https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/zdopravy.cz-rozsireni-d5-mezi-prahou-a-berounem-ma-kladny-posudek-eia
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Rozšíření D5 mezi Prahou a Berounem má kladný posudek EIA

30.4.2025 19:23 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Rozšíření dálnice D5 na šest jízdních pruhů získalo kladné stanovisko při posouzení vlivu na životní prostředí. Posudek byl zveřejněn v systému EIA, napsal server Zdopravy.cz. Rozšíření by se měl dočkat úsek mezi Prahou a exitem u obce Králův Dvůr, která sousedí s Berounem. Stavba, se kterou obce v okolí nesouhlasí, by měla začít v roce 2027 a potrvá pět let. Náklady podle dřívějšího vyjádření ministra dopravy Martina Kupky (ODS) přesáhnou miliardu korun.
 
Podle zpracovatelů EIA se dálnice D5 na svých prvních 11 kilometrech blíží k horní hranici dopravního zatížení. Jakékoliv kolize tam vedou k zácpám a dopravním kolapsům. Kolem roku 2040 pak modely očekávají vyčerpání kapacity i na zbývající části D5 mezi Prahou a Berounem, píše server.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce dálnici rozšířit na tři pruhy v každém směru a šířku 34 metrů. Součástí plánu je i úprava pěti mimoúrovňových křižovatek - Rudná, Loděnice, Beroun-východ, Beroun-centrum a Beroun-západ. Na obnovené odpočívce Beroun na 16. kilometru vznikne 25 parkovacích stání pro osobní auta, dvě pro vozy invalidů, čtyři parkovací místa pro autobusy a šest pro obytné vozy.

"Zkapacitnění dálnice ve stávající stopě je z hlediska dopadů na většinu složek životního prostředí příznivější oproti vedení zkapacitněné dálnice mimo stávající stopu, což by mělo za následek významně větší zábory půd a významně větší ovlivnění dalších složek životního prostředí," cituje server z posudku EIA.

U Králova Dvora by pak v budoucnu měla vzniknout dálnice D99, která bude tvořit středočeský okruh kolem Prahy směrem na Benešov.

S rozšířením D5 nesouhlasí obce v okolí, obávají se hluku. Pražský magistrát by podle serveru upřednostnil jiné formy dopravy než individuální, třeba chystaný železniční tunel Praha - Beroun. Zkvalitňování silniční dopravy podle úředníků přiláká k dojíždění autem do Prahy více lidí.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Zejména Zájmena

Zejména Zájmena

2.5.2025 09:39
Všiml jsem si, že někdy lidé v diskuzích používají argument dopravní indukce. Ano, na Západě se už místy dostali do bodu, kdy těch silnic mají prostě dostatek a není potřeba stavět nové a rozšiřovat stávající. Pak už to jsou jen náklady navíc a skutečně to akorát zvyšuje provoz. Tento jev ale za mě v případě českých dálnic neplatí, protože my jsme v tomto kvůli socialismu, liknavosti minulých demokratických vlád, Vítu Bártovi, přebujelé byrokracie a také různým NIMBYstům a údajným eko spolkům pozadu. Základní dálniční síť včetně tohoto rozšíření na tři pruhy je prostě potřeba postavit a zatím se jedná pro naši zemi jev výhradně pozitivní.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist