https://ekolist.cz/cz/kultura/zpravy-kultura/myslivecky-zakon-snemovna-neprojednala-ano-a-spd-chtely-prestavky-na-porady
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Myslivecký zákon Sněmovna neprojednala, ANO a SPD chtěly přestávky na porady

22.1.2025 18:08 | PRAHA (ČTK)
První čtení sledované vládní novely mysliveckého zákona Sněmovna dnes nedokončila. Jednání po necelé hodině skončilo, když si opoziční kluby ANO a SPD vyžádaly přestávky na porady svých klubů v celkové délce přesahující dnešní jednací den. Sněmovna proto jednání ukončila a poslanci se opět sejdou ve čtvrtek. Hnutí SPD bude chtít předlohu zamítnout. Proti zákonu se vyslovil i předseda ANO Andrej Babiš. Novela přichází hlavně s tím, že myslivci budou nově muset ulovit minimální počty zvěře, které jim určí stát. Při nesplnění minimální hranice lovu dostanou pokutu. Důvodem jsou škody, které přemnožená zvěř působí.
 
Hnutí SPD bude chtít novelu zamítnout, oznámil jeho poslanec Oldřich Černý. Novela je velmi kontroverzní, není sladěná s odbornou veřejností, místo podpory vlastníků lesů, zemědělské půdy i myslivců zavádí byrokratickou zátěž a sankce, uvedl. Místopředseda klubu SPD Radek Rozvoral podotkl, že drtivá většina myslivců ten zákon nechce.

Předsedkyně klubu ANO Alena Schillerová řekl, že návrh je velmi kontroverzní. Uvedla, že připomínky mají i výzkumné ústavy. Dodala ale, že klub ANO je připraven jednat o případných změnách, které by byly přijatelné.

Ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL), který novelu uvedl, ujišťoval, že je k jednání s poslaneckými kluby připraven. Cílem podle něj není, aby z lesů zmizela zvěř. Zpravodaj k předloze a někdejší ministr zemědělství Petr Bendl (ODS) podotkl, že novela je spíše strašákem uvnitř mysliveckých spolků, a tam, kde vše funguje, podle něj žádné zásadní změny nehrozí. Ministerstvo bylo při přípravě podle Výborného příliš přísné. Připustil například, že sankce mohou být upraveny.

Nad dnešním postupem ANO a SPD se pozastavil Jaromír Bláha z Hnutí Duha. "Zájmy Českomoravské myslivecké jednoty jsou těmto dvěma stranám evidentně bližší než zdravá krajina. Bez zásadní reformy zákona o myslivosti se nepodaří obnovit odolné lesy po kalamitě v pestré druhové skladbě, protože nadměrné stavy spárkaté zvěře většinu mladých listnáčů a jedlé sežerou," sdělil ČTK.

Babiš se ve sněmovní debatě vyslovil hlavně proti způsobu lovu lišek prostřednictvím norování a chce jeho zákaz. Zákon nezakázal takzvané norování, tedy způsob lovu lišek a jezevců jejich vyháněním z nory. Vládní TOP 09 už loni oznámila, že proto podá ve Sněmovně k novele pozměňovací návrh.

Cílem novely je podle ministerstva zemědělství snížit vysoké stavy spárkaté zvěře a škody, které působí v českých lesích, na zemědělských pozemcích a plodinách. MZe už dříve uvedlo, že přemnožená zvěř poškodí až třetinu mladých lesů a za deset let způsobila v Česku škody minimálně za 25 miliard korun. Snížit se má také administrativa. Současná kontrola ulovené zvěře není podle ministerstva zemědělství dostatečná.

Minimální lov spárkaté zvěře se bude odvozovat od výše škod na lesích. Bude se stanovovat podle 48 oblastí a za jeho nesplnění budou následovat sankce. "Je to základní kámen, pokud chceme řešit problém přemnožené zvěře," řekl ministr.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (22)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

TP

Tomáš Pilík

22.1.2025 19:37
Že se Andrej Babiš vyslovil při své řeči v rozpravě proti zákonu o myslivosti je opět dezinformace ministra Výborného, kterou autor článku jen někde opsal a rozpravu neposlouchal. Andrej Babiš vystoupil s podporou pro zákaz norování, nikoliv pro podporu projednávaného zákona, což v dalším vstupu i sám výslovně uvedl. Ministr Výborný celou věc překroutil v to, že Andrej Babiš souhlasí se zákonem, ačkoliv paradoxně předložený zákon zákaz norování vůbec neobsahuje.
https://www.odok.cz/portal/veklep/material/ALBSCX7LJFVL/

Ještě větším paradoxem je to, že se dělá humbuk ohledně norování při projednání zákona o myslivosti, ale pokud by opravdu někoho trápil lov liščat norováním, mohlo ministerstvo tento způsob lovu již dávno upravit vyhláškou např. omezením norování pouze na dobu, kdy střet psa s liščaty v noře nehrozí.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

