Před dvěma lety vypukl emisní skandál automobilky Volkswagen
2015
18. září - Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila německý automobilový koncern Volkswagen, že do svých vozidel s naftovými motory instaloval software, který umožňuje skrýt skutečnou hladinu vypouštěných emisí, a tím se snažil obejít zákony na ochranu ovzduší.
21. září - Německá vláda nařídila kontrolu naftových automobilů Volkswagenu a americké ministerstvo spravedlnosti dalo pokyn k zahájení trestního vyšetřování případu.
- Akcie automobilky Volkswagen se v první den, kdy se s nimi od vypuknutí skandálu obchodovalo, propadly téměř o pětinu.
22. září - Volkswagen kvůli zjištění amerických úřadů zhoršil výhled svého hospodaření a přiznal, že softwarem určeným k oklamání emisních měření bylo na celém světě vybaveno 11 milionů jejích dieselových vozů. Z toho připadá zhruba pět milionů vozů na vlajkovou značku VW, přes dva miliony na Audi, 1,2 milionu na vozy značky Škoda a 700.000 na Seat.
- Řada zemí zahájila vyšetřování případu.
23. září - Generální ředitel Volkswagenu Martin Winterkorn odstoupil kvůli skandálu z funkce. o dva dny později byl novým šéfem koncernu jmenován Matthias Müller, který dosud řídil dceřinou společnost Porsche.
28. září - Němečtí prokurátoři zahájili vyšetřování bývalého generálního ředitele Volkswagenu Winterkorna a šéfa značky Volkswagen Herberta Diesse.
15. října - Volkswagen oznámil, že svolá do servisů v Evropské unii zhruba 8,5 milionu naftových vozidel.
16. prosince - Evropský úřad pro boj proti podvodům (OLAF) zahájil vyšetřování Volkswagenu kvůli možnému zneužití úvěrů od Evropské investiční banky (EIB) a zda peníze od EU určené na vývoj a výzkum nepoužila k jiným účelům. Své vyšetřování ukončil letos 1. srpna, výsledky nezveřejnil.
17. prosince - Poslanci Evropského parlamentu schválili vytvoření vyšetřovacího výboru ke skandálu, který se má zabývat především možnými pochybeními ze strany Evropské komise a národních dozorových orgánů.
2016
28. června - Americké ministerstvo spravedlnosti oznámilo, že Volkswagen zaplatí celkem 15,3 miliardy dolarů (375 miliard Kč) za skandál kolem měření emisí, na jehož řešení se dohodla s americkými úřady a tamními majiteli svých naftových vozů. Dohoda se týká asi 482.000 naftových vozů s dvoulitrovým motorem. Majitelé dotčených vozů se podle dohody mohou rozhodnout, zda budou požadovat úpravu auta, nebo aby Volkswagen jejich vůz odkoupil. Dohoda také předpokládá odškodnění.
25. srpna - Volkswagen dosáhl dohody o odškodnění svých 650 amerických prodejců za problémy spojené se skandálem kolem měření emisí. Výši odškodného média odhadla na více než 1,2 miliardy dolarů (zhruba 29 miliard Kč).
6. listopadu - Prokuratura zahrnula do svého vyšetřování předsedu dozorčí rady Volkswagenu Hanse Dietera Pötsche, který byl v době vypuknutí skandálu finančním ředitelem Volkswagenu.
8. prosince - EK zahájila právní kroky vůči sedmi členským zemím EU, včetně ČR a Německa, za to, že nepřijaly dostatečná opatření proti porušování pravidel pro emise automobilů.
2017
9. ledna - USA kvůli aféře zatkly prvního manažera VW, kterým byl bývalý šéf amerického oddělení firmy pro dodržování regulačních předpisů Oliver Schmidt. Následovali další zatčení.
11. ledna - Americká vláda uzavřela s koncernem dohodu ohledně urovnání skandálu. Automobilka v rámci dohody přiznala vinu a zaplatí 4,3 miliardy dolarů (zhruba 110 miliard Kč) - 2,8 miliardy za kriminální provinění a 1,5 miliardy v rámci civilního řízení.
11. května - Americký soud definitivně schválil dohody Volkswagenu a společnosti Robert Bosch o urovnání dalších sporů. Podle jedné dohody VW zaplatí nejméně 1,22 miliardy USD (29,8 miliardy Kč) za opravu nebo odkup téměř 80.000 vozů s obsahem motoru 3,0 litru v USA. Druhá se týká firmy Robert Bosch, podle které zaplatí tento dodavatel automobilových součástek 327,5 milionu USD americkým majitelům vozů VW s naftovým motorem.
6. července - Francouzský ministr životního prostředí Nicolas Hulot oznámil, že by se ve Francii měly do roku 2040 přestat prodávat benzinové i naftové automobily. O tři týdny později stejný plán ohlásila Británie.
27. července - Američtí regulátoři schválili plán Volkswagenu na úpravu či odkup většiny naftových aut, kterých se v USA týká skandál.
8. srpna - Volkswagen oznámil, že poskytne slevu až 10.000 eur (asi 260.000 Kč) těm zákazníkům, kteří si koupí nový vůz značky VW a protiúčtem dají starší model s naftovým motorem.
25. srpna - Inženýr Volkswagenu James Robert Liang byl za podíl na skandálu v USA odsouzen na 40 měsíců ve vězení a k pokutě 200.000 dolarů (4,4 milionu Kč). Stal se první osobou, kterou americké úřady kvůli skandálu odsoudily.
reklama