https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/zimni-pneumatiky-s-hroty-podle-svedskych-vedcu-zachrani-mene-zivotu-nez-kolik-jich-znici
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Zimní pneumatiky s hroty? Podle švédských vědců zachrání méně životů než kolik jich zničí

4.10.2018 01:31 | PRAHA (Ekolist.cz)
Pneumatiky s hroty. Obouvá 60 procent Švédů.
Pneumatiky s hroty. Obouvá 60 procent Švédů.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Ilya Plekhanov
Blíží se čas, kdy bude potřeba přezout na zimní pneumatiky. Ve Švédsku bývají zimy trochu drsnější než u nás. Proto skoro 60 % tamních řidičů používá na zimu pneumatiky s hroty. Švédští výzkumníci v právě zveřejněné studii tvrdí, že celkové přínosy těchto pneumatik nevyváží jejich negativa. Hroty sice mohou ochránit život posádky, ale zcela určitě poškozují zdraví Švédů a stojí životy lidí v Africe.
 

O tom, že pneumatiky s hroty na namrzlé vozovce lépe drží, nikdo nepochybuje. Výzkumníci švédské Chalmers University of Technology se ale na pneumatiky a jejich hroty podívali celkově, z pohledu celého jejich životního cyklu. A ukázalo se, že při tomto pohledu nejsou hroty zas tak skvělé.

Jeden negativní jev spojený s pneumatikami s hroty si „vyžerou“ sami Švédi. Hroty mají na svědomí podstatně větší prašnost, způsobenou tím, jak hroty rozmělňují povrch vozovek.

Druhý negativní jev si odnesou lidé na druhé polovině glóbu. Na výrobu hrotů se používá i kobalt, který se těží v Demokratické republice Kongo. V ní se kvůli přístupu k dolům se vzácnými rudami vede krvavá válka. Nehledě na to, že při těžbě a zpracování rudy se nijak zvlášť nehledí na bezpečnost práce, což má za následek řadu lidských životů.

Anna Furbergová, Sverker Molander and Rickard Arvisson se proto podívali na to, kolik životů dokáží bezpečnější pneumatiky zachránit a na druhou stranu, kolik lidských životů mají na svědomí. Zkoumali přitom také, jaké emise stojí za používáním pneumatik s hroty, zjišťovali, jaké jsou statistiky zranění a úmrtnost v Kongu.

Podle odhadů mohou pneumatiky s hroty během své životnosti zachránit mezi 60 až 770 roky života. Za jejich výrobou a používáním ale stojí 570 až 2200 roků života.

„Pokud vezmete v úvahu všechny okolnosti, výsledek je vcelku jasný. Pneumatiky s hroty stojí více životů, než kolik jich zachrání,“ říká Sverker Molander z Chalmers University.

Největší negativní dopad přitom vzniká během samotného používání. Mají ho na svědomí emise prachu. Podle výzkumníků by tento samotný negativní jev převážil ostatní pozitiva.


reklama

Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
mmo
tisknout poslat
 twitter

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk

Všechny komentáře (6)

Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení


Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

4.10.2018 18:23
Tak co teď? Zakázat ve Švédsku používání pneumatik s hroty? Černoušci v Kongu budou určitě štěstím bez sebe, až je pošlou z práce domů, že jejich kobalt už nikdo nechce :-)

Samozřejmě to je nesmysl, na součaném světovém trhu se uplatní jakékoliv množství kobaltu které se podaří vytěžit, maximálně by se velice lehce snížila cena, protože množství potřebné pro výrobu protiskluzových hrotů na bázi slinutého karbidu v kobaltové matrici je úplně marginální ve srovnání s ostatními aplikacemi.

Krásný příklad, jak ze zajímavé a lehce provokativní úvahy udělat paskvil :-)
Odpovědět
lu

5.10.2018 09:32 Reaguje na
hlavní průšvih pneumatik s hroty je problém bezpečnostní (pneumatiky s hroty opravdu na námraze fungují a dá se jet rychleji) a problém opotřebení vozovek (máme příliš husté osídlení a drtivá většina vozovek - na rozdíl od skandinávských zemí - je zpevněná a dopravně zatížená).

na bicyklu pneumatiky s hroty fungují excelentně. nejen na ledu, ale zejména v terénu, přes oslizlé padlé kmeny, přes odvodňovací rýny a podobně.
Odpovědět
ig

5.10.2018 09:50 Reaguje na
Jasně, u nás jsou i zakázané, ale v třeba Norsku (Švédsko v zimě projeté nemám) se spousta silnic na severu jen pluhuje a bez hrotů se tam jezdí špatně. Zákaz hrotů by znamenal nutnost posypu (a prašnost je zpátky). Co vím tak Norové běžně přehazují zimní a letní gumy, takže to opotřebení vozovek není zase tak hrozné.
Odpovědět
lu

5.10.2018 12:44 Reaguje na
nejsme ve při. většina vozovek nižších tříd je jen štěrková, na sůl je moc zima a na posyp moc často sněží a spotřebovalo by se ho vagony. hroty jsou dobrá volba. samozřejmě, když někdo jezdí jen po městě a ven vyjede jednou za zimu, pořídí normální zimáky a řetězy.
Odpovědět
ig

5.10.2018 13:18 Reaguje na
nejsme vepři :-) mně jen napadla ta možná souvislost s inertním posypem a prašnosti :-)
Odpovědět
HK

Hana Klánová

10.10.2018 10:02
Dobrý den, tak na toto pozor, kamarádka si nedávno koupila nějaké levné pneumatiky z nejmenovaného obchodu. Od začátku se mi to zdálo divné, protože byly opravdu podezřele levné. Penumatiky jí vydržely ani ne 2 roky a i tak s nimi měla mezitím velké problémy. Podle mně je lepší si připlatit za kvalitní pneumatiku, než řešit takové problémy. My máme například Oktávku a před 2 roky jsme si koupili přímo tyto https://www.pneuok.cz/alu-kola/brock/rc29-hgvp-8j-x-18-5-112-et50-57.1-kod-304286br/ a dodnes jezdí bezproblémově a je na ně spoleh. Takže za mě levné pneu rozhodně ne.
Odpovědět
reklama




Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist