https://ekolist.cz/cz/kultura/zpravy-kultura/ruste-parkovaci-mista-pomalicku-a-potichu-radi-dansky-architekt-jan-gehl?ids%5Bx83859fe710bdca053999d4c29069b0a9%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

fotogalerie uvnitřRušte parkovací místa. Pomalu a potichu, radí dánský architekt Jan Gehl

31.5.2012 01:28 | PRAHA (Ekolist.cz)
„Každé město má tolik aut, kolik si jich pozve,“ tvrdí Jan Gehl.
„Každé město má tolik aut, kolik si jich pozve,“ tvrdí Jan Gehl.
Architekt Jan Gehl zasvětil celý svůj profesní život tomu, aby v architektuře více zviditelnil lidi a jejich skutečné potřeby. Ze své dánské zkušenosti radí podporovat chůzi a cyklistiku na úkor dopravy automobilem. Podle něj se to vyplatí i po finanční stránce. Jan Gehl navštívil Prahu v rámci festivalu reSite, aby zde pokřtil český překlad své poslední knihy Města pro lidi.
 

Podle Jana Gehla se města navrhují pouze technicky – plánuje se infrastruktura, cesty nebo domy a doufá se, že se lidé s novými objekty prostě srovnají. „Většinou se s nimi ale nesrovnají,“ říká Ghel.

Po celou historii až do šedesátých let dvacátého století se města stavěla pro lidi, kteří se pohybují po vlastních nohách. Rozšiřovala se postupně, po krocích, po jednotlivých budovách, připomíná Gehl. V roce 1960, někde dříve, jinde později, se ale podle jeho slov tento zažitý systém převrátil. Výstavba měst se začala provádět ve velkých jednotkách, byly určovány zóny na bydlení, práci, rekreaci a dopravu. A nastal rozmach automobilismu. Gehlovými slovy doslova „invaze automobilů“.

Pro lidi, kteří se chtějí nyní pohybovat pěšky, je ve městě stále méně místa a podmínky pro pěší jsou v záplavě aut často nedůstojné. „Nejdůležitějším člověkem ve městě se stal řidič,“ tvrdí architekt.

Více asfaltu, více aut

Množství aut ve městě je přitom podle Gehla relativní. „Každé město má tolik aut, kolik si jich pozve,“ říká. K snížení jejich počtu doporučuje velmi nepopulární krok: rušení parkovacích míst. „Když lidé nemohou zaparkovat, tak nepřijedou,“ vysvětluje. Na příkladu Nizozemí se totiž ukazuje, že ani sebevětší podpora cyklistiky sama o sobě na snížení automobilové dopravy ve městech nestačí. Parkovací místa by se ale měla podle Gehla rušit pozvolna a potichu. „Když to nikomu neřeknete, nikdo si toho nevšimne,“ říká architekt ze své kodaňské zkušenosti.

V Kodani nyní jezdí do práce na kole 37 % obyvatel. „V květnu skoro nemůžete přejít silnici, místo automobilové zácpy, máme zácpu na cyklostezkách,“ na oko si stěžuje Gehl. Bicykl je v dánské metropoli natolik běžným, že jej můžete převézt nejen vlakem nebo metrem, ale přizpůsobily se i místní taxíky.

„Co je dobré pro lidi, je dobré i pro podnikání,“ snaží se vyvrátit jeden z argumentů odpůrců rušení parkovacích stání. Lidé, kteří se po městě rádi pohybují, v něm tráví i více času. V Kodani se podle Gehlových slov prodloužila například letní sezóna venkovních zahrádek. Do podpory alternativní dopravy se ostatně mohou zapojit i samy obchody a další podniky a připravit například speciální programy pro cyklisty.

Pro chodce je ve městě stále méně místa a podmínky pro ně jsou často nedůstojné
Pro chodce je ve městě stále méně místa a podmínky pro ně jsou často nedůstojné

Podporovat docházení či dojíždění do práce na kole znamená zároveň podporovat zdravý životní styl, připomíná Gehl. Vyspělý svět potýká s nedostatkem pohybu a civilizačními chorobami. V dlouhodobém měřítku se tedy může ušetřit nejen na výdajích za infrastrukturu, ale i za léčebné výdaje.

Lidské měřítko

Od chvíle, kdy mají hlavní slovo v plánování měst dopravní inženýři nastala podle Gehla paradoxní situace: zatímco o autech a jejich pohybu po městech víme všechno, o tom jak procházejí a jak využívají město lidé, nevíme nic. Vnímání města v rychlosti 5 km v hodině a oční výšce je přitom prý to nejdůležitější měřítko. Ptačí perspektiva je sice přitažlivá, ale také záludná.

„V padesátých a šedesátých letech se města navrhovala tak, aby vypadala dobře z letadla a jejich čtvrti z helikoptéry,“ tvrdí Jan Gehl. „Ale nikdo se nezajímal o to, jak to vypadají z pohledu člověka,“ vysvětluje. Příkladem podle Gehla může být město Brasília postavené v 50. letech na zelené louce. Metropole navržená tak, aby z výšky připomínala siluetu orla, vypadá z letadla fantasticky. To ovšem běžný obyvatel a návštěvník města tolik neocení. Naopak stará rezidenční čtvrt v Kodani ze začátku 20. století je z ptačí perspektivy naprosto nezajímavá, přesto podle Gehla přitahuje významné dánské osobnosti, včetně architektů. „Prostě proto, že se tam dobře žije,“ říká Jan Gehl.


reklama

Architekt Jan Gehl a inspirace z Kodaně

předchozí    další
Země automobilů
Země automobilů
Země automobilů
37 % lidí v Kodani dojíždí do práce na kole. Neodradí je ani nepřízeň počasí.
Nákladní kolo má podle Gehla každá třetí kodaňská rodina.
Prototyp parkovacího doku pro kola v Kodani
Lidé, kteří se po městě rádi pohybují, v něm tráví i více času. V Kodani se podle Gehlových slov prodloužila například sezóna venkovních zahrádek
Jan Gehl na přednášce v roce 2006
 
Další informace |
Hledáte nové bydlení? Můžete zkusit porovnání hypoték serveru SFinance.cz
Zdeňka Vítková

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

VP

Václav Příhoda

1.6.2023 13:43
Co vím, tak například v Holandsku se toto děje už několik let. Tam neustále ubývají parkovací místa. Nedávno jsem ale četl článek o tom, že v Praze chtějí zrušit tuším 7 míst a hodně lidí proti tomu v komentářích protestovalo, takže těžko říct jestli by u nás něco takového mělo úspěch. Zrovna v Praze je parkování dlouhodobě prostě problém. Sám to znám. Hlavně když už najdu volné místo, tak není záruka, že se na něj vejdu, protože mám delší auto. I když s prakovacím asistentem z https://www.2din.cz/ to většinou nějak zvládnu.
Odpovědět

Nařknout... - 2. 6. 2012 - Martin Štěpánek

Tak, konečně doma, se čtyřhodinovým zpožděním oproti normálu... Bůh požehnej automobilismu v Plzni, Praze, D1 a D5..:)))
Nyní k tématu:

1: Tak pokud se již chceme vrhnout do politické filosofie nebo reálné policy, tak si nejprve o tom něco zjistíme. Za prvé, je nutné odlišovat politické ideologie a ekonomické ideologie, politickou filosofii a reálnou policy. Předně, v politické rovině, reálné policy je v podstatě zbytečné odlišovat mezi levicí a pravicí, mezi socialismem, konzervatismem nebo liberalismem. Dozajista jste si všiml, že levicový Tony Blair a jeho New Labour je mnohem pravicovější, než česká ODS, "socialistické" Švédsko je ve skutečnosti mnohonásobně kapitalističtější (a v rozporu s logikou levice x pravice "zelenější"), než Česko s "pravicovou" vládou (které by se tedy logicky dle svého "levičáctví" mělo chovat mnohem více "zeleněji"). Co se USA týká, liberálové v USA nejsou "v podstatě komunisté", to si zřejmě pletete s padesátými lety a mccartysmem, ale v ideologické rovině má blíže k "evropské" new labour a Giddensově Třetí cestě. Co se rebulikánů týče, sledujte někdy jejich prohlášení a kroky - levice, pravice, střed - mix všeho, stejně jako u liberálů. V ekonomické rovině, dnes se nedá hovořit o liberalismu, leč o neoliberálním korporativismu, případně jen neoliberalismu. Kapitalismus ve své původní podobě de facto už neexistuje, jen se to stále opakuje jako tajuplná mantra, aniž by kdokoli věděl, co to ten kapitalismus vlastně je. Malá rada, neptat se na to ekonomů. Doporučuji přečíst Maxe Webera.

2: Stále nerozumím tomu, proč "ekoteror" vylidňuje města. Je to dle logiky "kam nemůžu s autem, tam je to pro mě nepřátelské prostředí"? Není to poněkud jednostranné vidění světa? Jak tedy "ekoteror" vylidňuje? Tím, že majitelé domů zvedají nájmy, pronajímají prostory právníkům, bankám, butikům, v lepším případě kavárnám a restauracím? To je "ekoteror"? Nebo jen tím, že dojde k regulaci vjezdu a parkování aut? To má být onen "ekoteror"? A myslí "nacističtí řidiči" toužící se svobodně prohánět po městech a parkovat kde buď (ach, to pochybné a silně nedokonalé chápání slova Svoboda a Demokracie ve všech jejich významech), že třeba svým parkováním kde buď, třeba svým, možná nezáměrným chováním, pasivně až aktivně ohrožují své okolí? Jako hasič musím říci, že mnou jímá zlost, když se díky bezohlednosti motoristů nemůžeme protáhnout ani s naší nejmenší CASkou - auta všude, na zákazech, nástupních plochách hasičských vozidel, na chodnících, na ulicích, trávnících, všude. A to se dělají kontroly, domlouvá se, lístečky za okny se nechávají. A nic, totální bezohlednost, ignorance. Nebo nesouhlasíte? Je to vina hasičů a našich strojníků, že nejsou natolik v jízdě zruční, že se nedokážou protáhnout s dvacetitunovou Tatrou a nedejbože žebříkem nebo plošinou zarovnanými ulicemi? Nepřijde Vám toto chování bezohledné?
Navíc, neodpověděl jste mi na otázky ohledně omezování svobod obhajované protiteroristickými opatřeními. Ty Vám nevadí? Nebo jste si jich nevšiml? To se ta "žába v kotli" asi už tedy vaří...

3: Vidíte, a já si vždy myslel, že hospoda nebo restaurace vaří dle kuchaře. Nikoli dle toho, jestli je nebo není kuřácká. No, už si to budu pamatovat.
Jen ještě malý dotaz. Jak jste zjistil, že kouření, aktivní či pasivní, zabíjí ročně 1 (slovy jednoho) Čecha? Pravděpodobně jste absolvoval nějakou univerzitu, takže předpokládám, že o metodě a metodologii máte nějaké povědomí a že Váš výzkum je dostatečně reprezentativní a jde falzifikovat. Prosím o vysvětlení, popsání.

4) Transferová vozidla jsou taková, která nejsou v majetku rezidentů a místy jen projíždí/parkují. Příkladem třeba čtvrť zarovnaná auty, kde se nedá pomalu ani projet, z nichž je jen několik málo ve vlastnictví rezidentů této čtvrti. Nejsem si jist, zdali rezidenti mávají nadšeně fáborky z toho, že nemohou nikde zaparkovat svá auta, neboť "kdo dřív přijde, ten dřív mele". Obchvaty jsou něco jiného, a i k nim je třeba přistupovat s rozumem. Na obou stranách. Navíc je teď neřešíme, držme se tématu.
Prezentujete se jako pravicový člověk, proto mě docela překvapuje, že automaticky počítáte s existencí korupce jako něčím běžným. Když si přečtete průměrnou diskusi na českých webech, tak zjistíte, že s tímto jevem "souhlasí a provádí jen levičáci". Není třeba proti tomuto bojovat a nesouhlasit s tím? A nepočítat s tím jako s běžným jevem a nenastavovat dle toho politiky.
Stále nechápu, proč si mám pro rohlíky do naší večerky jezdit autem. Mám je čerstvé každý den, jsem tam za pár sekund, jsem tam rychleji než autem. To má být každý Čech tak strašně líný, že musí i přes ulici jet autem? Zkuste to jako já, když mám chuť, skočím si do večerky, něco si koupím, když mám hlad na rohlíky, čerstvé několikrát denně, projdu se, ušetřím za cestu. Stejně neděláte velikánské nákupy každý den, abyste pro ně musel jezdit na periférii autem. Pokud samozřejmě nemáte takový apetit, případně k živení tolik hladových krků. to nemáte ve svém okolí nějakou prodejnu? Nechci být neurvalým, ale, proboha, v jaké díře to žijete? Vždyť i na přiblblém sídlišti v horní dolní bývá alespoň malinkatý obchůdek, když ne obchodní centrum, v nejzapadlejší vesnici v horách jakbysmet, případně je to řešeno pojízdnou prodejnou. Nebo se Vám jen nechce chodit pěšky a jen se vymlouváte? Nebo jen zbožňujete courání mezi regály narvaným všemožným zbožím jen pro ten pocit? Ale i tak, síť mhd je velmi hustá a frekventovaná, navíc hyper a super mají své vlastní busy, které slouží jako svoz zdarma. Obyčejně se dostanete minimálně z/do centra. Nebo se Vám příčí jezdit "sockou"?
A propos, kdybyste chtěl argumentovat (nebo někdo jiný) hodnou a milou babičkou, která auto potřebuje, aby si mohla zajet nakoupit do hyper na periférii, protože nezvládne dojít si na nákup ve městě. Pokud hodná a milá babička nezvládne přejít ulici, protože je hodná, stará a milá, tak se ptám, jak je možné, že hodná a milá babička po vstupu do hyper omládne natolik, že může celý den courat po hypermaketu, aby si koupila ony pověstné tři rohlíky? To je představa jak z reklamy. Pokud nezvládne chodit po ulici, rozhodně to samé nezvládne v hypermarketu. Stejně ji bude muset někdo jiný nakoupit, obstarat úřední a jiné náležitosti apod.

5: Jen pro informaci, inklinuji ke kapitalismu Maxe Webera a považuji se za konzervativce. To ale neznamená, že musím homosexualitu považovat za nemoc léčitelnou penicilínem, homosexuály upalovat, brojit proti potratům, nemít za kamarádky feministky a diskutovat s nimi, odmítat vše, co se týká kvality života a životního prostředí (environmentu) nebo devótsky akceptovat "kapitalismus", protože podle některých pánů je to to jediné pravé a ostatní je hnůj (co to je ten "kapitalismus", viz výše).
Pokud se máme bavit alespoň trochu na úrovni a ne jen vykřikovat něco o fašistech a levičáctví, přečtěte si prvně již zmíněnou Hannah. Toto nemá cenu, škoda času klofání do počítače.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist