Za dopravní nehody nemohou aleje, ale nepozornost řidičů a špatný odhad situace, tvrdí Arnika
Podle Arniky jsou každoroční policejní statistiky špatně interpretovány a tyto interpretace pak slouží jako argumentace pro kácení stromů podél silnic. Podle Arniky jde ale o záměnu důsledku a příčiny.
„K jízdě motorových vozidel je určena vozovka, nikoliv okolní krajina. A ne každá silnice je dálnicí nebo rychlostním tahem. Od silnic nižších tříd nikdy nemůžeme odstranit všechny pevné překážky. Nejde jen o stromy, ale i o domy, skály nebo různé podjezdy a mosty. Za volantem s nimi prostě musíme počítat,“ říká vedoucí kampaně Zachraňme stromy Marcela Klemensová ze spolku Arnika.
U českých silnic zemřelo v loňském roce 545 osob a 2 580 lidí bylo těžce zraněno. Kolize se stromem, kterou v loňském roce nepřežilo 75 osob, je podle Arniky tragickým důsledkem, nikoliv příčinou dopravní nehody.
Policie by se měla více zaměřit na osvětu řidičů a ve spolupráci se silničními správami instalovat bezpečnostní prvky podél silnic, jako jsou například odrazky, bílé pruhy na kmenech stromů, a vhodné dopravní značení. Hromadné odstranění stromů od silnic by na skutečné příčiny dopravních nehod ani na jejich množství nemělo podle Arniky žádný vliv.
„Stromy a aleje do české krajiny patří. Přítomnost vzrostlých stromů navíc společně s jejich řádnou údržbou zvyšuje atraktivitu místa k bydlení. Na nezodpovědnost některých řidičů a porušování předpisů by neměli doplácet lidé, kteří v krajině podél silnic žijí,“ dodává Klemensová.
Arnika se snaží přispívat k větší bezpečnosti českých a moravských silnic i přímo. Od roku 2009 spolu s místními občany a dobrovolníky z celé republiky označila téměř tisícovku stromů lemujících silnice bílými reflexními pruhy. Situace se za osm let v mnoha krajích změnila a krajské správy silnic natírají stromy reflexními pruhy samy. Mnohde také kombinují bílé pruhy s odrazkami. Naposled tuto metodu inovovala Správa silnic Moravskoslezského kraje.
Další novinkou na silnicích v Moravskoslezském kraji je nová dopravní značka s dodatkovou tabulkou upozorňující na nedostatečný průjezdní profil kvůli přítomnosti stromů. Byla instalována na vjezdu do historické aleje mezi Radkovem a Dubovou na Opavsku. U vzniku této dopravní značky stála i Arnika, která v roce 2015 poslala svůj návrh Ředitelství silnic a dálnic.
Jak upozorňuje Arnika, z rozsáhlého výzkumu prováděného ve Francii vyplývá, že aleje mnohem lépe než dopravní značky indikují zatáčky, křižovatky či vjezdy k aglomeracím. Zvyšují také možnost předvídat, kterým směrem silnice povede dále v krajině a to nejen za běžných podmínek, ale také v mlze, při sněžení či v noci.
reklama
Další informace |
Nenechávejte svůj osud náhodě - nehoda se může stát i Vám. Sjednejte si havarijní pojištění.
Online diskuse
Všechny komentáře (6)
Lukas B.
16.3.2017 13:20ovšem všeho s mírou. na krajnici kapacitní komunikaci nemá strom, před který se smysluplně nevejde svodidlo (včetně pracovní šířky, tj. volného prostoru z rubové strany pro deformaci) co pohledávat. samozřejmě se nemusí hned kácet, řešení může být i v posunu komunikace do boku, vybudování obchvatu apod. naproti tomu je nesmysl kácet zdravé aleje podél okresek s intenzitou desítky či málo stovek aut za den, jakkoli je jistě tragické, když se o staletou lípu rozmajzne auto plné rozjařených puberťáků cestou z diskotéky (což je nejčastější smrtelná nehoda).
Každý člověk, i řidič, si musí uvědomit, že právo stromu nebo svodidel stát tam, kde zrovna jsou, je úplně stejné, jako právo toho řidiče do nich narazit. Pokud to tak chtějí? Co naplat.
Každý člověk, i řidič, si musí uvědomit, že právo stromu nebo svodidel stát tam, kde zrovna jsou, je úplně stejné, jako právo toho řidiče do nich narazit. Pokud to tak chtějí? Co naplat.
Dejv M
29.3.2017 20:361/ Nevím, proč "ekologové" neustále vyvracejí argument, že stromy mohou za DN (mohou, ale jen v menším procenut případů - pády větví atd.); když toto NIKDO netvrdí. Zásadní ale je, že fatálně zhoršují následky DN a havárií.
2/ Další věc je manipulativní "vyzobnutí" dvou údajů ze statistiky nehodovosti a doporučení někoho, kdo té odborné problematice vůůůbec nerozumí (tj. BESIPU), co mají odborníci dělat. V ČR umírá ročně v důsledku nárazu do stromu cca 15 - 20 procent všech mrtvých při DN (!). Policie ČR však neeviduje, co bylo příčinou nárazu do stromu. Kde tedy někdo bere tu drzost tvrdit, že jde o důsledek toho či onoho jednání řidiče???
3/"Perla" o tom, že k jízdě je určena vozovka a ne alej...oni možná ti mrví nechtěli mimo tu vozovku vyjet, víte???? Běžte ten svůj slint říci těm pozůstalým...OMG...je-li někdo hlupák a ještě to dává veřejně na obdiv...nemám slov.
4/Že se nepokácí všechny aleje u silnic III. třídy a místních komunikací je jasné všem. To taky NIKDO nechce. Ale realita je taková, že aleje běžně rostou z krajnice (tělesa) silnic I. tříd mimo obce, což je nejen nezákonný stav (a to už desítky let), ale především obrovnsé riziko pro BESIP. Tvrzení, že se s tímto stavem "prostě musí počítat" může pronést jen člověk, který o dané probleblematice nic neví a je zcela odtržen od reality a jsou mu jedno desítky mrtvých ročně - aneb, je to běžná daň za to, že máme hezké stromečky u cesty, že. Dle jeho představ by asi bylo ideální, aby se kolem ale jí jezdilo max. rychlostí 40 km/h ...ano to by se možná nikomu nic nestalo.
5/Doporučované zviditelnění alejí - víte, ti mrtví nezemřeli proto, že ten strom neviděli...oni ani zpravidla neměli záměr opouštět vozovku; takže to, že strom uvidí o něco dříve moc nepomůže. Samozřejmě jde o vhodné opatření, ale kdesi na málo dopravně výzmaných cestách, u silnic I. a II. tříd nemají aleje v řádu metrů od krajnice místo.
6/ A že ty stromy tak nějak patří do krajiny? Víte, ono mít dopravu 21. století a okolí pozemních komunikací 19. století jaksi nejde dohromady. To pak máme 100 mrtvých ročně.
7/BESIP samozřejmě není jen o kácení alejí, ale o práci s řidiči i o jiných bezp. opatřeních na silnicích a v okolí. Však to NIKDO netvrdí. Silniční vegetace přináší řadu výhod pro BESIP, ale musí být vhodně umístěna a ve vhodném druhovém složení. Daleko více by se měly vysazovat keřové porosty, které mají oproti stromům řadu výhod (zásněžky/větrolam/absence ohrožení v důsledku zdravotního stavu atd.)
Pavlína Kotková
15.9.2018 20:49Michal Valach
25.4.2019 15:22Není lepší dávat větší pozor, troubit v nebezpečných místech / zatáčkách / nepřehledných úsecích, a upravovat rychlost a styl stavu vozovky a dopravní situaci?..
I tak musíme vědět, jak se postupuje při nehodě - například, http://www.dopravniznaceni.com/Jak-postupovat-pri-dopravni-nehode-b4911.htm
Zásadní je ale chování na silnici...