Pražané mají možnost říci, proč nepoužívají kolo
Do konce února mohou pražští cyklisté, ale i další Pražané, vyjádřit svůj názor na podmínky pro používání kola coby každodenního dopravního prostředku. Anketa chce zmapovat pohled lidí, kteří kolo používají, a zjistit, co brání Pražanům, aby ve větším množství vyrazili na dvou kolech do ulic.
Anketa je součástí projektu Kolo ve městě. Prostřednictvím dotazníku zkoumá překážky pro využívání kola jako dopravního prostředku po městě. Mimo jiné zjišťuje, jak často se lidé přepravují na kole, z jakých důvodů nevyužívají kolo častěji a co by jejich cesty na kole usnadnilo.
Shromážděné odpovědi by se měly stát podkladem pro řešení problémů cyklistické dopravy v hlavním městě. „Našim cílem je podpořit diskuzi o cyklistice jako zdravém a ohleduplném způsobu dopravy po městě a zapojit do ní i širokou pražskou veřejnost,“ říká Alžběta Kundrátová, studentka práv na Masarykově univerzitě v Brně. Dotazník mohou obyvatelé Prahy a okolí vyplňovat až do konce února.
Výstupem ankety bude studie obsahující metodiku a výsledky průzkumu, která bude předána sdružením zabývajícím se cyklistikou a zodpovědným osobám na magistrátu. Výsledky by měly být známy do konce měsíce března.
Matěj Bajgar, Josef Kvasničák a Alžběta Kundratová, kteří vymysleli Kolo ve městě, se dali dohromady díky projektu Challenge Europe, zaštítěném British Council. Ten podporuje snahu o omezování skleníkových plynů a snížení dopadů změny klimatu.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
ať si nejprve vezmou mapu Prahy - 5. 2. 2009 - fafnir
porovnají výškové rozdíly,pak se párkrát projedou z Bílé hory na Prosek a obráceně,nebo ze Stodůlek do Strašnic,porovnají to s Městy v placce jako HK,PU a podobně.Někde na Pohořelci, po výšlapu Nerudovkou, mohou mudrovat,jak to že v Hradci Králové jezdí na kole každá babička.A ty osvícenější možná napadne,že jen cyklostezka asi nebude to hlavní,co lidi limituje při jízdě na kole po Praze.
|
 |
... a pak ať se projedou - 5. 2. 2009 - Vuk
Sorry, fafnire, ale to je výmluva. Nerudovka zrovna možná není pro každého, ale jinak platí, že lidi po Praze na kole nejezdí buď proto, že prostě jezdit nechtějí, nebo proto, že se bojí aut; na tohle téma už přinejmenším neformální ankety byly, a jiných odpovědí moc nezaznělo, co si tak vzpomínám. Koneckonců - uvidíme.
|
  |
... a pak ať se projedou - 5. 2. 2009 - kalupik
pravdou je ze Praha je obecne pro cyklistiku naprosto nevhodna
|
 |
ekolo - 5. 2. 2009 - Zdeněk
Do kopcu mene zdatnym pomuze elektricke kolo, ale je mi jasne, ze vymluv se najde vzdycky dost.
|
 |
ať si nejprve vezmou mapu Prahy - 5. 2. 2009 - Kolombo
Já myslím, že všichni nepojedou z Bíle hory na Prosek :-)
Připadá mi, že spousta míst v Praze je skoro po rovině a nebo ty kopce nejsou tak výrazné. Ale já jsem v Liberce, tady je do kopce skoro všechno.
|
  |
ať si nejprve vezmou mapu Prahy - 5. 2. 2009 - PC
Tu a tam jezdim v lete do prace v Praze na kole (z Bohnic na Letnou) a je to super.
|
  |
ať si nejprve vezmou mapu Prahy - 6. 2. 2009 - fafnir
Liberecký Kolombo
jestli jste se pohyboval pouze po středu Prahy,nebo podle Vltavy,tak to po rovině vskutku je.Jenže Vltava jak známo teče údolím.A takový Braník,Lhotka,Modřany,Břevnov,Střešovice,Petřiny ,Prosek a další jsou na kopci,a zrovna tam lidé vemi často bydlí,a jak je v Praze zvykem pracují zhusta na druhém konci Prahy,což je zpravidla vzdálenost cca 20 a více km jedním směrem.
|
 |
ať si nejprve vezmou mapu Prahy - 6. 2. 2009 - nii
Blbost. Jasne, ze babicky v Praze na kole asi nebudou jezdit na tebou popisovanych trasach, ale pro stredne trenovaneho cyklistu na kole odpovidajicim dnesni dobe neni prevyseni na mnoha trasach zadny problem.
Ovsem propletat se dopravou ve spicce, hledat, ktera z jednosmerek miri spravnym smerem a na konci stejne nemit, kam to kolo dat, to uz je problem i pro zdatneho cyklistu.
|
použití kola v Praze - 6. 2. 2009 - Ing. Václav Tichý
Je mi 63 let a jsem stále pracovně činným. Pokud to počasí dovolí jezdím do práce na kole min. cca 22 km každý den. Jako každý aktivní cyklista jsem si musel najít trasu, která pokud to jde se vyhýbá automobilovému provozu, přes to ale jsou místa, kde se velmi bojím. Jedno takové podchází dálnici a směřuje k ulici v Korytech.Je zde sice 40 (kterou s ohledem na to, že sjíždím z kopce bez prooblému udržím) a plná čára,to však nevadí aby mně zde předjížděla auta. Dovedu si představit, co by se stalo, kdyby v ten moment vyrazilo v protisměru auto. Za celou dobu jsem zde nezažil hlídku policie. Tu však občas potkávám zašitou a chrápající v krčském lese za viaduktem směrem k Interlovu). Rovněž je velkým dobrodružstvím projet navazující parkovou cestu ve Strašnicích a nestat se cílem volně pobíhajících psů. Rovněž jsem zde nezažil jakoukoliv kontrolu policie zda se dodržuje vyhláška nařizující majitelům psů je venčit na vodítku, s náhubkem.Rovněž příkazy cyklisto sesedni s kola jsou na cyklostezkách úsměvné)Pokud to tedy shrnu, cestování na kole v Praze je možné, ale velmi rizikové a nikdo pro zlepšení nic nedělá. A tak mi nezbývá, abych v souladu se svými lidskými právy daných ústavou se chránil občasným použitím chodníku. Byl jsem před šesti lety služebně 7 měsíců v Miláně a tam jsem rovněž užíval kolo, ale se situací v Praze se to vůbec nemůže srovnat. Pejskové tam mají vyhražený oplocený pozemek kam lidi nesmějí a naopak, chodníky jsou barevně odlišeny na část pro lidi a pro cyklisty. Jediné místo, kam jsem se neodvážil vjet na kole byl centrální chrám Duomo. Někde to holt funguje.
|
 |
použití kola v Praze - 6. 2. 2009 - fafnir
pane Tichý
jen přípodotek,když se vracíte do kopce ,tak tu čtyřítku také bez problémů udržíte?
A pro ostatní nadšence.Před více než 45 lety bylo v Praze pramálo aut.A tehdy jsem jezdil z Bílé Hory do Malešic do práce,občas na kole.Od těch dob moc dobře vím,co je to šlapat Nerudovku a pak ještě na Vypich.A obráceně,od Rytířské na Floru.Teď po šedesátce bych to nezkoušel ani na horském kole.A to mi tady nějaký chytrák říká jen chtít.Jen dokazuje,jaký je to mlamoj.
|
  |
použití kola v Praze - 6. 2. 2009 - nii
No tak kola pred 45 lety a dneska, to je trošku někde jinde. Od tehdejšího auta také očekáváte, že hravě zdolá na dálnici 130/160 (nebo kolik to teď chtějí zavést), nejlépe i ve stoupání?
A pokud je vám 60, tak možná už nejste ta věková kategorie, která by měla o cyklistickou dopravu po Praze zájem. Ti se budou rekrutovat spíš mezi těmi, kteří dobrovolně šplhají na kolech o víkendech polními cestami na Cukrák a podobné vyhlídky.
|
Ještě jeden důvod - 6. 2. 2009 - Pardubák
No nevím jak v Praze, ale v Pardubicích a myslím, že i jinde brání daleko většímu rozšíření kola jako běžného dopravního prostředku to, že se kola neuvěřitelně kradou a policie a především CZ justice s tím není schopná (ani ochotná) nic udělat. Pravděpodobnost, že někde opřu kolo, zamknu ho běžným zámkem a někdo mi ho ukradne je několikanásobně vyšší než když na stejném místě zaparkuju a zamknu auto a to vůbec nemluvím o tom, že tam to kolo nechám přes noc - to platí i pro tzv "plečky", které se pro dopravu po městě běžně používají - pokud jezdím na trochu slušnějším (horském nebo trekovém) kole, pravděpodobnost ukradení dále vzroste. Že bych někde kolo nechal na chvilku jen tak opřené a nezamčené (samozřejmě k něčemu) je naprosto nemyslitelné.
Myslím, že k daleko většímu rozšíření kola jako dopravního prostředku po městě dojde v okamžiku, kdy budu moci kolo nechat na libovolném místě ve městě a libovolnou dobu (nezamčené) a nebudu se o něj muset bát - nevěřím, že se toho dožiju, takže dál budu jezdit autem.
|
Cyklistika ve městě je nebezpečná - 7. 2. 2009 - Dana
Kolo v Praze (a nejen v Praze) ? - jedině s dýchacím přístrojem. A se superochranou proti nárazu, automobilisté totiž kolaře nerespektují ...
|
 |
Cyklistika ve městě je nebezpečná - 7. 2. 2009 - fafnir
Už vás Dano vidím jak hravě vyjíždíte od zámku na Žalov.
|
  |
Cyklistika ve městě je nebezpečná - 7. 2. 2009 - dana
A?
|
   |
Cyklistika ve městě je nebezpečná - 7. 2. 2009 - fafnir
Dana
jaké A?Tuhle jste brečela ,jak málo jezdí autobusy,tak řešení máte.Pokud vím,od vás cyklostezka vede minimálně na staromák.
|
|
|