Češi loni odevzdali k recyklaci 726 tun úsporných zářivek a výbojek
V přepočtu na jednoho obyvatele sesbírali lidé v průměru za Česko zhruba 68 gramů úsporných žárovek. Přitom v Královéhradeckém kraji a Praze to bylo v průměru 118 gramů na jednoho obyvatele, což je nejvíce v celé zemi. Úsporné zářivky na rozdíl od wolframových - neekologických nepatří do směsného odpadu. Pro malý obsah rtuti a hodnotných surovin se musejí odborně recyklovat ve speciálních sběrných nádobách.
"Královéhradecký kraj a Praha jsou výrazně ekologicky zaměřené: lidé zde odevzdali zhruba dvojnásobek úsporných zářivek než v jiných krajích. Nejhorší jsou naopak kraje Jihomoravský a Vysočina s 52 gramy na obyvatele," uvedla zástupkyně kolektivního systému Ekolamp Zuzana Adamcová.
V českých domácnostech je instalováno téměř 67 milionů světelných zdrojů. Neúsporných zdrojů světla dlouhodobě ubývá, přesto zatím tvoří v domácnostech 54 procent zejména neekologické žárovky. "Podíl úsporných zdrojů (46 procent) stabilně roste, oproti předchozímu roku o dva procentní body. V segmentu úsporných zdrojů převládají kompaktní zářivky (31 procent) a pak LED žárovky," uvedla Adamcová.
V 726 tunách světelných zdrojů je obsaženo zhruba 25 kilogramů toxické rtuti, která je ve světelném zdroji neškodná a pro svícení nutná. Rtuť je ale třeba ekologicky zpracovat. Recyklací je navíc možné využít více než 95 procent materiálu obsaženého ve světelných zdrojích, a tím šetřit přírodní zdroje.
V Česku je nyní k dispozici přes 4400 sběrných míst. "Vysloužilé zářivky lze odevzdat ve sběrných dvorech, v obchodech s elektrem či u prodejců světelných zdrojů. Malé sběrné nádoby jsou také velmi často rozmístěny v supermarketech či nákupních centrech, na obecních a městských úřadech," uvedla Adamcová. Z jednotlivých míst zpětného odběru je nejčastěji využíván sběrný dvůr.
S vysloužilou zářivkou jsou lidé ochotni ujít do sběrného místa maximálně 617 metrů, sdělil ČTK Jan Hlaváč, mluvčí kolektivního systému Ekolamp. Přitom vzdálenost se zkracuje, v roce 2011 to byl jeden kilometr.
reklama