https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/myjete-auto-na-ulici-ci-svem-pozemku-hrozi-vam-pokuta-musite-do-mycky?sel_ids=1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Myjete auto na ulici či svém pozemku? Hrozí vám pokuta, musíte do myčky

21.3.2011 09:16 | PRAHA (Ekolist.cz) | Martin Mach Ondřej
Dělat tohle na ulici nebo i vlastní zahradě je přestupek, za který hrozí pokuta.
Dělat tohle na ulici nebo i vlastní zahradě je přestupek, za který hrozí pokuta.
Každý motorista čas od času zjistí, že jeho plechový miláček by zasloužil trochu vody a mýdla. Ale pokud se s autem nevypraví do profesionální mycí linky a začne auto mýt přímo na ulici, na dvorku nebo na zahradě, dopouští se přestupku. Mýt auto takovým způsobem se totiž nesmí.
 

Mytí aut je ošetřeno ve vodním zákoně. Doslova v něm stojí: „Mytí motorových vozidel a provozních mechanismů ve vodních tocích nebo na místech, kde by mohlo dojít k ohrožení jakosti povrchových nebo podzemních vod, je zakázáno.“

Z tohoto znění by ještě svítala naděje, že pokud najdeme místo, kde ohrožení vod nehrozí, můžeme na něm auto umýt. Ale z omylu nás vyvede ministerstvo životního prostředí. Podle jeho výkladu potenciální ohrožení podzemních vod a potažmo i životního prostředí obecně hrozí kdekoliv. Ministerstvo navíc dodává, že při mytí vznikají odpadní vody, které mohou být znečištěné ropnými látkami. A takovou vodu nelze vypouštět do „nezabezpečené“ kanalizace.

Jediným bezpečným způsobem mytí aut, respektujícím požadavky ochrany vod, je podle ministerstva životního prostředí pouze mytí v profesionálně provozovaných mycích linkách. Za porušení zákona o vodách hrozí lidem pokuta.

Co na to odborníci?

Není velkým tajemstvím, že běžná praxe v mytí aut je jiná než představy ministerstva. Pomiňme to, že za mytí auta mimo myčku hrozí pokuta za přestupek, a zkusme se podívat, co si o škodlivosti mytí auta myslí odborníci na sanace škod a ochranu prostředí.

Mytí auta je velmi různorodá činnost, které se může odehrát na různorodých místech. A proto jej nelze plošně povolit
Mytí auta je velmi různorodá činnost, které se může odehrát na různorodých místech. A proto jej nelze plošně povolit
Podle Vladimíra Kočího z Ústavu chemie ochrany prostředí pražské Vysoké školy chemicko-technologické bude případné ohrožení prostředí záviset na množství a složení „špíny“, četnosti mytí a citlivosti ekosystému daného pozemku. „Co se špíny týče, tak olejové látky, polyaromatické uhlovodíky, detergenty - všechny tyto láky mohou za určitých koncentrací škodit. Časem se ale rozkládají. Když jich nebude extrémně moc, tak bych to neviděl jako problém,“ říká Vladimír Kočí. Podle něho se tyto látky mohou dostávat pozvolna do půdy a teoreticky do spodních vod, ale aby škodily, musí jich být dost. „Za vhodné bych považoval auto dobře spláchnout nadbytkem vody,“ doporučuje Kočí. Podle jeho názoru větší škodu než špína z auta způsobí použitý detergent, který coby povrchově aktivní látka působí v prostředí toxicky.

Kočí si myslí, že pokud daný pozemek není ekologicky hodnotná lokalita, pak nebude mytí auta závažný problém. „Má-li tam dotyčný trávu, tak dokud bude tráva zelená, tak to považuji za přijatelné,“ poznamenává, avšak konstatuje: „Nicméně za jedinou správnou cestu považuji myčku.“

Vladimír Bláha ze společnosti Empla AG, která se také věnuje ochraně životního prostředí, říká: „Pokud se využívají ekologicky rozložitelné přípravky s nízkým obsahem fosforečnanů v obvyklém dávkování, voda je svedena do kanalizace s čistírnou odpadních vod a samotné auto není znečištěno ropnými látkami, nemyje se motor ani podvozek a z auta se nic nevypouští, pak nevidím zásadní riziko této činnosti.“

Pokud se však vody neodvádějí do kanalizace a jen se zasakují (a navíc se využívají mycí prostředky s fosforečnany), pak motorista ohrožuje podzemní a povrchové vody tenzidy, fosforem, případně dalšími složkami saponátů nebo ropnými látkami. „Podzemní vody se pak perou s rozkladem těchto zbytečně do nich přidaných látek,“ říká Bláha. „Použití chlorovaných rozpouštědel nebo jiných odmašťovadel na bázi tvrdé chemie snad ani nepředpokládám.“

Z čehož plyne: jezděte do myčky.


reklama

 
Martin Mach Ondřej
Tento text byl publikován v rámci projektu Ekolist.cz – zpravodajství o změnách klimatu, který je realizován díky finanční podpoře SFŽP a MŽP.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (5)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

22.1.2015 16:26
Proto jezdim radsi na rucni myti , je to pohodlnejsi a kvalitnejsi nez abych si to umyval sam :)
Odpovědět

4.6.2015 14:40
Samozřejmě je rozdíl mezi umýváním auta na svém pozemku a v obecní řece, takže jsem rád, že na to zákon pamatuje. I když, všude se uvádí že v extrémních případech jde minimálně o přestupek ( http://www.denik.cz/kratce/opava-myti-auta-v-rece-je-minimalne-prestupkem-523810.html) ale praxe je taková, že se to téměř vždy vyřeší pokutou do tisíce, což je pořád vyplatí :) Já to radši řeším ručním mytím aut ( http://www.autoopat.cz/rucni-myti-aut/ ) a tak mám čtyři umytí v ceně jedné průměrné tisícikorunové pokuty. :)
Odpovědět

26.9.2015 15:02

Rád bych Vám nabídnul slevový kupón s 10% slevou na první nákup naši autokosmetiky, v případě že by Vám kód nefungoval napište si o něj. Slevový Kód: j2t4XArd79
Jedná se o ekologickou autokosmetiku pro suché ryční mytí aut (1. konkurenční výhoda), která k umytí, naleštění a k ochránění auta nepotřebuje ani kapku vody a ani jiné drahé vybavení a auto můžete umýt a naleštit např. před panelákém, nebo u chaty (není žádný odpad, vše je v mikro utěrce) (2.výhoda). Práce s produkty je velmi rychlá se skvělím výsledkem, který nedosáhnete jinými prostředky ani za polovinu času (3.výhoda). Prostředky jsou velmi univerzální, 3 produkty vám stáčí o komplexní údržbu vozu (4. výhoda). Nechci spamovat diskuze, chci Vám jen nabídnout příznivé řešení s ještě lepší cenou.

Navštivte náš E-shop www.e-cs.cz
Odpovědět
ak

17.10.2017 15:37
Souhlasím a mužu doporučit třeba http://www.united-c.cz/renovace-zaslych-cernych-plastu-jak-na-to/ , udělal jsem si to minulý týden a jsem spokojený. Auto je jako nový ))
Odpovědět
HN

Honza Novak

23.2.2018 16:06
To jsou strasne blbosti,ktere ti tupci ve vlade vymysleji.Spousta lidi logicky myla svuj vuz pred domem,protoze je to pohodlnejsi,levnejsi a setrnejsi.Mycky skrabou vozidla svym agresivnim mytim.Mycka take znecistuje vodu tim padem to,co vymysleli je hola sracka.Chteji nahnat lidi do mycek,aby provozovatele jeste na nich vice vydelali.O zadnou radoby cistotu vody jim vubec nejde.
Odpovědět

ad absurdum - 21. 3. 2011 - Lukas B.

z toho plyne: nejezděte v deštivém počasí, auto by se vám mohlo umýt samo.

Zelený šmejd - 21. 3. 2011 - Jan Šimůnek

dostal zaplaceno od majitelů myček.
Je třeba nejen nevolit "zelené", což už jsme zvládli, ale provolit nějakou "antizelenou" stranu, která bude tyhle zelené šmejdoviny v našem právním řádu aktivně likvidovat.

Zelený šmejd - 21. 3. 2011 - JH

Pane Šimůnku, myslím, že jste úplně mimo a jednou to snad i pochopíte...

Zelený šmejd - 21. 3. 2011 - Martin Mach Ondřej/Ekolist.cz

Jestli dovolíte malé upřesnění, onen citovaný paragraf byl již v předchozím vodním zákoně z roku 1973.

Čili pokud byste na základě tohoto zákazu chtěl někoho nevolit, pak byste měl přehodnotit svůj závěr.

Zelený šmejd a ostravské laguny. - 25. 3. 2011 - Pepa původní

Platí prosím citovaný paragraf i pro stát?
http://prima.stream.cz/soukroma-dramata/570138-soukroma-dramata-2011-11

Zelený šmejd a ostravské laguny. - 25. 3. 2011 - Pepa původní

PS
11:38

odborníci z mžp - 21. 3. 2011 - petr p.

Co by tihle odborníci poradili člověku z venkova, kde se "profesionální myčky" vůbec nanacházejí? Mimochodem, vodní zákon je z roku 2001, kolik "profesionálních myček" bylo v ČR v té době?

odborníci z mžp - 21. 3. 2011 - Martin Mach Ondřej/Ekolist.cz

Jestli dovolíte malé upřesnění, onen citovaný paragraf byl již v předchozím vodním zákoně z roku 1973.

Tehdy profesionálních myček bylo jistě mnohem méně než v roce 2001. Myslím, že tehdejší zákonodárci vycházeli z toho, že mytí automobilů příliš různorodá činnost a místa, kde by se mytí automobilů mohlo odehrát, příliš různorodá, že jediné možné řešení je plošný zákaz.

odborníci z mžp - 21. 3. 2011 - fafnir

Petr P
myčky jsou skoro u každé čerpací stanice.Je zajímavé,jak se tu někteří prsí starostí o čistou přírodu,ale dát stovku za umytí auta je jim moc.Zajímavé.No a mytí motoru si můžete nechat udělat při pravidelné jarní a podzimní kontrole v servisu.

Lobování pro myčky? - 21. 3. 2011 - Kadeřábek

Umývám auto na ulici, bez použití jakýhkoliv saponátů, jen čistou vodou. Odpad teče do městské kanalizace, děje se úplně to samé, jako když prší a déšť spláchne povrch auta. Tak bych si zasloužil pokutu za to, že jsem auto před deštěm neukryl.

Lobování pro myčky? - 23. 3. 2011 - wowa

Já jedu svým autem na břeh řeky,kam nechodí moc lidí,vyndám z auta rozkládací židli.Dříve než si sednu abych se kochal a mazlil krásou přírody,otevřu kapotu,povolím víčko plnícího hrdla motorového oleje lehnu si pod auto a odšroubuju zátku olejové vany motoru a nechám volně vytékat starý olej do připravené jamky v zemi.Vyšroubuju starý filtr oleje a hodím ho do řeky.Sednu si do rozkládací židle a sleduji jak tiše filtr plave a pomalu se potápí do řeky. Ach ta příroda je nádherná.Než zapadne sluníčko dám nový filtr,zašroubuju zátku a doplním nový olej.Prázdné plastové lahve od oleje řádně uložím na břehu.Velká voda se postará.Jamku kam odtekl starý olej upravím.Auto potom umývám na tom samém místě ale druhý den.

Martine Machu Ondřeji - 21. 3. 2011 - J.Hamerník

Zajímalo by mně zda někdo provádí kontrolu způsobu likvidace odpadních vod z mycích linek automobilů a jestli mají specielní filtraci na odstranění ropných látek.

Martine Machu Ondřeji - 21. 3. 2011 - Martin Mach Ondřej

Zeptám se na to.

Martine Machu Ondřeji - 21. 3. 2011 - fafnir

Martin Mach Ondřej.
Bez čističky s odlučovačem vám nikdo myčku nezkolauduje.Ptát se nemusíte,několik jsem jich stavěl.

Martine Machu Ondřeji - 22. 3. 2011 - Martin Mach Ondřej/Ekolist.cz

Zjistím tu kontrolu.

Martine Machu Ondřeji - 23. 3. 2011 - Bara

Jedna věc jsou myčky, kde věřím, že jsou podmínky pro kolaudaci, ale jak je to s "ručním mytí aut"? Stojan s hadicí se už asi nekolauduje, nebo ano?

Martine Machu Ondřeji - 23. 3. 2011 - fafnir

Bara
kolauduje.Kolauduje se celá plocha a svodová kanalisace celé čerpací stanice.Už jen z důvodu třeba přeplnění nádrže.Vše co teče,vyteče nebo odkápne musí do myčky s odlučovačem.A věřte,že po tom jdou zatraceně ostře.

Martine Machu Ondřeji - 23. 3. 2011 - Martin Mach Ondřej/Ekolist.cz

Optal jsem se na MŽP a kontrolu, zda myčky vypouští odpadní vodu v souladu s povolením, provádí vodoprávní úřad. Optal jsem se i na ČIŽP, zda i oni kontrolují myčky a zdá se, že ne.

Martine Machu Ondřeji - 23. 3. 2011 - fafnir

Martin MachOndřej /Ekolist
pokud vím,tak na kolaudaci byl mimo jiné i ČIŽIP,ale kontrolu během provozu by měl rtovněž provádět,tak jako ji provádějí hasiči.Zároveň snad i obchodní inspekce.A věřte mi,behem prvního půl roku provozu jsem musel spolu s kontrolory Živ.Prostředí zjišťovat zda čistička a odlučovač funguje.Také se kontrolovalo uložení vyjetých olejů.

Martine Machu Ondřeji - 25. 3. 2011 - Pepa původní

Čistička s odlučovačem a způsob likvidace odpadních vod jsou rozdíné pojmy. Asi jako hodinky a holínky,obojí se natahují.

Martine Machu Ondřeji - 26. 3. 2011 - fafnir

Pepa původní
nepředpokládáte,že to svinstvo z odlučovače půjde do kanalisace,nebo snad jo?

Martine Machu Ondřeji - 27. 3. 2011 - Pepa původní

Fafnire,při přestavbě musím mít doklad o ekologické likvidaci i stavební sutě.Kontroluje to stavební úřad.
Kontroluje někdo doklady o ekologické likvidaci kalů čističky?

Martine Machu Ondřeji - 28. 3. 2011 - fafnir

Pepa původní
ty pumpy jsem stavěl a předával.Vím co jsem musel mít za povolení a doklady ke kolaudaci.Je to sice přes 10 let,ale vzpomínám si že tam bylo i potvrzení o způsobu likvidace kalů.Nechápu Pepo jedno,proč všichni tak zuřivě obhajujete zaprasení přírody poukazem na kde co.Předpokládám,že kontrolu likvidace kalů z odlučovače bude dělat ten samý orgán,který dozírá na způsob likvidace obalů u průmyslových nebo obchodních firem.Nevím to.Jenom ,opakuji,proč každý,kdo se tady prsí starostí o přírodu,odmítá tak prosté zařízení.

Martine Machu Ondřeji - 29. 3. 2011 - Pepa původní

Fafnire, neohajují zaprasení přírody, auto myji v myčce, olej měním v servisu.
Za likvidaci kalů z myčky se musí platit.Když jde o peníze, tak jsou lidé schopni všeho viz pneu v přírodě.
Předpokládat znamena nic nevědět.

Martine Machu Ondřeji - 29. 3. 2011 - fafnir

Pepa původní
ona do firem,jako jsou čerpadla PHM, chodí kontrola,takže to musí mít v pořádku,oni si kontroloři rádi smlsávají na snadných věcech.Pneu do přírody neodhazuje firma ,ale jedinci,a přitom každý prodejce pneu musí brát zpět staré.Zrovna tak sběrné dvory.

výklad zákona - 21. 3. 2011 - Aleš

dělá pouze soud , takže až budete mýt auto a potká Vás zelený bezmozek , tak si z toho nic nedělejte.

výklad zákona - 22. 3. 2011 - fafnir

Aleši
většino sice s vámi dost souhlasím.Ale tohle není o zelených bezmozcích,to je o prosté slušnosti,ohleduplnosti a bezpečnosti.Konec konců i o penězích,protože oleje v kanalisaci dost zatěžují čističky.Nechápu,proč tady ausgerechnet na tomto serveru,tolik lidí,kteří tvrdí,že mají zájem o přírodu,tolik brání takovou prasárnu jako je mytí auta na ulici,nebo dokonce na trávě.To že používá prý někdo jen čistou vodu bez sponátů,tomu nelze věřit.A i kdyby ani to se nedá srovnat s deštěm,Zvláště vystříkává li si podběhy a celý spodek,o motoru nemluvě.Každý kdo má auto k dennímu nebo i jen k občasnému používání(auto stojící pouze v garáži nebo před domem je blbá a zbytečná hračka a nesmyslná investice) musí počítat s náklady.No a mezi zrovna ty nejmenší patří myčka.Když je někdo takový kolenovrt,a chce mermomocí ušetřit stovku,tak u některých pump existují samoobslužné ruční myčky.A tam ta špinavá voda také jde do čističky s odlučovačem.
A jak říkám,bez tohoto zařízení vám provoz nikdo neschválí,a kontroluje se to stejně jako těsnost nádrží na PHM.

výklad zákona - 22. 3. 2011 - Lukas B.

nejlevnější program u myčky stojí něco pod stovku. podobně kvalitní umytí na zahrádce zabere půlhodinu práce (dejmetomu že zadarmo páč je to něčí zvrhlý koníček), vyplácá se čtvrt kubíku vody (myjete li hadicí), mezitím to žudláte smetáčkem který namáčíte v kýbli se saponátem za několik desetikorun, a vona ta úspora jaksi nenastává.

nemluvím o tom, když vezmete kýbl a smetáček a otřete zadní a boční okýnka, světla a zpětná zrcátka. ale to můžete udělat zadarmo u pumpy kde je to čištěno stejně jako když ucintnete u stojanu palivo. jako chudý študen jsem měl auto kde se ostřikovače závratnou rychlostí rozsypávaly, a tak jsem v zimě stavěl u skoro každé pumpy a otíral jsem přední sklo. nikdy mě nevyhodili i když jsem nic nekoupil (pravda je že jsem vždy pozdravil a poprosil), stejně, jako vás u pumpy nevyhodí když si odskočíte.

výklad zákona - 22. 3. 2011 - Aleš

Vidíte fafnire a já třeba auto bez saponátů meji jen studenou vodou s tlalkovým čističem (rotační kartáč) na trávě Žádný olej mi z auta neteče takže jen trochu bláta a prachu ze silnice. Neříkám že to umyji na 100% , ale kvalita je přijatelná, ekologie téměř 100%. Takto umeju auto za 10 minut , čož je lepší čas než v myčce ( včetně čekání)
Navíc většinou se přidají i další členové rodiny , takže za 20 minut umejete dvě auta. Je to velmi efektivní. Pro odstranění mastnoty a v zimě jezdím do myčky cca 5x ročně.
Tlakový čistič je poměrně efektivní prostředek pro mytí auta , pokud pokud auto umejete a do sucha vytřeje ( což já nedělám) je i bez saponátů výsledek téměř 100%.

výklad zákona - 23. 3. 2011 - petrok

Totéž dělám já. Tlakovku už má na vesnici pomalu každý. A navíc beru vodu ze své studny. Fafnir začíná diskutovat dle úsloví- kdo chce psa bíti, hůl si vždycky najde.

výklad zákona - 23. 3. 2011 - fafnir

Petrok,Aleš,
vaše tráva,vaše studna,váš problém.To že vám olej neteče,ještě neznamemá ,že nemáte zaolejovaný a nekvalitním asfaltem zasviněný,nebo zasolený spodek.A Znovu Petroku,zákon je mi v tomto případě fuk.Podstatné je pro mě chování k přírodě,hlavně to moje.Že je někdo jiný bezohledný a troufám si říci hloupý,ještě neznamená ,že se přidám.Jezdím denně,tak je auto jednou nebo i dvakrát měsíčně v myčce.

A pro vás Ekoliste.
královsky se bavím,až bude chtít definici ekologisty,tak si přečtěte,jak zarytí ochránci přírody arumentují,když jde o jejich chování.To já ,já jsem černá ovce,jezdím denně autem,a chci chodit po zeleném lese,topit elektřinou z jádra,a nechci zaprasit funkcionalistickou stavbu zateplením,a nahradit špaletová okna krásným plastem nebo kovem.Fakt se bavím.

výklad zákona - 23. 3. 2011 - Aleš

Vždycky můžete jít do extrému, myslíte si že ta čistička v myčce funguje na 100% a že se nic z těch velmi účinných saponátů nedostane do přírody ? Každá lidská činnost je při přísném pohledu neekologická , jde o míru , umýt auto čistou vodou je podle mého názoru podobně ekologické jako umít auto v myčce a z dnešních moderních aut už olej neteče.
Myslím že se chovám k přírodě vcelku slušně.

výklad zákona - 24. 3. 2011 - fafnir

Aleš
nechme toho.Celé mi to připomíná diskusi o svícení či nesvícení ve dne a používání či nepoužívání klimatisace a vypínání motoru při jízdě z kopce nebo na křižovatce,to vše s ohledem na úsporu paliva.Také tam byly argumenty typu"mám hodně chromované auto",takže mě každý vidí"Soudím,že spíš tohle je o chování k přírodě a praktická ekologie ,než čůrat ve sprše,nebo zavřít 1000 let starou Solnou stezku přes Modrý sloup na Šumavě pro pěší turisty.

výklad zákona - 27. 12. 2011 - Chmelda

Souhlasím s postupem vašeho mytí. Zároveň se chci podělit i o mé zkušenosti s ekologickým mytím aut. Používám autokosmetiku Freedom, která pro mytí automobilu nepotřebuje vodu, veškerá špína zůstane v mikrovlných utěrkách. Mytí je rychlé, jednoduché a auto má 100% lesk. obědnal jsem to tady: www.e-cs.cz

Myjete auto? - 22. 3. 2011 - petrok

Opláchnu auto vodou na svém pozemku a hrozí mi pokuta. O 200 metrů dál je louka doslova zalitá digestátem a nehrozí majitelům nic. Záleží jenom na výkladě zákonů. Digestát byl urychleně zařazen do hnojiv, neškodících přírodě (chachá), neboť by musely všechny bioplynky zastavit výrobu. Blíží se doba, kdy nebudeme moci doma prát prádlo. Jenom ve veřejných prádelnách, povolených Zelenými nadšenci(zadarmo?).

Myjete auto? - 22. 3. 2011 - fafnir

Petrok
vykašlete se na výklad zákona,že někdo zasviní pole digestátem,to ještě nemusíte vy navíc zasvinit vlastní zahradu a do budoucna i studnu ropnými látkami a saponátem.Krucinál,že je někdo prase,tak jím proto snad nemusíte být i vy.Ten problém s vodami přece byl řešen ještě před tím,než nějací zelení byli.Jde přece o obyčejnou slušnost.

Myjete auto? - 22. 3. 2011 -

Od uvedení bioplynky do provozu bez E.I.A. s požehnáním ČIŽP a úřadu pro ochranu životního prostředí a bez kolaudace už nepatřím k těm slušným!

Myjete auto? - 22. 3. 2011 - fafnir

Petrok
Tak to je váš problém.Jenom si nejsem jist,co má ČIŽIP společného s tím,že se chcete chovat mírně řečeno nevhodně,k něčemu co s bioplynkami nemá pranic společného.Má to stejnou logiku,jako byste zmlátil první kolemjdoucí cizí dítě,jen proto,že vám sousedův kluk chodí na hrušky.

Myjete auto? - 25. 3. 2011 - Pepa původní

Fafnire,co je špatného chtít stejný metr na všechy?
http://prima.stream.cz/soukroma-dramata/570138-soukroma-dramata-2011-11
Čas 11:38
Digestát může znečistit nejen studny, ale i přehrady s pitnou vodou.
O pojmu "povodí" jste již snad slyšel.

Myjete auto? - 26. 3. 2011 - fafnir

Pepa původní
digestát a jeho neřešení je svinstvo.O to nic a špatné nakládání s ním by se mělo tvrdě trestat.Nikde a nikdy jsem netvrdil opak.Já jenom tvrdil že k jednomu svinstvu není třeba přidávat další.A když si někdo myslí,že, protože někdo nakládá sviňsky s digestátem(močůvkou,černou skládkou etc) že jej potrestá zaneřáděním vlastního pozemku,nebo městské kanalisace,tak je poněkud hloupý.Na tom příměru,že vlastně seřežete první kolemjdoucí dítě,jen proto,že vám sousdův kluk chodí na hrušky,trvám.Tím co tvrdíte ,děláte totéž.
O pojmu povodí jsem samozřejmě cosi zaslechl.
Tady se každý prsí láskou k přírodě,nejraději by všude naflákali Natury,trempíka nepustili do lesa,vodákovi který se vyspí pod širákem napaří pokutu,protože" co kdyby toto dělal každý,že".Ale když má dát stovku za samozřejmost, že voda z umytí auta má projít čističkou,tak se takový zelený kolenovrt kroutí jak had.Už tu chybí jen Dana s tím,že hrdině třídí odpad.Jsou mi všichni tihle zelení spasitelé světa k smíchu.

Myjete auto? - 27. 3. 2011 - Pepa původní

Fafnire,naprosto souhlasím.
Jenom chci poukázat na to ,že zodpovědní věnují zvýšenou pozornost drobnostem (pytlíky,žárovky,...) ale zásadní věci nevidí, nebo vidět nechtějí.
Rád bych chtěl znát Váš názor na http://prima.stream.cz/soukroma-dramata/570138-soukroma-dramata-2011-11
čas 11:38 .
Předem děkuji.

Mytí na zahradě? - 22. 3. 2011 - Mýček

Buzerace občana lepší úrovni než za totáče. Proč nenapsali rovnou do zákona, že mytí kdekoliv mimo myčku je zakázáno. Protože to tak zákonodárce nemyslel, ale naši snaživý úředníci to ihned vylepšili. To je náš národní úřednický sport. Možná by šlo zakázat i mytí nohou pod zahradní hadicí...? Co?

Kořenové čističky - 22. 3. 2011 - Ivan Sommer

Jednou z metod čištění odpadních komunálních vod jsou kořenové čističky, podporované zelenými aktivity. Voda prosakuje kořeny zeleného porostu, a tím se čistí. U nás jsem ji viděl jen u arboreta nedaleko Sedmihorek v Českém ráji. Ale v mnohých jižních zemích jsou základem čištění odpadních vod i z velkých měst. Znám je např. z peruánské Limy.

V souvislosti s popsaným problémem v článku nelze tedy zcela jednoznačně tvrdit, že běžné umytí auta ostřikem vodou s minimem saponátů je na hustém trávníku škodlivé. Kořeny trávníku působí jako přírodní čistička. Přesto však tento způsob nedoporučuji, zejména při použití odmašťovačů (Arva aj.). Neodborník neodhadne čistící možnosti trávníku.





Kořenové čističky - 23. 3. 2011 - fafnir

Ivan Sommer
kořenovka vám nevyčistí ropné látky,nebbněte.

Kořenové čističky - 26. 3. 2011 - lyn_x

To není tak docela pravda. Záleží na množství. Ony ty ropné produkty nejsou zas tak nerozložitelné jak se často míní(na toto téma třeba zde: http://biom.cz/cz/odborne-clanky/biodegradacia-ropnych-vyrobkov-v-silne-kontaminovanych-podach-kompostovanim). Ale na dostatečnou čistící kapacitu trávníku bych nespoléhal, i když svrchní vrstva půdy má značnou čistící kapaciu.
Ale pokud auto opláchnete čistou vodou nebo jarovou vodou nad kanálem (a nemluvím o mytí zamaštěného motoru nějakými svinstvy, ostatně nevidím žádný důvod mýt motor, člověk se stejně vždycky zasviní když na autě něco spravuje), ta zátěž pro čističku nebude podle mě větší než když umyjete hromadu mastného nádobí. Na druhou stranu, proč to neudělat pro jistotu na té benzínce..

On ten původní zákaz - 22. 3. 2011 - A.S. Pergill

se týkal jen mytí za pomocí detergentů. I to je svým způsobem pitomost, protože to by museli zakázat ostřikování skel (a některá auta ostřikují i reflektory).
Navíc mám jako řidič povinnost udržovat průhledné reflektory a čitelnou SPZ. Takže když pojedu za podzimních / jarních plískanic D1, tak bych měl po cestě vymést tak tři až čtyři myčky.

Problém je také v tom, že naprostá většina "zelených" norem a zákonů vznikla na bázi korupce či alespoň lobbingu (on je rozdíl mezi tím v podstatě jen terminologický), takže si lidé oprávněně stěžují, že velcí zněčišťovatelé ŽP mají "zakorumpováno" a nic se jim nestane, a aby se vykázala nějaká "činnost" tak nám budou stát inspektoři za zadkem, co přikládáme do kamen nebo jestli nemyjeme na svém pozemku své auto. (Zelení by mohli vědět, že existují i biologicky odbouratelné mycí prostředky. To by ovšem předpokládalo alespoň základní znalosti problematiky, do níž se tak vehementně pouštějí.) Praktické aktivity inspekce ŽP jsou také spíše tragédií.

Lidem vadí zcela jistě i to, když z grantů MŽP jsou podporovány teroristické organizace, jako Greenpeace a na ně navazující organizace české.

On ten původní zákaz - 23. 3. 2011 - Mýček

Já myslím že si to někdo vyložil na MŽP ve svém zeleném mozečku po svém. A navíc si možná vzpomněl na zaolejované motory a převodovky trabantů, Wartburků, starých dobrých embéček ap. Myčky moc nebyly,to se tehdy mylo téměř kdekoliv včetně těch motorů a nevzpomínám si na problém znečištění jakýkoliv vod. Kdo dnes myje doma motor nebo převodovku auta? Navíc při STK by únik oleje z motoru nebo převodovky ani nepřošel.Holt něčím se ty úředníci živit musí.

On ten původní zákaz - 23. 3. 2011 - Lukas B.

ale on problém znečištění vod byl (a jakej!). jenomže doba byla taková, že bylo možno veřejně tepat nešvary jenom některé. taková soukromá osoba myjící auto u horské bystřiny, to se to tepalo!

On ten původní zákaz - 23. 3. 2011 - fafnir

Mýček
pravda tolik myček nebylo,čističek rovněž,a řeky podle toho vypadaly.Jenže ten předpis byl tuším už na začátku 70tých let.Jenže stát kašlal na vše.Pamatuji,když se tehdy jezdívala Vltava v létě na dovču,tak na přelomu července a srpna ,protože měli ve Větřní dovolenou.A soudruzi místo čističky prokopali tunel celým Krumlovem a pod fotbalovým hrištěm ústila do Vltavy víc jak metrová roura a ta chrlila fialovou smradlavou vodu,a do řeky se bez nebezpečí dalo vstoupit až pod Budějovicemi.Také Vltava v Praze.Ani v Modřanech se nedalo vstoupit do vody,teď je tam pstruhová voda.Tak lidi neblbněte,není to zelený výmysl,je to rozumná věc, na rozdíl od Bursíkovin,Liškovin a Kuchtovin.

On ten původní zákaz - 23. 3. 2011 - petrok

fafnir, já jezdím autem do města v pondělí, středu a pátek na nákup. Tam i zpět je to 8 km. Za týden najedu 24 km. Něco málo do Opavy a dvakrát za rok do Poruby.Cirka 2000 km za rok. V dubnu dávám umýt auto do myčky. Dvakrát, třikrát za rok umyji auto tlakovkou čistou vodou. Co myslíte, mám horší ekologickou stopu než vy?

