https://ekolist.cz/cz/kultura/zpravy-kultura/selfie-s-gorilou-horskou-ale-bez-rousky.analyza-snimku-z-instagramu-odhalila-ze-lide-neberou-ohledy-na-zdravi-vzacnych
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Selfie s gorilou horskou, ale bez roušky. Analýza snímků z Instagramu odhalila, že lidé neberou ohledy na zdraví vzácných lidoopů

27.2.2021 07:51 | PRAHA (Ekolist.cz)
Selfie s gorilami horskými. Na snímku, pořízeném už v roce 2019, před vypuknutím epidemie Covid-19, se s gorilami horskými vyfotil obránce Arsenalu David Luiz. Ilustrační snímek.
Selfie s gorilami horskými. Na snímku, pořízeném už v roce 2019, před vypuknutím epidemie Covid-19, se s gorilami horskými vyfotil obránce Arsenalu David Luiz. Ilustrační snímek.
Vědci Oxford Brookes University na Instagramu analyzovali téměř tisíc příspěvků, na nichž se v rámci výletů ve východní Africe turisté fotili s horskými gorilami. Zjistili, že se turisté ke gorilám přibližují mnohem více, než by měli, a že navíc naprostá většina z nich nemá v době pandemie Covid-19 roušku. Tím, že turisté nedodržují žádná opatření, může podle vědců snadno dojít k přenosu viru na gorily. Výzkum zveřejnil žurnál People and Nature.
 

„Riziko přenosu nemoci mezi návštěvníky a gorilami je opravdu znepokojující. Rozhodně je na místě zpřísnit pravidla a zajistit, aby gorily nebyly v ohrožení,“ komentuje autor studie Gaspard Van Hamme své obavy z přenosu Covid-19 na lidoopy. Právě nedávno, v lednu 2021, byly totiž jako pozitivní testovány gorily v zoo v San Diegu.

„Na fotkách, které jsme analyzovali, je jasně vidět, že většina turistů nemá zakrytá ústa a nos. A to i přes to, že jdou cíleně na výlet za gorilami. Doufáme, že tím, jak roste po celém světě nutnost roušky nosit, stane se i pro turisty, kteří chodí na tento typ výletů, postupně běžnější si je nasadit,“ říká spoluautorka studie Magdalena Svensson.

Gorily horské se vyskytují pouze ve východní Africe. Nacházejí se v národních parcích v Kongu, Ugandě a Rwandě. Následkem lidské činnosti jejich populace utrpěla značné ztráty, v posledních letech ale jejich počty začaly znovu narůstat - až na odhadovaných 1063 jedinců v současnosti. Túry za gorilami horskými jsou pro národní parky důležitým zdrojem financí. Nicméně velké množství turistů bylo důvodem, proč parky sáhly po několika opatřeních - jedním z nich je dodržování vzdálenosti sedmi metrů mezi návštěvníky a gorilami.

„Díky tomuto výzkumu víme, že tato opatření turisté nerespektují a vidíme, jak blízko gorilám opravdu jsou. Bohužel platí, že to, jakou fotku dají na Instagram, utváří očekávání budoucích turistů, kteří sem za gorilami pojedou. Chceme je proto přesvědčit o důležitosti ‚zodpovědného turismu‛ a toho, jak moc je zapotřebí dbát na adekvátní ochranu. Jen tak můžeme zabránit přenosu Covid-19 na gorily horské,“ uzavírá Gladys Kalema-Zikusoka, zakladatelka neziskové organizace Conservation Through Public Health v Ugandě.


reklama

 
foto - Mráčková Lucie
Lucie Mráčková
Autorka je spolupracovnice Ekolist.cz

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (27)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

27.2.2021 08:14
S těmi gorilami se nedrží kolem ramen, je to dosti daleko na to, aby na ni nedýchala. Dlouze hovořit z oči v oči asi také nebudou. A to minimum virů (pokud tam nemocný člověk leze?) přispěje k jejich imunizaci.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

27.2.2021 10:51 Reaguje na Karel Zvářal
Z praktického hlediska máte pravdu, ale když to vezmu jako ryzí teoretik, tak pravidla by se měla dodržovat, protože příště bude ta rouška dole i při bližším kontaktu a v další skupině se už lidi nebudou vůbec namáhat si tu roušku nasazovat.
Odpovědět

Jirka Černý

27.2.2021 08:33
Zásadní problémy jsou dva
1. každý se fotí u naprosto všechno.
2. Následně má potřebu podělit se o to s celým světem.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

27.2.2021 08:42 Reaguje na Jirka Černý
Bohužel, tento typ turistiky je pomatenci podporován jako zdroj příjmů pro místní (ochranářské) komunity. A když už si turista zaplatí, chce, aby celý svět věděl, že záchranu lidoopů podporuje. Vidím to jako nutné, tj. menší zlo, než tu oblast nechat na starost místním, kteří by to zužitkovali úplně jinak, než bychom si přáli. Místo turistů mají být kolem pralesa ozbrojenci podporovaní mezinárodními fondy.
Odpovědět

Jirka Černý

27.2.2021 09:05 Reaguje na Karel Zvářal
Asi máte pravdu, takže se to oklikou stane užitečné. Ale jak se píše, každý očekává stejný zážitek jako to co vidí na sockosítích a tak se ze špatného přístupu stává standard očekávání.
Na selfíčka mám krásnou vzpomínku z cca 5 let zpět, vylezu na kopec, rozbalím stativ a s kafem v ruce koukám co by stálo za záběr, než jsem udělal první fotku prošel dav asi třiceti lidí kdy každý vylezl na vrcholek, nasadil grimasu, cvaknul selfko a šel zase dolů! Jako úplně! Ti lidé se ani v rychlosti nerozhlédli o 360°. Myslím že jestli něco z krajiny viděli tak až doma když si fotku ladily ve fotoshopu.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

27.2.2021 09:44 Reaguje na Jirka Černý
Jo, to znám. Stačí vybočit z proudu mravenečků a sednout si na balvan (a kochat se). Hned nechápavé pohledy, dokonce i ochota pomoci ("Není vám něco, jste OK?"). Prostě rychle a povrchně.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

27.2.2021 09:46
Správný ochránce přírody procestuje celá svět, všude a se vším se vyfotí,
a případně to zveřejní. Pak doma napráská souseda důchodce, že topí uhlím
a druhého, že obsahem své žumpy hnojí louku. Potom všem poradí, jak vše
dělat lépe, ač on sám nic nedělá a zkritizuje ty, co něco dělají. Kdo z
nich není náležitě radikální, tak je označen za kolaboranta s myslivci,
rybáři a zemědělci a vyloučen z řad "opravdových" ochranářů. Takhle nějak
dopadla pomalu profesionalizující se ochrana přírody, která se stává
povoláním a zdrojem obživy z daní, grantů a dotací. Otázkou bude, kdo na
ty daně bude časem přispívat, když bude nadále omezován v chovatelství,
zemědělství atd.? EKO zemědělec těžko a EKO chovatel rovněž (příjemci
dotací). On ten "velký mejdan" končí a přijde na procitnutí z mnoha
snů.
Odpovědět

Jirka Černý

27.2.2021 10:40 Reaguje na Břetislav Machaček
To znám :-)) takový jeliman nám jednou přebíral práci, zkušeností a Amériky měl že o tom nezavřel celou dobu hubu, říkal jsem si co jde všechno nasbírat za poznatky když někomu podává nářadí, protože na víc evidentně neměl. Vygradovalo to nějakou jeho nespokojeností a ať si nemyslíme že příště si vezme vybavení a vyleze si to do těch dvaceti metrů zkontrolovat, tak jsem ho ujistil že to není nutné a do deseti minut tu bude montážní plošina z druhého pracoviště, přišel vodopád výmluv a tak jsem začal na té kontrole trvat protože takové osočování si nenechám líbit, byl bledej jak nejčistší křída. No stejně se z tohoto vykecal ale byl dokonce zakázky klid.
Odpovědět
ig

28.2.2021 02:03 Reaguje na Jirka Černý
Dobrý :-) Není něco takového na ty "ochranáře"?
Odpovědět
ig

28.2.2021 02:04 Reaguje na Jirka Černý
Dobrý :-) Není něco takového na ty "ochranáře"?
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

28.2.2021 06:50 Reaguje na Břetislav Machaček
Tak jste ulevil dušičce a ted si ještě jednou a pomalu přečtěte článek. ;)
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

28.2.2021 08:18 Reaguje na Petr Eliáš
A víte, že ano! Když tady čtu ty články mudrlantů považujících se za ochrance přírody o svých cestách za přírodou celého světa, tak je považuji za stejné turisty
za přírodou, jací se fotí s gorilami. Tím přírodě nijak
nepomohou, ale spíše uškodí tím svým cestováním, které
vytvoří tolik zplodin za jednu cestu, jako jiný za celý život. Často tady čtu příspěvky ve kterých je třeba to,
že oni to viděli na vlastní oči a tak tam tudíž byli
fyzicky a kritizují z neobjektivity ty, kteří to viděli
pouze na obrazovce PC či TV. Používají své cestovatelské
zážitky jako argument o znalosti tamní přírody, ale vědí
často prd i o té naší. Já jim ty cesty nezávidím, ale
pouze se pozastavuji nad tím, jak kážou vodu a pijí víno.
Kdo to myslí vážně, tak u té vody zůstane až do smrti
a opravdu pro tu ochranu něco dělá fyzicky a nekecá.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

28.2.2021 08:23 Reaguje na Břetislav Machaček
S váma je to marné...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

28.2.2021 10:44 Reaguje na Petr Eliáš
Asi se vás to s tím "ochranářským" cestováním
osobně dotklo a tak jsem pro vás marný. Bohudík
vidím ochranu přírody zcela jinak a nemám touhu
Chodit do soukromí goril osobně. Viděl jsem
nádherné dokumenty a ty by měly stačit většině
opravdových ochránců. Ochránce by měl přírodu chránit i před sebe samým a nerušit třeba zvěř
při "stopování" šelem v zimě. Je to uzurpace
přírody pro vyvolené, kteří se pasovali do
role zachránců a přitom jsou sami škůdci.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

28.2.2021 11:54 Reaguje na Břetislav Machaček
Nedotkl. Směju se těm vašim nesmyslum co tu vykládate. Vaše příspěvky jsou sice dlouhé, ale o ničem. Cisi z nich zaslepenost. Lidi co se přírodě věnují, dělají výzkum a pak o tom referuji vám vadí. Ale lidí co viděli přírodu jen z toho pc nebo tv považujete za prave ochránce. Kdo myslíte že ty vaše dokumenty asi dělá, co? Vsadím boty, že vy byste nadával i Jane Goodallove a sám se považoval za odborníka když jste viděl dokument. Bohužel, chytraku jako vy je v CR hodně.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

28.2.2021 17:05 Reaguje na Petr Eliáš
Ten osel, co si dělá selfí je vědec? Já
proti vědcům a těm co takové filmy natočí
nic nemám, ale to snad stačí a nemusí tam
jezdit kdejaký zbohatlický osel. Mi se to
hnusí, když jim krademe nejen pralesy, ale i ten klid, který potřebují ke svému
množení a životu. Vám asi ne a klidně
by jste jim tam vlezl sám. Jak by bylo
asi vám, když by si vás chodili lidi
prohlížet při jídle a v ložnici? Oni
uvažují téměř jako lidé a netouží po
nějakém lezení do soukromí, oni totiž
nejsou jako lidští úchylové z pořadů
ve kterých je sledují kamery i na WC.
Bohužel takových chytráků jako vy už
přibývá čím dál víc a příroda pláče.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

28.2.2021 09:32 Reaguje na Břetislav Machaček
Jestli k tomu můžu něco říct, tak i když by ty gorily měly mít co nejvíce klidu, pořád je lepší taková placená turistika než masové neorganizované narušování těch rezervací. Navíc, ten člověk, který tam jede, by stejně ty peníze za cestování utratil. A pořád je lepší, když je z jeho peněz financována ta rezervace s gorilami než aby ty peníze utratil někde v hotelu. Ty gorily to prostě potřebují více. A co se týče masového pomáhání prací, tak to by snad bylo to nejhorší. Ne všichni mají dotatečné znalosti, aby té přírodě prací pomohli. Možná tak odklízení odpadků, ale nic jiného bych masově nedělal. Aby to nebylo jako v tom vtipu, jak sedí hajný v zahradní hospůdce u piva, občas otočí hlavu k lesu a zařve:" Zeleným nahoru."
Když to tak udělá po několikáté, ptají se ho štamgasti, co to má znamenat. Hajný odpovídá:" Mám v lesní školce na brigádě partu policajtů, tak řvu instrukce, aby to nesázeli blbě."
Přeji všem hezkou neděli.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

