https://ekolist.cz/cz/kultura/zpravy-kultura/cr-s-italii-vyzvou-eu-aby-pristi-rok-nebyly-sankce-za-malo-elektromobilu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

ČR s Itálií vyzvou EU, aby příští rok nebyly sankce za málo elektromobilů

4.11.2024 00:28 | PRAHA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Česko s Itálií tento týden na neformálním summitu Evropské unie společně vyzvou k tomu, aby sedmadvacítka v příštím roce neuplatňovala sankce vůči automobilkám, které neprodávají dostatečný podíl elektromobilů. V pořadu Partie Terezie Tománkové na Primě to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Podle něj je naplnění cíle prodejů nepravděpodobné kvůli snížení evropské poptávky po vozidlech na elektrický pohon.
 
Česko podle Kupky obeslalo s návrhem evropské země před dvěma týdny, minulý týden se shodlo na společném postupu s Itálií. Země chtějí zabránit tomu, aby evropské automobilky musely od příštího roku platit pokuty za to, že v prodejích jejich nových automobilů není dostatečný podíl elektromobilů. "Nemohou to udělat, protože v celé Evropské unii klesl zájem o elektrická auta," upozornil Kupka.

Podle Kupky se zrušením sankcí v příštím roce nemá problém ani Německo. Německý ministr hospodářství Robert Habeck, který patří mezi zastánce rozvoje elektromobility, podle českého ministra se zrušením sankcí pro příští rok souhlasí. Kupka také podotkl, že když automobilky budou muset platit pokuty za neplnění emisních cílů u prodejů nových vozidel, nebudou mít peníze na investice pro rozvoj nových elektromobilů.

Česko chce podle Kupky usilovat také o odložení platnosti zákazu spalovacích motorů u nově prodávaných aut, který má platit od roku 2035. Evropská unie by měla nastavení tohoto cíle zhodnotit v roce 2026, podle Kupky chce Česko diskusi vést už v příštím roce. Neupřesnil, zda už země získala pro takovou změnu dostatečnou podporu u evropských partnerů.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (11)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

4.11.2024 05:51
Pokud se automobilkám nedaří prodat dostatek elektrovozidel, tak snad není problém aby si je odkoupil Brusel a dal je ekologicky zrecyklovat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.11.2024 07:30
Šikanovat a pokutovat automobilový průmysl, který Evropu živí (z velké části), je skutečně nesmysl zcela kolosální.
Odpovědět
Zejména zájmena

Zejména zájmena

4.11.2024 09:39
EU by konečně měla přestat zasahovat do volného trhu a hrát si na superstát neexistujícího evropského národa.
Odpovědět
pk

pepa knotek

4.11.2024 16:11
Tuto iniciativu měla ČR možnost prosazovat během svého předsednictví před dvěma lety - co jsme udělali ? Cituji z hodnocení českého předsednictví:
Během českého předsednictví byla dojednána konečná podoba balíčku „Fit for 55“,[14] který je součástí širší strategie Evropské unie k dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050 známé jako Zelená dohoda pro Evropu.[15] Součástí balíčku je i zákaz prodeje nových osobních automobilů se spalovacími motory po roce 2035,[16] ukončení těžby a prodeje uhlí, z něhož se vyrábí skoro polovina elektřiny v Česku, do roku 2033,[17] nebo nový systém emisních povolenek EU ETS 2, který od roku 2027 rozšíří systém emisních povolenek kromě těžkého průmyslu a energetiky i na vytápění domů a osobní dopravu, tedy na benzín, naftu, plyn a uhlí.[18] Podle kritiků nový systém emisních povolenek způsobí po roce 2027 prudké zdražení pohonných hmot, energií a bydlení.[19]
Tož tak, ti co to prosazovali a byli za to pochváleni, teď berou zpátečku.



Odpovědět
KV

Karel Valenta

5.11.2024 10:33 Reaguje na pepa knotek
Souhlas, naše vláda to odkývala a nyní chce revidovat jak EU ETS 2, tak pokuty pro automobilky. Ještě doufám, že se podaří revidovat zavětrníkování naší krásné krajiny.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.11.2024 16:01 Reaguje na pepa knotek
Benzín by měl podle vývoje inflace stát minimálně 50 kč/litr, pokud byste ho srovnával s potravinami, tak asi 60. Takže pár kaček na emisní povolenku není žádná trága především proto, že to je příjem SR a použije se na podporu ekologie, která se platí dnes z jiných daní.
Odpovědět

Viktor Šedivý

5.11.2024 23:48 Reaguje na Pavel Hanzl
Je to zbytečná daň. Jestli chce někdo podporovat zelenou ideologii a její zvěrstva, může to dělat sám, dobrovolně.
Odpovědět

Radek Čuda

5.11.2024 14:48
Dva roky něco tlačit co to jde a pak se to snažit omezit/zastavit ... to je fakt jak u blbejch na dvorku.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.11.2024 16:03 Reaguje na Radek Čuda
Zaprděný babišistán prostě nestíhá nic, sorry jako. Proobstruovali jsme se do krize, ze které se s příští dezolátní politickou garniturou nedostaneme.
Odpovědět

Radek Čuda

5.11.2024 16:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Co je tohle za výkřik do tmy?

Realita je prostě taková, že co Fialova vláda zejména během předsedování Unii tlačila jak o život se teď snaží brzdit. To prostě nevokecáte a že je Bába magor je sice pravda, ale na uvedeném to nic nemění.

Dokud byl Fiala v opozici, tak to byl eurorealista až euroskeptik. Proto jsem mimo jiné SPOLU volil. Jak se dostal do Strakovky, tak se z něj stal eurohujer jak sfiňa ... a teď si jako myslí, že když bude dělat jako že nic, tak na to voliči zapomenou? No, myslet si to může.
Odpovědět

Viktor Šedivý

5.11.2024 23:51 Reaguje na Radek Čuda
Fiala potřeboval, aby ho v Bruselu a Berlíně podrbali za uchem, jak je poslušný.
No a teď mu došlo, že o židli asi přijde, protože poslušných onucí je vždycky dost, tak si zkouší hrát na rozumného.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist