Zeman ve Sněmovně podpoří verzi Senátu zákona o národních parcích
Zeman při zahájení své návštěvy Plzeňského kraje shrnul přednosti i nedostatky regionu. Za přednosti označil ekonomiku a nízkou nezaměstnanost. Za "bolavé místo" nejen Plzeňského ale i Jihočeského kraje označil právě Šumavu. "Mnohokrát jsem jí prošel, dokonce i se svýma bolavýma nohama jsem vystoupil sedm kilometrů na Plešné jezero, prohlédl jsme si Bursíkem zničený les z helikoptéry," řekl Zeman.
Senát se minulý týden rozhodl významně změnit znění zákona. Senát chce nad rámec předlohy v zákoně zdůraznit, že účelem národních parků je také zajištění a podpora udržitelného rozvoje obcí na jeho území. Senátoři také chtějí v zákoně ponechat povinnost dohodnout například stanovení jednotlivých zón parku s obcemi na jeho území, nejen s radou parku. Senát mimo jiné ze zákona vypustil dlouhodobý cíl chránit nerušený vývoj přírody na převážné části rozlohy národních parků. Změny novely nyní musí posoudit Sněmovna. Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) s většinou senátních úprav nesouhlasil, podle něj mění koncepci předlohy a mohou znamenat konec národních parků v Česku, velmi kriticky se k nim vyjádřili i aktivisté z Hnutí DUHA.
Přečtěte si komentář Robina Böhnische Národní parky v ohrožení.
Senát chce nad rámec předlohy v zákoně zdůraznit, že účelem národních parků je také zajištění a podpora udržitelného rozvoje obcí na jeho území. Senátoři také chtějí v zákoně ponechat povinnost dohodnout například stanovení jednotlivých zón parku s obcemi na jeho území, nejen s radou parku. Rozhodující slovo ovšem nechávají ministerstvu životního prostředí.
Zákon počítá s rozdělením parků do čtyř zón - na bezzásahovou zónu přírodní, zónu přírodě blízkou, zónu soustředěné péče o přírodu a zónu kulturní krajiny, kterou by tvořilo zastavěné území parku. Brabec senátorům řekl, že v případě Národního parku Šumava by se první zóna měla rozšířit ze současných 13 procent na dvojnásobek, další zóny by pak měly zaujímat 24 procent, 40 procent a deset procent území parku.
reklama