28.2.2021 10:58 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Když chce někdo konkrétně pomáhat rezervaci goril,
tak tam přece stačí poslat finanční příspěvek
a nemusím platit vstupné za jejich rušení a zvykání
na lidi. Gorily pak těžko odliší neškodné turisty
s ozbrojenými průvodci od pytláků. Plachým zvířatům by bylo daleko lépe, než těm uvyklým na čumendu.
Lidem už nestačí ZOO a chtějí zvířatům vlézt až
domů do jejich původního ekosystému. To je jako
nám dnes lezou "divoká" zvířata do měst a nám se
to nelíbí. Ochranářům vadí divočáci v parcích,
ale sami se jim v zimě producírují se psy po lese.
Role se tak mění a všichni si na sebe zvykají.
Srny mi spí pod včelínem deset metrů od německého
ovčáka za plotem. On si zvykl na ně, ony na něho,
ale není pouze pes za plotem, ale může být i pes volně pohybující se přírodou a srny na to doplatí.
Nelezme jim do jejich prostředí, pokud nemusíme
a sledujme je z povzdáli ze silnic a míst k tomu
zřízených. Už tak jsme jim ukradli převážnou část
přírody.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

28.2.2021 11:32 Reaguje na Břetislav Machaček
Jenže ten turista, který se přijede na ty gorily kouknout, přinese systému mnohem více peněz než kdyby jenom poslal přípěvek. On tam bydlí stravuje se, kupuje suvenýry a to vše přináší místní ekonomice mnohem více peněz. Určitě více, než když si v supermarketu koupím "gorilí kafe".
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

28.2.2021 11:50 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Zkopíroval jsem Vám vstup Huntera u jiného článku, se kterým bezvýhradně souhlasím.

"Případný rozvoj tzv. masové ekoturistiky by pro ochranu přírody Afriky představoval armagedon a v konečném důsledku ji jenom poškodil. V Namibii si spočítali, že jeden poplatkový lovec přinese do země stejný objem finančních prostředků jako 2000 těchto tzv. ekoturistů. Případný rozvoj ekoturisty si vyžádá budování souvisjící infrastruktury, silnic, elektrických vedení, spotřebu vody, tuny a tuny odpadků a další nikdy neklesající seznam požadavků turistů, kteří tzv. budou pozorovat zvěř. Pokud by tohle měla být budoucnost, tak potěš koště a je bezva způsob, jak přírodu Afriky zničit."
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

28.2.2021 12:07 Reaguje na Karel Zvářal
Hovořil jsem konkrétně o těch gorilích rezervacích. Tam se asi těžko bude realizovat poplatkový odstřel a co se týče návštěv turistů, předpokládám že je tam počet limitován. Je mi jasné, že kdyby se z té rezervace stal průchoďák, kdy každý turista sní svoji svačinu a maximálně si u místního prodavače koupí kolu, příroda by dostala těžce na prdel. Vlastně na řiť, abych byl spisovný. -)) A samozřejmě cena za tento zážitek bude určitě vyšší než když se půjdu podívat do zoo. A co se týče Hunterova postoje, taky s ním plně souhlasím, protože když uděláte z přírody Václavák, ta příroda na to těžce doplatí.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

28.2.2021 12:17 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Pane Šeděnko, jediní, kdo by měl mít přístup na "krátký dohled" k těmto vzácným a citlivým tvorům, by měli mít ti, kteří je studují profesionálně. Ten problém nemocí a pytláctví jste zřejmě přehlédl, ale pro mě jako ochranáře je vodění (byť omezeného počtu) lidí (bohužel) projevem omezenosti. Kdybych nepoukázal na to naládované vole, nikdo z odborníků si toho nevšimne... Selfíčka s nimi bych zakázal, ukázat jim maximálně čerstvý trus a spasenou vegetaci, zbytek na filmu v táboře. Aby věděli, že gorily tu jsou, peníze jdou na ně a nikam jinam.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

28.2.2021 17:17 Reaguje na Karel Zvářal
Pokud by Vámi navrhovaný projekt byl ufinancovatelný, byl bych pro všemi dvaceti. Já vím že nejlepší by bylo, kdyby ty gorily nikdo netravoval, ale jejich kvalitní ochrana musí stát balík peněz. Na to nestačí jeden hajný, který jako za Rakouska vyháněl báby z lesa s holí v ruce. To chce profesionální vojenskou jednotku vybavenou rychlopalnými zbraněmi, která bude schopna zasáhnout kdekoliv v rezervaci během pár desítek minut. A to stojí velké peníze. Ty Vám za pohled na trus a promítnutý film nikdo nedá. Právě prot si mylím, že takový kompromis, za přísných bezpečnostních i hygienických opatření, by mohl tuhle rezervaci ufinancovat. Je to smutné, že na kdejakého přitroublého fotbalistu se ve světě peníze najdou, zatímco na taková nádherná zvířata ne.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

28.2.2021 11:43 Reaguje na Břetislav Machaček
Jj, jihoamerické indiány (údajně?) vyhubily běžné evropské nemoci, které tam dotáhli španělští kolonizátoři. Takže kromě kovídka jsou i jiné nemoci, kterými můžeme gorily nakazit. Protože tak jako si dovezou turisti často nějakou "exotickou" nemoc, funguje to i obráceným směrem.

Takže teď se stalo symbolem "hřešení" chození bez roušky, ale že onemocní i medici ve skafandrech (chránění na max.), to už se moc neříká... Správně píšete o té uhlíkové stopě, ale kromě ní je i nemedializovaná stopa infekční. A to se asi psovodovi líbit nebude, neb ten by zpřístupnil celou Afriku davům (tupých) a znuděných měšťáků. Mně také stačí NGW, neb tam jsou záběry, na které kameraman čeká často roky, zvíře na pár metrů, za každého počasí a bez rizika nákazy či okradení. A souhlasím s tím, že nejen lidoopi, ale i jiná zvěř, je kvůli získané krotkosti snadným úlovkem pytláků, kteří tam mimo sezónu nastoupí a vezmou si svůj "oprávněný" (podle nich) desátek.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

28.2.2021 17:24 Reaguje na Karel Zvářal
Víte, já už to s tou přírodou vidím bledě, když přibývá ekoturistiky i tam, kde vysloveně škodí. Bohužel si to lidé zdůvodní tím, že jí pomáhají přínosem financí, ale ona byla bez zbohatlíků donedávna a bez nich a jejich zájmu by byla asi zachovalejší. I to pytláctví je o tom, že někdo bohatý chce vycpanou gorilí dlaň a nebo prášek z nosorožčího rohu. Ti domorodci by je bez poptávky
už i od jejich zbohatlíku nechali žít. Chudoba a touha po zbohatnutí je nutí pytlačit a stále větší zájem jim přinese i ty civilizační choroby, které mohou být
horší, než ti pytláci. Jsem rád, že se
snad něčeho takového nedožiju i u nás
a mohu stále jako dnes sledovat hejna
hus táhnoucí nad mojí zahradou.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

27.2.2021 10:48
A jak by toho blbečka bez roušky poznalo těch jeho asi čtvrt miliónu přítel na Instagramu, kdyby si tu roušku nasadil? Mimochodem, nemá s takovou skupinou chodit strážce, který má dohlížet na dodržování pravidel? Stačilo by tomu magorovi napálit flastr třeba deset tisíc dolarů a byl by klid. Příště by si to nikdo neriskl a pokud ano, takový balík by určitě pomohl pokladně zmíněné rezervace.
Odpovědět
JM

Josef Mozek

1.3.2021 13:58 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Co tak místo psaní nesmyslů přečíst pozorně, co je pod fotkou.....je z doby před "vypuknutím epidemie koronaviru".
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist