https://ekolist.cz/cz/kultura/zpravy-kultura/deti-zeme-pozadaly-o-preruseni-uzemniho-rizeni-na-d1-u-prerova
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Děti Země požádaly o přerušení územního řízení na D1 u Přerova

20.6.2019 00:14 | PŘEROV (ČTK)
O přerušení územního řízení na dlouho chystanou stavbu úseku dálnice D1 z Přerova do Říkovic požádala v pondělí stavební úřad v Olomouci organizace Děti Země. / Ilustrační foto
O přerušení územního řízení na dlouho chystanou stavbu úseku dálnice D1 z Přerova do Říkovic požádala v pondělí stavební úřad v Olomouci organizace Děti Země. / Ilustrační foto
O přerušení územního řízení na dlouho chystanou stavbu úseku dálnice D1 z Přerova do Říkovic požádala v pondělí stavební úřad v Olomouci organizace Děti Země. Ve spisu podle Dětí Země chybí závazné stanovisko na ochranu krajinného rázu a také okraje lesa. Včera to sdělil předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
 

"Ve svých námitkách z května 2018 jsme hlavně upozornili, že je nutné spis doplnit o potřebná rozhodnutí a závazná stanoviska a také aktualizovat vyjádření, kterým skončila jejich platnost. Zjistili jsme však, že ve spisu není stanovisko o vlivu dálnice na krajinný ráz a také na okraj lesa, takže jsme navrhli, aby bylo územní řízení přerušené," uvedl Patrik.

Organizace Děti Země se podle Patrika na žádost obyvatel Dluhonic u Přerova zabývá dálnicí D1 od roku 2004 a dosud se účastnila zhruba sedmi správních řízení. Územní řízení pro obchvat Přerova bylo v březnu 2017 zahájeno na stavebním úřadě v Přerově, avšak kvůli podnětu Dětí Země a Vody z Tetčic bylo loni v létě přeloženo do Olomouce. Organizace totiž upozornily na riziko podjatosti vedení Přerova.

"Hlavním bodem našich námitek zůstává kritika vydání závazného stanoviska o hodnocení vlivů na životní prostředí v listopadu 2016 bez účasti veřejnosti a bez nového procesu, v němž by se mohlo posoudit odchýlení trasy dálnice v délce jednoho kilometru asi o 150 metrů na východ od Dluhonic, což místní občané žádají již od roku 2000," uvedl Patrik. Tuto námitku podle něj předložilo i Občanské sdružení Krajina Dluhonice.

Podle Patrika by se touto nepatrnou změnou trasy dálnice D1 u Přerova v rámci schváleného koridoru nemusely žádné domy v Dluhonicích demolovat. "Ze spisu jsme také zjistili, že s novou úpravou dálnice nesouhlasí Říkovice, Horní Moštěnice a Přestavlky, neboť se jim zhorší dopravní obslužnost nebo dojde k nárůstu počtu automobilů v obci," uvedl.

Nejvyšší správní soud loni na jaře zamítl kasační stížnost organizace Děti Země napadající udělení výjimky ministerstvem životního prostředí na stavbu dálnice D1 z Říkovic do Přerova. Ve sporu šlo o výjimku ze zákona k zásahu do biotopů 26 zvláště chráněných druhů živočichů, které se v místě plánované stavby dálnice vyskytují. NSS se ztotožnil se závěry krajského soudu, který žalobu aktivistů zamítl.

Kvůli žalobě podané u krajského soudu ale nemohlo Ředitelství silnic a dálnic ČR do verdiktu soudu získat změnu územního rozhodnutí a stavební povolení. Zamítavé rozhodnutí krajského soudu nabylo právní moci loni na konci března, vzápětí mohl přerovský stavební úřad po tříměsíční přestávce pokračovat v územním řízení.

Neutěšenou dopravní situaci v Přerově v podobě dlouhých kolon by měla v budoucnu vyřešit dostavba vnitřního průtahu městem a zbývajících dvou dálničních úseků D1. Stavba D1 mezi Lipníkem a Přerovem začala v roce 2016 a celý úsek s délkou 14,3 kilometru by měl být otevřen letos. Stavba navazujícího úseku mezi Přerovem a Říkovicemi kvůli průtahům kolem územního řízení zatím nezačala.


reklama

Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
tisknout poslat
 twitter
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (19)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

20.6.2019 05:38
Pro Děti Země a podobné organizace by bylo potřeba v Evropě vytvořit rezervace, asi jako v USA pro Amishe, a odtamtud je nepouštět.
Odpovědět
km

21.6.2019 16:42 Reaguje na Jan Šimůnek
blbečku, vůbec nemyslíš na přírodu
Odpovědět

Jan Šimůnek

21.6.2019 18:54 Reaguje na
Právě, že myslím. Největší škody v ní nadělali zelení.
Odpovědět
MV

Miroslav Vinkler

20.6.2019 11:41
Mám jiný názor, požaduje se , aby stavba byla v souladu s právními předpisy. Co je na tom špatného ?
Namátkou - D8 dálnice Českým středohořím,drážďanská dálnice, námitky ekologů hozeny pod stůl. Následný sesuv zeminy 0,5 mil. m3 na dokončenou stavbu vedly k stamilionovým dodatečným úpravám. A právě na nestabilitu podloží ekologové upozorňovali.
Porovnáme-li s přístupem berňáků, kterým není líto pro desetikoruny buzerovat občany a drobné OSVČ, pak iniciativa Dětí země brání excesům šílených plánovačů českých dálnic a může daňové poplatníky v některých případech uchránit před předraženými a nekvalitními projekty- viz houpací dálnice Ostrava- Český Těšín.
Odpovědět
ig

20.6.2019 21:58 Reaguje na Miroslav Vinkler
Nevím jak fungují konkrétně Děti Země, ale mnohé jiné ekologické organizace nejsou hodní strýčkové, kteří pro dobrý pocit nezištně hlídají zlé úřady a upozorňují na jejich hrubé přehmaty. Jejich úkolem je naopak za těžké peníze od zadavatele hodit vidle do nějakého rozpracovaného projektu (hůl se vždycky najde), aby se neprováděla varianta A, ale muselo se přistoupit k variantě B, protože zrovna tam zadavatel před časem skoupil pozemky...
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

12.7.2019 12:55 Reaguje na
Možná 1% ze všech organizací s "názvem" řešícím ekologii a ŽP... je to důvod o nich v globále takto mluvit? Je prostě potřeba rozlišovat organizace, které mají řešit ŽP a takové, které jsou účelově založeny z důvodů co píšete.. není to jedna skupina....
Odpovědět

20.6.2019 13:42
Já pro změnu jsem spíše na straně J. Šimůnka. Ten obchvat Přerova je z 90% tuctová agrární krajina. Jediná zajímavý krajinný prvek je tam niva Bečvy, kterou dálnice protne tak jako tak. Pozemky jsou odkoupené, zakřivení trasy optimalizované. Do tohoto zasahovat přinese více škod jak užitku. Při všech stavbách vznikne nějaká újma na přírodě. Kdybych viděl opravdovou snahu o pozitivní spolupráci, dovedu námitky pochopit. Ale v drtivé většině spadnou připomínky pár minu před půlnocí šibeničního termínu... a také díky tomu máme tak šíleně dlouhé termíny výstavby dálnic. Takže za mě nejsou DZ řešením, nýbrž součástí tohoto problému.
Odpovědět
MV

Miroslav Vinkler

20.6.2019 14:39 Reaguje na
Ale v článku se píše : " Ve spisu podle Dětí Země chybí závazné stanovisko na ochranu krajinného rázu a také okraje lesa."
Krajinný ráz je ze zákona významný krajinný prvek a lesní porost taky. Požívají zákonné ochrany. Proč tam zástupce investora požadované posudky dávno nedodal?
Takhle přesně začínají zdánlivě banální pochybení,které ale ve svém důsledku mohou vést k újmě na veřejném zájmu na ochraně krajiny a přírody.
Odpovědět
KZ

Karel Zvářal

20.6.2019 14:51 Reaguje na Miroslav Vinkler
Nejbližší les je asi 2 km (u Bochoře). Krajinný ráz je DÁVNO narušen všudypřítomností člověka (zástavba, fabrika, obří lány). Podle mě účelové rádoby argumenty, jak si zase zaprudit. Vždycky se urazím, když mě někdo s tímto spolkem šílenců dává dohromady. Ta zpomalená doprava má na svědomí daleko více problémů a škod na ŽP, než by způsobila trasa v plánované podobě. Když tak dluhonickým záleží na zvláště chráněných, ať odkoupí hektar půdy a okrášlí pustou hanáckou krajinu...
Odpovědět
km

21.6.2019 16:45 Reaguje na Karel Zvářal
vy jste úplně blbí, chcete úplně zabetonovat ČR nebo co
Odpovědět

Jan Šimůnek

21.6.2019 18:57 Reaguje na
Stavba dálnice tam, kde ji lidé potřebují, a kde při její neexistenci dochází ke ztrátám na lidských životech, se "zabetonováním ČR" nemá nic společného. Tento pojem je jen jedna z mnoha ekofašistických lží.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

12.7.2019 12:57 Reaguje na Jan Šimůnek
Ta dálnice se nestaví tam, kde jí lidé potřebují... ani nečteš článek blbečku...
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

12.7.2019 12:56 Reaguje na Miroslav Vinkler
tak tak
Odpovědět

Jan Škrdla

20.6.2019 23:02
Přerov tu dálnici potřebuje, to je pravda. Na druhou stranu, proč by se nemohla posunout o těch 150 m na východ.
Odpovědět
KZ

Karel Zvářal

21.6.2019 05:16 Reaguje na Jan Škrdla
Nejsem projektant, neznám do detailu úskalí navrhovaných variant. Čtyři dotčené subjekty v Dluhonicích by měly být odškodněny, alespoň to před lety proběhlo zprávami. Takže zmínky o zasaženém krajinném rázu a kraji (vzdáleného-) lesa jsou jen mlha, která má zakrýt pravý důvod. Asi se inspirovali tou selkou s drdolem od Hradce, to byl nekonečný seriál o Napoleonovi v sukních...
Odpovědět
ig

21.6.2019 21:27 Reaguje na Karel Zvářal
Se selkou od Hradce chtěly úřady dost ošklivě vyjebat a ona se nenechala, to je ve zkratce celý příběh. Při tom z nich ani nechtěla dojit prachy, chtěla jen jiné pole ve stejné výměře a kvalitě. Ale úřady (za několika vlád) pro ni neměly nic lepšího než arogantní jednání, asi to jinak neumějí. To bych se šprajcnul taky.
Odpovědět
ig

21.6.2019 08:42 Reaguje na Jan Škrdla
Mohla, jenže to by zase vedla přes pozemky jiných lidí a peníze by z toho tudíž měl někdo jiný. Proto se jedna parta majitelů pozemků snaží zuby nehty udržet tuhle variantu a jiná jim to sabotuje a dělá všechno pro to, aby se to muselo změnit.
Odpovědět

Jan Škrdla

21.6.2019 18:33 Reaguje na
Bohužel to je nešvar naší země. Dálnice a jiné stavby se nevedou tak, aby naděly co nejméně škody, ale často vedou tam, kde jsou pozemky těch "správných" vlastníků. Tím to začíná, a pak se divíme, že máme nejdražší dálnice v Evropě.

Co mě tak štve, že není zvykem provádět v krajině kompenzační opatření (např. vykoupit další pozemky a založit kolem dálnice pás zeleně ke zmírnění hluku a prašnosti).
Odpovědět
LB

Lukas B.

26.6.2019 14:55 Reaguje na Jan Škrdla
posunout dálnici není jen tak. to není jako uhnout s kanalizací nebo teplovodem, tam uděláte vlnu jako v tom vtipu o ruském inženýrovi, co při projektování zapomněl palec na pravítku.
když chcete uhnout s dálnicí bokem, musíte udělat tři oblouky, to znamená oblouky nějakého minimálního poloměru, před oblouky a hlavně mezi oblouky přechodnice, a celá tahle sranda bude mít na délku minimálně tři kilometry a bude to řidičsky zcela nepřívětivé. anebo přetrasujete té dálnice deset kilometrů a bude to mít nějakou projektantskou eleganci - ale v každém případě to znamená desítky a stovky dalších pozemků, do kterých lezeme trvalým a dočasným záborem, a zdržení zahájení stavby o mnoho let. je to cílem? já se domnívám, že ano.

ostatně, dálnice jsou takovej chudák zneužitej v marketingu podezřelých raketýrských spolků. ony jsou vidět a jsou financovány z veřejných rozpočtů, a držhubné čili výpalné veřejné peníze moc vyplatit neumí. a když pak přijde jistá nejmenovaná organizace za stavebníkem (třeba) supermarketu nebo (třeba) výrobní haly, a umí se pochlubit referencí, jak hodili vidle do přípravy dálnice a zdrželi o deset let, tak soukromé peníze rády a rychle platí - ať už formou sponzoringu spolku, objednání proškolení zaměstnanců u spolku, zpracování nesmyslného papíru nějakým bílým koněm nebo tak nějak, a začnou stavět do měsíce.
Odpovědět
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist