Výrobci elektromobilů čelí v Evropě útlumu poptávky, píše Reuters
Automobilky varovaly, že vysoké úrokové sazby a slabý trh odrazují zákazníky. Objednávky elektromobilů Volkswagen jsou ve srovnání s loňským rokem poloviční.
Obchodníci v Německu a v Itálii a také výzkumy čtyř globálních analytických firem tvrdí, že za pomalejším nástupem elektromobilů stojí více faktorů než jen ekonomická nejistota. Zákazníci nejsou stále přesvědčeni, že elektromobily splňují jejich požadavky na bezpečnost, dojezd a cenu.
"Hlavním problémem je nejistota," řekl agentuře Reuters šéf bavorského autosalonu Thomas Niedermayer. "Množí předpokládají, že se technologie bude zlepšovat a raději počkají tři roky na další model, než aby si nyní koupili vozidlo, které rychle ztratí hodnotu," dodal.
To potvrzují i Flavia Garciová a Tom Carvell z Edinburghu. Potřebovali by vyměnit svoji ojetou, 15 let starou Toyota Auris. Protože se blíží zákaz aut se spalovacím motorem, uvažovali o elektromobilu. Odrazuje je však nedostatek nabíjecí infrastruktury, obavy z výdrže baterie a cena. Podle firmy AutoTrader jsou nové elektromobily v Británii stále v průměru o 33 procent dražší než vozy se spalovacím motorem.
Většina připravovaných nových cenově dostupných modelů se má na trhu objevit nejdříve v roce 2025. Kritici již dlouho varují, že nedostatek cenově dostupných elektromobilů nakonec zastaví prudký růst prodeje, který byl tažen prvními uživateli a firemní klientelou.
Slabší výkon v září, průzkumy nálady spotřebitelů a spíše pesimistické komentáře automobilek a prodejců naznačují, že éra nízkého růstu možná již nastala. Tlak pociťují také americké automobilky. Ford a GM nedávno varovaly, že odkládají uvedení levnějších modelů elektromobilů na trh a omezují výdaje kvůli slabší poptávce a nižším nákladům v důsledku nových smluv s odborovým svazem UAW. Analytik výzkumné společnosti JATO Dynamics Felipe Munoz se domnívá, že poptávka zůstane malá, dokud nebudou k dispozici levnější elektromobily.
Záměr koupit si elektromobil zůstává v Německu v posledním roce konstantní, ukázal průzkum výzkumné společnosti The Langston Co. To znamená, že ačkoliv počet prodaných elektromobilů roste, počet lidí, kteří si chtějí elektromobil pořídit, se nezvyšuje.
Rostoucí prodej v současnosti může být také spíše známkou toho, že výrobci, kteří měli problémy s výpadky v dodavatelském řetězci, mohou konečně uspokojit nahromaděné objednávky. Nemusí tak být známkou rostoucí poptávky, uvedl výzkumník The Langstom Co. Ben DuCharme.
Ředitel pro zákaznické informace a strategii firmy Cox Automotive, která nabízí služby pro prodej, nákup, údržbu a správu vozidel, Philip Nothard dodává, že kupující jsou odrazování také nízkou zůstatkovou hodnotou starších vozů. Mnozí spotřebitelé a společnosti si totiž vybírají nové vozy podle toho, za kolik je mohou za několik let opět prodat. "Říkáme tomu údolí smrti, kterým budeme procházet v letech 2024 až 2027: nízké zůstatkové hodnoty, vysoká nabídka a nízká poptávka," dodal Nothard.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (11)
Richard Vacek
14.11.2023 15:48Jaroslav Řezáč
16.11.2023 09:54 Reaguje na Richard VacekViktor Šedivý
14.11.2023 19:41 Reaguje na smějící se bestieJaroslav Řezáč
16.11.2023 09:57 Reaguje na smějící se bestievytvářet poptávku pomocí dotací je neudržitelné. Elektromobilita tak jak je, není konkurence schopná.
pepa knotek
14.11.2023 16:15Zbyněk Šeděnka
14.11.2023 16:24 Reaguje na pepa knotekZbyněk Šeděnka
14.11.2023 16:20Zejména zájmena
14.11.2023 16:42Břetislav Machaček
15.11.2023 09:02nasytil a ti ostatní, co umí počítat, přemýšlejí a neplýtvají penězi za hračky o to nemají za ty ceny zájem. Jednoduchá kalkulace dělá z evropských
elektromobilů předraženou hračku pro snoby a státní firmy, kterým to zase
investují přes daně občané. Je hrůza, když si úřad používající elektromobil
pouze přes den to auto koupí a na obhajobu koupě tvrdí, že ho dobíjí z FVE!
To mu snad sežerou jen osli, kteří by jim jako dopravní prostředek stačili. On totiž osel taky žere pouze ve dne, ale ne když někoho veze a při jídle
stojí a odpočívá!
Jaroslav Řezáč
16.11.2023 09:53Nicméně je jasné i ze zkušenosti z Norska, že bez obrovských dotací je elektromobilita hloupost.
Na druhou stranu v Norsku to vydotovali tak daleko, že zlikvidovali veřejnou dopravu.