https://ekolist.cz/cz/kultura/zpravy-kultura/senat-schvalil-zvysovani-podilu-pokrocilych-biopaliv-v-pohonnych-hmotach
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Senát schválil zvyšování podílu pokročilých biopaliv v pohonných hmotách

24.1.2025 00:51 | PRAHA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Podíl pokročilých biopaliv v pohonných hmotách se zřejmě bude zvyšovat tak, aby v souladu se směrnicí EU v roce 2030 dosáhl 5,5 procenta. Počítá s tím novela o ochraně ovzduší, kterou schválil Senát. Novelu, která má také rozšířit počet firem s povinností nepřetržitého monitoringu znečištění životního prostředí a přispět ke zlepšení kvality ovzduší hlavně ve městech, nyní dostane k podpisu prezident.
 
Senát k novele přijal na návrh ekologického výboru doprovodné usnesení, v němž požádal ministerstvo životního prostředí o vytvoření pracovní skupiny, která by měla projednat možné změny v odpovědnosti za provádění měření emisí a v kontrole provádění měření emisí. Do komise by měli být podle výboru přizváni i zástupci odpůrců obnovením spalovny v Rybitví u Pardubic.

Navyšování podílu pokročilých biopaliv se týká biosložky převážně rostlinného původu, například ze slámy, řas a podobných materiálů, ale i obnovitelných paliv nebiologického původu. Dodavatelé vybraných pohonných hmot také budou muset zajistit snížení emisí skleníkových plynů ve stanoveném rozsahu proti stanovené základně. V roce 2026 se bude muset snížit o 6,25 procenta na hodnotu 11 procent v roce 2030.

Novela upravuje také zavádění nízkoemisních zón, do nichž by města mohla zakázat vjezd starším typům automobilů. Zavést má také informační systém těchto nízkoemisních zón. Města podle vlády tyto zóny nevyužívají, ačkoli je lze považovat za vhodný nástroj k omezení znečištění ovzduší. Pro zavedení nízkoemisní zóny nemá nově platit podmínka obchvatu daného města. Bude na obcích, jaké náhradní trasy vyhláškou určí, řekl senátorům ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).

Nově budou obce také moct stanovit kvůli pachu z průmyslových výrob vzdálenost vznikajících bytových zón od podniků. Ministr uvedl, že změna vychází ze zkušeností z posledních desetiletí, kdy se bytové zóny přibližují průmyslovým, nikoli naopak.

Senátor Martin Krsek (za SEN 21) navrhoval podmínit výjimky z minimální půlkilometrové vzdálenosti zdroje znečišťování od obydlené oblasti tím, že nepřinesou významné zvýšení zátěže obtěžujícími látkami nebo zápachem. Podle ministra je ale formulace novely "krvavě vyjednaný kompromis" a týká se modernizací provozů, které nikdy nebudou znamenat zvýšení emisí. Senátor chtěl také uzákonit, aby možnost požádat o opravu chybných výsledků kontinuálního měření musela být vždy řádně zdůvodněna. Podle Hladíka to lze vyřešit vyhláškou.

Firmy podle novely budou muset vedle kontinuálního sledování emisí škodlivých látek omezit prašnost při stavbách či demolicích. Cílem opatření je podle vlády zlepšit kvalitu ovzduší ve městech a obcích, více využívat digitální nástroje a snížit administrativu. Norma má stanovit jednoznačná pravidla pro jednorázová měření emisí i pravidla pro firmy, které musejí omezit třeba pomocí postupné odkrývky povrchu, protiprašnými sítěmi na lešeních při rekonstrukci fasád nebo vysazováním zeleně kolem staveb.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (21)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SV

Slavomil Vinkler

24.1.2025 07:24
Ohromné. Efektivita Biopalivo /Spotřebované palivo fosil je asi 0,5-3.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

24.1.2025 08:22 Reaguje na Slavomil Vinkler
asi to je mířené na HVO a podobné. Snižováním CO2 jde i vytvořením výcesložkového paliva např pro podporu hoření.

Odpovědět

Jaroslav Řezáč

24.1.2025 08:18
když jsem se dočetl, že jedna kontejnerová loď za rok vyprodukuje tolik emisí jako 50 milionů aut v kontextu toho, že nám budou kontrolovat i oheň v domácích kamnech, je tak nějak trapně úsměvné.
Odpovědět
Pe

Petr

24.1.2025 08:48 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Pokud toto někdy byla pravda, tak už to určitě neplatí, neb i v námořní dopravě se emise vytrvale a účinně snižují.
A dá se na to dívat i jinak. Třeba jak obrovské množství zboží jedna taková loď přepraví. Kolik aut by asi bylo potřeba a kolik by musela najezdit k přepravě takového množství zboží. Tipuju že násobně víc, protože loď má výhodu efektivity z velikosti.
Važme si toho, že máme čistý svět a snažíme se mít ho ještě čistší.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

24.1.2025 09:01 Reaguje na Petr
v to doufám, že se to lepší i v námořní dopravě. Z hlediska obchodu a masivnosti dovozů zahambuje Evropu.

z toho mám pocit, že čím více se snažíme svět čistit, tím více jej " špiníme". Nic, co by bylo bez emisí jsme nevymysleli, jen něco dokážeme eliminovat technicky ale co je další eliminace a potřebná je snižování spotřeby obyvatel.
V podstatě globalizace odstartovala obrovské znečištění, turismus, cestování obecně.
Kdo by šel dneska pěšky do Benátek v Itálii jako Karel Hynek Mácha?
Odpovědět
Pe

Petr

24.1.2025 09:54 Reaguje na Jaroslav Řezáč
I dnes se mnoho lidí vydává pěšky na svoji osobní pouť. Například pouť do španělského Santiaga de Compostela je velmi populární, chodí ji tisíce lidí ročně, někdy předloni ji šel jeden náš známý youtuber. A Mácha byl ve své době vlastně také takový youtuber.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

24.1.2025 11:46 Reaguje na Petr
No, ale tím se eliminují hříchy. Poutník na pouti není schopen vydělat na své živobití.
Odpovědět
Pe

Petr

24.1.2025 19:00 Reaguje na Slavomil Vinkler
Nerozumím.
Každý si může jít ze svého vlastního důvodu.
(živobytí)
Odpovědět
RV

Richard Vacek

24.1.2025 08:23
Na ty nesmysly s biopalivy už EU nemá.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

24.1.2025 08:28 Reaguje na Richard Vacek
zkuste tohle... https://www.autozive.cz/snizeni-emisi/

Odpovědět
RV

Richard Vacek

24.1.2025 09:17 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Obdobné nesmysly zdražují dopravu a ve svém důsledku ochuzují společnost, která už třeba nebude mít prostředky na ochranu přírody.
A je jedno, jestli se ten nesmysl jmenuje biopalivo I, II, nebo za rok III druhu. Nebo jestli je to vodík či čpavek. Ekonomický nesmysl zůstane nesmyslem.
Odpovědět
sv

s v

24.1.2025 11:49 Reaguje na Richard Vacek
Ano vacku, eu nemá na to dotovat agenta bureše s jeho prolobovanými tzv. biopalivy.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

24.1.2025 13:01 Reaguje na s v
Na tu hloupost s biopalivy přišli bruselští páni sami. Když zjistili to, co každý věděl, tedy že biopaliva I. druhu jsou ekonomický nesmysl škodící přírodě, zkoušejí to s II. typem.
Odpovědět
sv

s v

24.1.2025 16:54 Reaguje na Richard Vacek
A agent bureš udělal vše, aby bylo toto zavedeno i v ČR.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

24.1.2025 18:41 Reaguje na s v
Stěžoval bych si v Bruselu ať přestanou požadovat ekonomické nesmysly, které jsou téměř vždy i škodlivé pro přírodu.
Odpovědět
sv

s v

25.1.2025 10:47 Reaguje na Richard Vacek
Stěžovat si můžeš na lampárně, vacku. Bureš se postará, aby o svůj dotační kšeft, bez kterého by šel po žebrotě, nepřišel.
Odpovědět
KV

Karel Valenta

25.1.2025 17:52 Reaguje na s v
Na Bureše zapomeňte, teď tomu blázinci šéfuje Čína :
https://www.autoweek.cz/eu-zasahla-cinskou-bionaftu-antidumpingovymi-opatrenimi
Odpovědět
sv

s v

25.1.2025 20:00 Reaguje na Karel Valenta
Jde o to, kdo na tyto nesmysly dostává dotace z kapes daňových poplatníků. Tedy agent bureš.
Odpovědět

Viktor Šedivý

24.1.2025 08:25
Hodil by se nějaký ten Trump i do EU.
Odpovědět
va

vaber

25.1.2025 09:59
Tak pokročilé biopalivo ,co to asi je? když se do paliva přidává složka z řepky je to fuj, když budeme přidávat složku za slámy je to pokročilé biopalivo, honosný název. Jak je náročné, ekonomicky i ekologicky, dostat biosložku ze slámy a jak z řepky.
Není to jen oblbování lidí a vracení se k něčemu co se politicky odmítlo?
Odpovědět
KV

Karel Valenta

25.1.2025 17:54 Reaguje na vaber
Tak to je smutné. Sláma se má zaorat na poli, aby tam byla alespoň nějaká organika.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist