https://ekolist.cz/cz/kultura/zpravy-kultura/anketa-on-line-supermarkety-stale-nejvice-vyuzivaji-auta-se-spalovacimi-motory
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Anketa: On-line supermarkety stále nejvíce využívají auta se spalovacími motory

4.5.2024 01:10 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
K rozvozu nákupů on-line supermarkety v Česku stále nejvíce využívají auta s klasickými spalovacími motory. Některé z nich mají ve své flotile také vozidla, která jezdí na zemní plyn CNG. Vyplývá to z ankety ČTK mezi prodejci. Elektrickými dodávkami nákupy zčásti doručuje služba Rohlík.cz, v letošním roce se je chystá zařadit e-shop Billa. Státy Evropské unie se v říjnu loňského roku dohodly na pravidlech, která od roku 2035 prakticky znemožní prodej nových aut s klasickými spalovacími motory.
 

"Větší využívání elektrovozů dlouhodobě zvažujeme a stále hledáme vhodný model. Většina flotily je tedy zatím na konvenční pohon," řekl ČTK mluvčí on-line supermarketu Košík.cz František Brož. V současné době je podle něj služba dostupná pro 65 procent domácností v Česku. "Do konce roku bychom pokrytí rádi zvýšili o dalších pět procent na 70 procent všech domácností," doplnil. Ve čtvrtek podle něj přibyde 25 nových oblastí, jako je Česká Lípa, Karviná či Písek.

On-line supermarket Rohlík.cz, který nákupy vozí do 86 procent měst a obcí v Česku, aktuálně disponuje 131 elektrickými dodávkami, v minulém roce jich přibylo 27. "Do budoucna je plánovaná plná elektrifikace vozového parku. Kromě toho Rohlík operuje také s dalšími necelými 900 CNG vozy," uvedla mluvčí Denisa Morgensteinová. V loňském roce se podle ní rozvozová zóna Rohlíku zvětšila o přibližně čtvrtinu. "Přibyly okresy jako například Bruntál, Frýdek-Místek, Nový Jičín, Žďár nad Sázavou, letos nově také Písek, Strakonice, Tábor a Ústí nad Orlicí," řekla.

S elektrickými vozy letos počítá řetězec Billa, zatím kurýři rozváží auty na naftu. Svůj e-shop Billa plně spustila v září loňského roku, minulý týden pro něj představila mobilní aplikaci. Rozvozem Billa pokrývá desetinu rozlohy Česka, na konci tohoto roku by měl podíl vzrůst na 17 procent. Službu v polovině roku rozšíří například do Kolína, Poděbrad, Berouna, Příbrami či Benešova. V říjnu by měly přibýt ještě Hradec Králové, Pardubice, Mikulov a Prostějov, řekla ČTK mluvčí Dana Bratánková.

"Aktuálně používáme jak standardní, tak vozidla na alternativní CNG pohon. Možnost doručování za pomoci vozidel na elektrický pohon aktuálně testujeme a zvažujeme nasazení ve vybraných lokalitách," řekl ČTK mluvčí obchodního řetězce Albert Jiří Mareček. Službu Albert on-line společnost spustila v roce 2021, první ji mohli vyzkoušet obyvatelé Brna. "Po posledním rozšíření služby jsme schopni obsloužit více než třetinu obyvatel Česka a doručujeme potraviny v polovině okresů," uvedl Mareček.

Rozšíření oblastí, kam rozváží, letos plánuje řetězec Tesco. "V současné době on-line nákupy pokrýváme zhruba 66 procent populace. Nákupy vozíme jak do větších měst, tak do menších měst a obcí," řekla mluvčí Iva Pavlousková. Obchody Penny Market pak vlastní on-line prodej testují v Plzni a okolí. V Brně a Hradci Králové si mohu lidé nákup z Penny objednat také přes platformu Wolt, uvedl mluvčí Tomáš Kubík.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (3)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

4.5.2024 09:27
Tuším, že u elektrovozidel jsou náklady na dopravu cca dvojnásobné oproti klasice. Souvisí to s vyšší cenou, nižším dojezdem a delšími přestávkami na nabíjení. Takové vozidlo pak odvede méně práce.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

4.5.2024 18:20 Reaguje na Richard Vacek
se domnívám, že Češi ví co mají kupovat za auta a kde to dává smysl, ale elektromobilita je dost velký otazník z hlediska užitnosti ale i určitého pokrytectví, pokud si někdo myslí, že elektromobilita je nějaká ekologie, údaje o CO2 jasně ukazují že elektromobilita má do ekologie a ekologičnosti hodně daleko.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

4.5.2024 18:13
to si vážně někdo myslel, budou všichni skákat na rozkaz do zeleného mindráku?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist