, včetne dovozu zásilek, nákupů a jídla. Tito borci nemají problém parkovat v zákazech zastavení, křižovatkách i na přechodech. To bych tvrdě potíral, nelze mít živnost založenou na tom, že systematicky porušuji silniční zákon a městké vyhlášky. O tom by se měla vést veřejná diskuze. Zvláštní, že to nikde neřeší. Všechna opatření jsou veskze namířena proti rezidentům. Můžete třeba bydlet, mít nemovist, ale pokud nemáte trvalé bydliště, máte v modré zoně smůlu.
Superbloky jsou samozřejmě blbost, to prosazují naivní zelení demagogové, často se rekrutující z mladé generace hipsterů apod, znám jich hodně a skoro nikdo z nich se nenarodil v Praze, ale všichni jsou strašně chytří, jak to tady máme dělat (mnohdy mají trvalé bydliště jinde:). Často to jsou také lidé, kteří na auto ani nemají a podle hesla, když né já...
Buďte tak laskavý a nám, co tu opravdu žijeme a opravdu daně neraďte, pokud se Vám tu nelíbí, vraťte se tam, odkud jste přišli, ale to jaksi nikdo nechce. Proč asi...
Kapitolou samou o sobě je celý systém modrých zon a jeho vymáhání, kdy pro chronické porušovače je systém výhodný, málokdy Vás auto načte a pokud nezaplatíte první pokutu, nepřijde Vám, protože úřadům nestojí za to jít do přestupkového řízení, ale poslat další žádost o zaplacení 500kč, úředník tak vydělá daleko více a městská polocie na botičky rezignovala. ti igonrují lecos. Hlavně, aby s tím neměli práci. A pak si tu takhle žijeme. Cyklofašisté jsou kapitola sama pro sebe. Smutné je, že rádi a zhusta lžou a používají demagogické argumenty. Naposledy třeba Automat upravil statistiky nehodovosti cyklistů, protože se úkázalo, že nadpoloviční většina jsou samonehody.
Máloco z toho, co se v Praze v dopravě v posledních letech dělá nedává smysl. Regulace nutná asi je, ale zatím nikdo neměl na to přijít s něčím inteligentním a relativně spravedlivým, tak aby to místní neobtěžovalo a dojíždějící, kteří tu pracuj měli také svá práva. Nápady jako superbloky tomu ale rozhodně nepomohou. Navíc prakticky již existují třeba skoro v celé Praze 1, na Letné, či Žižkově a jinde formou systému jednosměrek.
Joska Malý
7.4.2021 09:16 Reaguje naNa Balkáně to znám a je to přesně stejný případ, jaký jsme měl na mysli. Naprosto bez racionálního důvodu, nejspíš jen pro tušený podíl na veřejných penězích, tam nakreslí modré čáry. Že to lidi obtěžuje a komplikuje jim život, to už nikoho nezajímá.
Lukas B.
7.4.2021 17:04 Reaguje na Joska Malýmimochodem, otázka za tři stříbrňáky: kdo nebo co zablokoval(a/o) podchod pod Svatovítskou, respektive protažení vestibulu metra až k Dejvické?
Kdo může za ten nepodchod? Nějaký fikaný developer?
Lukas B.
8.4.2021 07:36 Reaguje naLukas B.
6.4.2021 10:45 Reaguje na Viktor Šedivýprotože průměrný volič je lempl a nymbíčkář, bydlí v bytě, má osmileté auto kupované z druhé ruky a nemá vyřešenou dopravu v klidu, respektive považuje dlouhodobé užívání veřejného prostoru k parkování za své nedotknutelné lidské právo. a nejvíc ho rozzuří, když mu to "jeho" místo hned u vchodu zabere někdo jinej, notabene přespolní. to je stejné v praze, kroměříži i horní dolní.
v praze (prostě v takovém tom typickém tuzemském městě co už nepřejdete za dvacet minut z jednoho konce na druhej a jsou souvislá území bytové zástavby, klidně pišme pardubice, plzeň, brno, Budějice) chybí motivace typického voliče řešit si dopravu v klidu s předstihem a za svoje (typicky garážové doby na brownfieldech tři zastávky tramvají od bytu), a taky chybí preference krátkodobého stání (dvacet minut na nákup v řeznictví) a střednědobého (tři hodiny na pracovní jednání) na úkor odstavené kavalérie plechovek, co se pohnou jednou týdně a pod kterými rostou z dlažby pampelišky.