22.1.2025 19:47
Nejsem myslivec, ale vždy mě pobaví, jaký to ustaraný jemnocit naši poslanci předvádějí. Nechápu, proč by se norování nemohlo provádět a kdyby v díře bylo třeba pět liščat! On se někdo zajímá o to, že liška vybere zaječici mládě, které zakousne a ono bezmocně naříká a zaječice jen bezmocně přihlíží? Či zadáví srně kolouška? Asi nikoliv. Proto mě vůbec nedojímá, když jezevčík vnikne do nory a tam zakousne starou lišku či zakousne liščata a vůbec to nepovažuju za něco nehumánního. Pokud už si tady sakra neuděláme pořádek a pořád se bude ustupovat naivním stupidům, tak dopadneme hodně špatně. A platí to nejen v této záležitosti!
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

22.1.2025 19:53 Reaguje na pavel peregrin
Máte můj naprostý souhlas. Uřvané nátlakové skupiny vytváří akorát chaos. To, co po staletí fungovalo, má najednou vadit? Je evidentní, že jde o lidi naprosto odtrřené od reality. někdo jim pustí video, samozřejmě účelově vytvořené a sestříhané, jako by to bylo jediné utrpení/stres v přírodě.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

22.1.2025 20:14 Reaguje na Karel Zvářal
no nevím, ale myslet si, že bude vše fungovat jako to fungovalo po staletí, když si postavíme různé velkovýkrmny na prasata, drůbež, skot je tak zásadní zásah do zvyklostí, že to zcela určitě jako po staletí fungovat nemůže. Protože podmínky jsou naprosto diametrální ve vztahu k lovné a lovené zvěři.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

22.1.2025 20:25 Reaguje na Jaroslav Řezáč
No právě, naprostý propadák, a to zejména kvůli chráněným predátorům.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

22.1.2025 21:21 Reaguje na Karel Zvářal
se vyjadřujete tak, že si člověk může vybrat, ale někdy ta souvztažnost není úplně zřejmá.

tím jsem narazil na to, že potřeba lovu je nižší než bývala kdysi a tedy toho i v lesích i více zbývá.
Se domnívám, že v myslivosti je něco zkaženého, protože zákon nevzniká tak, že si ministr zajde do na kafe a při té příležitosti si něco vycucne z prstu na papír.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

22.1.2025 21:27 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Souvztažnost je zřejmá tomu, kdo je v obraze.

A ano, je něco zkaženého ve SPOLEČNOSTI (nikoliv mylivosti - pokud ano, tak až v druhé řadě), že dění v tomto sektoru se snaží řídit laici (Šonková, Verm a kol.).
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

23.1.2025 11:35 Reaguje na Karel Zvářal
to jo, stačí narazit na téma "vlk".
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

23.1.2025 11:42 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Jsou země a zejména oblasti (a není jich málo), kde na téma vlk nenarazíte. Problém vyřešen.
Odpovědět
DA

DAG

23.1.2025 07:30 Reaguje na Jaroslav Řezáč
No popravdě jsem sledoval včera to jednání. A podle babišovích argumentů proti norování a ještě jiné poslankyně to vypadá, že skutečně si zašli na kafe a něco si vycucali z prstu.
Jinak jsem to sledoval a klasika Výborný zase jakési žvásty o křivdách, všichni ostatní úplné mimózi ať zastávali zákon nebo ho nechtěli schválit. Jedinou rozumnou řeč přečetl jakýsi poslanec spd z papíru.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

23.1.2025 11:37 Reaguje na DAG
někteří myslivci mají rádi svoje pohodlí, ale časy jsou jiné.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

23.1.2025 09:00 Reaguje na pavel peregrin
Vážený kolego! Vy se neumíte k problému postavit ideově a ani třídně! Myslivci, rybáři, včelaři nebo trempové jsou úhlavní nepřátelé naší nové ekologické společnosti. Ekologismus je nutné prosadit, i kdyby příroda měla být zničena. S ekologismem na věčné časy a nikdy jinak!
Odpovědět
pp

pavel peregrin

23.1.2025 19:56 Reaguje na Michal Ukropec
To máte úplnou pravdu.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

22.1.2025 20:20
obstrukce opozice jsou takového rozměru, že by si to ti politici měli platit ze svého. Jeden jednací den stojí 4 miliony.
Odpovědět
Ra

Radek

22.1.2025 22:18
Norování se muže provádět pouze za pomoci lovecky vedeného psa který musí složit zkoušku . Je to souběh věcí které mají myslivci pod kontrolou . Norování je efektivní tlumení přenašeče tasemnice liščí a vztekliny , obě nemoci jsou přenosné na člověka a jsou pro něj smrtelné . Jen díky myslivcům je zatím ČR jako jedna z mála zemí v Evropě vztekliny prostá .

Panu Bláhovi doporučuji aby se šel podívat do českých lesů , uvidí na vlastní oči jak dobře zmlazují . Už by si mohl přestat brát zvěř jako rukojmí při prosazování svých zájmů . Mělo by mu jít o přírodu jako celku a ne pouze o vybrané druhy šelem a dravců .

Novela zákona o MS by se měla předělat tak aby zohledňoval věkové třídy zvěře , udržení hierarchie v tlupách zvěře . Plán lovu a jeho kontrolu , minimální honební plochu 500 ha , zřizování lesních políček , sazení plodonosných dřevin … napajedla pro zvěř a další tady na eko listu mnohokrát zmiňované ….. To co předkládá pan ministr Výborný je zákon o zabíjení zvěře z myslivostí nemá nic společného .
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

23.1.2025 09:03 Reaguje na Radek
Mám vážné obavy, že Bláhový Duha neví o čem píšete.
Odpovědět
Hu

Hunter

23.1.2025 09:47
Za ty léta jsem už pár návrhů a novel zákona o myslivosti zažil a měl jsem možnost se s nimi seznámit i když nikdy neprosly. Ale tento návrh novely je jednoznačně to nejtragictejsi za všechna ta léta. Navíc lžive propagovany. Ale co by se dalo čekat od naprosto nekompetentniho ministra ve vleku zelených khmeru. ZoM by jistě zasloužil novelizaci v některých částech ale tohle je naprostý paskvil.
Odpovědět
DA

DAG

23.1.2025 10:45 Reaguje na Hunter
Každá další novela byla vždy horší. Otázka zní zda ta další nebude ještě horší.
Starostové a někteří jiní jim pro to v této formě ruku nezvednou. Jde o to jestli po těch úpravách co slibují nebude lepší to schválit a bude konečně klid.
I když těch nesmyslů je tam strašně moc a paradoxně ve věcech které běží mimo hlavní zájem všech.
Například se samotnou metodikou ve výpočtu odlovu nebo úprav pravidel honebních společenstev.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

23.1.2025 11:01 Reaguje na DAG
Už jsem to kdysi psal, ale zopáknu to. Čekal jsem kdysi (ca10 let zpátky) na úřadě, když ze dveří vyšel pracovník st.správy, a říkal druhému, že ho navštívil někdo z "centra" a tlačil jej do většího tlaku na sdružení, kde se málo loví (stížnosti na škody). A prý mu odpověděl, že to dělat nebude, že o problémy nestojí ( nebo něco v tom duchu).

Tím chci říct, že o tomto se ví dlouhodobě, ale vázne to na osobní odvaze kompetentních osob. Pokud někdo neplní své povinnosti, měl by být vyměněn, a ne že bude mít definitivu. Tak si neumím představit, jak to s těmito úpravami chtějí "popohnat". Jedině tak, jak jsem též uvedl dříve, že pokutu jim navalí i jejich člen, který má na pozemcích škody. U jiných subjektů podobně - trestat pokutou oknkrétní škody na místě po odhadu kvalifikované osoby. Vše už tu bylo, jen chybí aktivnější vymahatelnost.
Odpovědět
Ra

Radek

23.1.2025 12:01 Reaguje na Karel Zvářal
Asi žiju v jiné zemi bo od nás dostali po každé takové škody které požadovali až na pár kdy jsme se dohodli na snížení ale byl to boj . Tak nevím kde se ty škody nedají vymáhat a pokud někdo navrhuje lepší způsob vyčíslení škod a lepší vymahatelnost tak by to chtělo popsat podrobně postup a hlavně poučit některé vlastníky ( takové kteří se nechtějí na svých pozemcích věnovat myslivosti /spíš lovu a takové kteří mají pocit že pokud uvidí stopu od prasete na jejich pozemku tak je to škoda ) všichni víme že v každém honebním společenstvu je minimálně jeden . To že by to chtělo na lesním hospodářství jiné ouřady nezpochybňuji , možná by to stačilo z pár vyhláškami ke stávajícímu zákonu
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

23.1.2025 12:08 Reaguje na Radek
To byl zážitek z KÚ, pokutu dal svému sdružení starý, nemocný pán, který sám již lovit nemohl, a i před opakované pobídky a upozornění se nic velice nedělo. Tak to nafotil (pastvina jako tankodrom), pozval znalce a místní se mohli podělat překvapením, co si to dovolil...
Odpovědět
JO

Jarka O.

23.1.2025 12:35
Proč si ANO nepřečte něco od odborníků, než začne kritizovat norování lišek, třeba zde?
Zákaz klecového chovu je také mimoňský a ted s ním zůstala CR v EU sama s ekonomickými škodami..
Martin Říha: Lov lišek se psy. Kruté týrání, nebo humánní způsob lovu? - Ekolist.cz
Martin Říha: Nebezpečná synantropie - Ekolist.cz
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist