https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/matej-michalk-n-zaloudek-kdy-budou-mit-ceska-mesta-superbloky-az-za-nekolik-svetelnych-let
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Matěj Michalk Žaloudek: Superbloky bychom chtěli v českých městech skoro všichni, jen tak se jich ale nedočkáme

4.4.2021 | PRAHA
Superblok v Barceloně.
Superblok v Barceloně.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Manuel Grebenjak / Twitter
Až se budeme moci znovu podívat na dovolenou do evropských měst, některá místa možná ani nepoznáme. Poslední roky totiž v západních metropolích mnohem rychleji než dřív probíhá debata o právu na město a roste hnutí, které si bere ulice zpět.
 

Aktuální městský trend „superbloků“ se objevil v Barceloně a rychle se přelil do dalších měst (například Kiezblocks v Berlíně, Supergrätzl ve Vídni). Pandemie koronaviru tento trend urychlila.

Koncept je jednoduchý – udělat ze svého sousedství miničtvrť, ve které hrají prim chodci a život v ulicích. Projíždějící auta by měly představovat jen cílové cesty rezidentů nebo zásobování obchodů, rychlost se snižuje na 20 nebo 10 km/h, mění se směrnost jednosměrek, aby čtvrť nelákala k průjezdu, nebo se nějaký úsek zaslepí. V superbloku se máte hlavně cítit zcela bezpečně, můžete si na ulici zahrát fotbal, nechat proběhnout děti, udělat improvizovanou výstavu nebo přednášku pod širým nebe. Jízdní kola jsou samozřejmě taky přirozenou součástí.

Model superbloku.
Model superbloku.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

Změny se dělají zdola a narychlo – květináči, sloupky nebo barvou, nezřídka svépomocí. Tím si to lidé vyzkoušejí a než se začne řešit nějaká stavební změna,je dost času promyslet i jiná řešení či vychytávat drobné chyby. Samozřejmě, že se všechno děje často za aktivní podpory komunálních političek a politiků, kteří jsou v těchto městech zpravidla ze zelených nebo levicových stran a mají dlouholeté zkušenosti s participativními prvky demokracie.

Na webu www.kiezblocks.de je dobře vidět, do jaké míry jde v Berlíně o aktivitu zdola – síť, do které se může zapojit každý, platformu pro sousedskou aktivitu, decentralizované hnutí, ale i koordinovaný projekt, který má jasný cíl: založit 180 takových Kiezblocks do letošního podzimu. Web klade zásadní důraz na to, že jejich plánování je komunitní záležitost, kterou si mají udělat lidi sami.

Supergrätzl ve Vídni - návrh a diskuze o podobě veřejného protoru.
Supergrätzl ve Vídni - návrh a diskuze o podobě veřejného protoru.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Florian Lorenz / Twitter

Srovnání s pražskou realitou přímo fyzicky bolí. Nevím o tom, že by se někde vytvořila sousedská komunita, která by se systematicky zasazovala o něco podobného v takovém měřítku. Ve většině čtvrtí nemáme ani to, co už je desítky let západní standard – zóny 30 a už ty podstatná část politického spektra rámuje jako „šikanu řidičů“. Představa, že někdo přijde s tím, že by se v jeho sousedství mělo jezdit desítkou, by ho vystavila podezření ze ztráty příčetnosti.

V politice (nejen) na komunální úrovni jsou podle mojí zkušenosti zcela nadproporčně zastoupeni lidé, kteří se do práce denně dopravují autem a na svět se koukají zpoza volantu. Odborníkem na dopravu, který se hodí do dopravní komise nebo výboru je zpravidla někdo, kdo jednoduše rád řídí.

Cyklisté vítáni.
Cyklisté vítáni.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Facebook

Ze všech možných sociologických průzkumů nám opakovaně vychází, že lidi chtějí v ulicích víc zeleně, víc laviček, víc prostoru a souhlasí se zklidňováním dopravy, ale v praxi se za tyto samozřejmé věci nikdo moc nezasazuje, a když ano, je překřičen mnohem hlasitější a agresivnější menšinou se závodními auty v profilovém obrázku, kterých se pak zalekne nejen ta mlčící většina, ale i její politická reprezentace. Přitom přesně o tomto se na evropské urbanistické scéně vede už nějakou dobu debata: podoba veřejného prostoru je do velké míry dána tím, že politická reprezentace často i nevědomky nehájí podobu města pro všechny – a ze všech skupin obyvatel se nejčastěji zapomíná na potřeby žen, dětí a seniorů.

Například zcela aktuální poprask v jedné naší žižkovské skupině, ve kterém se několik obvyklých podezřelých (mužů) ostentativně pohoršuje nad „ekofašistickým“ rozšířením tramvajového ostrůvku na normový rozměr, a hlavně to, že jim vlastně moc nikdo neodporuje a že jim někteří zastupitelé přizvukují, je třešnička na dortu, ilustrující, že 32 let po revoluci jsme od měst vzdálených pár hodin jízdy (vlakem) mentálně stále několik světelných let.


reklama

 
foto - Žaloudek Matěj Michalk
Matěj Michalk Žaloudek
Autor je předseda Výboru pro územní rozvoj v Praze 3.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (45)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

va

vaber

4.4.2021 09:00
veliké stromy mezi domy ,pěkné, ale myslím, že okamžitě by se ozvalo mnoho lidí ,kteří by požadovali stromy zlikvidovat, vždyť z nich může spadnout větev a někoho udeřit do hlavy
a stromy v květináčích ,to je hezká vize budoucnosti
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.4.2021 09:05 Reaguje na vaber
veliké stromy mezi domy se objeví tak okamžitě, že si budou moci lidé stěžovat, že z nich padají haluze.
Odpovědět

Viktor Šedivý

5.4.2021 12:11 Reaguje na vaber
Velké stromy ale nemůžou být ty z fotografií, v kontejneru. Ty musí růst v půdě - ovšem ulice jsou plné sítí. Takže před sázením stromů, které mají šanci dorůst větší velikosti, by bylo nutné všechny sítě přeložit tak, aby po celou dobu životnosti stromů nedocházelo ke kolizi s kořenovým systémem. Docela slušná investiční akce. A co bychom získali - ano, stín. A také horší oslunění bytů v nižších patrech, horší provětrávání ulic ...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.4.2021 09:08
Podobně je přece dávno vyřešené brněnské náměstí Svobody, kde je všude žulová dlažba, zákaz vjezdu a operativně se tam navozí květináče se stromky, budky trhovců, pódia pro koncerty nebo cokoliv momentálně potřebného.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.4.2021 09:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Moravák prakticky to samé.
Odpovědět

Jirka Černý

4.4.2021 10:06
Jenže tím že se v njaké lokalitě drasticky omezí provoz tak v ulicích které se "obětují" pro změnu provoz drasticky stoupne, takže ne město pro všechny, ale město pro privilegované.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

4.4.2021 13:04 Reaguje na Jirka Černý
Asi ta myšlenka není až tak zlá s tím, že příjemné bydlení (kde se bydlí, odpočívá a převážně spotřebovávají hodnoty) bude více diferencováno od "nevlídných" míst, jde se vytvářejí hodnoty. V blízkosti by měly být i zóny na rekreaci.

Je jistě možné nové město takto navrhnout. Mnohem horší je stávající město takto překopat, s tím, že výhody pro jedny se automaticky stanou nevýhodami pro jiné, jak správně píšete.
Odpovědět
ig

4.4.2021 11:44
Ale proč ne, takhle by klině mohlo moderní město vypadat - malé uzavřené čtvrti, které sice nejsou uzavřené, ale není důvod jimi projíždět, protože jsou propojené dostatečně kapacitními ulicemi, jako třeba v Praze Karlín poté co byla dostavěna silnice Rohanské nábřeží. Ostatně v jedné takové bydlím a není to špatné. Ale špatné je, když se to dělá nekoncepčně, bez souvislostí, hloupě. Jako třeba zklikatění jízdního pruhu na Koněvově. To jsou pak jen naschvály, které nic nepřinesou, zhorší průjezdenost a uberou parkovací místa.
Odpovědět

Viktor Šedivý

5.4.2021 14:58 Reaguje na
Když těmi ulicemi nebude možné rozumně projíždět, vyženete z nich specializovaný obchod i služby, zbydou jen ti, které uživí zákazníci z několika nejbližších ulic. A ti, za kterými zajížděli zákazníci z daleka, se přesunou na dopravně dostupnější místa (předměstí, nákupní centra) nebo to zabalí.
Odpovědět
ig

5.4.2021 15:08 Reaguje na Viktor Šedivý
To budou ty "obchůdky na rohu" jak po nich nyjou různé umělkyně a aktivistky. A protože logicky budou dražší než nákupní centra, budeme je místním dotovat aby se necítili diskriminovaní :D
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

4.4.2021 13:51
Podíl IAD na dopravě je v Praze jeden z nejpříznivějších široko daleko. Takže ty stesky o tom, jak tady všichni sobecky a neuvědoměle jezdí auty je klasický kec SZ.

Povzdech o tom, jak mu jeho tupí a egoističtí spoluobčané nerozumí, zatímco on a jeho souputníci jsou těmi nositeli skutečného dobra je už taky hodně ohraná deska ... a ne náhodou připomíná bolševickou agitku.

A na závěr ... "Lidi chtějí podle průzkumů v ulicích víc zeleně i klidnější dopravu, ale v praxi jsou překřičeni hlasitou a agresivní menšinou s auty v profilovce, kterých se zalekne nejen mlčící většina, ale i její politická reprezentace."
https://twitter.com/ZaloudekMatej?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcamp%5Eserp%7Ctwgr%5Eauthor

Realita je přitom zcela opačná, různí aktivisté jsou právě tou ječící úderkou, která si snaží vyřvat co se dá bez ohledu na to, že o to většina obyvatel nestojí ani smykem.

Autor je prostě klasickým příkladem, co je SZ ve své většině zač ... bandou lhářů, kteří chtějí ostatním diktovat jak žít. Aby to bylo ale fér, Rut, který je jako jediný na trojce v Radě, je vcelku rozumný a slušný chlap.
Odpovědět
ig

4.4.2021 16:01 Reaguje na Svatá Prostoto
Zelení aktivisté čůrají proti větru a dříve nebo později budou odstaveni (jako už byli částečně vyšachováni stavebním zákonem). Podíl IAD bude růst, prostě proto, že hromadná doprava je za zenitem své slávy. Individuální (nejen doprava, ale cokoliv) je vyšší level než společné a jakmile na to lidi mají a je to technicky možné, dávají tomu přednost.
Odpovědět

Viktor Šedivý

5.4.2021 12:15 Reaguje na
Podíl IAD bude růst v normálně se rozvíjejícím světě. V umírající EU si budeme hrát na elektrovozítka, jejichž cena naopak spolehlivě zajistí dramatické snížení mobility obyvatel.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

5.4.2021 13:45 Reaguje na
Doufám, že IAD už růst nebude – netoužím po dopravních zácpách a zvýšeném riziku dopravních nehod, nových silnicích. O to víc fandím hromadné dopravě. V některých případech je IAD těžko nahraditelná, ale znám lidi, kteří jsou na ní tak zvyklí a závislí, že jim dělá potíže cestovat vlakem v situacích, kdy je hromadná doprava jednoznačně výhodnější než auto.
Kéž by se železniční doprava při cestování na větší vzdálenosti po Evropě stala konkurenceschopnou do té míry, aby z větší části nahradila tu vysoce neekologickou automobilovou i leteckou.
Odpovědět
ig

5.4.2021 14:13 Reaguje na Majka Kletečková
Přihodit se může ledacos, například viry ještě neřekly své poslední slovo :-) ale zatím to vypadá, že roste. Krásně je to vidět na Číně. Jakmile jen trochu zbohatli, lup a mají tam osmdesát miliónů osobních aut a to číslo rychle roste. Prostě lidi jakmile můžou, začnou a) cestovat, b) cestovat individuálně. Neovlivní to ani extrémně kolektivistická povaha Číňanů. U nás jsme už skoro v saturaci, aut je šest miliónů, ale podle statistik každoročně roste nájezd kilometrů a když si to sestavíte do grafu, inflexní bod je v nedohlednu. A konkurenceschopnost železniční dopravy je v ještě větším nedohlednu, stačí se podívat na ceny jízdenek (a to jsou ještě ve většině evropských zemí dotované).
Odpovědět
DA

DAG

5.4.2021 20:58 Reaguje na Majka Kletečková
Tak možná budoucnost je i třeba jinde. Když bude elektrické samoriditelne čekat na povel aplikace, že má někam přijet. Nabere odveze a dál čeká.
To si myslím bude řešení na vzdálenosti do 20 km.
A přitom ho lidi podle mě v celkem v pohodě přijmou. Jinak to co pán v článku popisuje, tak je pro to jeden výraz. Anarchie.
Odpovědět

Viktor Šedivý

6.4.2021 20:21 Reaguje na DAG
Vozidlo bez obsluhy, bez dohledu?
To by během pár týdnů byla tak hnusná popelnice, že by v tom jezdili leda bezďáci - anebo by provozovatel krvácel na servisu.
(Já vím, dotace řeší každou neefektivní blbost. Ale ono to nebude tak dlouho trvat a prachy dojdou.)
Odpovědět
ig

6.4.2021 23:53 Reaguje na Viktor Šedivý
Ale dalo by se vlastnit. Docela se už těším na samořídicí auto, jak mě doveze dejme tomu na Karlák a bude pak samo dokola jezdit Ječnou nahoru a Žitnou dolů dokud si ho nepřivolám :-)
Odpovědět
DA

DAG

7.4.2021 17:11 Reaguje na Viktor Šedivý
jj tento aspekt je v u nás dosti reálný.
Odpovědět

Viktor Šedivý

7.4.2021 19:35 Reaguje na DAG
Jen u nás? Po celé Evropě mají půjčovny aut i kol (buzzword "sdílená") tam, kde nikdo stav vraceného vozidla nikdo nekontroluje, smutné zkušenosti.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

4.4.2021 14:26
Jojo, česká města byla stavěna pro lidi, pak přestavěna pro auta a dneska bychom v nich mohli zase v klidu bydlet. Obyvatel měst je ale v ČR už 70 % z celkové populace.
Jsi samotář, jdi na venkov, na skutečný venkov na Vysočině. Jsi extrovert? Tak to bude město se vším hlukem a smradem vyhovovat.
Odpovědět
ig

5.4.2021 11:48 Reaguje na Katka Pazderů
Mně vesnice se svým hlukem, smradem a prachem nevyhovuje. Někdo ty kohouty, Ořech 2 a prach z podmítky na sousedním poli má rád, já jsem se raději uklidil do Prahy. Jako bonus mi včera v noci přivezli quesadillas (autem) a minulý týden, když mi Nastran hlásil nedostatek paměti, jsem měl do dvou hodin na stole moduly DDR4 (myslím, že kurýr taky nejel zrovna tramvají). Mám určité podezření, že v domku na Vysočině bych si musel půlnoční večeři uvařit sám a výpočet by holt pár dní počkal. Fakt si myslím, že to město i s jeho dopravou je pro lidi jak dělané :-)
Odpovědět

Viktor Šedivý

5.4.2021 12:27 Reaguje na Katka Pazderů
Stavěna pro lidi a přestavěna pro auta?
Chcete snad tvrdit, že radnice českých měst vycházejí bůhvíproč vstříc požadavkům tlup bezprizorných aut, které se potulují ulicemi a znepříjemňují lidem život?
Odpovědět
ig

5.4.2021 14:13 Reaguje na Viktor Šedivý
LOL
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

4.4.2021 14:57
Když se tomu bude říkat světově "superbloky", tak to půjde samo sebou - naším heslem bude: Superblok v každé obci.
Ony ty slepé a jednosměrné ulice jsou leckde už dávno. Vznikly kdysi, tak jaksi mimochodem.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

5.4.2021 06:23 Reaguje na Jiří Daneš
A také máme slepé vize a jednosměrná proroctví.
Odpovědět
DA

DAG

5.4.2021 09:35
Jo ti podezřelí mužové. Určitě to jsou bílý a heterosexualove. Měli by se preventivně omluvit :)
Odpovědět

Jirka Černý

5.4.2021 11:01 Reaguje na DAG
Navíc určitě ty howada jezdí těmi auty pracovat a jinak vytvářet hodnoty což je už absolutně neomluvitelné.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

5.4.2021 11:19
Termín "podoba města pro všechny" z konce článku vlastnímu článku protiřečí a znedůvěruhodňuje autora. Vždyť je přece jasné, že zlepšení pro jedny bude vykoupeno zhoršením pro jiné.

Samozřejmě je žádoucí přemýlet o konceptech bydlení, které jsou v sumě co nejlepší. Cíl nejlepší bydlení pro všechny je nedosažitelný stejně jako špičkové zdravotnictví pro všechny zadarmo.
Odpovědět

Viktor Šedivý

5.4.2021 11:51
Chtěli by to "skoro všichni"? Pokud tím mluvíte za nějakou zelenou aktivistickou partu, tak asi máte pravdu - ale omezovat se takhle na sociální bubliny není dobré.

Myslím že třeba v Praze stačí sledovat takové akce, jako je zavádění parkovacích zón. Nikde v reakcích nelze zaznamenat žádné nadšení nad tím, že aut ubyde nebo něco podobného - pouze obavy z toho, že používání aut bude zase složitější a dražší (aniž by občan za zaplacené peníze něco dostal zpět).

Celé je to jen ukázka neskutečné levičácké arogance - místo toho, aby si ti, co nechtějí ruch velkoměsta i s jeho negativy našli hezké tiché místo na předměstí, snaží se zabít mobilitu v centru.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

5.4.2021 17:47
"Superbloky bychom chtěli v českých městech skoro všichni, ..."
Opravdu jste si jist, pane Žaloudku, že bychom je skoro všichni chtěli?
Proběhla o tom nějaká veřejná diskuse? Nějaká anketa s dostatečně reprezentativním počtem dotazovaných a neomezená jen na Pražáky?
Kdy? Kde?
Mně se opravdu moc líbí, s jakou jistotou (nebo spíše arogancí?) někteří lidé prezentují svůj názor jako názor, který je tak úžasný, že ho s nimi bez pochyb a výjimek sdílejí všichni.

Ta vize, kterou pan Žaloudek ukazuje, totiž nemá jen výhody a přednosti. Ani zdaleka ne.
Předpokládá pan Žaloudek například to, že v takovém prostoru by se neměl nacházet žádný úřad a je tedy žádoucí je předem někam odstěhovat? Oni totiž když do Prahy jedou něco vyřídit mimopražští, potřebují se dostat kam potřebují - a zdaleka ne všichni jsou SCHOPNI běhat pěšky. Dokonce i kdyby to bylo po těch krásných zazeleněných blocích.
Dost velký opruz představuje už to, že když do Prahy přijedou, nikde rozumně nezaparkují. Dokonce ani když jsou ochotni v těch skoupě ponechaných nemodrých zónách zaplatit parkovné, které je prostě nehorázné. Pro kapsu důchodce opravdu HODNĚ drsné.
Panu Žaloudkovi by určitě tuze poděkovali i majitelé obchodů všeho druhu. Ta zeleň by jim jistě přitáhla spousty zákazníků. I mnozí jiní.
Ženy by velice ocenily, že už nemohou dítě ráno během kvapné cesty do práce odvézt do školky či školy autem. Senioři by nadšeně plnili sto jarních kilometrů o holi a doma by si před zrcadlem hrdě kontrolovali, o kolik jim díky nošení tašek s nákupem pěšky narostly svaly.
Prostě idyla...

Je to sice odbočení z tématu - ale bylo by správné, aby Pražákům, kteří si usurpují parkování v pražských ulicích jen pro sebe, bylo na oplátku zakázáno parkovat v kterémkoliv jiném městě či obci na území ČR. Tam by ulice měly být také vyhrazeny pouze pro místní - a pokud by pro Pražáky byla zřízena parkoviště, tak někde na okraji, co nejdále od míst, kam potřebují nebo kam by rádi.
To by byl povyk!!!

Ono totiž veřejné prostranství je prostě VEŘEJNÉ - takže všichni občané mají z principu stejné právo ho využít. Nemyslím si, že je právně v pořádku vybrat z občanů státu jen některé a udílet jim privilegia. Jak v Praze, tak kdekoliv jinde.
Odpovědět

Viktor Šedivý

5.4.2021 19:46 Reaguje na Karel Ploranský
Myslíte si, že Pražáci si usurpují parkování? Někteří jednodušší lidé možná ze začátku jásají .. ale pak zjistí, že se svým autem nikam jen tak zdarma nemůžou, protože všude jinde jsou už také zóny a dojde jim, že je to past.

---
Popravdě - za nejspravedlivější bych pokládal vyhrazení komunikací zejména pro dopravu - takže zdarma parkování pro ty, kteří parkují krátkodobě, nejvýš pár hodin (bez ohledu na to, odkud jsou), levné parkování na den a naopak platit za dlouhodobé odstavení vozidla, protože ten, kdo jede jednou za měsíc, může mít mezitím auto pár kilometrů daleko v parkovacím domě.
Odpovědět
ig

5.4.2021 21:09 Reaguje na Viktor Šedivý
Co pozoruju, tak z toho Pražáci moc radosti nemají, ale bůhví proč neřvou a volí ty blbce pořád znova. V jedné zapadlé ulici daleko od centra, kde nikdy nebyl nejmenší problém s parkováním, se objevily modré "chlívky". Stěžoval si jen jediný majitel domu, ostatní mlčeli (i když na ulici se všichni rozčilovali, co je to za zbytečnou blbost). Tomu moc nerozumím, proč si lidi nechají kálet na hlavu a neozvou se. Mimochodem, odpověď od úřadu na tu stížnost prý byla, že "vždyť jsme vám tam vytvořili čtyřicet parkovacích míst, tak na co si stěžujete". On tomu ten blb úřední snad fakt věřil :-)
Odpovědět
JM

Joska Malý

6.4.2021 20:33 Reaguje na
Obávám se, že jste všichni vedle jak, tak jedle.
Jednak ten článek sám je snad dokonalým manifestem demagogie a demonstrací skoro všech Čapkových argumentačních figur. Pán nemá žádná "data", jen pocit, že ví, jak by to mělo být správně a pocit, že může jiným organizovat život. Kdysi jsem málem takový byl, ale vyrostl jsem z toho, naštěstí a naštěstí jsem se nikde neangažoval. Žel ti lidé, se stále objevují znovu a znovu a znovu a znovu škodí. Hezké vyznání v tomto měl Petr Pokorný...
Praha je v rámci ČR výjmečná, nasává lidi z celé republiky, ti zde chtějí minimálně pracovat, ale ne všichni zde chtějí žít, ze Středních Čech se stává předměstí Prahy. Velká část lidí, zde byldí a za prací dojíždí. Bohužel Praha naprosto zanedbala P+R parkoviště. Nejsou. Přípražští si z Prahy dělali pracovní parkoviště. Daně ani poplatky, zde neplatí, místním se to nelíbilo. Byly oblíbené črtvi a části města, kde se přes den nedalo parkovat. Bohužel to odnesli i místa, kde nikdy takový problém nebyl. Pokud jste opravdu Pražan, máte zde příbuzné atp., jezdíte MHD a autem občas, když je to nutné, nebo ven. Bohužel u těch příbuzných, nebo pochůzkách nemůžete legálně zaparkovat, když tak za drahé peníze. Stačilo by oddělit mimopražské a pražské, těm však nabídnout dostupné parkování - jak kapacitou, tak dopravně, tak finačně. A že je to nespravedlivé, je. Ale z Prahy ven jezdí pracovat velmi málo lidí. Nápad s částmi parkovacích míst, kde by bylo penalizováno dlouhodobé stání (v řádu dnů) není špatné, naopak hodiny/den zdarma je dobrý nápad, to by někdo, ale musel vystavět veřejné parkovací domy. Dalším problémem je zásobování, které se neskutečně zmnožilo, včetne dovozu zásilek, nákupů a jídla. Tito borci nemají problém parkovat v zákazech zastavení, křižovatkách i na přechodech. To bych tvrdě potíral, nelze mít živnost založenou na tom, že systematicky porušuji silniční zákon a městké vyhlášky. O tom by se měla vést veřejná diskuze. Zvláštní, že to nikde neřeší. Všechna opatření jsou veskze namířena proti rezidentům. Můžete třeba bydlet, mít nemovist, ale pokud nemáte trvalé bydliště, máte v modré zoně smůlu.
Superbloky jsou samozřejmě blbost, to prosazují naivní zelení demagogové, často se rekrutující z mladé generace hipsterů apod, znám jich hodně a skoro nikdo z nich se nenarodil v Praze, ale všichni jsou strašně chytří, jak to tady máme dělat (mnohdy mají trvalé bydliště jinde:). Často to jsou také lidé, kteří na auto ani nemají a podle hesla, když né já...
Buďte tak laskavý a nám, co tu opravdu žijeme a opravdu daně neraďte, pokud se Vám tu nelíbí, vraťte se tam, odkud jste přišli, ale to jaksi nikdo nechce. Proč asi...
Kapitolou samou o sobě je celý systém modrých zon a jeho vymáhání, kdy pro chronické porušovače je systém výhodný, málokdy Vás auto načte a pokud nezaplatíte první pokutu, nepřijde Vám, protože úřadům nestojí za to jít do přestupkového řízení, ale poslat další žádost o zaplacení 500kč, úředník tak vydělá daleko více a městská polocie na botičky rezignovala. ti igonrují lecos. Hlavně, aby s tím neměli práci. A pak si tu takhle žijeme. Cyklofašisté jsou kapitola sama pro sebe. Smutné je, že rádi a zhusta lžou a používají demagogické argumenty. Naposledy třeba Automat upravil statistiky nehodovosti cyklistů, protože se úkázalo, že nadpoloviční většina jsou samonehody.
Máloco z toho, co se v Praze v dopravě v posledních letech dělá nedává smysl. Regulace nutná asi je, ale zatím nikdo neměl na to přijít s něčím inteligentním a relativně spravedlivým, tak aby to místní neobtěžovalo a dojíždějící, kteří tu pracuj měli také svá práva. Nápady jako superbloky tomu ale rozhodně nepomohou. Navíc prakticky již existují třeba skoro v celé Praze 1, na Letné, či Žižkově a jinde formou systému jednosměrek.
Odpovědět
ig

6.4.2021 23:49 Reaguje na Joska Malý
Jestli to "neraďte když tu nežijete" bylo na mě, tak doplňuju, že v Praze žiju a pracuju celý život, mám tu několik nemovitostí a autem jezdím denně. Pravda, v centru nebydlím a do centra nejezdím, protože to je (mj. díky zásahům pomatených politiků) odsouzené k vyhnití. Přesto dobře vidím, jak se z původní (možná i dobře míněné) regulace parkování stalo něco úplně jiného, co nemá s parkováním fakticky nic společného :-)
Odpovědět
JM

Joska Malý

7.4.2021 09:16 Reaguje na
Na Vás ne. S Vámi souhlasím. Je to ideologický boj o to mít a používat automobil. Pomalu se z toho stává zločin. Nevím, kde pro Vás končí centrum, ale třeba taková ulice Na Balkáně pro mě centrum není. Nikdy tam nebylo plno a přesto tam je modrá zóna a dokonce i městapo tam párkrát dělalo výběrčí akci. Smutné je, že většina neprotestuje a cestou pomalu vařené žáby se utahuje. Zrovinka ty různé dopravně-bezpecnostni opatření které hyzdí město. Jako je rozšíření ostrůvků a přechodů - žula a vápence vs. na to navazují hnusné plasty. Desítky let to stačilo a teď někdo vymýšlí zlepšováky. Např. vjezd na Kulaťák je od J. Partyzánů léta zúžen na 1 pruh (kvuli bezpecnosti prechodu) a od té doby autobusy ze Suchdola mají zpoždění, protože ta ulice má z velke casti jen jeden pruh a rozšíření s busopruhem na konci to uz nevytrhne. Naproti tomu ze Suchdola dolů jsou nyni dva pruhy, jeden buso, nahoru jen jeden. Nikdy tam směrem dolů zácpy nebyly. Ale nahoru byly dva a 70kmh, kde se předjížděli autobusy. Az zase jednou nasnezi a autobusy to nevyjedou, bude to mela:) U řeky je také busopruh generující zácpy, původně vzniklé kvůli dalšímu zúžení na přechodu u vodoustavu. Ti co to vymýšlejí by zasloužili defenestraci. Prahu znám pěšky, na kole i autem dobře a to co nově vzniká posledních min. 10 let žádné modalitě nepomáhá. Jen mi řekněte, jak se těmto dobrotlačkám efektivně bránit? Běžný občan na to nemá energii a čas. Naproti tomu podívejte se na twitter autora. Je tam tolik zášti a latentní agrese ve svatém zápalu za lepší svět, až mi z toho bylo ouzko!
Odpovědět
ig

7.4.2021 12:57 Reaguje na Joska Malý
Na twitteru nemám účet, ale dovedu si představit. Tihle ideologicky orientovaní lidé jsou jak přes kopírák, jeden jako druhý. Pro pocit, že jsou důležití a zajímaví dokážou ničit a škodit hůř než ozbrojený nepřítel. A lidi na to nic, místo aby je vypráskali. Já si aspoň v konkrétních případech stěžuju, ale obávám se, že jsem v tom poměrně osamocený.

Na Balkáně to znám a je to přesně stejný případ, jaký jsme měl na mysli. Naprosto bez racionálního důvodu, nejspíš jen pro tušený podíl na veřejných penězích, tam nakreslí modré čáry. Že to lidi obtěžuje a komplikuje jim život, to už nikoho nezajímá.
Odpovědět
LB

Lukas B.

7.4.2021 17:04 Reaguje na Joska Malý
s tím kulaťákem je to složitější. kulaťák byl historicky blokovaný zejména pomalou rychlostí tramvají proti hrotům výhybek, vyřešily to splítky. a zjednopruhováním přechodů pro chodce přišel kulaťák o místo na bedně nejsmrtelnějších křižovatek v Praze a v Česku.
mimochodem, otázka za tři stříbrňáky: kdo nebo co zablokoval(a/o) podchod pod Svatovítskou, respektive protažení vestibulu metra až k Dejvické?
Odpovědět
ig

7.4.2021 18:02 Reaguje na Lukas B.
Ty splítky jsem nezaregistroval, dík za zmínku.

Kdo může za ten nepodchod? Nějaký fikaný developer?
Odpovědět
LB

Lukas B.

8.4.2021 07:36 Reaguje na
no jasně, developer! to jsou celý voni, kujóni jedni, blokovat výstavbu, na to je užije.
Odpovědět
ig

8.4.2021 09:01 Reaguje na Lukas B.
Tuhle si konkurenční developeři vzájemně znehodnotili nákladové nádraží v Praze na Žižkově, takže bych se nedivil ničemu :-)
Odpovědět
LB

Lukas B.

6.4.2021 10:45 Reaguje na Viktor Šedivý
to je hřebíček na hlavičku. viníkem (v praze) je samostatné řešené parkovacího problému městskými částmi, no a taky ta demokracie a rovnost všech hlasů (beze srandy - to je průser celkově, mě by se víc líbil nějaký "metternichovský" census).

protože průměrný volič je lempl a nymbíčkář, bydlí v bytě, má osmileté auto kupované z druhé ruky a nemá vyřešenou dopravu v klidu, respektive považuje dlouhodobé užívání veřejného prostoru k parkování za své nedotknutelné lidské právo. a nejvíc ho rozzuří, když mu to "jeho" místo hned u vchodu zabere někdo jinej, notabene přespolní. to je stejné v praze, kroměříži i horní dolní.

v praze (prostě v takovém tom typickém tuzemském městě co už nepřejdete za dvacet minut z jednoho konce na druhej a jsou souvislá území bytové zástavby, klidně pišme pardubice, plzeň, brno, Budějice) chybí motivace typického voliče řešit si dopravu v klidu s předstihem a za svoje (typicky garážové doby na brownfieldech tři zastávky tramvají od bytu), a taky chybí preference krátkodobého stání (dvacet minut na nákup v řeznictví) a střednědobého (tři hodiny na pracovní jednání) na úkor odstavené kavalérie plechovek, co se pohnou jednou týdně a pod kterými rostou z dlažby pampelišky.
Odpovědět
LB

Lukas B.

6.4.2021 11:23 Reaguje na Lukas B.
nikoli doby, ale garážové domy na brownfieldech.
Odpovědět

Viktor Šedivý

6.4.2021 20:26
Příznačné je, že aktivista Žaloudek se v diskusi ani nepokusil tu snůšku nesmyslů obhajovat.
Odpovědět
JM

Joska Malý

6.4.2021 20:35 Reaguje na Viktor Šedivý
Protože to nejde. Tihle lidé navíc s oponenty nediskutují. A pán si patrně potřeboval odškrtnout nějakou aktivitku, že...
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist