https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/mate-ve-znaku-divoke-zvire-meli-byste-prispet-na-jeho-ochranu-navrhuji-vedci
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Máte ve znaku divoké zvíře? Měli byste přispět na jeho ochranu, navrhují vědci

17.8.2017 08:43 | PRAHA (Ekolist.cz)
Lva má ve znaku nejen samotná Premier League, ale i řada fotbalových klubů. Například Manchester United.
Lva má ve znaku nejen samotná Premier League, ale i řada fotbalových klubů. Například Manchester United.
Zajímavý pohled na možnou budoucnost financování záchranných programů nabízí aktuální práce výzkumného týmu pro ochranu divočiny Oxfordské univerzity. Navrhují, aby se společnosti a organizace, které využívají zvířecí motivy jako součást své obchodní prezentace, firemních log nebo názvů, samy začaly aktivně podílet na záchraně ohrožených živočichů. Podrobnosti uvádí například ScienceDaily.
 

Celou ideu přitom vystihuje otázka: „Měli by lidé, kteří profitují na kulturní reprezentaci divokých zvířat, přispívat i na jejich ochranu?“ Lidé z oxfordské WildCRU na ni odpovídají kladně, a svou teorii rozvádí do podrobností. Hledat přitom dlouho nemuseli, zvířecí symboly jsou totiž všude kolem nás.

Například společnost British Lion Quality Seal, která prodá každý den ve Velké Británii třicet milionů vajec, má ve znaku korunovaného lva. Lva má ve znaku britská Premier League, nejvyšší místní fotbalová soutěž. A stejný „lví“ symbol naleznete i na poštovních známkách, značkách oděvů, knižních vydavatelství, hospod a pubů a politických sdružení. Lvi jsou prostě populární. Pokud by každá tato organizace přispěla na záchranu afrických lvů drobným procentem z vlastního obratu, například formou poplatku za reklamní využití zmíněného zvířete, financování záchranných programů velkých kočkovitých šelem by bylo v podstatě vyřešené.

Lvi pomáhají fotbalovým klubům...
Lvi pomáhají fotbalovým klubům...
„Pokud by šla jedna desetina pence z každé prodané poštovní známky se lvem na jejich ochranu, budeme mít k dispozici 28 900 liber denně, a ročně pak 10,5 milionu,“ říká Dawn Burnham, jeden z autorů studie. „Velké kočkovité šelmy jsou prostě oblíbeným marketingovým zvířetem a jejich umělecké ztvárnění je využíváno na všem, od patriotismu až po prodej vajec. Pokud by se tato jejich popularita dala využít ve smyslu korporátní odpovědnosti, mohlo by to jejich ochraně výrazně pomoci.“

Podobně to vidí i Caroline Goodová, další členka WildCRU. „Fotbalová Premier League je největší a nejvýnosnější ze všech fotbalových událostí. Každý rok prodá přes pět milionů lístků. I kdyby podpora této organizace spočívala jen v tom, že z každého prodaného reklamního trička se lvem dají jednu libru na ochranu lvů, budeme mít dost peněz na to, abychom zaměstnali každý rok 4000 lidí v Africe na ochranu lvů.“

Na oplátku by pak fotbalová liga získala „charitativní stopu“, která by jí mohla zajistit dobrou publicitu. Na první pohled by se tak mohlo zdát, že by platba za použití jména nebo grafického ztvárnění přinášela benefity pro všechny. Jenže tak snadné to pochopitelně není.

...nebo prodávat vajíčka.
...nebo prodávat vajíčka.

Do popředí by se díky tomuto schématu dostali prakticky jen charismatičtí zástupci živočišných druhů, ať už šelem nebo velkých savců. A nepopulární nebo nedostatečně zajímavě vypadající zvířata, která nejsou zobrazována, by zůstala bez financování. Burnham se toho ale neobává: „Vrcholoví predátoři sdílí svůj habitat s celou řadou živočichů. A tak by z jejich zafinancované ochrany těžil celý ekosystém. Podstatné je, že je dnes zapotřebí přijít s nějakým novým mechanismem financování ochrany živočichů. Pro ně je to totiž otázka bytí a nebytí.“

Stávající schémata prý zdaleka nestačí. „A nápad, že by se zapojilo byť malou částkou několik movitých přispěvatelů by mohlo na celkovém výsledku udělat opravdu velký rozdíl,“ říká Burnham. S tím souhlasí i profesor David MacDonald, stávající ředitel skupiny WildCRU. „Když zvážíte, jak velký objem zvířecích symbolů, tisků, obrazů a log vyzvedává prodej oděvů, potravin, společností a třeba budov, zjistíte, že ta charismatická zvířata silně nedoceňujeme. Po staletí ta zvířata utvářela naše osobní, profesní a národní identity. A teď je na nás, abychom je a jejich habitaty ochránili,“ říká David MacDonald.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
Radomír Dohnal

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist