Úryvek - Rolník a krajina
Dominantní vztah k půdě, k vlastní zemi, k její přírodě a krajině je obvyklým znakem celé evropské rurální kultury. Specifikou naší země je, že tento vztah byl prožíván v české společnosti ještě o něco silněji. To bylo způsobeno ztrátou národní samostatnosti od XVII. století. Vztah k půdě, k zemi, k přírodě a ke krajině jako by nahrazoval vztah k vlastní politické samostatnosti, která se uskutečnila až po první světové válce. Proto byla láska ke krajině, k půdě, k české přírodě pociťována po staletí jako určitý zástupný znak národní samostatnosti.
Přes 70 % rolníků také odpovídá, že nejhorším výsledkem práce socialistických zemědělských výrobních organizací byla ztráta vztahu k půdě a k hospodaření.
|
|
Foto: Image*After |
Po vzniku Československé republiky v roce 1918 je tento trend kultivace krajiny politicky podporován. V důsledku pozemkové reformy v roce 1920 vzniká silný střední stav rolníků, kteří myšlenku kultivace půdy, přírody a krajiny jako kultivace národní samostatnosti nesou prakticky až do nástupu tvrdé kolektivizace po roce 1950.
Obecně, s jistou mírou tolerance, můžeme říct, že z XIX. století zůstaly v české společnosti tyto vzájemně propojené pohledy na krajinu:
Krajina se cítí jako prostor, kde se odehrávala svébytná historie národa. Nejen historie s velkým H, ústřední, probíhající kdesi daleko na nejdůležitějších místech, ale i historie daného msta s konkrétními jmény, příběhy a osudy, které jsou vždy trochu jiné než v krajině sousední. To vše spoluvytváří genius loci, onen neopakovatelný duch místa v krajině, který je nejen vzpomínkou, symbolem, ale i ukazatelem schopným ovlivňovat budoucí vývoj krajiny i lidí.
Krajina chápána jako živý celek, který má své pokračování. Začleňuje do sebe vlivy evropské kultury, aniž by ztrácela svou svébytnou tvář nebo se rozpadala na nekomunikující mozaiku izolovaných částí. Krajina a obyvatelé jsou chápáni jako jeden přirozený celek, takže je těžké tyto věci od sebe oddělovat a mluvit o krajině jako takové bez lidí a na druhé straně o člověku bez zázemí krajiny. To všechno posiluje historické cítění české krajiny, zvláště u těch obyvatel, kteří žijí na venkově.
Chápání krajiny jako určitého „domova“ napomáhají „lidské rozměry“ české krajiny, dané jejím morfologickým uspořádáním. Jde o velkou pestrost krajinných typů od zalesněných hor až po nížiny. Střídají se různé prvky ve volné krajině, velká a malá sakrální architektura, aleje podél cest, osamělé stromy, sochy, rybníky, pole, cesty, potoky, lesy a stavby, to vše většinou v souladu, který působí esteticky a mnohdy i symbolicky. To je tvář krajiny, kterou začala s takovou velkou představivostí a rozmachem utvářet barokní doba, tvář, která je ještě dnes na mnoha místech zřetelná. Neobyčejnost české krajiny je dána historickým prolínáním přírodní a kulturní pestrosti a rozmanitosti.
Pocit, že krajina by měla být pestrá, hezká, v pořádku, tento pocit u převážné většiny rolníků zůstal. V rozhovorech se ukázalo, že porušování rozměrů a uspořádání české krajiny, což způsobovaly gigantické stavby a nesmyslně scelované lány, bylo pro rolníky něco, co porušovalo samy základy, z nichž vyrůstá česká krajina. Rolníci, které jsme navštívili, nám, říkali, že ses snaží podle svých sil uvést věci do pořádku – obnovují křížky, kapličky, aleje, polní cesty a sochy. Záleželo jim na tom, abychom se o tom sami přesvědčili.
Říkáme-li rolník, říkáme zároveň půda a vztah k ní. Vztah k půdě je rozhodující znak pro evropskou rurální kulturu. Vlastnictví půdy se chápalo nejen jako zdroj obživy, ale také jako charakterotvorný zdroj myšlenkového a citového světa rolníka a jeho kultury. Půda je pro rolníky bez výjimky něco živého, k čemu je také třeba se chovat jako k živé bytosti, bez násilí a se znalostí toho, co ona potřebuje. Přes 70 % rolníků také odpovídá, že nejhorším výsledkem práce socialistických zemědělských výrobních organizací byla ztráta vztahu k půdě a k hospodaření.
reklama
Další informace |
Online diskuse
zajímavá kniha - 20. 3. 2010 - M.Z.Trochu prehnane, ale vystizne... K te zastavenosti dodejme, ze nemensi hrozbou je i prilisna zalesnenost, ztrata krasnych krajinnych detailulahodicich oku pod duchnou banalniho lesa, at jiz smrkove ci jine monokultury ci krovinateho naletu poslednich desetileti.) Temer totalni odluku moderniho cloveka od krajiny, kde zije nazorne ilustruje i ekolist. Miliony zbytecnych (protoze vetsinou malo informovanych a povrchnich) clanku o mizeni ledovcu v Tibetu, mizeni zraloku a velryb, pripadne tedy pretiskovani fundamentalistickych vykriku "na obranu divociny" od predstavitelu velkomestske ekolobby. Treba te prokurovcove mafie z MZP a jihoceskych universit strazici rozpad Sumavy. A na druhe strane neschopnost napsat cokoliv zajimaveho o krajine, ktera nas obklopuje. Pise se o Brezniku a Luznem - kam pritom ochranari nikoho nepustili po 20 let a vetsina lidi nema moznost overit si ani dnes, zda ty clanky (a fotografie) v tisku lzou ci mluvi pravdu. Davna "Nika" si jeste dokazala vsimat hlavne prirody kolem sebe, dokazala napsat neco zajimaveho treba i o prirode strednich Cech. Poradny "ekologicky medailon" treba ceskych rek (navrhoval jsem to Nice v ankete ctenaru uz pred vice nez 20 lety) nedokaze napsat zrejme nikdo. Rozumne clanky o zvolenem kusu krajiny uvnitr Cech (treba Ripu) - a promenach jeho vegetace za poslednich 1000 let apod. :) temat by se naslo urcite spousta |