https://ekolist.cz/cz/kultura/zpravy-kultura/olomouckym-krajem-se-toula-polsky-rys-ktery-neprojevuje-obvyklou-plachost
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Olomouckým krajem se toulá polský rys, který neprojevuje obvyklou plachost

5.5.2021 16:41 | PRAHA (Ekolist.cz)
Pozorování rysa s telemetrickým obojkem hlídkou městské policie v obci Postřelmov u Zábřeha.
Pozorování rysa s telemetrickým obojkem hlídkou městské policie v obci Postřelmov u Zábřeha.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Městská policie Zábřeh / Facebook Františka Johna
V Olomouckém kraji byl v minulých dnech několikrát spatřen rys s telemetrickým obojkem. Zvíře se pohybovalo v blízkosti hranic s Polskem nad obcí Bohdíkov mezi Rudou nad Moravou a Hanušovicemi, následně mezi Raškovem a oborou Počátky, před dvěma dny ho pak zaznamenaly kamery vozidla hlídky městské policie v obci Postřelmov u Zábřeha. Na svých webových stránkách to uvedla Agentura ochrany přírody a krajiny.
 

Rys není lidem nebezpečný, avšak neprojevuje obvyklou míru plachosti. Pozorované zvíře nepochází z České republiky, pravděpodobně bylo vypuštěno v Polsku v rámci projektu „Návrat rysa do severozápadního Polska“, odkud přešlo na naše území.

Pozorování rysa v Raškově, části obce Bohdíkov.
Pozorování rysa v Raškově, části obce Bohdíkov.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Facebook Tomáš Václavek / Šelmy.cz

Tento projekt vypouštění rysů ale s českou ochranou přírody nikdo nekonzultoval a není v souladu s přístupem, který se v ČR uplatňuje, tedy s důrazem na přirozenou obnovu populací velkých šelem a důsledné vyhodnocování případných zásahů do populace s ohledem na její genofond. V rámci projektu jsou navíc vypouštěni rysi, kteří byli chováni v zajetí - takový postup nepodporuje ani Hnutí DUHA, zabývající se ochranou velkých šelem v České republice.

Vzhledem k nejasnému původu polského rysa (případně rysů) a možným dopadům na české rysí populace proto AOPK ČR kontaktuje společně s dalšími organizacemi, zabývajícími se výzkumem rysů u nás, polskou stranu a bude zjišťovat podrobné informace.

V současné době v České republice probíhá telemetrický výzkum volně žijících rysů v rámci mezinárodního projektu SaveGREEN – vědci z Mendelovy univerzity v Brně během několika měsíců v Moravskoslezských Beskydech ve volné přírodě odchytili a následně opatřili telemetrickým obojkem celkem pět 5 rysů, jejichž pohyb nyní sledují. Rys, který se nyní pohybuje v Olomouckém kraji, nemá s tímto výzkumem nic společného.

Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Městská policie Zábřeh / Facebook Františka Johna

Agentura žádá veřejnost, aby ji o případných dalších pozorováních informovala na e-mailu martin.strnad@nature.cz.

Na území České republiky v současné době žije asi stovka rysů (převážně v jižních Čechách a v Beskydech). Od 80. let minulého století, byli v oblasti Šumavy vypuštěni rysové z Karpat, se žádné cílené posilování populace neplánuje.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (25)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

5.5.2021 16:30
Kočičky a potkani, dávejte si bacha!
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

5.5.2021 17:11 Reaguje na Karel Zvářal
Spíše se při jeho "ochočenosti" stane on obětí dopravy, pokud
chodí raději po vesnicích, než v lese. Zcestnost vypouštění
odchovaných zvířat vidím chápe i DUHA a doufám, že brzo pochopí
i nutnost vštípit plachost i jiným predátorům. Na Slovensku
v minulých dnech utratili medvědici i s dvouletým potomkem a
stejný osud čeká i její zbývající potomky. Zkušenosti a možná
i geny ztráty plachosti podědí i potomci a populace ztratí
svoji hodnotu. Čím více takto "ochočených" šelem, tím větší
množství bude jednou utraceno, až i aktivisté pochopí, že
plachost je jedním z předpokladu bezkonfliktního soužití
šelem a lidí.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

5.5.2021 17:17 Reaguje na Břetislav Machaček
S tím naprosto souhlasím, ale zajisté jste zaregistroval ten hunbuk kolem utrácených zooparkových rysat. Ony se možná i uživí, ale táhne je to tam, kde to důvěrně znají: Rys polski-synantropijny:-))
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

5.5.2021 17:19 Reaguje na Karel Zvářal
Kde je ta doba, kdy si ostravská zoo celkem slušně vylepšovala cash flow prodejem rysů do zahraničí.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

5.5.2021 17:23 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Chápu, že pro laika je to těžko pochopitelné, ale rysů je v přírodě dostatek, kocouři likvidují špatně ukrytá či pomalá rysata. Co mě mrzí, že o ně není zájem mezi chovateli, oni raději lvy, tygry a pumy...
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

5.5.2021 18:02 Reaguje na Karel Zvářal
Ani ty velké šelmy už dneska nefrčí. Jejich provoz je dost drahý, navíc potřebují nákladné zařízení na chov a exhibicionistů, kteří se chtějí před známými producírovat třeba s tygrem tak moc zase není. Když byla ta aféra s Berouskem, tak jeden cirkusák říkal, že se klidně může stát, že se cirkusáci přebytečných šelem zbaví i zadarmo. Prý si to tak objednal jeden pán, oni mu dovezli lva, jenže pán za pár dní zemřel a vdova měla na krku šelmu a nevěděla, co s ní. Takže chápu to utrácení přebytečných koťat, i když mě zaráží, že to zoo neřeší nějakou antikoncepcí.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

5.5.2021 18:10 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Antikoncepce je takové rádoby humánní řešení. Jenže zoo musí tu samici udržovat v reprodukční kondici, protože nikdy nevědí, kdy o rysata bude zájem (úhyn, nový zájemce etc.). Takže v tomto to nechávám na nich, spíše mě zaráží, že tyto informace ohledně utracení nadbytečných mláďat se široce ventilují. Potom to může vést právě k těmto "zachráněným" nešťastníkům.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

5.5.2021 18:37 Reaguje na Karel Zvářal
Žijeme ve státě, kde se všechno vykecá. Jako ve filmu Adéla ještě nevečeřela. Mě spíše zarazila ta veřejná "poprava" žirafy před pár roky v kterési zoo na západě. Tohle si fakt mohli ušetřit a utratit to zvíře někde v soukromí.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

5.5.2021 18:10 Reaguje na Karel Zvářal
O těch toulkách rysů jsem se sám přesvědčil kousek od soutoku Odry s Olší podle krásných stop v blátě. Zda se cestou živil lovem, nebo
jinak nevím a kam až došel nevím taky. Ony ty
řeky byly obě tehdy vzedmuté a byly překážkou. Foťák jsem neměl a déšť stopy spláchl. Nikdo
jiný to pokud vím nemohl potvrdit a byl jsem hodnocen chlapy jako pohádkář. Dnes už se rysu
v centru obce nediví ani odborníci a brzo
ani jiným šelmám, pokud půjde o odchovance
a nebo kreatury postrádající plachost.
I ten medvěd na Uherskohradišťsku to nebude
mít jednoduché, pokud se nevrátí "domů".
Pokud zabere opačnou stranou, tak ho nečeká
nic dobrého a minimálně to bude život
mrzutého samotáře. To není opravdu žádný
úspěch, ale spíše smutný výsledek dnes
už nadměrného stavu medvědů na Slovensku,
kteří marně hledají pro ně vhodné místo
k životu. Možná tak Klánovický les nebo
Divoká Šárka, kde bude " určitě vítán"
nadšenci návratu velkých šelem.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

5.5.2021 19:01 Reaguje na Břetislav Machaček
K těm stopám jedna historka:
Kdysi jsem dělal vedoucího v kroužku na KSMPř v Ostravě Porubě. Byl tam i kroužek větších děcek, která dělala nejrůznější ochranářské akce. Jednou byli nad přehradou Šance a tam si všimli stop rysa v bahně u vody. Přelezlí zábranu, sešli k těm stopám a začali je odlévat do sádry. Když byli v nejlepším, tak jeli kolem hrázní a okamžitě ty ochranáře začali vyhánět. Odpověď ale odzbrojila i ty hrázné, protože jim bylo řečeno, že oni tam vstoupit mohou, protože jsou ochránci přírody.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

5.5.2021 17:17 Reaguje na Karel Zvářal
Spíše bych varoval místní chovatele ovcí a koz, protože tohle zvíře má, díky chovu v zajetí, oslabené lovecké instinkty a protože jíst se musí, bude se orientovat na dosažitelnější zdroje potravy.
Odpovědět
Pe

Petr

5.5.2021 18:03
Právě sledujeme velmi smutnou budoucnost přírody, nebo spíš její konec. Pro opravdovou už totiž není místo.
Uměle "chované" lesy už máme. Posuzujeme je pouze jako investici a produkt, měříme a hodnotíme je penězi. Jejich funkce je pouze komerční, hospodářská, ostatní funkce nejsou, z důvodu ztrátovosti a komerční nevyužitelnosti.
V uměle chovaných lesích už dnes jsou a do budoucna budou pouze uměle chovaná "divoká" zvířata, evidovaná, regulovaná a bezpečná, s obojkem na krku a brzy jistě i s čipem. Ostatně, zdejší články a diskuze na téma myslivost, škody zvěří, vlci, kůrovec, kácení dubů a pod., plně tento absurdní trend ukazují a podporují.
Odpovědět
Hu

Hunter

5.5.2021 18:30
Vzteklina?
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

5.5.2021 18:39 Reaguje na Hunter
Spíše doma odchovaný jedinec, protože to zvíře má obojek. Ale ani ta choroba se nedá stoprocentně vyloučit.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

5.5.2021 18:45 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Může utéct chovateli bez obojku, viz. předloni na Vysočině. Ale ten by okamžitě vyhlásil pátrání. A přeočkovaný tak jako tak by byl.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

5.5.2021 19:29
On někdo opravdu věří tvrzení AOPK či Duhy, že ten rys byl vypuštěn někde na severozápadě Polska? Ona i ta Ruda a Bohdíkov jsou celkem daleko od hranice s Polskem a blíž k hranici jej nikdo neviděl. Prostě a jasně "někdo" se pokusil vypuštěním rysa podpořit jesenickou populaci a ono se to trochu zvrtlo. Rys místo po jesenických hvozdech běhá po dědinách. Není to vlastně u "našich divokých predátorů" nic nového.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

5.5.2021 20:18 Reaguje na Jarek Schindler
Víte já se pozastavuji i nad tím majstrštykem odchytit těch
pět rysích samců ve volné přírodě. Ono obeznat v revíru rysa
a nalákat ho do nějakého sklopce(a nebo uspat narkotizační puškou)
je výkon hodný vytrvalých stopařů a lovců. Taky ta ochota se
nechat "ulovit" je podezřelá a že to jsou pouze samci je náhoda
jako hrom. Nechci spekulovat, ale já bych raději označil přebytečné
samce odněkud z chovu a nepáral se s odchytem divokých rysů, když
jich je podle sčítání aktivistů poskrovnu. Nezbývá než věřit, že
máme opravdu tak schopné vědce, kteří dokáží odlovit pouze samce
a vystopovat je ve stovkách hektarů beskydských lesů.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

5.5.2021 20:27 Reaguje na Břetislav Machaček
Dnes už pokolíkáté jsem koukal na Boona Smithe, jak odchytili k telemetrii irbise v Afganistánu. Ti žijí na daleko větších rozlohách (revírech), ale oni svoje značkovací místa pravidelně obcházejí... a pak už je to věc šikovnosti a trpělivosti.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.5.2021 10:31 Reaguje na Karel Zvářal
Ale jo, vše je možné, jen mě zaujalo to, že chytili a označili pouze samce a hlavně proč? Přece se dávno
ví, že samec je tulák hledající buď samici a nebo
volný lovecký revír. Pokud ho chci sledovat a chránit před pytláky, tak obojek nepomůže a navíc
po nějaké době řízeně odpadne. Já vypustit třeba
odchované zvíře, tak bych chtěl vědět, zda se
aklimatizovalo, zda samostatně loví a kam chodí
a od toho ten obojek je. Po roce, kdy odpadne už
mám jistotu, že se aklimatizace zdařila a už ho
sledovat nemám zapotřebí. To mi připadá logické,
na rozdíl od sledování divoké populace o které
už víme téměř vše.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

5.5.2021 20:21 Reaguje na Jarek Schindler
Máte pravdu, že kdyby tam bylo JZ Polska, tak by to ještě dávalo logiku. Pokud přešel celé Polsko, tak je hrdina už v tom, že se dokázal uživit, neb vypadá v kondici. Každopádně je to zajímavý příběh, uvidíme, zda dojde až na Slovensko, větší část štreky už má za sebou.
Odpovědět
Hu

Hunter

5.5.2021 21:22 Reaguje na Jarek Schindler
Je to velmi pravděpodobné. Ta vlčice vypuštěná v Krkonoších se tam taky asi nevzala jen tak :-).
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

5.5.2021 23:39 Reaguje na Hunter
Taky jsem si na to vzpomněl. Jenom doufám, že si někdo nevzpomene, že u nás kdysi žil lev jeskynní a nezačne tady vysazovat lvy, případně tygry.
Odpovědět
VJ

Václav John

7.5.2021 01:27 Reaguje na Jarek Schindler
Dosti svérázná teorie. Chápu, že v dnešní době konspiračních teorií už nevěří nikdo ničemu, ale tohle bych nepředpokládal. Ono vypustit chovaného rysa není k ničemu, šelmě chybí lovecké schopnosti a nepřežije. Když probíhala tuším v 80. letech úspěšná reintrodukce na Šumavě, nevysazovali se chovaní rysi, ale divocí rysi odchycení na Slovensku. Odchovaní by nejspíš neměli šanci.

To už bych spíš věřil teorii, že si lichteštejnský princ po medvědovi chtěl střelit i rysa a tak mu nachystali obojek, aby ho mohli na rysa navést. Jenže rysa nechtěně vyplašili ruští agenti Miškin a Čepiga, když zametali stopy po otravě Bečvy.
Odpovědět
KR

Kamil Remeš

5.5.2021 20:12
toš přirozená regulace přemnožených, bestiálních, psychopatických zabijáků: koček
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

6.5.2021 08:43
A tohle jste četli:
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ochranari-vini-prince-ze-zastrelil-nejvetsiho-medveda-v-unii-153408#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&dop_req_id=cPNhFF9NAXG-202105060455&dop_id=153408&source=hp&seq_no=3&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist