https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/nadobi-s-barevnym-potiskem-a-bez-tezkych-kovu-porcelanka-thun-to-umi
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Nádobí s barevným potiskem a bez těžkých kovů? Porcelánka Thun to umí

9.11.2016 13:29 | PRAHA (Ekolist.cz)
Nikdo nechce snídat z talířů, jejichž barva obsahuje těžké kovy.
Nikdo nechce snídat z talířů, jejichž barva obsahuje těžké kovy.
Porcelánka Thun 1794 zareagovala na výzvu Arniky a nahradila barvy s toxickým olovem a kadmiem na svém nádobí za bezpečné alternativy. Výsledek spolupráce ekologického spolku a porcelánky ukazuje, že alternativy nejen existují, ale jsou i dobře použitelné v běžné výrobě. Arnika doufá, že další výrobci budou příkladu následovat.
 

Arnika v průběhu kampaně Jezme bez jedů! testovala stovky kusů potištěného nádobí z českého trhu a většina z nich obsahovala v barvách potisku toxické těžké kovy. Výjimkou zde nebyly ani výrobky zavedených českých značek.

„Od teď si budeme moci vychutnat oběd i večeři z karlovarského porcelánu zcela bez jedů. Tento posun nám dělá o to větší radost proto, že Thun na své nádobí tiskne motivy z českých večerníčků, které jsou oblíbené u našich nejmenších,“ vysvětluje vedoucí kampaně Jezme bez jedů Karolína Brabcová.

„Naším cílem zde ani zdaleka není propagovat některé značky před ostatními, ale ukázat, že bezpečné alternativy existují, a že jednoznačná poptávka spotřebitelů po zboží bez toxických látek hraje svoji roli,“ vysvětluje specialistka na toxické látky ve spotřebním zboží Jitka Straková z Arniky.

Přečtěte si článek Potisky na skleničkách obsahují vysoké množství olova a kadmia, zjistila Arnika

Velký podíl na konečném rozhodnutí Thunu odklonit se od barev s těžkými kovy hrála výzva Arniky, která byla adresována českým výrobcům a dovozcům barevného porcelánu. Jejím prostřednictvím mohli lidé dát na vědomí, že si žádají zboží bez toxických látek.

„Společnost Thun 1794 vždy důsledně dbala na dodržování limitů pro toxické látky v našich výrobcích. Také nám ale nikdy nebyl lhostejný názor spotřebitelů. Jednoznačná poptávka, kterou nám společně se svým odborným hlediskem artikulovala Arnika, nás přesvědčila, abychom pro ochranu zdraví spotřebitelů udělali více, než nařizuje legislativa,“ říká Vlastimil Argman, ředitel společnosti Thun 1794. „Rozhodli jsme se vyloučit jakýkoliv obsah těžkých kovů ve všech dětských dekorech. Ve spolupráci s dodavateli barev jsme dosáhli kýženého výsledku a tím je skutečně nulová hodnota těžkých kovů v těchto výrobcích,“ dodává Argman.

„Firma Thun byla prvním výrobcem, který s Arnikou začal spolupracovat a rozhodl se vyjít vstříc názoru spotřebitelů tím, že za půl roku odzkoušel a následně začal vyrábět porcelán zejména s dětskými motivy bez olova či kadmia. Příklad Thunu tak ukazuje, že odpovědní výrobci jsou schopni a ochotni zdokonalit technologii výroby ve prospěch zdraví spotřebitelů nad rámec platné legislativy,“ doplňuje Karolína Brabcová.

Držet se dále barev obsahujících těžké kovy je tak podle Arniky zbytečné.
Držet se dále barev obsahujících těžké kovy je tak podle Arniky zbytečné.

Výzvu Jezme bez jedů! může podepsat kdokoli, kdo chce tuzemské výrobce, dovozce a prodejce nádobí přesvědčit, že vyhnout se ve svých výrobcích a zboží toxickým látkám má smysl. Alternativy jsou nejen technicky dostupné, ale už i prověřené trhem. Držet se dále barev obsahujících těžké kovy je tak podle Arniky zbytečné.

Pro spotřebitele zde není oporou legislativa, která by obsah olova a kadmia ve výrobcích, které přicházejí do styku s potravinami, zcela zakazovala. „Do nedávna jsme spotřebitelům, kteří se chtějí olovu či kadmiu zcela vyhnout, doporučovali kupovat porcelán i sklo bez potisku, od tohoto okamžiku doufáme, že příklad Thunu budou následovat i další čeští výrobci,“ doplňuje Straková.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist