Stát chce kompenzovat stavbu děčínského jezu ochranou řek v cizině
Jez u Děčína je podle rejdařů klíčový pro budoucnost tuzemské vodní dopravy, měl by výrazně přispět k lepší splavnosti Labe pro nákladní lodě. Jeho stavba se však několik let odkládá, podle dřívějších předpokladů měl být hotov kolem roku 2021, nyní Ředitelství vodních cest odhaduje jako optimistický termín začátku stavby rok 2023.
Stát se při přípravě stavby potýká zejména s problémy okolo vyhodnocení vlivu stavby na životní prostředí. V této souvislosti loni rozhodovala Správa národního parku České Švýcarsko o stanovení možných opatření, které měly kompenzovat nepříznivé vlivy stavby na životní prostředí. Správa došla k závěru, že negativní dopady stavby na krajinu nelze v tuzemsku dostatečně kompenzovat. Tím by byla celá stavba ohrožena.
Vláda to však odmítla a pověřila ministra životního prostředí, aby se pokusil vyjednat možnost kompenzací za hranicemi. Brabec proto nedávno zaslal dopis evropskému komisaři Karmenu Vellovi s dotazem, zda je možné realizovat kompenzační opatření ve vztahu k břehovým náplavám i na území jiného státu. Podobný dotaz dostal od Babiše předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker. Podle ministerstva dopravy budou odpovědi klíčové pro stanovení dalšího postupu kolem přípravy stavby.
Situaci kolem stavby komplikuje například zahrnutí části území u Děčína do soustavy Natura 2000, což je soubor chráněných území na území EU. Stát uvažoval o možnosti posunutí vymezení chráněného území asi o 20 kilometrů na německé území, to však podle ministerstva životního prostředí není možné.
Ochráncům přírody se plán na kompenzace v zahraničí nelíbí. Podle programového ředitele Hnutí Duha Jiřího Koželouha sice lze některá kompenzační opatření uskutečnit i mimo dané území, primární by však měl být ohled na krajinu v Česku. V případě děčínského jezu jsou podle něj úvahy o kompenzačních opatřeních navíc zbytečné, protože stavba je podle něj nevhodná a neefektivní.
Rejdaři volají po urychlené stavbě jezu mnoho let. Nedostatečná dopravní infrastruktura na Labi má podle nich fatální dopady na tuzemskou lodní dopravu. Rejdaři tak převážejí každý rok méně zboží, na čemž tratí desítky až stovky milionů korun ročně. V roce 2017 rejdaři převezli 1,567.700 tun nákladu, meziročně o zhruba 210.000 tun méně. Pokles pokračoval i loni.
Plavební stupeň u Děčína patří stejně jako další připravovaný jez u Přelouče do seznamu staveb, na které se vztahuje novela zákona o urychlení výstavby dopravní a jiné infrastruktury.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (11)
Jan Šimůnek
22.1.2019 10:16IMHO MŽP zrušit a jeho kompetence převést na zemědělství a průmysl, případně ještě dopravu.
Lukáš Kašpárek
22.1.2019 12:54 Reaguje na Jan ŠimůnekJen opravdu zvrhlý a retardovaný idiot může snít o zničení vlastní země, s tím, že na tom někdo jiný vydělá...............
Jan Šimůnek
22.1.2019 16:50 Reaguje na Lukáš KašpárekLukáš Kašpárek
23.1.2019 12:20 Reaguje na Jan ŠimůnekLukáš Kašpárek
24.1.2019 20:37 Reaguje na Jan ŠimůnekLukáš Kašpárek
22.1.2019 12:40Premiér České republiky (republiky Agrofert) chce v ekonomickém zájmu pár jednotlivců (a jistě i svých vlastních) zničit další vzácný kout země, která mu byla svěřena, aby se o ní staral.
Naše vlastní zákony jim to neumožňují, a tak byl pověřen ministr ŽP ČR (což je dobře perverzní), aby zjistil jestli bychom to tu mohli zničit a zlepšit to na oplátku nějaké jiné zemi...
To jako myslí opravdu vážně????????
A nechtějí udělat z ČR třeba střelnici na nukleární zbraně s tím, že bychom za to pomohli třeba Němcům se zdravějším ovzduším???????
Anyr
22.1.2019 13:12Jan Šimůnek
22.1.2019 16:53 Reaguje na AnyrObávám se, že ekologové jsou těmi největšími devastátory přírody u nás.
To ať raději postaví tu novou D1.
Taky by mě zajímalo, jak chtějí udržet vysokou hladinu vody v řece, když je jí v krajině nedostatek.
Lukas B.
25.1.2019 14:38 Reaguje najak? snadno. pomocí právě toho jezu.
ten jez způsobí, že lodní doprava nebude odkázána na těch pár měsíců v roce, kdy teče dost vody, ale bude schopná jezdit měsíců dejmetomustonožka jedenáct (nechytejte mě za slovo, prosím, lodě neprovozuji, pouze občas poptávám a někdy i objednávám).
ta nejistota na (dlouhodobém) počasí způsobuje, že je lodní doprava prakticky nekonkurenceschopná i tam, kde by smysl měla - a to jsou třeba kontejnery z číny překládané v hamburku, stavební, hutní a chemické suroviny, paliva, hnojiva etc.
takhle - labsko-odersko-dunajský kanál považuji za drahou fantasmagorii (mnoho stovek miliard czk). děčínské jezy jsou poměrně smysluplná věc za několik miliard. nákladově srovnatelné s řádově deseti kilometry novostavby dálnice nebo dvoukolejné železnice (bez větších mostů a bez tunelů).
samozřejmě chápu, že je do jisté míry ten biotop na březích, kde voda kolísá, hoden ochrany. to je však řešitelné třeba plánovaným kolísáním hladiny s plánovanými několikadenními odstávkami dopravy.