https://ekolist.cz/cz/kultura/zpravy-kultura/soud-vyhovel-zalobe-ornitologu-proti-vystavbe-lanovky-v-brne
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Soud vyhověl žalobě ornitologů proti výstavbě lanovky v Brně

25.9.2024 18:36 | PRAHA (ČTK)
Letecký pohled na lesy nad Svratkou, které má protnout lanovka.
Letecký pohled na lesy nad Svratkou, které má protnout lanovka.
Foto | Lubomír Tichý / ČSO
Soud dnes vyhověl správní žalobě, kterou podala Česká společnost ornitologická (ČSO) na ministerstvo dopravy kvůli povolení výstavby lanovky v Brně. Rozhodnutí je pravomocné, lze se proti němu bránit kasační stížností u Nejvyššího správního soudu. Lanovka má vést z Pisárek k univerzitnímu kampusu v Bohunicích. Vedení Brna pokládá projekt za 950 milionů korun za přínosný z dopravního hlediska, na 6000 lidí ale proti lanovce podepsalo petici.
 
Pražský městský soud zrušil jak dubnové pravomocné rozhodnutí ministerstva dopravy o povolení stavby, tak i předchozí rozhodnutí drážního úřadu z října roku 2022. Věc úřadům vrátil k dalšímu řízení. "Dospěli jsme k jednoznačnému závěru, že obě dvě ta rozhodnutí nemohou obstát a je na místě je zrušit," uvedl předseda senátu pražského městského soudu Ladislav Hejtmánek.

Drážní úřad podle soudce své rozhodnutí vydal, ačkoliv bylo zjištěno, že na dotčeném území se vyskytují zvláště chráněné druhy živočichů a záměr na ně bude mít spíše negativní vliv. Měl proto před rozhodnutím provést příslušné řízení podle zákona o ochraně přírody a krajiny. "Neříkáme, že záměr nelze realizovat, ale říkáme, že řízení musí proběhnout," vysvětlil předseda soudního senátu.

Ornitologové dlouhodobě upozorňují na to, že stavba by nenávratně poškodila cennou lesní lokalitu na pravém břehu řeky Svratky, a to včetně největšího jihomoravského nocoviště havranů a kavek. Žalobě jihomoravské pobočky ČSO přiznal dříve pražský městský soud odkladný účinek, čímž pozastavil účinky stavebního povolení až do skončení soudního řízení.

"Mám radost, že nám soud dal zapravdu v tom, že ten záměr nebyl řádně posouzen z pohledu životního prostředí, hlavně z pohledu ochrany zvláště chráněných druhů. Teď je řada na městu, aby doložilo, že existuje důvod tu lanovku stavět i s tím, že to má takovéto negativní vlivy. Musí prokázat veřejný zájem, který převyšuje ochranu přírody," řekl novinářům po jednání předseda pobočky ČSO Jan Sychra.

Příslušné ustanovení zákona o ochraně přírody a krajiny stanoví, že výjimky ze zákazů u zvláště chráněných živočichů povoluje orgán ochrany přírody, a to na žádost toho, kdo zamýšlí uskutečnit škodlivý zásah, a v případech, kdy nad zájmem ochrany přírody převažuje jiný veřejný zájem. "Kdykoliv se má zasáhnout do života zvlášť chráněného druhu - to znamená do jejich populací či biotopů, čímž se myslí nejenom třeba hnízdiště, ale právě i nocoviště - mělo by běžet řízení o výjimce ze škodlivého zásahu," uvedl Sychra.

Součástí takového řízení je podle něj i stanovení kompenzací za škodlivý zásah, respektive definování toho, jak škodlivé vlivy minimalizovat. "Podle nás by ale kompenzace nebyly možné. Pořád si myslíme, že ten záměr vůbec nemá opodstatnění, a nedovedeme si představit, jakým způsobem by mohlo být změněno rušení, kdy lanovka má lítat přes nocoviště tisíců ptáků. Kompenzací by například mohlo být, že by lanovka vedla jinde," dodal ornitolog.

ČSO se obává se kolizí ptáků s nosnými lany i skleněnými plochami i rušení všech živočichů. Znalec Mojmír Vlašín u soudu dříve vypověděl, že na místě objevil 26 zvláště chráněných druhů živočichů. Ne všech se záměr dotkne, některých ale podle něj ano, a to významně.

Vedení města ohledně projektu argumentuje mimo jiné tím, že do univerzitního kampusu a okolí cestuje denně mnoho lidí a že by lanovku mohli využívat ti, kteří budou přijíždět na akce do multifunkční haly vedle pisárecké vozovny. Brněnský dopravní podnik již dříve uvedl, že lanovka může sloužit i zaměstnancům a pacientům fakultní nemocnice.

Potřebu lanovky ale zpochybňují třeba i opoziční Zelení. Uvádějí, že oblast kampusu i halu už dostatečně obsluhují tramvaje, trolejbusy a autobusy. K žalobě ornitologů se připojilo i několik vlastníků nemovitostí u zamýšlené lanovky, kteří poukazovali na to, že stavba zásadním způsobem naruší jejich soukromý a rodinný život.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (6)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MU

Michal Ukropec

25.9.2024 20:39
Správně! Naše společnost má jíž skvělé výsledky s ochranou jak kormorána, tak i krkavce. Je nezbytné řádně chránit i další podobné druhy jako je třeba havran. Souhlasím nejen s dotčenou ochranou, ale i s dalšími argumenty ornitologů, že ptákům v oblacích a korunách stromů škodí I přemnožená zvěř. S ekologismem na věčné časy a nikdy jinak! Ať žije Vermouzek a ČSO!
Odpovědět
ss

smějící se bestie

25.9.2024 22:01 Reaguje na Michal Ukropec
1*
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

26.9.2024 22:33 Reaguje na Michal Ukropec
ano, více lanovek do měst, potřebujeme více takových projektů, doporučuje 9 z 10 ekoteroristů
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

25.9.2024 21:22
Nechci se dotýkat zvláště chráněných živočichů neb důvod je to sice účinný ale zástupný. Jde o to, že nějaká lanovka je sice turistická atrakce, ale na místě bez turistů!!!
Z dopravního hlediska tam jezdí tramvaje 8 novým drahým tunelem, autobusy a trolejbusy přes Lískovec a jestliže to nestačí, tak lze posílit linku E56 přes tunel Pisárky, nebo zavést novou (Bauerova-Netroufalky v trase lanovky) tunelem Pisárky - Bohunice. Je to daleko rychlejší a levnější řešení, než lanovka a pisárecký tunel není ucpaný.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

25.9.2024 21:48 Reaguje na Slavomil Vinkler
Obávám se, že se jedná o účelový developerský projekt s cílem proinvestovat. Něco jako rybí přechody s vagóny betonu, kterými nikdy žádná ryba neprošla. Zarostené, zanesené, smradlavé, hnusné. Obešlo se Brno doteď bez lanovky, Může tomu být i nadále. Lenost udělat pár kroků navíc je sice argument, ale je neslušné ho používat.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

26.9.2024 05:44 Reaguje na Slavomil Vinkler
Asi chce Brno tuto lokalitu zatraktivnit. Mě se právě líbí argumenty ČSO. Asi je třeba nutná ochrana kriticky ohrožených havranů v Brně.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist