https://ekolist.cz/cz/kultura/zpravy-kultura/analytici-zpoplatneni-emisi-z-dopravy-a-vytapeni-budov-je-logicky-krok
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Analytici: Zpoplatnění emisí z dopravy a vytápění budov je logický krok

8.7.2024 01:20 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zavedení systému emisních povolenek pro pohonné hmoty v silniční dopravě a pro vytápění budov v EU je logickým krokem pro dosažení unijních klimatických cílů, shodli se analytici, které oslovila ČTK. Pohonné hmoty a ceny vytápění se zdraží, avšak nebudou podle nich likvidační.
 
Europoslanci schválili zpoplatnění emisí z vytápění budov a silniční dopravy v roce 2023, nový systém stanoví cenu emisí skleníkových plynů z těchto odvětví v roce 2027. Opatření mají přiblížit EU k cíli snížit do roku 2030 emise skleníkových plynů o alespoň 55 procent oproti roku 1990.

"Pokud mluvíme čistě o České republice, tak emise skleníkových plynů z dopravy vzrostly o více než 60 procent od roku 1990, což samozřejmě není úplně málo a je to v kontrastu s jinými sektory, kde tyto emise klesají," uvedl pro ČTK Oldřich Sklenář, z Asociace pro mezinárodní otázky.

Podle analytičky Kateřiny Kolouchové z Fakta o klimatu má největší podíl na tomto nárůstu osobní doprava a je třetím nejnáročnějším sektorem v ČR. Nový systém emisních povolenek je proto podle ní potřeba. "Chceme domácnosti a uživatele osobní dopravy motivovat k tomu, aby přešli na nízkouhlíkové nebo bezemisní alternativy," řekla.

Provoz budov se v EU podle existujících studií podílí na spotřebě energie z více než 40 procent a související emise tvoří kolem 36 procent. Z hlediska Evropy se podle Sklenáře současně jedná o sektor s největším potenciálem úspor energie.

"Emise související s provozováním budov zatím klesaly jen pozvolna a ty související s dopravou naopak rostly. Mám pochybnosti o tom, že státy mají v rukou nástroje a také politickou vůli iniciovat dostatečně rychlé snížení emisí v těchto sektorech jinými způsoby," řekl ČTK Tomáš Jungwirth Březovský, který je také analytikem v Asociaci pro mezinárodní otázky.

Důsledky zavedení systému povolenek pro pohonné hmoty a vytápění budov podle něj pocítí v podstatě všichni. "Kdo jezdí autem se spalovacím motorem, bude mít benzin nebo naftu o korunu či dvě dražší, a kdo má doma vlastní kotel na plyn či uhlí, také zaznamená dílčí zdražení," řekl. Výjimkou podle něj budou domácnosti připojené na dálkové dodávky tepla, které už nyní ve svých vyúčtováních emisní povolenky platí.

"Očekávaná zdražení nebudou zásadní a likvidační, nicméně je samozřejmě úkolem státu, aby ochránil nejohroženější domácnosti před pádem do energetické či dopravní chudoby, " dodal. K tomu má sloužit Sociální klimatický fond, z něj by se ale měly platit v první řadě investiční náklady například na zateplování a výměnu zdroje tepla nebo i investic do elektrických osobních aut.

"Je třeba tedy mluvit o tom, zda příspěvek na bydlení a sociální dávky v současné podobě budou situaci ohrožených lidí dostatečně řešit. Vláda by o připravovaných změnách každopádně měla otevřeně komunikovat a připravovat na ně úřady i samotné občany - a to se podle mě neděje zdaleka dostatečně," řekl Jungwirth Březovský.

U systému emisních povolenek pro pohonné hmoty v dopravě a vytápění budov se podle Sklenáře jedná o narovnání trhu. "V současné chvíli máme systém emisních povolenek, kam spadají například elektrárny, teplárny, těžký průmysl, letecká a lodní doprava," uvedl. Nynější systém podle něj pokrývá 38 procent emisí skleníkových plynů EU, se zavedením nového systému emisních povolenek by měla pokrýt dalších 47 procent. V budoucnu by tedy více než 85 procent emisí skleníkových plynů mělo podléhat nějakému zpoplatnění.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (41)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

8.7.2024 06:25
Logický krok byl - zrušit veškeré poplatky na emise a stát se starat o levné energie ekologické !
Odpovědět
RP

Radim Polášek

8.7.2024 09:01 Reaguje na smějící se bestie
1+++
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

8.7.2024 07:10
Máš zaplacený daně, uhlíři? Nemáš, viď? Ani na příští rok!
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.7.2024 07:59 Reaguje na Slavomil Vinkler
1* !
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

8.7.2024 08:15
Zelený socialismus zase ukázal svoji pravou tvář , danit, danit a přerozdělovat těm poslušným.
Celá zelená politika EU stojí je jako jed, v malých dávkách prospívá , ve velkých zabíjí .
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

8.7.2024 08:39 Reaguje na Miroslav Vinkler
Šichtařová píše: Co většině lidí nedochází: až zdraží pod záminkou emisí letecká i lodní doprava, zdraží také potraviny a všechno dovážené zboží. Evropa bude jediný kontinent světa, kde poroste chudoba. To je pravá, demaskovaná podoba Green Dealu, který nemá s ekologií nic společného, ale je ideologickým nástrojem nové zelené totality.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

8.7.2024 09:00 Reaguje na Slavomil Vinkler
Přesně tak.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.7.2024 10:57 Reaguje na Slavomil Vinkler
No, možná dobrý krok ke konci globalizace - návrat výroby na původní místa, potraviny z okruhu asi tak 100km v průměru z místa bydliště.
No nevím, jak si budou lidé zvykat na šetrnost, která fungovala u našich předků.
Odpovědět

Viktor Šedivý

11.7.2024 12:29 Reaguje na smějící se bestie
A to si myslíte, že "lokální výroba" je levnější?

Ježišmarjá, samozřejmě že není. Doprava je relativně nevýznamnou položkou, úspory z rozsahu jsou samozřejmě větší. A to nemluvím o rozdílu v energetické náročnosti třeba pěstování zeleniny u nás a ve Španělsku.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

14.7.2024 12:11 Reaguje na Viktor Šedivý
A to si myslíte, že "lokální výroba" je levnější? .........

V podstatě máte pravdu, ale jen do té míry, pokud jsou mírové poměry. Ale v jakém rozsahu myslíte dálkovou přepravu? V rozsahu třebas jen Evropy? Nebo dovážení potravin před půl světa? Citrony z Kalifornie, jablka z Austrálie či Chile, kivi na Nový Zéland z Itálie, hovězí z Argentiny, etanol - do benzínu - z Brazílie, skopové z Austrálie - přičemž v podhorských oblastech u nás se jen "udržuje krajina"? Atd., atp.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

8.7.2024 09:23 Reaguje na Miroslav Vinkler
pane Vinklere, ten Brusel bez těch lidí, který teď nas...u existovat nebude.
Odpovědět
VB

Václav Babuka

8.7.2024 08:30
Nelze srovnávat systém komerčního dálkového vytápění, který probíhá při daleko nižší účinnosti a kde je navíc vedlejším efektem komerční výroba elektřiny s tím, že si doma prostě zatopíte, abyste nezmrzli. Řada lidí v domech pokud by se měla chovat jak chtějí autoři článku, tak by za 10 let měli 3x vyměnit zdroj tepla. Další věcí je doprava. Pokud EU řeší zvýšení hmotnosti aut na 4,2 t ze 3,5 z důvodu asi elektromobility a pokud se do těchto aut mají dávat asistenty omezující rychlost např. podle značek, tak není to na hlavu? Proč by mělo mít auto o velikost Fabie hromadu asistentů? No možná kvůli bezpečnosti. Z mého pohledu to jen prodražuje.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.7.2024 11:02 Reaguje na Václav Babuka
Už jsme zažili levný noční el. proud/dokonce před " sametem ", levný plyn při jeho zavádění v ČR a není ani jedno, bohužel.
Jenom vymýšlení nesmyslů v Bruseli = zdražování !
Odpovědět
RP

Radim Polášek

8.7.2024 08:59
JJ, stávající srab a marasmus v okrádání a ožebračování lidí odpustky na sodovkáč nestačí. Je třeba v zeleném ničení a poškozování evropské společnosti jít na ještě vyšší level.
Odpovědět
Lu

Lubajs

8.7.2024 09:09
Tady vůbec o záchranu klimatu nejde. Je to další ideologie na ovládání a hlavně okrádání lidí. Pod zeleným pláštíkem je tu sledován úplně jiný zákeřný cíl. Tím je kulturní revoluce a zavedení další diktatury se sdílenou ekonomikou, s totální elektronickou kontrolou lidí a tzv. sociálním kreditem, po vzoru Číny.
Odpovědět
pk

pepa knotek

8.7.2024 09:20 Reaguje na Lubajs
Evropanům, kteří se zúčastnili letošních voleb do EP a byli zřejmě duševně příčetní, se zelené náboženství a s ním spojená negativa evidentně líbí. Jinak se volbu politiků do EP nelze vysvětlit, takže teď bude následovat "jen houšť a ještě větší kapky".
Odpovědět

Viktor Šedivý

11.7.2024 12:31 Reaguje na pepa knotek
A pokud se někde objeví záblesk zdravého rozumu, jako třeba ve Francii, "pokroková" pakáž se sjednotí a zabrání změnám za naprosto jakoukoli cenu.
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

8.7.2024 09:47
Za chvíli nám zakážou i pohádku...
Už aby přišel loupežník "Karaba", ale asi si budeme pomoc sami a vzít si daně zase zpět a dát jen desátek jako za krále Augustína ..

https://www.youtube.com/watch?v=_PHUVEiWU3Y
Odpovědět
PK

Pavel Karel

8.7.2024 11:01
Asociální systém neoliberální kapitalistické demokratury prostě funguje na ideologii "socializace nákladů, privatizace zisků". Zajímavé bude sledovat, kam az budou chtít oligarchické elity zajít, protože bača, který své ovečky nechá pojít hladem, zimou nebo je předhodí vlkům, také dlouhou nepřežije...
Odpovědět
Lu

Lubajs

8.7.2024 11:37 Reaguje na Pavel Karel
Vězte, že oligarchické elity už teď skoro žádné ovečky na posluhu nepotřebují. Co potřebují jim vyrobí robotické stroje a kvapem se blíží doba, kdy i osobní sluhy jim budou dělat roboti. Lidi jsou už jim na obtíž. Pro ně to jsou zbyteční jedlíci, kteří spotřebovávají moc jejich zdrojů. Ti šmejdi se tím ani už netají. Bez skrupulí veřejně prohlašují, že lidí je moc a je třeba je zredukovat.
Odpovědět
PK

Pavel Karel

9.7.2024 15:20 Reaguje na Lubajs
No jasně. Mch. je to takový filozofický oříšek, jestli ti oligarchové nejsou náhodou vlky, kteří ze zisků z prodeje jehněčího podplácejí baču, aby jim předhazoval stále více ovcí... myslím l, že kvalitního kinematografického ztvárnění Vašich tezí bylo vyprodukováno poměrně dost a po čtvrt století je natočený obsah stále aktuálnější... namátkou Elysium, 2008, Matrix...
Odpovědět
PK

Pavel Karel

9.7.2024 15:21 Reaguje na Pavel Karel
pardon 2012
jinak v souvislosti s aktualnimi extrémními výkyvy počasí také Geostorm ;-)
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

8.7.2024 11:27
DŮSLEDNÉ zpoplatnění GLOBÁLNÍCH emisí CO2 je zjevně jediná rozumná cesta, jak dosáhnout snížení globálního oteplování. Vybrané peníze by ale měly být lidem vráceny, aby si sami rozhodli, zda a jak takto získané peníze či třeba i další vlastní peníze budou investovat do snižování své uhlíkové stopy.

Bohužel, dnes takto vybrané peníze končí třeba jako dotace na zateplování vil a ohřev bazénů FV. Jak se s vybranými penězi nakládá, to by mělo být jádro protestů.
Odpovědět
MM

Milan Milan

10.7.2024 22:32 Reaguje na Jiří Svoboda
GO nikdo nezastaví, je to normální klimatický proces, proces, který bohužel příchází v době vlády politických šílenců a jejich přisluhovačů. Pochopitelně, že finanční dravcia průmyslové korporace zacítili obrovskou příležitost se obohatit a tak se vymýšlí co lidem vnutit, zdanit, zpoplatnit. Bráníte se lidičky, nechcete to, nerozumíte důvodům? Nevadí, vydáme nařízeníčko, vypustíme kontrolní drony, zřídíme kontrolní úřady, najdeme udavače a budete platit a platit....
Odpovědět

Viktor Šedivý

11.7.2024 12:42 Reaguje na Jiří Svoboda
Zpoplatnění globálních emisí? Jenže blahobytem zpitomělé ovce, které se nechají bez protestu stříhat, se vyskytují jen v euroatlantické oblasti, jinde po světě by si tím politici řekli o sakra rychlý odchod z funkcí (leckde i o pověšení na kandelábry).
Odpovědět
RP

Radim Polášek

14.7.2024 21:17 Reaguje na Viktor Šedivý
Ono to dojde i k nám do do toho zaprděného zeleného bruselského EU smrádečku. Ovce bývají zpitomělé jenom do doby, dokud se to jich nezačne hlouběji týkat, pak se z nich mohou stát divocí berani.
Zelení exponenti by se spíše měli modlit, aby ten zvrat v EU nenastal příliš pozdě, až budou lidi už příliš naštvaní. Protože potom by to na ty kandelábry mohlo velmi snadno skutečně dojít.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

14.7.2024 12:32 Reaguje na Jiří Svoboda
Také jsem si něco podobného myslel, dokud jsem se nedočetl, že při výbuchy sopky Mt. St. Helens se do ovzduší uvolnilo více CO2 než kolik lidstvo vyprodukovalo za 2 století průmyslové civilizace.
Odpovědět
Anyr

Anyr

8.7.2024 11:52
Gratuluji redakci Ekolistu - ve jménu demokracie, svobodné diskuze a zvýšení návštěvnosti vytvořili jen další platformu pro šíření, propagování a tvorbu dezinformací.
Otevření "diskuzí" bylo to nejhorší, co jste mohli udělat, i když se to jistě ekonomicky vyplatilo.

„Demokracie ničí sama sebe, protože zneužívá svého práva na svobodu a rovnost. Protože učí své občany, aby považovali drzost za právo, bezpráví jako svobodu, neomalený projev jako rovnost a anarchii jako pokrok.“ — Isokratés
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

8.7.2024 12:49 Reaguje na Anyr
Čo navrhuješ? Zavedenie cenzúry, alebo iba zrušenie všetkých príspevkov pod článkami?
Podľa mňa sa výrok Isokratésa týka diskutujúcich typu Eliáš, ktorí pre urážky nikdy nechodia ďaleko.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

9.7.2024 11:24 Reaguje na Anyr
To fakt považujete v podstatě neškodnou volnou diskusi na Ekolistu za vážné ohrožení demokratických hodnot?
Odpovědět

Viktor Šedivý

11.7.2024 12:44 Reaguje na Anyr
Máte na mysli dezinformace vnucující čtenářům představu, že daněmi a poplatky vzniká lepší svět? A čím odrbanější občan, tím šťastnější?
Odpovědět

Radek Čuda

8.7.2024 12:13
Logický krok to samozřejmě je ... ovšem kam a zda se jedná o cíl, ke kterému chceme dospět je otázkou.
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

8.7.2024 22:45
Tak hlavně, že se ožebračíme a zničíme. Přitom např. taková Čína nově otevírá více uhelných elektráren než Eu zavírá
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

9.7.2024 07:43
Jakýpak logický krok? Poslanci a politici, snad mají hájit zájmy občanů, kteří je ve volbách pověřili výkonem dané funkce. Nikoliv nadnárodní kapitál a jeho zájmy, za které se kolem nich pořád točí stáda lobbistů! A kterýpak občan pověřil svého zástupce prováděním protilidové politiky a vymýšlením důvodů, jak z lidí vytřískat další peníze?
Odpovědět
MV

Martin Vlk

11.7.2024 08:52
Kdyby auta vážila to samé, co před třiceti lety a měly motory dnešních kvalit, tak nemáme co řešit.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

14.7.2024 21:29 Reaguje na Martin Vlk
To je pravda, auta o hmotnosti 600 - 800 kilo....
Odpovědět
MM

Milan Milan

11.7.2024 21:12
To jako že s těmi co nesouhlasí s politikou "neobolševických" šíleností, mají jiný názor, zkušenost, nebo používají drze i vlastní rozum a dokonce to i vyjádří v diskuzi je potřeba zatočit. Asi nejlépe tak nějak po bolševicku?
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

14.7.2024 12:03
"Chceme domácnosti a uživatele osobní dopravy motivovat k tomu, aby přešli na nízkouhlíkové nebo bezemisní alternativy," .........

Jako pamětník vzpomínám, že za socialismu, díky systému veřejné dopravy, jsme se i s rodinou dostali v přiměřeném čase a pohodlí v podstatě kamkoliv ve státě. Takže jsme auto nepotřebovali. I k moři či hor v "bratrských" státech se dalo pohodlně, a levně, dojet vlakem, nebo autobusem podnikovým či sportovní organizace.
Po Velké Sametové, po privatizaci všeho možného státního, jsem najednou zjistil, že je problém dostat se k rodičům žijícím 170 km daleko. A tak jsem si nakonec musel ojeté auto koupit. A samozřejmě jsem si zvykl. Ale jsem uvědomělý, "recykluji" stará auta.
No, a vlády podporují automobilovou dopravu osobní i nákladní, protože na tom se více "rejžuje", je z nich více daní a politici tudíž mohou více rozhazovat a zvyšovat si platy.
Takže o nějaké ekologii jen kecy a kecy!
Odpovědět
ml

14.7.2024 19:35 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Bohužel, popsal jste situaci velmi dobře...
Odpovědět
RP

Radim Polášek

14.7.2024 21:28 Reaguje na Jaroslav Pokorný
No, za socialismu ale byly hlavně velké firmy v centrech a byla jednotná doba začátku a konce směny, velmi málo nočních, nebyl větší problém, za určitého dotování, pokrýt docela uspokojivě potřebu dojíždění do práce skoro všech pracujících. To už dnes není, je plno malých firem s různou pracovní dobou, plno firem dnes pracuje nonstop a pokrýt to všechno autobusy, vlaky a další hromadnou dopravou, mimo velká města, je prakticky nereálné bez obrovského nereálného dotování.
Tudíž minimálně pro významnou část zaměstnanců musí být individuální doprava, nejlépe auty, pořád dostupná.
Odpovědět
JO

Jarka O.

14.7.2024 21:47 Reaguje na Radim Polášek
Doprava spalováky nezůstane dostupná, viz český zelený plán, potichu protlačený,superdrahý pro lidi i stát. Seznam)
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist