https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/zacina-dvoumesicni-lovecka-sezona-zajicu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Začíná dvouměsíční lovecká sezona zajíců

1.11.2020 10:27 | PRAHA (ČTK)
Počty lovených zajíců dlouhodobě klesají, loňský rok je podle údajů statistiků výjimkou. Přes 40 000 zajíců myslivci ulovili kromě loňska naposledy v roce 2012, kdy jich bylo zastřeleno 55 794.
Počty lovených zajíců dlouhodobě klesají, loňský rok je podle údajů statistiků výjimkou. Přes 40 000 zajíců myslivci ulovili kromě loňska naposledy v roce 2012, kdy jich bylo zastřeleno 55 794.
Dva měsíce mají ode dneška lovci v Česku možnost lovit zajíce. Za poslední myslivecký rok jich ulovili 43 579, meziročně o polovinu více, uvedl Český statistický úřad. Myslivecký rok končí vždy posledním březnem.
 

Počty lovených zajíců dlouhodobě klesají, loňský rok je podle údajů statistiků výjimkou. Přes 40 000 zajíců myslivci ulovili kromě loňska naposledy v roce 2012, kdy jich bylo zastřeleno 55 794. V minulosti se lovilo zajíců daleko více. "Například v roce 1973 odlov na území dnešní ČR činil 1, 214 000 kusů," uvedl za Českomoravskou mysliveckou jednotu Vlastimil Waic.

Výše odlovu je pak podle něj ukazatelem početnosti populace. "Stejně jako u ostatní drobné zvěře populace zajíců postupně klesala spolu s intenzifikací zemědělství, scelováním lánů, rušením mezí a remízků, druhy v současnosti pěstovaných plodin," vysvětlil Waic. Zajícům tak podle něj schází úkryty, které ke svému životu potřebují. "Současná výměra jednodruhových lánů je tak velká, že zajíc v nich není schopen dojít tak daleko, aby vyhledal potravu. Podobný vliv má i pokles biodiverzity, kdy zajícům i na loukách ubývá rostlinných druhů, které jim slouží jako potrava. Významný vliv má také intenzita pohybu lidí v krajině," dodal s odkazem na sběr plodů, turistiku, jízdu na motocyklech a čtyřkolkách, ale i na venčení psů.

"Myslivci se snaží populace zajíců podpořit tam, kde je to možné vypouštěním nových jedinců, budováním napajedel, zřizováním mysliveckých políček pro doplnění potravní nabídky, tlumením predátorů a podobně," uzavřel. Kde je zajíců málo, tam je podle Waice myslivci neloví.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (17)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MU

Michal Ukropec

1.11.2020 19:41
Zajíci jsou přemnožení, a je třeba je vystřílet. Tak praví Duha, ČSOP a ČSO. Okusují stromky, a ničí hnízda na stromech.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

1.11.2020 20:23
Oni ještě existují v ČR zajíci? Tak hurá na ně!
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

1.11.2020 21:00
Je to dávno , když jsme s rodiči jezdívali k babičce , bažantů a zajíců by
ses nedopočítal.
Dnes jsou pole bez drobné zvěře a mrtvá ,občas stádo srnčího . Taky se divím, že zajíci jsou ještě lovná zvěř.
Je to k pláči.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

2.11.2020 05:46 Reaguje na Miroslav Vinkler
Stádo srnčího uvidíte tak akorát v zimě a v předjaří. Po zbytek roku těžko. No a že jsou zajíci ještě lovnou zvěří? To znamená, že pořád jsou a pořád ještě budou. Až někoho napadne toho zajíce z lovné zvěře vyškrtnout a začít ho "chránit", tak to se teprve nad jeho existencí , i v počtech ve kterých se vyskytuje dnes, začnou stahovat mračna.
Odpovědět
re

regis24

2.11.2020 07:13 Reaguje na Jarek Schindler
Máte pravdu, zajíci přežívají skutečně jen díky tomu že jsou lovnou zvěří.
Líbí se mi keci lidí o tom jak to bylo dřív, co bylo zajíců a bažantů, k tomu koroptve, atd...
A na druhou stranu jsou pro ně myslivci vrazi za to, že střílejí lišky, kočky a další predátory drobné zvěře. Ono to funguje, jsou honitby, kde díky silnému tlaku na predátory stále mají populace zajíců takové, že můžou lovit několik desítek kusů na jednom honu.
Odpovědět
va

vaber

2.11.2020 08:18 Reaguje na regis24
to nejsou kecy ,ale skutečnost a mnozí si ji ještě dobře pamatují,
kteří myslivci střílejí drobné predátory jako kočky,žádní
doporucuji myslivcům co chtějí zabíjet ,aby se při honu rozdělili na dvě party a stříleli po sobě, prožili by stres co zažívá při honu zvěř a postřílený myslivcům by pak mohli taky vzdát čest
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

2.11.2020 09:44 Reaguje na vaber
Vážený pane , kočka domácí nemá v naší přírodě co dělat. je to nepůvodní druh , domácí zvíře a vypuštěním ven se osoba dopouští min přestupku - zákazu vypouštění domácích zvířat do přírody. Jako takovou ji může lovit za určitých podmínek mysl. stráž a hospodář. Doporučuji vám se rozdělit na dvě části vhodným způsobem a zažít to , co zažívají zvířata lovená kočkou domácí ( a nejde jen o druhy prohlášené za škůdce, že ?)
Odpovědět
re

regis24

2.11.2020 13:06 Reaguje na vaber
vaber:
Nějak jsem nepochopil co tím chtěl básník říci.
Toulavé kočky může za podmínek stanovených zákonem usmrtit myslivecká stráž a hospodář. A to je problém, je to málo
Tuto pravomoc je potřeba rozšířit na všechny držitele povolenky v dané honitbě. Stejně tak je potřeba řešit nepůvodní a invazní druhy - nutrie, norky, psíky a další. Bez toho skutečně za pár let nebude žádná drobná zvěř.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

3.11.2020 07:45 Reaguje na vaber
Za vaše doporučení sice děkuji ale současně si nemyslím , že by každé přitroublé doporučení mělo být realizováno. Ta zvěř při tom honu zažívá asi stejný stres jako když ji po stráních honí jakési vlčí hlídky. Jsou zdokumentovány případy, kdy zvěř při pronásledování vlky hledala útočiště u polovníka. Zatím jsem ale neslyšel o žádném případu, kdy by zvěř hledala útočiště u vlka. Možná i vy pane vaber časem přijdete na to, že je pro tu zvěř podstatně lepší( méně stresové) když je ulovena myslivcem než zaživa trhána vlkem.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

2.11.2020 09:00 Reaguje na regis24
To máte pravdu, jeden takový spolek je nedaleko od nás a každým rokem zajíce i odchytávají. Je ale fakt, že kuny a lišky se tam dlouho neohřejí.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.11.2020 09:27 Reaguje na pavel peregrin
No tak to buďte rád, že máte lokalitu kde se dají zajíci ještě odchytávat. Tady, míněno šumpersko, můžete odchytit leda zbloudilého pošťáka.
Odpovědět
re

regis24

2.11.2020 13:08 Reaguje na pavel peregrin
Ono to funguje všude, jen je potřeba se tomu pořádně věnovat. Nám se podařilo díky tlumení predátorů zvednout populaci zajíců v jedné části honitby o cca 500 procent za 3 roky. Dnes už se tam udrží trvale i přes zimu a je možné je pozorovat i během dne. Před pár lety to bylo nemyslitelné.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

2.11.2020 13:48 Reaguje na regis24
Souhlasím s vámi, stejný názor mají i myslivci, se kterými se bavím. On ten úbytek není zakopán jen v tom zlém zemědělství.
Odpovědět
JO

Jan Olejníček

4.11.2020 06:52 Reaguje na regis24
Problém je v predátorech, které tlumit nelze. Krkavci a motáci.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

2.11.2020 10:32
Zbytečná informace pro lidi znalé problematiky a nicneříkající
pro ty neznalé. U většiny mysliveckých spolků je už stejně hon na
drobnou pouze turistickou vycházkou s odlovem jednoho zajíce a dvou
bažantů do tomboly na poslední leč a letos při její absenci už ani
jich. I tam, kde se ještě zajíci vyskytují ve větším množství jsou
to pak už pouhé zlomky původních stavů drobné zvěře. Smutné a bude
ještě hůře, protože nás opustil zdravý selský rozum a nastoupil
rozum akademický a utopický.
Odpovědět
SK

Stanislav Korpass

2.11.2020 23:22
Hranicí naši honitby je dálnice D11,uvnitř máme starou pražskou a hlavní tah na Ml.Boleslav,na těchto silnicích probíhá lov zajíců dvanáct měsíců v roce.
A nikomu to nevadí.Co kdyby statistický úřad vyzkoumal,kolik zvěře uloví řidiči aut.
Odpovědět

Jirka Černý

3.11.2020 17:32 Reaguje na Stanislav Korpass
Letos jednoho, mlhovka za 1500 a ubulená holka ve školce všem vyprávěla jak tatínek přejel autem chudáka zajíčka, lov autem nedoporučuji.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist