Vídeňané dávají před autem přednost veřejné dopravě nebo chůzi, ukazuje průzkum
Vídeňský dopravní podnik vydal před pár dny přehled osobní dopravy v rakouské metropoli za rok 2017. Přímo na vídeňskou veřejnou dopravu vychází v rámci tzv. "modal splitu" 38 %. Metro, tramvaje a autobusy Wiener Linien přepravily za uplynulý rok 961,7 milionů pasažérů, nejvíce v historii. S tím vzrostl i počet držitelů celoroční předplatné jízdenky. Těch nyní po Vídni jezdí 778 tisíc, tedy více, než kolik je v rakouské metropoli registrovaných osobních vozů.
Více chodců než řidičů
V porovnání s předchozím rokem vzrostl o 1 % podíl pěších cest, a to na 28 %. Zajímavější však je, že díky tomu v roce 2017 lidé ve Vídni absolvovali více pěších cest než jízd automobilem. Automobilová doprava vloni vydala na 27 % všech cest a její podíl dlouhodobě klesá. Cesta například na zastávku nebo parkoviště se přitom do statistik chůze nezapočítává. Cyklistická doprava se na loňském "modal splitu" podílela stabilními sedmi procenty, podobně jako v předcházejících letech.
80 % trvale udržitelných cest do roku 2020
MHD, pěší a cyklistická doprava tak v roce 2017 ve Vídni představovaly 73 % všech cest. Do roku 2025 chce město dosáhnout podílu 80 %. Při plánování proto městští experti mimo jiné dbají na to, aby pobyt ve veřejném prostoru byl pro obyvatele atraktivní a aby Vídeňané měli při chůzi dostatek komfortu a prostoru. Pro cyklisty město chystá další zahuštění a zlepšení infrastruktury, například novou signalizaci či další stojany na frekventovaných stanicích MHD. A přímo do MHD letos Vídeň investuje 407 milionů euro. Část z nich poputuje na prodloužení 83 km dlouhé sítě metra a v ulicích se začnou objevovat nové nízkopodlažní tramvaje i ekologické autobusy.
Vídeňský "modal split" 2017
"Modal split" (z angličtiny, doslovně volba dopravního prostředku) označuje poměr využívání jednotlivých druhů dopravy v určité oblasti (město, kraj, stát) a čase. Vídeňský "modal split" zní takto: MHD 38 % / Chůze 28 % / Automobil 27 % / Cyklo 7 %. Více informací naleznete zde.
reklama

Evropská komise zvažuje pětiletý odklad zákazu spalovacích motorů pro hybridní vozy
Výrobci elektromobilů naléhají na Brusel, aby se držel cíle nulových emisí
Evropská komise by mohla 16. prosince představit zmírnění zákazu spalovacích motorů