Rušte parkovací místa. Pomalu a potichu, radí dánský architekt Jan Gehl
Podle Jana Gehla se města navrhují pouze technicky – plánuje se infrastruktura, cesty nebo domy a doufá se, že se lidé s novými objekty prostě srovnají. „Většinou se s nimi ale nesrovnají,“ říká Ghel.
Po celou historii až do šedesátých let dvacátého století se města stavěla pro lidi, kteří se pohybují po vlastních nohách. Rozšiřovala se postupně, po krocích, po jednotlivých budovách, připomíná Gehl. V roce 1960, někde dříve, jinde později, se ale podle jeho slov tento zažitý systém převrátil. Výstavba měst se začala provádět ve velkých jednotkách, byly určovány zóny na bydlení, práci, rekreaci a dopravu. A nastal rozmach automobilismu. Gehlovými slovy doslova „invaze automobilů“.
Pro lidi, kteří se chtějí nyní pohybovat pěšky, je ve městě stále méně místa a podmínky pro pěší jsou v záplavě aut často nedůstojné. „Nejdůležitějším člověkem ve městě se stal řidič,“ tvrdí architekt.
Více asfaltu, více aut
Množství aut ve městě je přitom podle Gehla relativní. „Každé město má tolik aut, kolik si jich pozve,“ říká. K snížení jejich počtu doporučuje velmi nepopulární krok: rušení parkovacích míst. „Když lidé nemohou zaparkovat, tak nepřijedou,“ vysvětluje. Na příkladu Nizozemí se totiž ukazuje, že ani sebevětší podpora cyklistiky sama o sobě na snížení automobilové dopravy ve městech nestačí. Parkovací místa by se ale měla podle Gehla rušit pozvolna a potichu. „Když to nikomu neřeknete, nikdo si toho nevšimne,“ říká architekt ze své kodaňské zkušenosti.
V Kodani nyní jezdí do práce na kole 37 % obyvatel. „V květnu skoro nemůžete přejít silnici, místo automobilové zácpy, máme zácpu na cyklostezkách,“ na oko si stěžuje Gehl. Bicykl je v dánské metropoli natolik běžným, že jej můžete převézt nejen vlakem nebo metrem, ale přizpůsobily se i místní taxíky.
„Co je dobré pro lidi, je dobré i pro podnikání,“ snaží se vyvrátit jeden z argumentů odpůrců rušení parkovacích stání. Lidé, kteří se po městě rádi pohybují, v něm tráví i více času. V Kodani se podle Gehlových slov prodloužila například letní sezóna venkovních zahrádek. Do podpory alternativní dopravy se ostatně mohou zapojit i samy obchody a další podniky a připravit například speciální programy pro cyklisty.
Podporovat docházení či dojíždění do práce na kole znamená zároveň podporovat zdravý životní styl, připomíná Gehl. Vyspělý svět potýká s nedostatkem pohybu a civilizačními chorobami. V dlouhodobém měřítku se tedy může ušetřit nejen na výdajích za infrastrukturu, ale i za léčebné výdaje.
Lidské měřítko
Od chvíle, kdy mají hlavní slovo v plánování měst dopravní inženýři nastala podle Gehla paradoxní situace: zatímco o autech a jejich pohybu po městech víme všechno, o tom jak procházejí a jak využívají město lidé, nevíme nic. Vnímání města v rychlosti 5 km v hodině a oční výšce je přitom prý to nejdůležitější měřítko. Ptačí perspektiva je sice přitažlivá, ale také záludná.
„V padesátých a šedesátých letech se města navrhovala tak, aby vypadala dobře z letadla a jejich čtvrti z helikoptéry,“ tvrdí Jan Gehl. „Ale nikdo se nezajímal o to, jak to vypadají z pohledu člověka,“ vysvětluje. Příkladem podle Gehla může být město Brasília postavené v 50. letech na zelené louce. Metropole navržená tak, aby z výšky připomínala siluetu orla, vypadá z letadla fantasticky. To ovšem běžný obyvatel a návštěvník města tolik neocení. Naopak stará rezidenční čtvrt v Kodani ze začátku 20. století je z ptačí perspektivy naprosto nezajímavá, přesto podle Gehla přitahuje významné dánské osobnosti, včetně architektů. „Prostě proto, že se tam dobře žije,“ říká Jan Gehl.
reklama
Architekt Jan Gehl a inspirace z Kodaně
Další informace |
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (1)
Václav Příhoda
1.6.2023 13:43
Nařknout... - 2. 6. 2012 - Martin ŠtěpánekTak, konečně doma, se čtyřhodinovým zpožděním oproti normálu... Bůh požehnej automobilismu v Plzni, Praze, D1 a D5..:)))Nyní k tématu: 1: Tak pokud se již chceme vrhnout do politické filosofie nebo reálné policy, tak si nejprve o tom něco zjistíme. Za prvé, je nutné odlišovat politické ideologie a ekonomické ideologie, politickou filosofii a reálnou policy. Předně, v politické rovině, reálné policy je v podstatě zbytečné odlišovat mezi levicí a pravicí, mezi socialismem, konzervatismem nebo liberalismem. Dozajista jste si všiml, že levicový Tony Blair a jeho New Labour je mnohem pravicovější, než česká ODS, "socialistické" Švédsko je ve skutečnosti mnohonásobně kapitalističtější (a v rozporu s logikou levice x pravice "zelenější"), než Česko s "pravicovou" vládou (které by se tedy logicky dle svého "levičáctví" mělo chovat mnohem více "zeleněji"). Co se USA týká, liberálové v USA nejsou "v podstatě komunisté", to si zřejmě pletete s padesátými lety a mccartysmem, ale v ideologické rovině má blíže k "evropské" new labour a Giddensově Třetí cestě. Co se rebulikánů týče, sledujte někdy jejich prohlášení a kroky - levice, pravice, střed - mix všeho, stejně jako u liberálů. V ekonomické rovině, dnes se nedá hovořit o liberalismu, leč o neoliberálním korporativismu, případně jen neoliberalismu. Kapitalismus ve své původní podobě de facto už neexistuje, jen se to stále opakuje jako tajuplná mantra, aniž by kdokoli věděl, co to ten kapitalismus vlastně je. Malá rada, neptat se na to ekonomů. Doporučuji přečíst Maxe Webera. 2: Stále nerozumím tomu, proč "ekoteror" vylidňuje města. Je to dle logiky "kam nemůžu s autem, tam je to pro mě nepřátelské prostředí"? Není to poněkud jednostranné vidění světa? Jak tedy "ekoteror" vylidňuje? Tím, že majitelé domů zvedají nájmy, pronajímají prostory právníkům, bankám, butikům, v lepším případě kavárnám a restauracím? To je "ekoteror"? Nebo jen tím, že dojde k regulaci vjezdu a parkování aut? To má být onen "ekoteror"? A myslí "nacističtí řidiči" toužící se svobodně prohánět po městech a parkovat kde buď (ach, to pochybné a silně nedokonalé chápání slova Svoboda a Demokracie ve všech jejich významech), že třeba svým parkováním kde buď, třeba svým, možná nezáměrným chováním, pasivně až aktivně ohrožují své okolí? Jako hasič musím říci, že mnou jímá zlost, když se díky bezohlednosti motoristů nemůžeme protáhnout ani s naší nejmenší CASkou - auta všude, na zákazech, nástupních plochách hasičských vozidel, na chodnících, na ulicích, trávnících, všude. A to se dělají kontroly, domlouvá se, lístečky za okny se nechávají. A nic, totální bezohlednost, ignorance. Nebo nesouhlasíte? Je to vina hasičů a našich strojníků, že nejsou natolik v jízdě zruční, že se nedokážou protáhnout s dvacetitunovou Tatrou a nedejbože žebříkem nebo plošinou zarovnanými ulicemi? Nepřijde Vám toto chování bezohledné? Navíc, neodpověděl jste mi na otázky ohledně omezování svobod obhajované protiteroristickými opatřeními. Ty Vám nevadí? Nebo jste si jich nevšiml? To se ta "žába v kotli" asi už tedy vaří... 3: Vidíte, a já si vždy myslel, že hospoda nebo restaurace vaří dle kuchaře. Nikoli dle toho, jestli je nebo není kuřácká. No, už si to budu pamatovat. Jen ještě malý dotaz. Jak jste zjistil, že kouření, aktivní či pasivní, zabíjí ročně 1 (slovy jednoho) Čecha? Pravděpodobně jste absolvoval nějakou univerzitu, takže předpokládám, že o metodě a metodologii máte nějaké povědomí a že Váš výzkum je dostatečně reprezentativní a jde falzifikovat. Prosím o vysvětlení, popsání. 4) Transferová vozidla jsou taková, která nejsou v majetku rezidentů a místy jen projíždí/parkují. Příkladem třeba čtvrť zarovnaná auty, kde se nedá pomalu ani projet, z nichž je jen několik málo ve vlastnictví rezidentů této čtvrti. Nejsem si jist, zdali rezidenti mávají nadšeně fáborky z toho, že nemohou nikde zaparkovat svá auta, neboť "kdo dřív přijde, ten dřív mele". Obchvaty jsou něco jiného, a i k nim je třeba přistupovat s rozumem. Na obou stranách. Navíc je teď neřešíme, držme se tématu. Prezentujete se jako pravicový člověk, proto mě docela překvapuje, že automaticky počítáte s existencí korupce jako něčím běžným. Když si přečtete průměrnou diskusi na českých webech, tak zjistíte, že s tímto jevem "souhlasí a provádí jen levičáci". Není třeba proti tomuto bojovat a nesouhlasit s tím? A nepočítat s tím jako s běžným jevem a nenastavovat dle toho politiky. Stále nechápu, proč si mám pro rohlíky do naší večerky jezdit autem. Mám je čerstvé každý den, jsem tam za pár sekund, jsem tam rychleji než autem. To má být každý Čech tak strašně líný, že musí i přes ulici jet autem? Zkuste to jako já, když mám chuť, skočím si do večerky, něco si koupím, když mám hlad na rohlíky, čerstvé několikrát denně, projdu se, ušetřím za cestu. Stejně neděláte velikánské nákupy každý den, abyste pro ně musel jezdit na periférii autem. Pokud samozřejmě nemáte takový apetit, případně k živení tolik hladových krků. to nemáte ve svém okolí nějakou prodejnu? Nechci být neurvalým, ale, proboha, v jaké díře to žijete? Vždyť i na přiblblém sídlišti v horní dolní bývá alespoň malinkatý obchůdek, když ne obchodní centrum, v nejzapadlejší vesnici v horách jakbysmet, případně je to řešeno pojízdnou prodejnou. Nebo se Vám jen nechce chodit pěšky a jen se vymlouváte? Nebo jen zbožňujete courání mezi regály narvaným všemožným zbožím jen pro ten pocit? Ale i tak, síť mhd je velmi hustá a frekventovaná, navíc hyper a super mají své vlastní busy, které slouží jako svoz zdarma. Obyčejně se dostanete minimálně z/do centra. Nebo se Vám příčí jezdit "sockou"? A propos, kdybyste chtěl argumentovat (nebo někdo jiný) hodnou a milou babičkou, která auto potřebuje, aby si mohla zajet nakoupit do hyper na periférii, protože nezvládne dojít si na nákup ve městě. Pokud hodná a milá babička nezvládne přejít ulici, protože je hodná, stará a milá, tak se ptám, jak je možné, že hodná a milá babička po vstupu do hyper omládne natolik, že může celý den courat po hypermaketu, aby si koupila ony pověstné tři rohlíky? To je představa jak z reklamy. Pokud nezvládne chodit po ulici, rozhodně to samé nezvládne v hypermarketu. Stejně ji bude muset někdo jiný nakoupit, obstarat úřední a jiné náležitosti apod. 5: Jen pro informaci, inklinuji ke kapitalismu Maxe Webera a považuji se za konzervativce. To ale neznamená, že musím homosexualitu považovat za nemoc léčitelnou penicilínem, homosexuály upalovat, brojit proti potratům, nemít za kamarádky feministky a diskutovat s nimi, odmítat vše, co se týká kvality života a životního prostředí (environmentu) nebo devótsky akceptovat "kapitalismus", protože podle některých pánů je to to jediné pravé a ostatní je hnůj (co to je ten "kapitalismus", viz výše). Pokud se máme bavit alespoň trochu na úrovni a ne jen vykřikovat něco o fašistech a levičáctví, přečtěte si prvně již zmíněnou Hannah. Toto nemá cenu, škoda času klofání do počítače. |