Zimní pneumatiky s hroty? Podle švédských vědců zachrání méně životů než kolik jich zničí

O tom, že pneumatiky s hroty na namrzlé vozovce lépe drží, nikdo nepochybuje. Výzkumníci švédské Chalmers University of Technology se ale na pneumatiky a jejich hroty podívali celkově, z pohledu celého jejich životního cyklu. A ukázalo se, že při tomto pohledu nejsou hroty zas tak skvělé.
Jeden negativní jev spojený s pneumatikami s hroty si „vyžerou“ sami Švédi. Hroty mají na svědomí podstatně větší prašnost, způsobenou tím, jak hroty rozmělňují povrch vozovek.
Druhý negativní jev si odnesou lidé na druhé polovině glóbu. Na výrobu hrotů se používá i kobalt, který se těží v Demokratické republice Kongo. V ní se kvůli přístupu k dolům se vzácnými rudami vede krvavá válka. Nehledě na to, že při těžbě a zpracování rudy se nijak zvlášť nehledí na bezpečnost práce, což má za následek řadu lidských životů.
Anna Furbergová, Sverker Molander and Rickard Arvisson se proto podívali na to, kolik životů dokáží bezpečnější pneumatiky zachránit a na druhou stranu, kolik lidských životů mají na svědomí. Zkoumali přitom také, jaké emise stojí za používáním pneumatik s hroty, zjišťovali, jaké jsou statistiky zranění a úmrtnost v Kongu.
Podle odhadů mohou pneumatiky s hroty během své životnosti zachránit mezi 60 až 770 roky života. Za jejich výrobou a používáním ale stojí 570 až 2200 roků života.
„Pokud vezmete v úvahu všechny okolnosti, výsledek je vcelku jasný. Pneumatiky s hroty stojí více životů, než kolik jich zachrání,“ říká Sverker Molander z Chalmers University.
Největší negativní dopad přitom vzniká během samotného používání. Mají ho na svědomí emise prachu. Podle výzkumníků by tento samotný negativní jev převážil ostatní pozitiva.
reklama
Další informace |
mmo |
tisknout poslat |
![]() |
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (6)
Samozřejmě to je nesmysl, na součaném světovém trhu se uplatní jakékoliv množství kobaltu které se podaří vytěžit, maximálně by se velice lehce snížila cena, protože množství potřebné pro výrobu protiskluzových hrotů na bázi slinutého karbidu v kobaltové matrici je úplně marginální ve srovnání s ostatními aplikacemi.
Krásný příklad, jak ze zajímavé a lehce provokativní úvahy udělat paskvil :-)
na bicyklu pneumatiky s hroty fungují excelentně. nejen na ledu, ale zejména v terénu, přes oslizlé padlé kmeny, přes odvodňovací rýny a podobně.