https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/zruseni-stanoviska-mzp-k-i-35-cesky-rajem-je-podle-odpurcu-sanci-na-lepsi-reseni
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Zrušení stanoviska MŽP k I/35 Český rájem je podle odpůrců šancí na lepší řešení

14.12.2025 21:12 | TURNOV (ČTK)
Pohled na Trosky z Kozákova
Pohled na Trosky z Kozákova
Foto | Jan Stejskal / Ekolist.cz
Rozhodnutí ministra životního prostředí v demisi Petra Hladíka (KDU-ČSL), který zrušil a vrátil k novému posouzení závazné stanovisko MŽP k nové silnici I/35 přes Český ráj, podle odpůrců projektu dává prostor "konečně odborně i demokraticky řádně posoudit spor o vedení regionální i tranzitní automobilové dopravy a najít celospolečensky nejlepší řešení". ČTK to řekl mluvčí koalice spolků SOS Český ráj Jan Piňos.

 
O zrušení rozhodnutí informoval server Hospodářské noviny (HN). "Pan ministr zrušil závazné stanovisko EIA týkající se silnice I/35 Turnov-Úlibice a vrátil jej k novému posouzení, neboť v průběhu jednání rozkladové komise bylo poukázáno na řadu nedostatků vyplývajících ze znaleckých posudků," sdělila HN mluvčí ministerstva životního prostředí (MŽP) Veronika Krejčí. Hladíka v pondělí ve funkci vystřídá zástupce Motoristů v nové vládě s ANO a SPD.

Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radka Mátla zatím není jasné, co to bude pro stavbu znamenat a jaké budou další kroky. "My zatím normálně projektujeme dál," uvedl Mátl. Proti ministrovu rozhodnutí existují opravné prostředky, nutně tedy neznamená, že by se kvůli němu musel posudek EIA dělat znovu, uvádí server. Právní zástupce koalice spolků SOS Český ráj Miloš Tuháček ale uvedl, že ŘSD nemůže pokračovat v procesu povolování stavby silnice Českým rájem, pokud nezíská nové závazné stanovisko EIA.

Silnice I/35 dnes mezi Turnovem a Jičínem vede přes 11 obcí, o trase a podobě přeložky, která odvede dopravu mimo zástavbu a zlepší spojení mezi Libereckým a Královéhradeckým krajem, se diskutuje čtvrt století. Plánovaná trasa je dlouhá 35 kilometrů a součástí je přivaděč směrem na Semily. Od Ohrazenic u Turnova po Žernov bude silnice čtyřproudá, dál na Jičín bude dvouproudá silnice se střídavým třetím pruhem. Podle odhadů přijde stavba na 30 miliard korun bez DPH, stavět by se mělo v letech 2029 až 2033.

Odpůrci projektu od začátku kvalitu a zákonnost posouzení vlivů na životní prostředí zpochybňují. Hladíkovo rozhodnutí podle Piňose umožní v novém posudku zohlednit řadu kritérií. "Patří k nim ochrana cenné přírody a krajiny Českého ráje, životní prostředí pro 25 000 obyvatel, charakter terénu ovlivňující technickou složitost stavby i rizika, náklady, zájmy turistického ruchu a místní ekonomiky. Dává také prostor rychle a levně vyřešit stavbou obchvatů dopravní zátěž obcí na silnici z Jičína do Turnova," dodal.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist