https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/vyrobci-elektromobilu-celi-v-evrope-utlumu-poptavky-pise-reuters
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Výrobci elektromobilů čelí v Evropě útlumu poptávky, píše Reuters

14.11.2023 10:36 | BERLÍN (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto | Ed Harvey / Unsplash
Prodej elektromobilů v Evropě se po letech zrychlujícího růstu dostává do zóny útlumu. Řidiči čekají na lepší a levnější modely, které se však zřejmě objeví za dva až tři roky, píše agentura Reuters. Prodej plně elektrických vozů v Evropě se za devět měsíců zvýšil o 47 procent. Místo oslav jsou však vyjádření automobilek, včetně firem Tesla, Volkswagen a Mercedes-Benz, spíše pochmurná.
 

Automobilky varovaly, že vysoké úrokové sazby a slabý trh odrazují zákazníky. Objednávky elektromobilů Volkswagen jsou ve srovnání s loňským rokem poloviční.

Obchodníci v Německu a v Itálii a také výzkumy čtyř globálních analytických firem tvrdí, že za pomalejším nástupem elektromobilů stojí více faktorů než jen ekonomická nejistota. Zákazníci nejsou stále přesvědčeni, že elektromobily splňují jejich požadavky na bezpečnost, dojezd a cenu.

"Hlavním problémem je nejistota," řekl agentuře Reuters šéf bavorského autosalonu Thomas Niedermayer. "Množí předpokládají, že se technologie bude zlepšovat a raději počkají tři roky na další model, než aby si nyní koupili vozidlo, které rychle ztratí hodnotu," dodal.

To potvrzují i Flavia Garciová a Tom Carvell z Edinburghu. Potřebovali by vyměnit svoji ojetou, 15 let starou Toyota Auris. Protože se blíží zákaz aut se spalovacím motorem, uvažovali o elektromobilu. Odrazuje je však nedostatek nabíjecí infrastruktury, obavy z výdrže baterie a cena. Podle firmy AutoTrader jsou nové elektromobily v Británii stále v průměru o 33 procent dražší než vozy se spalovacím motorem.

Většina připravovaných nových cenově dostupných modelů se má na trhu objevit nejdříve v roce 2025. Kritici již dlouho varují, že nedostatek cenově dostupných elektromobilů nakonec zastaví prudký růst prodeje, který byl tažen prvními uživateli a firemní klientelou.

Slabší výkon v září, průzkumy nálady spotřebitelů a spíše pesimistické komentáře automobilek a prodejců naznačují, že éra nízkého růstu možná již nastala. Tlak pociťují také americké automobilky. Ford a GM nedávno varovaly, že odkládají uvedení levnějších modelů elektromobilů na trh a omezují výdaje kvůli slabší poptávce a nižším nákladům v důsledku nových smluv s odborovým svazem UAW. Analytik výzkumné společnosti JATO Dynamics Felipe Munoz se domnívá, že poptávka zůstane malá, dokud nebudou k dispozici levnější elektromobily.

Záměr koupit si elektromobil zůstává v Německu v posledním roce konstantní, ukázal průzkum výzkumné společnosti The Langston Co. To znamená, že ačkoliv počet prodaných elektromobilů roste, počet lidí, kteří si chtějí elektromobil pořídit, se nezvyšuje.

Rostoucí prodej v současnosti může být také spíše známkou toho, že výrobci, kteří měli problémy s výpadky v dodavatelském řetězci, mohou konečně uspokojit nahromaděné objednávky. Nemusí tak být známkou rostoucí poptávky, uvedl výzkumník The Langstom Co. Ben DuCharme.

Ředitel pro zákaznické informace a strategii firmy Cox Automotive, která nabízí služby pro prodej, nákup, údržbu a správu vozidel, Philip Nothard dodává, že kupující jsou odrazování také nízkou zůstatkovou hodnotou starších vozů. Mnozí spotřebitelé a společnosti si totiž vybírají nové vozy podle toho, za kolik je mohou za několik let opět prodat. "Říkáme tomu údolí smrti, kterým budeme procházet v letech 2024 až 2027: nízké zůstatkové hodnoty, vysoká nabídka a nízká poptávka," dodal Nothard.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (11)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

14.11.2023 15:48
Až bude stát elektromobil jako v Číně, tak si najde zákazníků dostatek. Něco takového ale EU i přes velkohubé hlášku o zachraňování planety nepřipustí.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

16.11.2023 09:54 Reaguje na Richard Vacek
myslíte, že v Číně jezdí taky na tu " čistou" energii z uhelných elektráren?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

14.11.2023 16:09
Neviditelná ruka trhu - chvála jí, že !
Odpovědět

Viktor Šedivý

14.11.2023 19:41 Reaguje na smějící se bestie
Bohužel v bruseli ignorují znamení, které dává.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

16.11.2023 09:57 Reaguje na smějící se bestie
vypůjčím si repliku z jednoho filmu " a skláři nebudou mít co žrát" dovozem z Číny si nepomůžeme.
vytvářet poptávku pomocí dotací je neudržitelné. Elektromobilita tak jak je, není konkurence schopná.
Odpovědět
pk

pepa knotek

14.11.2023 16:15
Elektromobil je tak pro ty co mohou ze své FVE přes den nabíjet z wallboxu a pak jezdit, těch mnoho není (důchodci, ženy na mateřské, pracující na home office). Nabíjet z distribuce se už nerentuje při cenách, které u nás jsou. Chtít po lidech, aby kupovali drahá elektroauta a současně jim zdražit elektriku, může jen elektrikář na min. financí.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

14.11.2023 16:24 Reaguje na pepa knotek
Zhruba 55% obyvatel Česka bydlí v bytových domech. Ti si elektromobil nekoupí ani jako druhé auto, protože he nemají jak nabíjet. Tím se drasticky zúžila cílová skupina kupců. A ti ostatní, po osekání dotací a zdražení elektřiny, na to většinou prdí taky.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

14.11.2023 16:20
A co teď výrobci udělají s těmi desítkami tisíc neprodaných elektromobilů? Morálně i fyzicky stárnou a jako výběhové modely je určitě nikdo nekoupí
Odpovědět
Zejména zájmena

Zejména zájmena

14.11.2023 16:42
Lidi by si je i rádi kupovali, ale když vidí, že v Číně to jde za třetinu až polovinu ceny co v Evropě, tak proč by platili takové prachy. A samozřejmě hodně lidí ani nemá na to dát za auto mega a víc.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

15.11.2023 09:02
Trh pro bohaté, hloupé a firmy a instituce, kde se nehledí na výdaje se už
nasytil a ti ostatní, co umí počítat, přemýšlejí a neplýtvají penězi za hračky o to nemají za ty ceny zájem. Jednoduchá kalkulace dělá z evropských
elektromobilů předraženou hračku pro snoby a státní firmy, kterým to zase
investují přes daně občané. Je hrůza, když si úřad používající elektromobil
pouze přes den to auto koupí a na obhajobu koupě tvrdí, že ho dobíjí z FVE!
To mu snad sežerou jen osli, kteří by jim jako dopravní prostředek stačili. On totiž osel taky žere pouze ve dne, ale ne když někoho veze a při jídle
stojí a odpočívá!
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

16.11.2023 09:53
Zákazníci nejsou stále přesvědčeni, že elektromobily splňují jejich požadavky na bezpečnost, dojezd a cenu....asi to napsali jasně.
Nicméně je jasné i ze zkušenosti z Norska, že bez obrovských dotací je elektromobilita hloupost.
Na druhou stranu v Norsku to vydotovali tak daleko, že zlikvidovali veřejnou dopravu.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist