https://ekolist.cz/cz/kultura/clanky/kraska-a-bicykl-mestska-cyklistika-jako-elegantni-a-cool?ids%5Bx5ed85cfa32df830e9ce9b31a37ead9a6%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Kráska a bicykl: Městská cyklistika jako elegantní a „cool“

6.5.2011
Propagátoři cyklistiky mají další argument pro rozvoj a podporu tohoto způsobu dopravy. Krásu. A dlužno přiznat, že je to argument líbivý, alespoň v podání dokumentu Kráska a bicykl.
 

Dokument se zaměřuje na ladné křivky mladých dívek a elegantních dámských kol. Zmiňuje ale i důvody, proč se cyklistice někde daří a někde ne a proč to jinde nejde. Hlavní myšlenka filmu je ale zřejmá – jezdit na kole je nejen šetrné k životnímu prostředí, ale také elegantní a trendy. Byť v některých městech i nebezpečné, což je právě ten zakopaný pes.

V kostce řečeno se film snaží zmapovat, proč dívky z britského Darlingtonu, města, které na cyklisty příliš nedbá, nevnímaly kolo jako „cool“ věc. A jak se jejich pohled proměnil poté, co elegantní bicykly vyzkoušely se svými vrstevnicemi z německých Brém, kde jsou cyklisté respektovaní a vítaní účastníci dopravy. Divák sleduje, jak se z britských dívek staly nadšené a elegantní cykloaktivistky.

Téměř hodinový film začíná vzpomínkami dívek na to, jaký byl jejich první bicykl. Zatímco dívky v Německu jezdí i během dospívání, v Británii s vyšším věkem kolo odkládají. Jak britské dívky přiznaly, kolo považovaly za „hračku pro malé“ a ve věku puberty jej již nepovažují za dostatečně „cool“. Hlavní důvod, proč třeba do školy nejezdily na kole, byl však jiný – silnice v Darlingtonu jsou pro cyklisty prostě nebezpečné.

Naopak v Brémách je pro cyklisty ráj. Tamní radní říkají, že chtějí dosáhnout 30% podílu cyklistiky na všech cestách a od toho se odvíjí vše ostatní. Ve městě jsou cyklopruhy, cyklostezky, půjčovna kol a jak ve filmu potvrzují němečtí architekti, při navrhování infrastruktury se s cyklistikou prostě počítá. S tím souvisí nižší počet aut, velká ohleduplnost řidičů i spokojenost cyklistů. Dívky s neskrývaným nadšením vypráví, jak jim jízdní kolo dává pocit nezávislosti.

V Darlingtonu jsou také dobré cyklostezky, ale jsou mimo město. Jsou tedy vhodné pro volný čas, ale do školy nebo do práce musí cyklisté jezdit po silnici mezi auty. Dívky se ve filmu shodují, že automobilisté nejsou agresivní nebo zákeřní, ale prostě nemají vlastní zkušenosti s jízdou na kole a tak neví, jak se k cyklistům chovat a kolik jim dát prostoru. Řidiči aut jsou často překvapení jenom z faktu, že se na silnici objevil cyklista.

Problémem v Británii ale není jen infrastruktura. Chybí i nabídka vhodných kol. Kola, které britské dívky ve filmu používaly, byly dovezeny z Dánska. V Darlingtonu se totiž dají sehnat jen závodní kola, horská kola nebo kola na BMX.

Dívky, které se díky filmu rozhodly zkusit změnu, byly svým okolím považovány za zvláštní a lidé se na ně dívali povětšinou s údivem. Samotné studentky ale objevily pozoruhodnou věc: na kole se cítí elegantně a kolo vnímají i jako módní doplněk. Na městském kole není potřeba ochranná přilba ani sportovní dres, dá se pohodlně vyrazit třeba ve školní uniformě, šatech či sukni. Ani vysoké podpatky nejsou pro kolo problém – spíše naopak. Jedna ze studentek vysvětluje, že má vysoké podpatky i přes nepříliš pohodlnou chůzi v nich velmi ráda. A díky jízdě na kole může dojet blíže ke škole, čímž si ušetří nepohodlnou chůzi.

Působivou stránkou filmu je upřímné nadšení dívek z „objevení“ cyklistiky coby dopravního prostředku, který nabízí svobodu pohybu, podtrhuje eleganci a je prostě v pohodě. A ať už si o cyklistice ve městě myslíme cokoliv, tahle cyklistická agitka oku lahodí.


reklama

Další informace |
Film Kráska a bicykl (Beauty and the Bike) natočili v roce 2009 Richard Grassick a Beatrix Wuppermanová.
foto - Singr Martin
Martin Singr
Autor je redaktorem serveru Ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jojo - 9. 5. 2011 - thr

Ve svých mladších letech jsem se cyklistice docela věnoval, dokonce jsem měl snahu jezdit na kole do práce atd. Jenže po čase jsem došel k závěru, že to fakt není v reálu praktické a je to v lepším případě fyzický pohyb k dobru (což neuškodí), v horším případě ale jen póza.

Ono je všechno "krásné a idylické" pokud je hezky a jedeme po rovině třeba dva kilometry - na to opravdu auto nepotřebujeme. Jenže jakmile do cesty přibyde pár kopečku nebo je to výrazně dále, tak začnou problémy - třeba už jen taková maličkost, že se člověk po příjezdu do práce potřebuje osprchovat a převléknout - zdaleka ne u všech zaměstnání je to možné. Když se zhorší počasí (anebo naopak zlepší "až moc" do nějakého parna), tak se to jen násobí. Rizika z aut jsou leckdy až druhotný problém, já jsem s tím na své trase ani moc problémů neměl, ač to bylo po Praze.
Prostě kolo jako rekrační prostředek mám docela rád pořád, ale jako plnohodnotný dopravní prostředek se to hodí jen v určitých lokalitách, snaha o tlačení cyklostezek úplně všude dělá víc škody než užitku.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist