https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/znecistujici-ojeta-auta-konci-v-rozvojovych-zemich
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Znečišťující ojetá auta končí v rozvojových zemích

26.10.2020 14:55 | ŽENEVA (ČTK)
Kvůli provozu těchto vyvezených vozů pochybné kvality se do vzduchu dostávají jemné prachové částice PM 2,5 a oxidy dusíku, které jsou v mnohým městech významným zdrojem znečištění. Další problém představuje odstranění některých částí automobilu. Například platinový katalyzátor je podle Roba de Jonga často nahrazován ocelovou trubkou, stejně tak se z aut před jejich exportem vyndávají airbagy, které se dají v Evropě zpeněžit, a podobně.
Kvůli provozu těchto vyvezených vozů pochybné kvality se do vzduchu dostávají jemné prachové částice PM 2,5 a oxidy dusíku, které jsou v mnohým městech významným zdrojem znečištění. Další problém představuje odstranění některých částí automobilu. Například platinový katalyzátor je podle Roba de Jonga často nahrazován ocelovou trubkou, stejně tak se z aut před jejich exportem vyndávají airbagy, které se dají v Evropě zpeněžit, a podobně.
Miliony vysoce znečišťujících ojetých vozů se z bohatých států dostávají do rozvojových zemí, upozorňuje podle serveru BBC zveřejněná zpráva Programu OSN na ochranu životního prostředí (UNEP). Tyto automobily způsobují dopravní nehody a značně přispívají k změnám klimatu, konstatuje studie a vyzývá exportní i importní státy, aby přijaly potřebné regulace pro zastavení jejich přílivu.
 

Mezi lety 2015 a 2018 bylo z Evropy, Japonska a USA vyvezeno na 14 milionů ojetých vozů špatné kvality. Osmdesát procent z nich bylo prodáno do chudších zemí, víc než polovina pak putovala do Afriky. Podle odborníků také drtivá většina z nich neodpovídala minimálním bezpečnostním a ekologickým standardům v exportních zemích. Mnoho vozů navíc bylo upraveno, aby z nich mohly být odstraněny hodnotné komponenty.

"Můžeme říci, že asi 80 procent z těchto 14 milionů vozů není způsobilých k provozu na silnici a neodpovídá emisní normě Euro 4," uvádí Rob de Jong, jeden z autorů studie. Emisní norma Euro 4 stanovila v roce 2005 v Evropské unii limitní hodnoty pro škodliviny, které se dostávají do ovzduší z benzinových a naftových motorů nově vyrobených vozidel. Od té doby byly přijaty normy Euro 5 a Euro 6.

Průměrné stáří vozu importovaného v roce 2017 do Ugandy bylo 20 let, podobné je to také se Zimbabwe, kde neexistuje žádná zákonná hranice pro stáří automobilu. Naproti tomu do Maroka mohou být dovezeny pouze vozy mladší pěti let.

Kvůli provozu těchto vyvezených vozů pochybné kvality se do vzduchu dostávají jemné prachové částice PM 2,5 a oxidy dusíku, které jsou v mnohým městech významným zdrojem znečištění. Autoři zprávy se domnívají, že vyvážené automobily jsou nejen znečišťující, ale navíc také nebezpečné. Podle nich stojí za zvýšeným počtem dopravních nehod v mnoha chudých státech Afriky a Asie.

Další problém představuje odstranění některých částí automobilu. Například platinový katalyzátor je podle Roba de Jonga často nahrazován ocelovou trubkou, stejně tak se z aut před jejich exportem vyndávají airbagy, které se dají v Evropě zpeněžit, a podobně.

Podle zprávy pocházelo ve zkoumaném období přes 54 procent vyvezených aut z Evropy, mnoho z nich putuje do cílové země přes Nizozemsko. Nizozemská ministryně životního prostředí Stientje van Veldhovenová k věci uvedla, že Nizozemsko nemůže být na řešení problému samo a je zapotřebí postupu na celoevropské úrovni a užší spolupráce mezi evropskými a africkými vládami.

Vlastnictví automobilu je ve světě na vzestupu a odhaduje se, že nyní se po silnicích globálně pohybuje 1,4 miliardy aut, v roce 2014 už by to mohly být dvě miliardy. Nárůst je patrný především v rozvojových zemích Asie, Afriky a latinské Ameriky.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (6)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

26.10.2020 16:52
Pokud jsou ta auta ještě provozuschopná, tak je jejich další využívání menším ekologickým zlem než výroba nových (na která by navíc obyvatelé rozvojových zemí neměli peníze).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.10.2020 17:27 Reaguje na Jan Šimůnek
Takže končí u nás. Jenže my nejsme rozvojová, a závojová? (zavíjejícící se?), prostě propadajíci se země.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

26.10.2020 16:53
Prostě v rozvojové zemi je lepší mít ojetý vůz, než žádný vůz. A Emise? No prostě ta auta mají takové emise, jako byly v nejvyspělejších zemích před 30 lety. A to není vůbec špatné.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

26.10.2020 17:28
Upozornění: ČR není rozvojová země, i když podle Asociace dovozců, protože se prodává méně nových aut, budou lidé kupovat spíše ojetiny staré 5 - 10 let.
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.10.2020 06:38 Reaguje na Jiří Daneš
Prostě členství v EU záměrně zpomaluje náš ekonomický rozvoj, aby se k nám dalo vyvážet méně kvalitní zboží. Týká se to potravin, i těch ojetin.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

27.10.2020 17:11
V rozvojových zemích končí také pesticidy, které se už u nás, v Evropě a ve "vyspělém západním světě" nesmí používat. Takže triazinové herbicidy do kukuřice, čiroku nebo cukrové třtiny se sice u nás zakázaly, ale v Zimbawbve nebo Brazílii mohou být dále užívány.
A my si i u nás můžeme koupit i ananas z Brazílie, do kterého je atrazin stále povolen.
Přeci, když něco vymyslíme, tak to musíme používat až do úplného využívání. Vždyť jde jen o peníze!
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist