Vláda projedná další prodloužení stavu nebezpečí u Hustopečí nad Bečvou
Sanace půdy zamořené benzenem bude podle dřívějších vyjádření trvat půl roku. Obnovit dopravu na vytížené trati by se mohlo podle předpokladů ministerstva dopravy podařit v červnu.
Následky havárie likviduje firma Dekonta, další postup prací předložila v sanačním projektu. Česká inspekce životního prostředí jej schválila 12. května. Jeho součástí je například nasazení tří obřích uhlíkových filtrů, které budou minimálně následujícího půl roku čistit na místě čerpanou kontaminovanou podzemní vodu, a to v množství zhruba 400 až 500 metrů krychlových denně, což je zhruba 12 vlakových cisteren.
Nákladní vlak převážející z chemičky DEZA ve Valašském Meziříčí přes tisíc tun benzenu v pátek 28. února vykolejil a začal hořet. Z cisteren hasiči zachytili 360 tun látky, zbytek shořel nebo unikl.
Podle Drážní inspekce vlak jel v okamžiku nehody rychlostí zhruba 95 kilometrů za hodinu místo povolené čtyřicetikilometrové rychlosti. Dočasné rychlostní omezení souviselo s opravami na trati v nedalekých Hranicích, souprava kvůli nim musela v Hustopečích na dlouhém rovném úseku přejet výhybkou na jinou kolej. V případu dosud nebyl nikdo obviněn, uvedla minulý týden policie.
V okolí havárie je podle výsledků testů odebraných vzorků možné pěstovat plodiny i lovit ryby kromě jednoho jezera. Vzorky zemědělské půdy tam neprokázaly zvýšenou přítomnost látek vznikajících z hoření benzenu a stopy benzenu neodhalily ani vzorky ryb z vod v okolí havárie s výjimkou jezera číslo 6. Dlouhodobý monitoring bude v Hustopečích pokračovat nadále.
reklama