On ten původní zákaz - 23. 3. 2011 - fafnir

petrok
jestli najedete 2000 km za rok,pak bych řekl,že je levnější si auto v případě potřeby vypůjčit z půjčovny,nebo jet taxíkem.Jsem už v penzi,ale těch 1500km měsíčně najedu.Takže podle toho vypadá frekvence mytí.Ještě když jsem pracoval tak to bylo 4-6 000 km měsíčně,podle toho jestli jsem jel na Slovač nebo ne.A fakt mě nezajímá ekologická stopa,ale čistá voda.

On ten původní zákaz - 25. 3. 2011 - Pepa původní

Fafnire, myslíte že je to dnes lepší?
http://prima.stream.cz/soukroma-dramata/570138-soukroma-dramata-2011-11
čas 11:38

rychlý pohyb fosforečnanů - 23. 3. 2011 - Kutilšlapanice

v textu článku se píše: "Pokud se však vody neodvádějí do kanalizace a jen se zasakují (a navíc se využívají mycí prostředky s fosforečnany), pak motorista ohrožuje podzemní a povrchové vody tenzidy, fosforem, případně dalšími složkami." Autor článku určitě nečetl nic ani o fosforečných hnojivech ani o fosfátech a jejich putování čistírnou odpadních vod protože by potom nemohl takovou blbost napsat. Pokud by si přečetl něco o fosforečných hnojivech(což jsou ony fosfáty v mycích prostředcích) zjistil by, že jejich pohyb v půdním profilu je cca 1 cm ročně a tudíž než procestují horní prokořeněnou vrstvou půdy tak jsou odčerpány kořeny a zasimilovány. Zatím co čistírnami odpadních vod protékají bez sebemenších překážek a jen u některých velkých a supermoderních ČOV byl v poslední době nainstalován chemický stupeň čištění, ve kterém jsou sráženy do vloček chemicky buď síranem hlinitým nebo železitým a odstraňovány z čištěné vody. Většinu čistíren ale opouštějí s vyčištěnou vodou a způsobují eutrofizaci vod v řekách a nádržích(přemnožení sinic a vodní květ). Jediné čistírny které fosfáty odstraňují bez vícenákladů jsou čistírny kořenové.

Z pohledu termodynamiky - 24. 3. 2011 - M.Z.

bude znecisteni prumerneho, delsi dobu nemyteho auta (tedy takoveho, ktere je v dobrem technickem stavu, ne havarijnim) v rovnovaze se znecistenim silnic/ulic po kterych auta jezdi. (Zalezi samozrejme na
pocasi a specialne frekvenci "mokrych" obdobi.) Je li na prumernem nemytem aute tak mnoho ruznych svinstev ohrozujicich pri myti treba i travnik pred domem ci garazi musi na prumerne silnici/ulici tech svinstev byt uhrnem (vzhledem k delce tech cest) mnohonasobne vic.
Vlastne (radove) stejne silne koncentrace, jako u tech aut. Cili otazka, nebylo by potrebnejsi ty ulice/silnice prubezne nejak umyvat? (Nejen kropit.) Neminim to jako ironicky dotaz :-)

pekna hovadina - 30. 3. 2011 - sys

jaky je rozdil, kdyz myji auto kbelikem, nebo kdyz na nej prsi a ja vodu hadrem stiram???
Dest dostane postih???

Myčky - 25. 4. 2011 - Šťoural

Přátelé nejde o blbých 100 Kč. Za tento peníz se auto neumyje. Myčka nemá ruce. Jde o princip, že jakýsi zelený idiot je mycákem korumpovaný stejně jak ti úsporožárovkáři. Umýt auto prostou vodou lze. Dělám to tak léta. Pokud někdo tvrdí, že zas.ru kanalizaci je vůl korunovanej, jak řekl Švejk. Pravdu má ten, kdo zde prohlásil, že za deště by se nesmělo jezdit. Bože můj pane to jste neměl psát. Určitě se najde nějaké zelené ho..do co to začne prosazovat. Jestli si někdo myslí něco jiného než já mně podobní, nech si zajde do sklepa a tam si jednu natáhne. Případně bych mu mohl na jeho žádost posloužit. Co má díru do pr..le má názor a rozum. Blbost je totiž nevymítitelná a roste cubickou řadou, ale je přesto nutné se s porvat. Ono už stačí to, že v tomto Čurbesbordellandstánu je největší počet blbců na jeden hektar.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist